Lapsesta haaveilu/opiskelu/taloudellinen tilanne?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Karamelli84
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Karamelli84

Jäsen
20.05.2008
43
0
6
Olen itsekseni pohtinut tätä asiaa ja laskeskellut ym. Ja ajattelin kirjoittaa nyt tänne, jos jollain olis jo valmiiksi kokemusta asiasta ja haluaisi sen jakaa kanssani.

Olen 24 v. nainen ja tällä hetkellä vakitöissä. Avomieheni on myös vakituisessa työsuhteessa. Olen hakenut ramkiin sairaanhoitaja linjalle ja vielä en tiedä pääsenkö sisään. Mutta olen tässä mietiskellyt, että jos kouluun pääsy onnistuu ja koulu alkaisi elokuussa, voisin jättää loppu vuodesta ehkäisyn pois. Olen laskenut että jos äitiyspäiväraha lasketaan viimeisen vuoden tai puolenvuoden tulojen mukaan, minun pitäisi saada paras mahd.äitiyspäiväraha. Mikäli siis tärppäisi suht pian ehkäisyn pois jättämisen jälkeen. Me asumme avomieheni kanssa omistusasunnossa (rivitalo) ja olen kuullut että silloin olisi mahdollisuus saada asumistukea.
Olen kelan sivuilla laskenut että saisin 259?/kk opintorahaa ja 300?/kk opintolainaa. Mutta asumistuesta en löytänyt tietoa sieltä, vaan kaverini joka myös asuu omassa asunnossa on sanonut saavansa asumistukea. Noiden "saamisten" lisäksi tekisin töitä sen verran kun pystyisin ja jaksaisin, mutta noin 400?-500?/kk.

Eli haluaisiko joku täällä jakaa kokemuksiaan minun kanssa miten ovat tällaisessa tilanteessa pärjänneet rahallisesti? Minun tuloni ovat nyt kuukausittain (käteen jäävä) noin 1100?/kk ja miehelläni (käteen jäävä) noin 1904?/kk.

Ystäväni teki juuri tällä tavalla, että elokuussa aloitti koulun. Joulukuussa lopetti pillerit ja tuli tammikuussa raskaaksi. Opiskeli raskaus ajan ja teki töitä ja hyvin on kuulemma pärjännyt. Heilläkin asuntolainaa ja autolainaa. Meillä asuntolainaa, vanhaa opintolainaa ja muutama tonni jotain muuta höpöhöpö lainaa.

Minua vain pelottaa... Ja kumminkin samalla olen niin varma, että kyllä me pärjättäis. Toivottavasti tää viesti ei ollut kamalan sekava teidän mielestä.. Itse jotenkin tuntu siltä.. :laugh:

Se on "yleinen asumistuki", laskurikin löytyy: http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/Docs/220801120915EH?OpenDocument. Puolison tulot toki vaikuttaa asumistukeen, ja oman kokemukseni mukaan tosi pienetkin lisätulot voi laskea tukea roimasti, eli tosi helposti sitä joutuu sitten makselemaan jälkeenpäin takaisin. Jos saat jossain vaiheessa töitä ja niin ollen alkuperäinen tilanne muuttuu, kysy heti kelasta, miten tulot vaikuttaa asumistukeen, ettei tule ikäviä yllätyksiä. Jossain kohtaa voi olla kannattavampaa kieltäytyä töistäkin - Suomi kun on edelleen täynnä tuloloukkuja.

Karamelli: Minusta ehdottomasti vain yritystä päälle jos siltä tuntuu, että vauva olisi tervetullut. Ihan hyvältähän teidän rahatilanne minusta vaikuttaisi äitiysloman aikanakin (itse asiassa paremmalta kuin meillä ). Meillä on paljon toivottu ja odotettu vauva nyt tulossa, eikä rahalliset asiat ole meillä todellakaan päälimmäisenä mielessä, vaikka minullakin vielä opinnot kesken. Rakkaudella ja perheellä pötkii minusta parhaiten maailmassa, raha-asiat saa aina jotenkin hoidettua.

Tsemppiä! ;)

Heips Karamelli,

Täällä jokseenkin samanlainen, mutta kuitenkin erilainen tilanne.
Minä siis olen lähihoitaja, ja mulla on päivätyö. Myös miehellä on erittäin hyvä työpaikka.
Meillä on oma asunto (tai siis pankinhan tämä vielä :ashamed: ) Täydellinen kolmio täydellisessä paikassa parheen perustamismielessä.

Mutta.
Minä myös olen miettinyt tuota sairaanhoitajaksi opiskelemista.
Tosin täällä PK-seudulla on se hyvä puoli, että voin tehdä sen työn ohessa, aikuiskoulutuksena.
Ilta- monimuoto-koulutuksena, kuten kävin tän aiemmankin tutkinnon.
Se on siitä hyvä, että aika pitkälle voi tommosta koulua käydä myös kun o nraskaana/synnyttänyt, ja monet ovat tehneetkin niin. Pari hassua iltaa viikossa, ei edes kovin montaa tuntia. ;)
Ja saan vielä jonkin verran hyväksi lukuja aiemmasta koulutuksesta ja työkokemuksesta.

Olisiko sielläkin päin mahdollista ehkä tommoseen aikuiskoulutukseen tai johonkin?
Uskon kyllä, että muutenkin pärjäätte, hyvinhän teillä näyttää asiat olevan. :heart:

Sitä paitsi, opiskelu-urakka ei tunnu niin pitkältä, kun sen poikkasee kahtia vaikkapa vauvan vuoksi. Käy sitten kahdessa lyhyemässä pätkässä ja naaatiskelee välillä.

Juu, vaikka töitäkin pukkaa kyllä...

-B.

Kiitos ja hali teille kaikille, jotka olette jo vastanneet viestiini. Olen todella yllättynyt, että näinkin nopeasti vastauksia tuli. Helpottaa omaa oloa ja antaa toivoa tulevaan. Minun motto on aina ollut että "kaikilla asioilla on tapana järjestyä", joten eiköhän myös tällä. Haluaisin vain sille tulevalle lapsellemma parhaan mahdollisen alun elämälle, jos näin voi sanoa. Tiedän että kaikki vanhemmat (toivottavasti ainakin) haluavat samaa.

Edelleen, kaikki kellä aikaa ja halua on.. Kirjotelkaa mulle omista kokemuksista tässä asiassa.

Minun elämääni voi seurailla tällä palstalla myös päiväkirjan muodossa joka kulkee nimellä "Karamellin maailma". Kaikki kellä kiinnostaa.

Vielä kerran, kaunis kiitos jo etukäteen kaikille.

:heart:

Olen myös sitä mieltä, et yrittämään vaan. :) Itse sain erittäin kovan vauvakuumeen parisen vuotta sitten vaikka koulu oli pahasti vielä kesken.Mieskin etsiskeli töitä. Puhuimme asiasta, mutta olimme samaa mieltä, että tullaan varmasti pärjäämään. Ainakin meillä on toisemme, eikä raha kaikkea ratkaise. Yritimme lasta melkein vuoden...mitään ei kuulunut. Olin jo luopunut toivosta, kun tulikin ihana odotettu plussa. Neiti on nyt 9kk, miehellä oma tuottava yritys ja minulla jatkuu koulu syksyllä. Olen saanut minimi äitiyspvärahaa, mutta miehen palkalla (n.2000e kuussa käteen) ollaan pärjätty mainiosti.

Tsemppiä vaan teille yritykseen, ja aurinokoista kesän alkua!!!

Yhteistyössä