Muita joille opiskelu ei ole mahdollista taloudellisista syistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No uhrauksia täytyy olla valmis tekemään jos jotain oikeasti haluaa. Ei ole pakko opiskella, Älä kitise ettei siihen muka ole varaa! Omistusasunnossa ei ole mikään pakko asua. Ette vain ole valmiita luopumaan mukavasta elintasosta koulutuksen takia. Silloin on turha valittaa.
Suomesta löytyy näitä joilla ei mukamas ole varaa johonkin kun omat kulut on niin suuret.
Mutta pitäähän sitä kaikilla olla OK-talo, kaksi autoa ja kauheasti lainaa, mitä ne naapurit ja sukulaisetkin muuten ajattelee.
Moni taitaa elää siinä kuplassa, ihan omaa ahneuttaan ja heikkouttaan. Pitää olla kuin "kaikki muut". Jotain sellasta ajattelua siinä kai on takana.

Niin totta kai se olisi järkevämpää asua vuokralla ja maksaa vuokraa saman verran tai jopa enemmän kuin lainanlyhennystä. :rolleyes::poop: Mun auto niin halpa ja vanha, että ei sillä kenellekään retostella. :ROFLMAO: Asumme vanhassa rintamamiestalossa joka ei todellakaan ollut mikään kallis. Luulette meidän ilmeisesti asuvan jossakin uudessa isossa talossa, on kaksi uutta autoa jne. No ei todellakaan. Haloo taas kerran arvon ääliöt.

Niin totta kai se olisi järkevämpää asua vuokralla ja maksaa vuokraa saman verran tai jopa enemmän kuin lainanlyhennystä. :rolleyes::poop: Mun auto niin halpa ja vanha, että ei sillä kenellekään retostella. :ROFLMAO: Asumme vanhassa rintamamiestalossa joka ei todellakaan ollut mikään kallis. Luulette meidän ilmeisesti asuvan jossakin uudessa isossa talossa, on kaksi uutta autoa jne. No ei todellakaan. Haloo taas kerran arvon ääliöt.

Onko teikä-ääliö ottanut huomioon, että lainanlyhennyksen ohella omakotitalosta on myös aika paljon muita kuluja?

Ja mitä autoihin tulee niin polttoaine maksaa sairaasti, korjaukset maksavat sairaasti, vakuutukset maksavat sairaasti ja paljon muukin maksaa ihan sikana. Ei auton pito ole köyhän hommaa (ainakaan viisaan köyhän).

Ehkä tuossa tilanteessa olisi järkevintä maksaa ensin ulosottovelat pois ja katsoa tilannetta sitten uusiksi. Jos nykyisen työn palkka on kohtuullinen ja ainut ongelma on työn osa-aikaisuus, niin tilanne ei välttämättä kohia kovin paljoa opiskelemalla, ei niin paljoa että kannattaa maksaa lykätä ulosottovelkojen lyhentämistä useiseila vuosilla. Jos töitä ei ole nyt täyttä määrää, niin pysyitsitkö tekemään lisäopintoja esim. nettiopintoina avoimessa ammattikorkeassa tai yliopistossa.

Ehkä tuossa tilanteessa olisi järkevintä maksaa ensin ulosottovelat pois ja katsoa tilannetta sitten uusiksi. Jos nykyisen työn palkka on kohtuullinen ja ainut ongelma on työn osa-aikaisuus, niin tilanne ei välttämättä kohia kovin paljoa opiskelemalla, ei niin paljoa että kannattaa maksaa lykätä ulosottovelkojen lyhentämistä useiseila vuosilla. Jos töitä ei ole nyt täyttä määrää, niin pysyitsitkö tekemään lisäopintoja esim. nettiopintoina avoimessa ammattikorkeassa tai yliopistossa.
Jos te- toimisto sanoo, että et opiskele, niin silloin et opiskele.

En mä ainakaan luule, mutta luulisi että vanhan rötiskön omistaminen se vasta kalliiksi tulee kun itse pitää kaikki korjata ja maksaa.
Joskus olisi hyvä ajatella asioita. Mitä se omistaminen nyt sitten on, siinäpä omistatte sen röttelönne ja huonot autonne, pelkkää rahan menoa se tietää. Viisas asuisi vuokralla eikä pitäisi autoa, voisi olla varaa vähän elääkin siinä sivussa.

Jos te- toimisto sanoo, että et opiskele, niin silloin et opiskele.
Tietenkään kokoaika-opintoja ei voi suorittaa, jos haluaa saada työttömyyskorvausta. Siitähän tässä oli kyse. Osa-aikaiset opinnot ovat kuitenkin mahdollisia, kunhan opintojen määrä ei ylitä 5 opintopistetta kuukaudessa. Opinnoista kannattaa keskustella te-toimiston kanssa, jotta niitä ei tarvitse selitellä myöhemmin.

No onko teillä kaksi autoa? Ja jos on, niin miksi ihmeessä ette luovu toisesta? Haluatte laiskuuttanne välttää vaivannäköä?
Miksi ihmeessä te jotkut ette osaa lukea ja sisäistää lukemaanne? Mähän kerroin koko ajan hakevani töitä ja haen töitä myös muilta paikkakunnilta. Vuorotyössä ei täältä kuljeta julkisilla. Lisäksi autoa tarvitaan lapsen terapiakäyntien takia jotka ovat 35km:n päässä. Ei todellakaan tehdä niin, että lapsi on vajaan tunnin käynnin takia pois koko päivän koulusta, että voidaan kulkea julkisilla. Katsos kun joka paikassa ei ole hyvää julkista liikennettä.

Eikä me edes asuta missään metsän keskellä kaukana kaikesta vaan asutaan tämän paikkakunnan keskustassa jossa on lähellä kaupat, apteekki yms. Jos tarvitsisin autoa vain niitä varten, niin ei sitä todellakaan olisi mulle hankittu. Äly hoi.

En mä ainakaan luule, mutta luulisi että vanhan rötiskön omistaminen se vasta kalliiksi tulee kun itse pitää kaikki korjata ja maksaa.
Joskus olisi hyvä ajatella asioita. Mitä se omistaminen nyt sitten on, siinäpä omistatte sen röttelönne ja huonot autonne, pelkkää rahan menoa se tietää. Viisas asuisi vuokralla eikä pitäisi autoa, voisi olla varaa vähän elääkin siinä sivussa.
Vanha rintamamiestalo, mutta kirjoitinko, että talo on rötiskö? Aivan, en kirjoittanut. Talo on pidetty hyvässä kunnossa ja sitä on remontoitu, lämmitysmuoto muutettu, putket vaihdettu, katto uusittu jne. Me teimme vain pintaremonttia. Katsos kun täällä muualla Suomessa ei makseta taloista sikamaisia hintoja vaan talot ovat paljon halvempia. Pääkaupunkiseudulla maksetaan paljon huonokuntoisemmistakin rintamamiestaloista huomattavasti enemmän ja tontitkin on selvästi pienempiä.

Missä kirjoitin huonot autot? Kirjoitin, että mun auto oli halpa ja vanha. Ei kirjoittanut, että se on huono. Se ei vain ole sellainen jolla voisi elvistellä kenellekään. Miehen auto on vain muutaman vuoden vanha ja hyvä, mutta pakko ollakin jos käy päivittäin töissä 80km:n päässä.

Niin toki me voidaan myydä autot ja talo, muuttaa vuokralle ja lopettaa työt. Saataisiin sitten ainakin asumistukea ja toimeentulotukea. Sitten olisi palstan ämmätkin tyytyväisiä. Parempi elää siis yhteiskunnan tuilla kuin maksaa kaikki itse.

Ja kyllä kiitos me ihan eletään. Ikävää jos sun eläminen on kiinni siitä, että on paljon rahaa.

Miksi ihmeessä te jotkut ette osaa lukea ja sisäistää lukemaanne? Mähän kerroin koko ajan hakevani töitä ja haen töitä myös muilta paikkakunnilta. Vuorotyössä ei täältä kuljeta julkisilla. Lisäksi autoa tarvitaan lapsen terapiakäyntien takia jotka ovat 35km:n päässä. Ei todellakaan tehdä niin, että lapsi on vajaan tunnin käynnin takia pois koko päivän koulusta, että voidaan kulkea julkisilla. Katsos kun joka paikassa ei ole hyvää julkista liikennettä.

Eikä me edes asuta missään metsän keskellä kaukana kaikesta vaan asutaan tämän paikkakunnan keskustassa jossa on lähellä kaupat, apteekki yms. Jos tarvitsisin autoa vain niitä varten, niin ei sitä todellakaan olisi mulle hankittu. Äly hoi.

Vain niitä lapsen terapiamatkojako varten teillä on se toinen auto? Kalliiksi tulee sekin terapia. Monessa muussa paikassa terapeutti tulee koululle tai kotiin.

Hyvin yksinkertainen juttuhan tämä on viime kädessä. Jos ap:ta ei kiinnosta tinkiä merkittävästi mukavuudestaan tai elintasostaan opiskelun vuoksi, niin sitten hän ei vaan mene sinne opiskelemaan. Piste. Toisaalta se johtaa sitten siihen, että hän on loppuikänsä siellä lähärinä tyhjentelemässä ummetuksesta kärsivien vanhusten suolia yrmeä ilme naamallaan.

Aloin mielenkiintoisen otsikon takia lukemaan ketjua, koska olen itse todella taloudellisessa ahdingossa oleva aikuisopiskelija (2lasta, mies jne), mut ei kyllä tee sitten niin yhtään mieli enää edes aloittaa mitään ajatustenvaihtoa ap:n kanssa...

Mun mielestä ihmiset kirjoittaa tosi asiallisia ja hyviä pointteja, miksi ap vastaa jokaiseen niin alentavasti, kiivaasti, vihaisesti ja negatiivisesti? Ihan kuin kokisit muiden mielipiteiden esittämisen ja kommentoinnin jatkuvana uhkana itseäsi kohtaan. En käsitä. Käytät paljon haukkumanimiä ja pidät kaikkia ihan ääliöinä. Toivon sydämestäni, ettet ole ainakaan hoitoalalla. Ja ei, tämän viestin tarkoitus ei oo lisätä vettä myllyyn, kunhan kummastelin..

Olis ollut ihan kiva kertoa omia kokemuksia, mutta ei, nyt ei natsaa...

Vain niitä lapsen terapiamatkojako varten teillä on se toinen auto? Kalliiksi tulee sekin terapia. Monessa muussa paikassa terapeutti tulee koululle tai kotiin.
Ei hitto soikoon! No ei tietenkään ole pelkästään lapsen terapiakäyntejä varten! Älä päde sun tiedoilla terapiasta kun et edes tiedä mistä on kyse. Ei se helvetin auto ollut tämän aloituksen pointti vaan se lukee erittäin selvästi otsikossa jota te besserwisserit ette osaa lukea.

Hyvin yksinkertainen juttuhan tämä on viime kädessä. Jos ap:ta ei kiinnosta tinkiä merkittävästi mukavuudestaan tai elintasostaan opiskelun vuoksi, niin sitten hän ei vaan mene sinne opiskelemaan. Piste. Toisaalta se johtaa sitten siihen, että hän on loppuikänsä siellä lähärinä tyhjentelemässä ummetuksesta kärsivien vanhusten suolia yrmeä ilme naamallaan.
Älä tee oletuksia kun ne menee päin persettä! :ROFLMAO: Meillä on monesta asiasta jo tingitty ja mitä hittoa se teidän napaa kaivelee jos emme halua mun opiskelujen takia myydä kotiamme? Ei hitto kun tyhmää porukkaa.

Missä muuten kerroin millä alalla olen töissä. Aivan en missään. Eikä se ollut aloituksen pointti jos et sitä tajunnut.

Aloin mielenkiintoisen otsikon takia lukemaan ketjua, koska olen itse todella taloudellisessa ahdingossa oleva aikuisopiskelija (2lasta, mies jne), mut ei kyllä tee sitten niin yhtään mieli enää edes aloittaa mitään ajatustenvaihtoa ap:n kanssa...

Mun mielestä ihmiset kirjoittaa tosi asiallisia ja hyviä pointteja, miksi ap vastaa jokaiseen niin alentavasti, kiivaasti, vihaisesti ja negatiivisesti? Ihan kuin kokisit muiden mielipiteiden esittämisen ja kommentoinnin jatkuvana uhkana itseäsi kohtaan. En käsitä. Käytät paljon haukkumanimiä ja pidät kaikkia ihan ääliöinä. Toivon sydämestäni, ettet ole ainakaan hoitoalalla. Ja ei, tämän viestin tarkoitus ei oo lisätä vettä myllyyn, kunhan kummastelin..

Olis ollut ihan kiva kertoa omia kokemuksia, mutta ei, nyt ei natsaa...
Mä kerroin aloituksessa hyvin selvästi miksi näin on ja silti tulee vain viisasteluja ja vinkkejä joita ei edes kysytty. Eikö ihmiset ymmärrä lukemaansa? Miksi kuvitellaan tietävänsä toisten asiat paremmin kuin nämä itse? Miksi kuvitellaan tietävänsä kaikesta kaikki vaikka todellisuudessa olla pihalla kuin lumiukko? Ei ole mun vika, että idiootit besserwisserit tulivat tähän ketjuun pätemään olemattomilla tiedoillaan.

Mä lopetan tämän keskustelun tähän. Besserwisserit voi jatkaa pätemistään niin onpa heidänkin elämällään jotakin merkitystä kun voi ainakin kuvitella tietävänsä asioista. Mä jatka omaa elämääni omalla tavalla ilman katkeruutta, kateutta tms. Onneksi mun elämä ei ole noin vähästä kiinni kuin teillä pätijöillä.

Ei hitto soikoon! No ei tietenkään ole pelkästään lapsen terapiakäyntejä varten! Älä päde sun tiedoilla terapiasta kun et edes tiedä mistä on kyse. Ei se helvetin auto ollut tämän aloituksen pointti vaan se lukee erittäin selvästi otsikossa jota te besserwisserit ette osaa lukea.

No minkä muun takia se toinen auto sitten on, että siitä ei voi millään luopua? Auto nimittäin maksaa aika mittavasti per kuukausi vaikka olisikin halvalla ostettu.

Hankkikaa vaikka sähkömopo toisen työmatkoja varten jos niitä ei voi mitenkään yhdistää saman automatkan varrelle tai miehen kulkea töihin ilman omaa moottoriajoneuvoa.

Mun mielestä kaksi autoa perheessä on ok, jos niitä tarvitaan.

Itse en kouluikäistä alkaisi kuljettamaan viikoittain terapiassa, vaan terapiamatkat hoituvat taksilla, jos julkiset eivät kulje tai niiden käyttö on lapsen vamman vuoksi vaikeaa. Oletko ap harkinnut taksin käyttöä? Tuo voi hankaloittaa jo kokopäiväisen työn vastaanottamista, jos viikottain joutuu olemaan poissa parhaaseen työaikaan pari kolme tuntia.

Tajuatko sä yhtään miten kallista se auton pitäminen on, besserwissereille ja muillekin, saati että pitää kahta. Koitytakaa nyt oppia käyttään jo julkisia liikennev'älineitä tai ne viimisetkin meiltä viedään. Ei tässä kukaan Helsingissä asu mutta eutoa en osta koska en tarvii, useimmille se on turha, mutta opettavat itsensä siihen että ovat invalideja elleivät aja ovelta ovelle OMALLA HENKILÖAUTOLLA. Sitten valitetaan kun ei rahat riitä ja pitää olla niitä oikein kaksi, ihme ettei jälkikasvullekin oma, 16 v sille kyllä hopulla ostetaan mopoauto ettei vaan tule traumoja jalkalihaksiin..

Mä kerroin aloituksessa hyvin selvästi miksi näin on ja silti tulee vain viisasteluja ja vinkkejä joita ei edes kysytty. Eikö ihmiset ymmärrä lukemaansa? Miksi kuvitellaan tietävänsä toisten asiat paremmin kuin nämä itse? Miksi kuvitellaan tietävänsä kaikesta kaikki vaikka todellisuudessa olla pihalla kuin lumiukko? Ei ole mun vika, että idiootit besserwisserit tulivat tähän ketjuun pätemään olemattomilla tiedoillaan.
Yleensä on tapana antaa vinkkejä, jos on joku ongelma. Sinun olisi pitänyt sanoa jo heti alussa, että et halua mitään vinkkejä, niin olisin osannut olla vastaamatta.

Ja muutamalle vastanneelle tiedoksi, suomessa et toimeentulotukea saa jos satun omistamaan asunnon. Et vaikka asunnosta olisi velkaa enemmän kuin siita on mahdollista saada myydessa. Toisinaan jopa auton omistaminen voi evata toimeentulotuen myontamisen.

Toimeentulotukea voi kyllä saada, jos omistaa asunnon, mutta asuntolainan maksuun sitä ei tietenkään saa. Mutta muihin asumismenoihin tai vaikka yhtiövastikkeeseen voi saada.

Aika moni on yrittänyt auttaa sua, ei suinkaan päteä. Tietysti kaikki vinkit eivät sovi ehkä just sun tilanteeseen. Kyllähän tuo kieltämättä hankalalta kuulostaa. Olisiko mahdollista neuvotella pankin kanssa että opiskeluajan maksaisi vaan korkoja lainasta? Ja se, mitä joku sanoikin, että jos "eroatte" paperilla vähäksi aikaa ja sinä siirrät kirjasi vaikka vanhempiesi luo, saatatkin olla oikeutettu saamaan toimeentulotukea.

Yhteistyössä