L
Lkkkih
Vieras
Suomen sosiaalipolitiikassa on kautta aikojen pidetty työttömyyttä ja kattoon syljeskelyä opiskelua suotavampana asiana. Todisteena tästä nimeenomaan se, mitä tuetaan enemmän rahallisesti. Opintotuen pitäisi aina ja kaikkialla olla työttömyysetuuksia parempi (jos opintosuorituksia ei kerry, takaisinperintä). Koska herra Käteisen valtionvarainministerikaudesta lähtien on maan talous sössitty syvälle, käytännön toteutus vaatisi nyt opintotukien kohtalaista nostamista ja työttömyysetuuksien leikkauksia - lisävelkaan ei enää ole varaa.
Toisaalta, kuluvan vuoden aikana valtio on käyttänyt opintotukiin 933 miljoonaa euroa. Tämä summa olisi voitu kaksinkertaistaa, jos turvapaikkaturistien kuluja ei olisi.
Mä opiskelen ansiosidonnaisella. Päälle tulee kulukorvaus. Olen yh joten menojakin on ihan erilailla. Silti koen että valtio tukee todella hyvin opiskelua. Erityisen hyvin se tukee sellaisia jotka yrittää jotain. Itse en koe koskaan jääneeni yksin jos mielessä on ollut eteenpäin meneminen. Vika on korvien välissä "mutku mutku".