Lapsesta kasvissyöjä?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vg
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vg

Vieras
Oliskos täällä muita joiden lapset ovat/tulevat olemaan kasvissyöjiä? Mitä kaikkea teillä kuuluu ruokalistaan, mitä ei? Miten on sujunut, miten muut ovat suhtautuneet esim. päiväkoti, koulu jne. Itsellä vasta parikuinen vauva, mutta asiat pohdituttavat jo valmiiksi :)
 
Hyvin on sujunut. Lakto-ovo-vege on ruokavalio, koko perheellä, ja koko ajan, on ollut raskaus- ja imetysajat myös.. lapset nyt 12, 9 ja 7. Itse kasvissyöjä 13-vuotiaasta asti. Miehestä en muista.. lukioiästä asti vissiin.
Päikyt ja koulut sujuneet hyvin, ruokaa on siis saanut, mutta ei se aina kovin hääviä ole ollut, joten kotona saa olla tarkkana, että saavat proteiiniakin.. ei oikein osata koulukeittiössä käyttää palkokasveja jne.

Esikoisen syntyessä kohtasin hieman ennakkoluuloja neuvolassa ja lähtetettiin ravitsemusterapeutille, siellä kävin yhden kerran ja terapeutti kyseli vähän, ja totesi, että kaikki ok. Suurin rasite ovat ehkä ne tähänkin ketjuun kohta ilmestyvät tyypit, joiden mielestä tuo on lapsen rääkkäämistä eivätkä ne millään voi kasvaa ja kehittyä normaalisti kasvisruoalla :D Niistä kun jaksaa olla välittämättä niin hyvin menee ;)

Vegaaniruokavaliotakin olen harkinnut (kyllä, myös se sopii lapsillekin vaikka joku tässä varmasti väittää vastaan) mutta on jätetty siirtymättä melko lailla laiskuuden vuoksi.. sitä kun sitten saisi paikata kouluruokailkun puutteita vielä tarkemmin. Ehkä sit joskus..
 
ps. pakko näsäviisastella tähän vielä - mun mielestä tämä ei eroa mitenkään siitä, että perhe valitsee lapsen ruokavalioksi ns. tavallisen sekaruokavalion (kyllä, valinta se on sekin) ja isompana lapsi ehkä valitseekin toisin.. Saahan tässäkin lapset sitten isompina päättää, josko haluavatkin olla jotain muuta kuin vegetaristeja :) Tulevaisuus näyttää sitten.
 
  • Tykkää
Reactions: Draumsyn
ps. pakko näsäviisastella tähän vielä - mun mielestä tämä ei eroa mitenkään siitä, että perhe valitsee lapsen ruokavalioksi ns. tavallisen sekaruokavalion (kyllä, valinta se on sekin) ja isompana lapsi ehkä valitseekin toisin.. Saahan tässäkin lapset sitten isompina päättää, josko haluavatkin olla jotain muuta kuin vegetaristeja :) Tulevaisuus näyttää sitten.

Juuri näin.
Itse eettisistä syistä kasvissyöjäksi ryhtyneenä olen kokennut luonnollisena kasvattaa lapsetkin kasvissyöjiksi. Saavat päättää sitten isompina haluavatko syödä ruokaa mikä on joskus ollut elävä, hengittävä olento.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;25427404:
Millä alalla ei voi olla kasvissyöjänä?

Kokkialalla hieman hankalaa, kun joutuu maistamaan kaikkia ruokia. Oppisopimuksella, niin käytännössä vaatii. Oli yhdellä keittiöllä kerran yksi vege, mutta siitä saivat porukka tarpeekseen melko nopeasti kun kieltäytyi maistamasta.. En halua menettää paikkaani, joten ennemmin maistelen kaikkea. Tosin kouluruoan valmistusta kun on katsellut, ei sitä todellakaan halua enää syödä..
 
Kokkialalla hieman hankalaa, kun joutuu maistamaan kaikkia ruokia. Oppisopimuksella, niin käytännössä vaatii. Oli yhdellä keittiöllä kerran yksi vege, mutta siitä saivat porukka tarpeekseen melko nopeasti kun kieltäytyi maistamasta.. En halua menettää paikkaani, joten ennemmin maistelen kaikkea. Tosin kouluruoan valmistusta kun on katsellut, ei sitä todellakaan halua enää syödä..

Ei se kokkiala estä kasvisSYÖNTIÄ.
 
[QUOTE="Maija";25426941]Mä kyllä kannatan sitä, että lapselle annetaan kaikkea sekaruokaa ja hän saa sitten isompana päättää itse mitä tekee...[/QUOTE]
Näin. Samoin lapsi kasvatetaan uskovaiseksi, vaikka vanhemmat olisivat ateisteja. Saa sitten isompana päättää mitä tekee...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;25427518:
Ei se kokkiala estä kasvisSYÖNTIÄ.

No sen verran että liharuoatkin täytyy maistaa. Ylipäätään tuntuu olevan sen verran paljon kilpailua paikoista, etten ota mitään riskejä paikan menetyksen suhteen.. On meidän perheelle kuitenkin melko paljosta kyse :/
 
Olipa kiva kuulla muista kasvissyöjäperheistä! Itse olen tosin vähän väliinputoaja: pesco-vegetaristina en ole kasvissyöjien mielestä kasvissyöjä, mutta toisaalta sekaruokaasyövät pitävät minua täysin kasvissyöjänä ja heiltä saan kritiikkiä siitä, että en anna lasten syödä lihaa (mitä hienoa siinä lihassa sitten on ettei kalakaan sitä korvaa?). Mutta itse koen kuuluvani kasvissyöjiin.

En ole lainkaan huolissani saavatko lapsemme (1 ja 2v) riittävästi ravintoaineita "kasvisruoastamme". Proteiinin lähteinä meillä on vaihtelevasti kalaa, kananmunia, tofua, soijarouhetta/-hiutalaita ja linssejä.

"Ongelmamme" on siinä, että mieheni syö lihaa. Hän kyllä tukee minun valintaani ja hyväksyy täysin sen, että lapsemme noudattavat minun ruokavaliota. Nyt kuitenkin meidän 2v on alkanut tiedostaa, että isi syö lihaa ja me muut emme. Miten selittää asian syytä näin pienelle? Syyni on eettinen: tämän maapallon resurssit eivät riitä tarjoamaan koko väestölle eettisesti tuotettua lihaa. Tuolla tavalla asiaa ei tietenkään voi selittää 2-vuotiaalle. Otan vinkkejä vastaan. Miten kasvisruokailijaperheissä on oma erilainen ruokavalio perusteltu 2-vuotiaille tai hieman sitä vanhemmille? En kaipaa kommentteja siitä onko oikein olla antamatta lihaa lapsille jos isä sitä syö. Haluan välittää lapsille ajatusmallin, että on erilaisia ruokavalioita enkä lähde tuomitsemaan kovaan ääneen lihan syöntiä vaikka minä ja lapset emme lihaa syökään. Molemminpuolinen kunnioitus erilaisia ruokavalioita kohtaan on mielestäni olennainen juttu tässäkin asiassa.
 
Itse syön myös kalaa, muuten lakto-ovoruokavaliolla. Mies sekasyöjä. Lapsi syö monipuolisesti sekä kasvis-, kala- että liharuokia, tosin siten että meillä syödään liharuokia (yleensä broileri tai nauta) vain n. 2 päivänä viikossa). Neuvolassa lapsen ruokavaliota on kehuttu esimerkilliseksi, mutta kun alkuun minulle oli suurempi kynnys antaa lapselle lihaa, olivat kovin sitä vastaan, että liha "kiellettäisiin" lapselta. En oikein ymmärrä tuota vieläkään, mutta itse pädyttiin tuohon, että syököön kaikkea siihen asti, kun itse haluaa oman päätöksensä tehdä. Vaikka päättäisi 3-vuotiaana ettei syö enää lihaa, niin ei olisi pakko. :) Kasvisruoka meillä kuitenkin on myös aina tarjolla!

Itse katson asiaa niin, että tarjoan lapselle monipuolista ruokaa nyt pienenä, ja hän tehköön päätöksensä itse. Nyt on 2-vuotias, ja valitsee yleensä pöydästä mieluiten kypsennetyt kasvikset, lempiruokia ovat kasviskeitot ja tofuwokki. Kaloista pitää myös, mutta esim. broilerruuat eivät ole suosikkeja, kun se lihan koostumus on hänelle vieraampi. Mieltymysten perusteella ruokavalio on siis jo aika kasvispainotteinen.
 
[QUOTE="Maija";25426941]Mä kyllä kannatan sitä, että lapselle annetaan kaikkea sekaruokaa ja hän saa sitten isompana päättää itse mitä tekee...[/QUOTE]

Niinpä, kasvissyöjänä olen täysin samaa mieltä. Ja vaikka olisi sellainen kasvispainoitteinen ruokavalio - ei ehdotonta pelkkää kasvissyöntiä, vaan lisättäisiin kasvisten osuutta. Voisi olla myös niin, että söisi päiväkodissa sekaravintoa, ja kotona söisitte kasvisruokaa, jollet itse tykkää tehdä lihasta ruokaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja äöoij;25431813:
Täysin vegeen puuttuu lasten sosiaali puoli että huostaanotto odottaa lastasi. Mutta lakto.ovo vege on sallittu

:D
Voi elämä :D
Pitäiskö mun nyt sitten äkkiä äkkiä soittaa lastensuojeluilmo tuntmistani vegaaniperheistä? Kun ei ole huomattu puuttua? Että kiireesti nyt huostaanottamaan, tiiän että nuo on vegaaneja! Joo ihan hyvin voivat ja kasvavat ja kaikki perheessä muutenkin ok, mutta jumlaut kun ne on VEGAANEJA!! :D

--eli ei puutu. Neuvolassa voidaan syynäillä tarkemmin ja jopa kritisoida asiattomasti, vähän henkilökunnan tietämyksen tasosta ja ennakkoluuloista riippuen. Siitäkin selviää kun jaksaa itse pysyä asiallisena ja näyttää, että tietää ja tekee tarpeeksi niin, että lapsen ruokavalio ja ravintoaineiden saanti on hyvä. Mutta ei siihen nyt sentään sosiaalipuoli puutu! :D
 
  • Tykkää
Reactions: Draumsyn
Meidän nuorimmainen ei syö lihaa. Tai no periaatteessa syö kalaa, mutta eipä tuota käytännössä tule juuri koskaan tarjottua. Kananmunaakin syö satunnaisesti, mutta maidolle on allerginen. Neuvolassa ym. ei ole pidetty asiaa lainkaan ongelmallisena.

Vanhemmat lapset syövät lihaakin, koska meille tämä kasvissyönti tuli vasta, kun lapset olivat jo lihaan oppineet. Kotona ei lihaa tarjota kuin pari kertaa vuodessa, mutta koulussa ja hoidossa syövät samaa kuin muutkin.
 
Mun on vaikea käsittää täällä täällä keskustelupalstalla vallitsevaa toisten haukkumisen ja kritisoimisen meininkiä. Tämänkin ketjun aloittaja oli ystävällisesti kertonut valinnastaan (lapsesta tulee kasvissyöjä) ja kysyi siihan liittyen vinkkejä. Mikä vinkki on "minun mielestäni lasten pitäisi antaa syödä lihaa"? Voi kuinka itsekin kaipaisin paikkaa, jossa voisin keskustella lasten kasvissyönnistä toisten äitien kanssa, jotka ovat valinneet kasvisruoan myös lapsilleen.
 
Ja vg:lle vielä vastaa, että meillä lapsi sai päiväkodista lihattoman ja kanattoman ruoan, mutta valitettavasti ruokaa ei ollut täydennetty muille proteiineilla. Eri kunnilla on erilaiset linjaukset asiasta. Joissain kunnissa tiedän, että eettisistä syistä lapselle ei tarjota kasvisruokaa. :(

Kannattaa pyytää neuvolasta lähete ravitsemusterapeutille siinä vaiheessa kun kiinteiden aloitus tulee ajankohtaiseksi. Hyvin koostettu kasvisruoka sopii hyvin myös pienille lapsille ja kannattaa sulkea korvat asiasta tietämättämien kommenteilta! :)
 
Kokkialalla hieman hankalaa, kun joutuu maistamaan kaikkia ruokia. Oppisopimuksella, niin käytännössä vaatii. Oli yhdellä keittiöllä kerran yksi vege, mutta siitä saivat porukka tarpeekseen melko nopeasti kun kieltäytyi maistamasta.. En halua menettää paikkaani, joten ennemmin maistelen kaikkea. Tosin kouluruoan valmistusta kun on katsellut, ei sitä todellakaan halua enää syödä..

Mikä sua estää olemasta kasvissyöjä ja laittamasta kasvisruokia vapaa-ajalla? Töissä sitten voit maistella normaalisti ruokiasi.
 
Omakohtaista kokemusta lapsen kasvisruokavaliosta ei ole, mutta ystävä on vegaani ja luonnollisesti hänen lapsensa noudattaa samaa ruokavaliota kun äitinsä. Itse ruokavalioon ei ole kenelläkään ollut sanomista koskaan mistään viralliselta taholta.
Mutta täällä ei tarjota lapselle päiväkodissa eettisistä syistä kasvisruokaa. Joten lapsi syö päiväkodissa myös maitotuotteita ja kananmunaa.

Toisaalta ymmärrän, että resurssit ei riitä valmistamaan kaikkia erikoisruokavalioita mille ei ole terveydellisiä perusteita. Mutta musta on aika kaksinaismoraalista kieltää yhdeltä jonkun ruokavalion noudattaminen vedoten eettisiin syihin ja sallia samalla toisen ruokavalio kun hänen perusteensa nojautuvat uskontoon. Hassua, että jumaluuteen uskominen on vankempi peruste erikoisruokavalion saamiselle kun eettiset ja moraaliset syyt olla syömättä lihaa.
 
No sen verran että liharuoatkin täytyy maistaa. Ylipäätään tuntuu olevan sen verran paljon kilpailua paikoista, etten ota mitään riskejä paikan menetyksen suhteen.. On meidän perheelle kuitenkin melko paljosta kyse :/

Se jos joutuu MAISTAMAAN koulussa liharuokia, ei estä kasvisruuan syöntiä, eikä varsinkaan lastesi kasviruuan syöntiä.
Itse tunnen kasvissyöjän, joka opiskeli kokiksi. Opiskellessa joutui maistelemaan myös liharuokia, mutta ei syönyt niitä.
 

Yhteistyössä