[QUOTE="Annie";25431272]
"Ongelmamme" on siinä, että mieheni syö lihaa. Hän kyllä tukee minun valintaani ja hyväksyy täysin sen, että lapsemme noudattavat minun ruokavaliota. Nyt kuitenkin meidän 2v on alkanut tiedostaa, että isi syö lihaa ja me muut emme. Miten selittää asian syytä näin pienelle? Syyni on eettinen: tämän maapallon resurssit eivät riitä tarjoamaan koko väestölle eettisesti tuotettua lihaa. Tuolla tavalla asiaa ei tietenkään voi selittää 2-vuotiaalle. Otan vinkkejä vastaan. Miten kasvisruokailijaperheissä on oma erilainen ruokavalio perusteltu 2-vuotiaille tai hieman sitä vanhemmille? En kaipaa kommentteja siitä onko oikein olla antamatta lihaa lapsille jos isä sitä syö. Haluan välittää lapsille ajatusmallin, että on erilaisia ruokavalioita enkä lähde tuomitsemaan kovaan ääneen lihan syöntiä vaikka minä ja lapset emme lihaa syökään. Molemminpuolinen kunnioitus erilaisia ruokavalioita kohtaan on mielestäni olennainen juttu tässäkin asiassa.[/QUOTE]
2 -vuotiaalle ei tarvitse asiaa perustella, riittää kun sanoo että isi syö lihaa mutta me emme. Isommille lapsille voi kertoa niin kuin asiat on.
Itse olen sanonut lapsille että meillä ei syödä lihaa koska äidin mielestä se ei ole oikein. Isi taas syö koska hän ei ajattele niin. Lapset ovat oppineet jo pienenä että enemmistöä tuntemistamme ihmisistä syö lihaa. Mutta osa ei syö, koska eivät halua syödä eläintä.
"Ongelmamme" on siinä, että mieheni syö lihaa. Hän kyllä tukee minun valintaani ja hyväksyy täysin sen, että lapsemme noudattavat minun ruokavaliota. Nyt kuitenkin meidän 2v on alkanut tiedostaa, että isi syö lihaa ja me muut emme. Miten selittää asian syytä näin pienelle? Syyni on eettinen: tämän maapallon resurssit eivät riitä tarjoamaan koko väestölle eettisesti tuotettua lihaa. Tuolla tavalla asiaa ei tietenkään voi selittää 2-vuotiaalle. Otan vinkkejä vastaan. Miten kasvisruokailijaperheissä on oma erilainen ruokavalio perusteltu 2-vuotiaille tai hieman sitä vanhemmille? En kaipaa kommentteja siitä onko oikein olla antamatta lihaa lapsille jos isä sitä syö. Haluan välittää lapsille ajatusmallin, että on erilaisia ruokavalioita enkä lähde tuomitsemaan kovaan ääneen lihan syöntiä vaikka minä ja lapset emme lihaa syökään. Molemminpuolinen kunnioitus erilaisia ruokavalioita kohtaan on mielestäni olennainen juttu tässäkin asiassa.[/QUOTE]
2 -vuotiaalle ei tarvitse asiaa perustella, riittää kun sanoo että isi syö lihaa mutta me emme. Isommille lapsille voi kertoa niin kuin asiat on.
Itse olen sanonut lapsille että meillä ei syödä lihaa koska äidin mielestä se ei ole oikein. Isi taas syö koska hän ei ajattele niin. Lapset ovat oppineet jo pienenä että enemmistöä tuntemistamme ihmisistä syö lihaa. Mutta osa ei syö, koska eivät halua syödä eläintä.