Lapsesta kasvissyöjä?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vg
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Annie";25431272]

"Ongelmamme" on siinä, että mieheni syö lihaa. Hän kyllä tukee minun valintaani ja hyväksyy täysin sen, että lapsemme noudattavat minun ruokavaliota. Nyt kuitenkin meidän 2v on alkanut tiedostaa, että isi syö lihaa ja me muut emme. Miten selittää asian syytä näin pienelle? Syyni on eettinen: tämän maapallon resurssit eivät riitä tarjoamaan koko väestölle eettisesti tuotettua lihaa. Tuolla tavalla asiaa ei tietenkään voi selittää 2-vuotiaalle. Otan vinkkejä vastaan. Miten kasvisruokailijaperheissä on oma erilainen ruokavalio perusteltu 2-vuotiaille tai hieman sitä vanhemmille? En kaipaa kommentteja siitä onko oikein olla antamatta lihaa lapsille jos isä sitä syö. Haluan välittää lapsille ajatusmallin, että on erilaisia ruokavalioita enkä lähde tuomitsemaan kovaan ääneen lihan syöntiä vaikka minä ja lapset emme lihaa syökään. Molemminpuolinen kunnioitus erilaisia ruokavalioita kohtaan on mielestäni olennainen juttu tässäkin asiassa.[/QUOTE]

2 -vuotiaalle ei tarvitse asiaa perustella, riittää kun sanoo että isi syö lihaa mutta me emme. Isommille lapsille voi kertoa niin kuin asiat on.
Itse olen sanonut lapsille että meillä ei syödä lihaa koska äidin mielestä se ei ole oikein. Isi taas syö koska hän ei ajattele niin. Lapset ovat oppineet jo pienenä että enemmistöä tuntemistamme ihmisistä syö lihaa. Mutta osa ei syö, koska eivät halua syödä eläintä.
 
jos olisin kasvissyöjä niin meillä varmasti kotona lapset söisivät kasvissapuskaa. (mies varmaan kuolla kupsahtais nälkään, mutten sillekään alkais erikseen vääntään liharuokia) mutta päiväkodissa ja koulussa saisivat kyllä syödä samaa ruokaa muiden kanssa. ihan siitäkin syystä että kasvisruokailu ei ole kovin eettistä enää siinä vaiheessa kun yhtä tai kahta lasta varten tehdään joku tietty annos eri ruokaa(ja se tulee kalliiksi kunnalle) ja sitte suuri osa siitä ruoasta heitetään ehkä pois. isomalle joukolle ruoan menekkiä on helpompi arvioida.

meillä kotona syötiin aina liharuokia, isäni teki meille aina eri ruoan vaikka on kasvissyöjä (tai oli silloikuin olin lapsi, nykyään syö myös kalaa).
 
Jos lapsen opettaa kasvissyöjäksi, ja myöhemmin haluaa alkaa syömään sekaravintoa niin lihan syömisen aloittaminen ei välttämättä ole ihan yksinkertaista. Elimistö ei ole tottunut lihaan, joten sen syömisestä saattaa tulla erilaisia vatsavaivoja, vaatii totuttelemista. Kasvissyöjän elimistöstä häviää jotkut entsyymit jotka pilkkoo punaista lihaa, kaiketi ne palautuvat ajan kanssa jos ryhtyy lihaa syömään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;25434394:
2 -vuotiaalle ei tarvitse asiaa perustella, riittää kun sanoo että isi syö lihaa mutta me emme. Isommille lapsille voi kertoa niin kuin asiat on.
Itse olen sanonut lapsille että meillä ei syödä lihaa koska äidin mielestä se ei ole oikein. Isi taas syö koska hän ei ajattele niin. Lapset ovat oppineet jo pienenä että enemmistöä tuntemistamme ihmisistä syö lihaa. Mutta osa ei syö, koska eivät halua syödä eläintä.
Kiitos kommentistasi! Itseasiassa päädyimme jotakuinkin samaan ratkaisuun kun mieheni kanssa puhuimme asiasta. 2-vuotiaalle riittäköön vielä toistaiseksi tieto, että liha on isin ruokaa vähän niin kuin kissan ruoka on kissan ruokaa! :) ..mutta muuten tuo "koska äidin mielestä se ei ole oikein" kuulostaa tosi hyvältä selitykseltä sitten vähän vanhemmalle lapselle! Minkä ikäisiä lapsia sinulla on ja ovatko lapset jossain vaiheessa halunneet syödä / maistaa lihaa?
 
Hei, huikkasen nyt tännekin, että nyt on Facebookiin luoto oma suljettu ryhmä perheille, , joiden perheissä noudatetaan lapsille kasvisruokavaliota (tai kala-kasvis). Laita yv jos haluat mukaan ryhmään. Toki mukaan pääsevät myös he, joilla suunnitteilla lapsille kasvisruokavalio tai muuten haluavat keskustella asiasta positiivisella hengellä. Ja sana kiertämään jos omasta lähipiiristä löytyisi ryhmään sopivia / halukkaita henkilöitä! :)
 

Yhteistyössä