Lapset E I V Ä T mahdu päiväkoteihin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eipäs leikata
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Eipäs leikata

Vieras
Jos Helsingissä esimerkiksi kaikki lapset päätettäisiin viedä päiväkotiin, mistään EI riittäisi rahaa. Päiväkodeissa on nyt 65 prosenttia lapsista, ja miettikää jos lopuille 35 prosentille pitäisi järjestää paikat. En nyt muista tällä hetkellä mitä päivähoito jo nykyisellään maksaa, mutta prosentuaalisesti noin mielettömän suuri kulujen lisäys on mahdotonta. Espoossahan tuo jo todettiin ja kotihoidontukeen suunnitellut leikkaukset viisaasti hylättiin.

Eli kotihoidontuen leikkaus tarkoittaa loppujen lopuksi sitä, että lapsia ei haluta enää synnytettävän Suomeen, koska heidän kasvattamistaan ei enää kannusteta edes niillä roposilla, millä nyt. Ja hoitopaikkoihin he eivät mahdu. Tai sitten kannustetaan palkkaamaan hoitajia kehittyvistä maista polkuhintaan?

Jos päivähoitokulut nousevat julmetusti, tarkoittaa se myös sitä, että maksuista aletaan muokata enemmän todellisia kustannuksia vastaavia. Eli mukavimmillaan 1000 e/lapsi kuukaudessa.

Kohta myös Aamu TV:ssä käsitellään aihetta.

Mistä ihmeestä leikkaajat luulevat löytävänsä päiväkoteihin työntekijöitä, kun jo nyt sieltä paetaan mielellään muualle. Niin täyteen ahdettua laitosta eivät läheskään kaikki jaksa katsoa.

Voi nuo Aamu TV:n ressukat kun eivät tiedä yhtään mitään päiväkotien jo nyt sairaasta tilanteesta, kun sanovat, että kyllä tuon palvelujärjestelmän pitäisi vastata tarpeeseen. Jaa.aa, millä ihmeellä.

Ja on kuvitelmia siitä, että hoidon laatu on hyvä tai säilyy hyvänä :D

Jos kaikki lapset laitettaisiin päiväkoteihin, olisi työelämässä enemmän veronmaksajia ja niillä verorahoilla perustettaisiin uusia päiväkoteja. Luulisin. Mutta toi työntekijäpula ja etenkin lastentarhanopettajapula on kylläihan todellinen, sitä saataisiin lievitettyä paremmalla palkalla ja etenkin apremmilla työoloilla (pienemmät ryhmäkoot), mutta se vaatisi niitä uusia päiväkoteja.

Toimittajalla on hyvät kysymykset, mutta "asiantuntijat" eivät osaa yhtään laskea, mitä leikkaukset maksavat.

Mutta maksujen päivittäminen jo väläytetään vaihtoehtona, joten onnea kaikille, saamme pian korotuksia maksuinin.

[QUOTE="a p";27572895]

Mutta maksujen päivittäminen jo väläytetään vaihtoehtona, joten onnea kaikille, saamme pian korotuksia maksuinin.[/QUOTE]

Siis päivähoitomaksuihin :)

[QUOTE="hmmm";27572885]Jos kaikki lapset laitettaisiin päiväkoteihin, olisi työelämässä enemmän veronmaksajia ja niillä verorahoilla perustettaisiin uusia päiväkoteja. Luulisin. Mutta toi työntekijäpula ja etenkin lastentarhanopettajapula on kylläihan todellinen, sitä saataisiin lievitettyä paremmalla palkalla ja etenkin apremmilla työoloilla (pienemmät ryhmäkoot), mutta se vaatisi niitä uusia päiväkoteja.[/QUOTE]

Eikö Suomessa ole muita "työttömiä" kuin kotiäidit? Voitais lähteä siitä, että ensin KAIKKI työttömät töihin mars ja sitten katsotaan asioita uudelleen.

Miksihän kotiäidit on nyt niin tärkeä kohde töihin saateltaviksi? Kotiäiti ehkä kuitenkin tekee jotakin hoitaessaan lapsiaan, mutta työtön Joni 25 v ei varmuudella tee mitään erityisen hyödyllistä - ellei ole perheellinen ja vaimo töissä ja lapset kotona.

Niin, en mäkään kyllä ihan kannata sitä, että kaikki lapset laitetaan päiväkotiin. Sehän pitäisi olla jokaisen oma päätös mitä tekee. Vaikka toisaalta, kyllähän se onkin, ei vaan saa sitten mitään tukia jos jää kotiin hoitamaan lasta. Niinhän se on ennenkin varmaan ollut.

• Tykkää
Reactions: astrolabe ja Data
Eikö Suomessa ole muita "työttömiä" kuin kotiäidit? Voitais lähteä siitä, että ensin KAIKKI työttömät töihin mars ja sitten katsotaan asioita uudelleen.

Miksihän kotiäidit on nyt niin tärkeä kohde töihin saateltaviksi? Kotiäiti ehkä kuitenkin tekee jotakin hoitaessaan lapsiaan, mutta työtön Joni 25 v ei varmuudella tee mitään erityisen hyödyllistä - ellei ole perheellinen ja vaimo töissä ja lapset kotona.

Joo, oon tosta ihan samaa mieltä. Mun kommentti oli lähinnä vastaus tohon, ettei kaikki lapset mahtuisi päiväkoteihin. Eiköhän niitä rakennettaisi lisää jos olisi pakko (jos ei olisi mitään mahdollisuutta jäädä kotiin).

[QUOTE="niina";27572917]Joo, oon tosta ihan samaa mieltä. Mun kommentti oli lähinnä vastaus tohon, ettei kaikki lapset mahtuisi päiväkoteihin. Eiköhän niitä rakennettaisi lisää jos olisi pakko (jos ei olisi mitään mahdollisuutta jäädä kotiin).[/QUOTE]

siis tää oli mun, laitoin väärän nikin.

Niinpä. Kotiäidit säästävät sentään sen n. 750-1000 euroa kuukaudessa yhtä lasta kohti häntä kotona hoitamalla. Ja jos lapsia on enemmän, niin aikamoisen kannattavaa työtä tämän äidin pitäisi tehdä, että oltaisiin plussan puolella.

[QUOTE="niina";27572917]Joo, oon tosta ihan samaa mieltä. Mun kommentti oli lähinnä vastaus tohon, ettei kaikki lapset mahtuisi päiväkoteihin. Eiköhän niitä rakennettaisi lisää jos olisi pakko (jos ei olisi mitään mahdollisuutta jäädä kotiin).[/QUOTE]

Jossain on osattu laskea, että ei olisi varaa kuitenkaan rakentaa niitä päiväkoteja lisää niin paljon :)

[QUOTE="hmmm";27572885]Jos kaikki lapset laitettaisiin päiväkoteihin, olisi työelämässä enemmän veronmaksajia ja niillä verorahoilla perustettaisiin uusia päiväkoteja. Luulisin. Mutta toi työntekijäpula ja etenkin lastentarhanopettajapula on kylläihan todellinen, sitä saataisiin lievitettyä paremmalla palkalla ja etenkin apremmilla työoloilla (pienemmät ryhmäkoot), mutta se vaatisi niitä uusia päiväkoteja.[/QUOTE]

Ei se ihan noin mene. Useimmat pienten lasten äidit ovat alle keskituloisia. Esimerkiksi minun veroillani ei makseta edes oman lapseni hoitopaikkamenoja, saati että siitä riittäisi lisäpäiväkotien rakentamiseen tai lisääntyneeseen terveydenhuollon kuormituksen kattamiseen.

[QUOTE="a p";27572923]Jossain on osattu laskea, että ei olisi varaa kuitenkaan rakentaa niitä päiväkoteja lisää niin paljon :)[/QUOTE]

Kuulostaa tekosyyltä. Pakkohan niitä olisi rakentaa, ei niitä lapsia voisi kadullekaan jättää kun vanhemmat menee töihin. ehkä säästettäisiin sit jostain muusta.

[QUOTE="a p";27572921]Niinpä. Kotiäidit säästävät sentään sen n. 750-1000 euroa kuukaudessa yhtä lasta kohti häntä kotona hoitamalla. Ja jos lapsia on enemmän, niin aikamoisen kannattavaa työtä tämän äidin pitäisi tehdä, että oltaisiin plussan puolella.[/QUOTE]

Sorry, tuosta kotiäitien säästämästä summasta täytyy vähentää ne sentit joita saavat kotihoidontukena.

Ei se ihan noin mene. Useimmat pienten lasten äidit ovat alle keskituloisia. Esimerkiksi minun veroillani ei makseta edes oman lapseni hoitopaikkamenoja, saati että siitä riittäisi lisäpäiväkotien rakentamiseen tai lisääntyneeseen terveydenhuollon kuormituksen kattamiseen.

No eiköhän se ole ihan fakta että jos kaikki menisi töihin niin päiväkoteja rakennettaisiin lisää tai päivähoito järjestettäisiin muulla tavoin (lisää perhepäivähoitoa tms.). vaikea uskoa että alle kouluikäisten lasten annettaisiin jäädä yksin kotiin. Sit vaan säästettäisiin muualta.

Kotihoidontukeen tuskin kosketaan, vaikka tätä tietyin väliajoin aina väläytellään eri tahojen toimesta. Osaavat päättäjät kuitenkin laskea.

Toivotaan koko sydämestämme tuota.

Olisi erittäin kylmää ja suvaitsematonta jos lasten kotona hoitaminen ei olisi enää edes hetken aikaa mahdollista. Sanon tämän päivähoitoa eteläsuomalaisessa kaupungissa kokeneena ja nähneenä, enkä luota siihen, että päivähoitolasten määrän rajusti lisääntyessä järjestelmässä olisi enää vähääkään järkeä.

Päiväkoti on kaikkein halvin hoitomuoto, ja sen takia jo nyt perhepäivähoito on lähes alas ajettu ainakin meidän kaupungissamme. Toivottavasti sitä kuitenkin lisättäisiin!

Vastaus on perhepäivähoito, jossa myös omien lasten hoidosta saa saman kuin vieraiden. Erillistä kotihoidontukea ei edes tarvittaisi.

Ei ole hyvä vaihtoehto. Minä en enää ikinä suostu laittamaan lapsiani perhepäivähoitoon. Esikoisen hoitotäti sai siirron toisiin tehtäviin valvovien silmien alle useiden valitusten takia. Minä tyhmä en ollut tajunnut mitään. Ties mitä kamaluuksia oma pikkuiseni on saanut siellä kärsiä. Raukkaparka kun ei osannut vielä silloin puhua.

Onko teille nyt iskenyt joku paniikki tuosta. Joudutaan vielä töihin äääääääk. No joo. Pitkäaikaistyöttömiä on vaikeampi saada sopeutumaan työelämään tai sinne takaisin. Kotiäidit on helpompi kohde ja ehkä jopa tärkeämpi, koska ovat usein nuoria, vasta valmistuneita jne.

[QUOTE="hmmm";27572943]No eiköhän se ole ihan fakta että jos kaikki menisi töihin niin päiväkoteja rakennettaisiin lisää tai päivähoito järjestettäisiin muulla tavoin (lisää perhepäivähoitoa tms.). vaikea uskoa että alle kouluikäisten lasten annettaisiin jäädä yksin kotiin. Sit vaan säästettäisiin muualta.[/QUOTE]

Kysymys kuuluukin että millä rahalla niitä päiväkoteja rakennettaisiin lisää?

Verotulot kyllä lisääntyvät kun pienten lasten äidit menisivät töihin, mutta tuskin niin paljon että niillä rahoilla polkaistaisiin yhtäkkiä pystyyn satoja uusia päiväkoteja koulutettuine henkilökuntineen.

Monet palvelu- ja hoiva-alalla olevat naiset ovat niin pienituloisia, että heidän verotuloillaan ei makseta edes yhden, saati sitten useamman lapsen päivähoitoa.
Jokainen voi omalta kohdaltaan vilkaista veroehdotuksestaan kohdan maksetut kunnallisverot ja laskea itse, mitä niillä pennosilla saa, jos yhden lapsen päivähoitokustannukset ovat se arvioitu 1000 euroa kuukaudessa.

Lisäksi jos entistä useammat lapset laitettaisiin entistä nuorempina päiväkotiin, tarvitaan vielä enemmän henkilökuntaa hoitamaan lapsia, jotka eivät osaa itse pukeutua, syödä tai käydä potalla. Millä resursseilla alle 2-vuotiaat hoidettaisiin, kun omankin poikani päiväkodissa voivoteltiin että poikani on niin kauhean pieni että hän sitoo hoitohenkilökuntaa (hän meni hoitoon 3 v 3 kk ikäisenä.)

Vastaus on perhepäivähoito, jossa myös omien lasten hoidosta saa saman kuin vieraiden. Erillistä kotihoidontukea ei edes tarvittaisi.

Tää ois todella hyvä idea. Miksiköhän päättäjät ei ole tätä ehdottanut. Itse voisin ottaa hoitolapsia jos saisin myös omista lapsista "palkkaa". Nyt hoitolasten ottaminen ei kannata kun 1,5 lapsesta ei paljon käteen jää. Enemmän saan kun käyn viikonloppuisin omassa työssä keikalla.

Yhteistyössä