Lapset E I V Ä T mahdu päiväkoteihin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eipäs leikata
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="a p";27572933]Sorry, tuosta kotiäitien säästämästä summasta täytyy vähentää ne sentit joita saavat kotihoidontukena.[/QUOTE]

Näinpä, mutta ei se paljoa summaa pienennä. Minä hoidin kahta päiväkoti-ikäistä lasta kotona kaksi vuotta. Vain toisesta lapsesta saa tuen.

[QUOTE="hmmm";27572943]No eiköhän se ole ihan fakta että jos kaikki menisi töihin niin päiväkoteja rakennettaisiin lisää tai päivähoito järjestettäisiin muulla tavoin (lisää perhepäivähoitoa tms.). vaikea uskoa että alle kouluikäisten lasten annettaisiin jäädä yksin kotiin. Sit vaan säästettäisiin muualta.[/QUOTE]

Tarkoitushan tässä ideassa olisi juuri säästöt. Eli oikeasti tästä tulisikin lisää kuluja.

Näinpä, mutta ei se paljoa summaa pienennä. Minä hoidin kahta päiväkoti-ikäistä lasta kotona kaksi vuotta. Vain toisesta lapsesta saa tuen.

Olet oikeassa.

Ja jos paniikista puhutaan, niin minulla sellainen on kun ajattelen sitä, että tulevien lastenlasteni olisi pakon edessä oltava päiväkotihoidossa. Tiedän siis päiväkodeista enemmän kuin tarpeeksi.

Eiköhän se yhden kotiin jääneen äidin paikkaa yksi työtön? Olisin todella kiinnostunut tietämään että mistä ne työpaikat todellakin revittäisiin jokaiselle....

Lämpimästi kannatan :)

Hyvä muistaa että ne jotka saavat palkkaa omansa hoitamisesta...maksavat myös hoitomaksun...eikä tämä koska läheskään kaikkia kuntia :(
Ja mistähän niitä perhepäivähoitajia löytyis...mulla uraa takana 20v ja koko ajan pphn määrä vähentynyt..palkka n 1600,- ja työpäivät 10h :) Ja meillä yksityisillä ei saa edes palkkaa sairaspäiviltä :( T. "omalla lomalla" kuumeessa

[QUOTE="vieras";27572998]Tää ois todella hyvä idea. Miksiköhän päättäjät ei ole tätä ehdottanut. Itse voisin ottaa hoitolapsia jos saisin myös omista lapsista "palkkaa". Nyt hoitolasten ottaminen ei kannata kun 1,5 lapsesta ei paljon käteen jää. Enemmän saan kun käyn viikonloppuisin omassa työssä keikalla.[/QUOTE]

Esim. Jyväskylässä kokeillaan jo tällaista. Mutta silti tuntuu, että kaikki haluaa kuitenkin hakea sinne päiväkoteihin, jos hoitoon tarvitsee viedä.

Eiköhän se yhden kotiin jääneen äidin paikkaa yksi työtön? Olisin todella kiinnostunut tietämään että mistä ne työpaikat todellakin revittäisiin jokaiselle....

Eiku nyt mä älysin...aika usea nainen on hoito-/hoiva-alalla, joissa on nykyään liki katastrofaalinen työvoimapula. Lisäksi ala on pienipalkkainen. Sinne vaan töihin ja lisää päiväkoteja niin työllistetään lisää naisia pienipalkkaisille aloille.

Tuskin noita kaikkia päivähoidon ulkopuolella olevia 35% pistettäisiin hoitoon. Siinä on mukana käsittääkseni vauvatkin ja aika harva alle 1v on päivähoidossa. Toisekseen joillain on kotona se pikkusisarus, josta äiti on kuitenkin äitiyslomalla ja isompi sisarus kotona.

Kyllä mä olen näiden aloitusten myötä aika huolestunut kotiäideistä, kun tuntuu suurimmalle osalle olevan työttömyys ainoa vaihtoehto. Ovatko kotiäidit niin surkeaa joukkoa, ettei muka mitenkään töitä löydy. Sitten kuitenkin sanotaan, että kotiäitiys antaa sellaisia taitoja, joita työelämässä tarvitaan. Lopettakaa tuon työttömyyskortin vilauttelu. Ei kotiäidit nyt voi olla niin onneton ryhmä, ettei töitä löydy. Varsinkin, kun monet perheet perustelevat äidin jäämistä kotiin sillä, kun isällä on (hyväpalkkainen) työ. Miten ne miehet muka ovat niin paljon parempia, että heille riittää kuitenkin töitä.

Vastaus on perhepäivähoito, jossa myös omien lasten hoidosta saa saman kuin vieraiden. Erillistä kotihoidontukea ei edes tarvittaisi.

mä kannatan kanssa tätä!
Ja siihen viel tuntilaskutus ja
se et voit viedä lapsen muuallekin hoitoon kuin asuinkuntaasi.

esim meillä pitäisi hankkia toinen auto jotta lapsen voisi viedä kunnan tarjoamaan päiväkotiin joka on 25km väärässä suunnassa missä itse käyn töissä(eli edes takanen matka nousisi 50km.stä 100km.iin. Mut ny hän on kaverilla hoidossa joka on työmatkani varrella toisessa kaupungissa. voin käyttää julkista liikennettä, ei tarvitse herätä paljon aikasemmin, lyhyet hoitopäivät yms.

Itseäni kiinnostaisi tietää miten ihmeessä nää päiväkotipaikat kaiklle rahoitettaisiin. Kun nämä matalapalkka alalla olevat usein hoitotyössä olevat äidit palaavat töihin ja lapset menevät hoitoon, niin siitä tulee kunnalle valtavasti kuluja. Jos joudutaan palkaamaan lisää hoitajia niin he maksavat kyllä veroja mutta eivät niin paljon et se riitäis toisen hoitajan palkaan. Luulen et yhteiskunta ei enää toimis jos veroprosentti ois pakko hilata lähelle 50 prosenttia et nää teollisuudessa työskentelevät vois maksaa niin paljon veroja et sillaä rahotettais kunnallisten työntekijöiden palkat. Samalla pitäis nostaa kamalasti kunnallisveroja. Jokainen kunnantyöntekijä kuluttaa kunnan rahoja huomattavasti enenmänm kuin mitä veroja maksaa. Nää uudet työpaikat pitäis saada teollisuuteen ym. tuottaviin töihin ja itselläni on käsitys et näillä aloilla olevat palaavat nytkin aika nopeasti töihin. Ainakin se kokemus mulla on omasta lähipiiristä. Pitkään kotona olevat ovat usein hoitajia, joiden ammattitaito ei vanhene muutaman kotona vietetyn vuoden aikana.

[QUOTE="vieras";27573066] Kyllä mä olen näiden aloitusten myötä aika huolestunut kotiäideistä, kun tuntuu suurimmalle osalle olevan työttömyys ainoa vaihtoehto. Ovatko kotiäidit niin surkeaa joukkoa, ettei muka mitenkään töitä löydy. Sitten kuitenkin sanotaan, että kotiäitiys antaa sellaisia taitoja, joita työelämässä tarvitaan. Lopettakaa tuon työttömyyskortin vilauttelu. Ei kotiäidit nyt voi olla niin onneton ryhmä, ettei töitä löydy. Varsinkin, kun monet perheet perustelevat äidin jäämistä kotiin sillä, kun isällä on (hyväpalkkainen) työ. Miten ne miehet muka ovat niin paljon parempia, että heille riittää kuitenkin töitä.[/QUOTE]

Mikä ihmeen työttömyys. Eiköhän suuri osa kotihoidon tuella olevista naisista ole kuitenkin sellaisia, joilla on työpaikka mihin palata?

Ja mitä "oikeasti" työttömiin kotona lapsia hoitaviin naisiin tulee, niin kotihoidon tuen poistamisen myötähän he vain siirtyisivät kotihoidon tuelta peruspäivärahalle. Säästöä yhteiskunnalle ei tulisi yhtään.

Mikä ihmeen työttömyys. Eiköhän suuri osa kotihoidon tuella olevista naisista ole kuitenkin sellaisia, joilla on työpaikka mihin palata?

Ja mitä "oikeasti" työttömiin kotona lapsia hoitaviin naisiin tulee, niin kotihoidon tuen poistamisen myötähän he vain siirtyisivät kotihoidon tuelta peruspäivärahalle. Säästöä yhteiskunnalle ei tulisi yhtään.

Näissä aloituksissa monet kirjoittaa, ettei suurimmalla osalla naisista ei ole työpaikkaa, johon palata vaan jäisivät työttömäksi. Tiedän itsekin, ettei pidä paikkaansa, mutta tuolla argumentilla monet vastustavat kotihoidon leikkaamista.

Mitähän ne vaihtoehdot olisi?

No en tiedä tartteeko meidän vauvan (jos sellainen saadaan) mennä päiväkotiin, kun vanhemmilla työt, joissa työaika joustaa ja töitä voi tehdä myös kotoa käsin, jolloin työmatkoihin ei mene aikaa yms. Äitinikin on valmistautunut muuttamaan tänne P-Karjalan suuntaan, jos ja kun vauva tulee. Hän itsekin työelämässä, mutta jos on kaksi etätöihin joustavin ajoin kykenevää plus vuorotöitä tekevä hoitoringissä mukana niin lapsen ei tarvitse mennä päivähoitoon.

[QUOTE="Vieras";27573122]Jos pph saisi palkan omistaan niin silloin joutuisi maksaan myös hoitomaksun.
Lopputulos plus miinus nolla.[/QUOTE]

Mut palkasta kertyis eläkettä, vaikka käteen jäävä palkka ei nousis paljonkaan. Itse laskin et saisin kolmesta lapsesta enemmän rahaa vaikka joutuisin maksamaan heistä myös päivähoitomaksun. Tällä hetkellä kun noista kahdesta vanhemmasta saa vain sen reilu 60 e kuussa. Ja itse olen lähihoitaja, joten pätevyys mulla ois kunnossa perhepäivähoitajaksi. Lisäksi olen lastenosaston sairaanhoitaja.

[QUOTE="vieras";27573149]Mut palkasta kertyis eläkettä, vaikka käteen jäävä palkka ei nousis paljonkaan. Itse laskin et saisin kolmesta lapsesta enemmän rahaa vaikka joutuisin maksamaan heistä myös päivähoitomaksun. Tällä hetkellä kun noista kahdesta vanhemmasta saa vain sen reilu 60 e kuussa. Ja itse olen lähihoitaja, joten pätevyys mulla ois kunnossa perhepäivähoitajaksi. Lisäksi olen lastenosaston sairaanhoitaja.[/QUOTE]

Esim. Jyväskylässä on näin (lainaus kaupungin sivuilta):

"Jyväskylän kaupunki on maksanut 1.1.2011 alkaen perhepäivähoitajan omista, päivähoitoikäisistä lapsista palvelurahaa 400 €/ lapsi/ kuukausi."

Ja siitä ei enää tietääkseni peritä mitään päivähoitomaksua.

• Tykkää
Reactions: Data
No en tiedä tartteeko meidän vauvan (jos sellainen saadaan) mennä päiväkotiin, kun vanhemmilla työt, joissa työaika joustaa ja töitä voi tehdä myös kotoa käsin, jolloin työmatkoihin ei mene aikaa yms. Äitinikin on valmistautunut muuttamaan tänne P-Karjalan suuntaan, jos ja kun vauva tulee. Hän itsekin työelämässä, mutta jos on kaksi etätöihin joustavin ajoin kykenevää plus vuorotöitä tekevä hoitoringissä mukana niin lapsen ei tarvitse mennä päivähoitoon.

Hyvä asia teidän perheelle (ja meilläkin toimii vähän samanlainen systeemi) mutta ei voi odottaa, että kaikilla olisi mahdollisuutta tuollaiseen järjestelyyn.

Kotihoidon tuen poistaminen vaatisi massiivisen lisäyksen päivähoitopaikkoihin ja sitä myöten se rasittaisi julkista taloutta vielä nykyistä enemmän. Todennäköisesti jossain vaiheessa olisi pakko korottaa päivähoitomaksuja lähemmäs todellisia kustannuksia. Tämä taas todennäköisesti johtaisi pienipalkkaisten naisten kotiin jääntiin, jos heidän palkkansa menisi suurelta osin lastenhoitokustannuksiin.

Myös yksityiset päivähoitoratkaisut lisääntyisivät, mutta pienituloisella perheellä ei olisi varaa niihin. Esimerkiksi 1970-luvulla oman äitini koko palkka meni kahden lapsen hoidon järjestämiseen palkkaamalla kotiin lastenhoitaja. Se taas oli mahdollista vain siksi, että isälläni oli niin hyvä palkka, että se riitti koko perheen elättämiseen. kenellä nykyisin olisi varaa tuollaiseen?

[QUOTE="Vieras";27573122]Jos pph saisi palkan omistaan niin silloin joutuisi maksaan myös hoitomaksun.
Lopputulos plus miinus nolla.[/QUOTE]

Tietysti joutuisi, silloin hän olisi samassa asemassa kuin muutkin. Eikä lopputulos olisi nolla, hän voisi ottaa useamman lapsen. Lisäksi tulot vaikuttavat miten paljon hän maksaisi hoitomaksuja.

Kunnille työllistämisvelvoite kaikille. Kansantaloudellisesti täystyöllisyydestä ei ole hyötyä, mutta näyttää siltä että monella on periaate että tuilla ei saa elää.

Vastaus on perhepäivähoito, jossa myös omien lasten hoidosta saa saman kuin vieraiden. Erillistä kotihoidontukea ei edes tarvittaisi.
Et voi olla tosissas!!! Mä muistan erinomaisen hyvin 80-luvun, kun äidit ottivat vieraita lapsia "hoitoon", jotta sillä keinolla rahoittivat oman lapsensa kanssa kotona olemisen. Siskoni poika oli yksi näistä "heittopussilapsista", joka kiersi perhepäivähoitajalta toiselle, kun ei se vieraan lapsen hoitaminen omien ohella onnistunutkaan kaikilta äideiltä vasemmalla kädellä. Vieraasta lapsesta kun oli myös vaivaa, se kiukutteli, itki, sille piti vaihtaa vaippaa, ei se tykännytkään sun pöperöistäsi tai se oli muuten vaan ärsyttävä. Se, että nainen saa omia lapsia, ei suinkaan tarkoita, että hänestä olisi hoitamaan ja hoivaamaan myös muiden naisten lapsia.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27573227:
Et voi olla tosissas!!! Mä muistan erinomaisen hyvin 80-luvun, kun äidit ottivat vieraita lapsia "hoitoon", jotta sillä keinolla rahoittivat oman lapsensa kanssa kotona olemisen. Siskoni poika oli yksi näistä "heittopussilapsista", joka kiersi perhepäivähoitajalta toiselle, kun ei se vieraan lapsen hoitaminen omien ohella onnistunutkaan kaikilta äideiltä vasemmalla kädellä. Vieraasta lapsesta kun oli myös vaivaa, se kiukutteli, itki, sille piti vaihtaa vaippaa, ei se tykännytkään sun pöperöistäsi tai se oli muuten vaan ärsyttävä. Se, että nainen saa omia lapsia, ei suinkaan tarkoita, että hänestä olisi hoitamaan ja hoivaamaan myös muiden naisten lapsia.

Eikö perhepäivähoitajilta vaadita koulutusta tai muuten varmisteta että he ovat soveltuvia? Jos ei kykene hoitamaan muiden lapsia, niin tuskin hän kykenee huolehtimaan omistakaan ja silloin on parempi että hänen lapsensa ovat muualla hoidossa päivät.

Yhteistyössä