Lapset hoidossa joulun välipäivät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja joulun aika
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

joulun aika

Vieras
Kuinkas monella lapset viettää joulun aikaan vapaata päiväkodista ja moni joutuu lapsensa viemään pyhien välillä hoitoon. Meillä päiväkoti sulkee ovensa jo 21.12. lähtien elikkä ennen joulua joutuu jo viemään lapset varahoitoon. Itse olen töissä pyhien välipäivätkin, joten lapset menevät hoitoon, kuten viime vuonnakin.

[QUOTE="niina";30483958]No meillä on jouluaattonakin hoidossa(vuoropäiväkoti), mutta sen jälkeen viikko vapaata. Minä ensihoitaja, mies lääkäri.[/QUOTE]

:( eikö teillä ole edes sukulaisia (mummot, papat) jotka voisi pitää aattona?

[QUOTE="...";30483972]:( eikö teillä ole edes sukulaisia (mummot, papat) jotka voisi pitää aattona?[/QUOTE]

Toisella puolen suomea ovat.Toiset isovanhemmat eivät asu suomessa. Näillä mentävä, ei auta. Aina se jonkun on se joulukin otettava työlistoja tehdessä.

No helppoa se oli kun olivat vielä hoidossa. Nyt kun ekaluokkalaisella on 18 päivän joululoma niin onkin vähän vaikeampi järjestää.

Onneksi itselläni on vuorotyö ja miehellä päivätyö, niin saadaan osa tästä järjestettyä niin, että mä olen pyhiä töissä ja mies arkipäiviä, ja molemmilla on vapaapäiviä "varastossa".

Tästä hyötyy tietysti päiväkoti-ikäinen pikkusisarus kun kerrankin saa olla pitkät vapaat kotona. Aiempina vuosina aina jouduttu käyttämään varahoitoa mutta eipä siitä enää apua ole kun koululainen pitää kuitenkin hoitaa.

Hoidossa on varmasti mukava, lämpöinen joulutunnelma. En usko että se on "huono" paikka olla jouluna.. Vanhempana sitä varmaan stressaan enemmän mitä lapsi kuitenkaan (ei stressaa ollenkaan?) :)

No mukavasta ja lämpimästä tunnelmasta ei kyllä oo tietoakaan kun alueen ainoa aukioleva pk sullotaan täyteen lapsia eri päikyistä. Ja joka päivä pähkäillään kuka taas tulee mistäkin ja mihin ryhmään, lakanoita revitään ees taas kun hoidokit vaihtuu...ja sit pitäs tietää allergiat ja sairaudet ja muut ruokavaliot. Huoh. Terveisin yks välipäivinä töihin päikkyyn menevä... :S

[QUOTE="Kiraki";30484370]Hoidossa on varmasti mukava, lämpöinen joulutunnelma. En usko että se on "huono" paikka olla jouluna.. Vanhempana sitä varmaan stressaan enemmän mitä lapsi kuitenkaan (ei stressaa ollenkaan?) :)[/QUOTE]

Ainakin ne joulupäivystykset joissa oon ollu, on olleet mukavia ja rentoja. Lapsia ei paljoakaan ja eletty miten huvittaa koko talossa. Toki tilanne on eri jos vaihtuvuutta on ja liikaa porukkaa.

Jäävät lomalle 19.12. ja palaavat hoitoon 7.1. Anottiin miehen kanssa lomia limittäin ja mummo hoitaa 2 päivää. Hyvä näin. Ovat hoidossa viisipäiväistä viikkoa muuten ja syksy menty yhdellä lomaviikolla, joten tarpeeseen tulee. Kyllä noista väsymyksen jo huomaa.

Olen töissä niin jouluna kuin välipäivinä, lapset sen sijaan lomailevat koulun loma-ajan (myös siis eskarilainen eikä ole päivähoidossa). Myös lasten isä on töissä joulunaikana.

[QUOTE="Kiraki";30484370]Hoidossa on varmasti mukava, lämpöinen joulutunnelma. En usko että se on "huono" paikka olla jouluna.. Vanhempana sitä varmaan stressaan enemmän mitä lapsi kuitenkaan (ei stressaa ollenkaan?) :)[/QUOTE]

Tai sitten ei.
Jos päivystytävä paikka on tumpattu täyteen, hoitajat haluaisivat olla kotona perheensä ja omien lastensa luona, paljon sijaisia jotka ensimmäistä kertaa talossa jne niin kyllähän se kaikki vaikuttaa... Jonkun on töitä välipäivätkin tehtävä - onneksi ei minun tänäkään vuonna ;)

Viime jouluna olivat myös välipäivät hoidossa ja silloin oli aivan mielettömän rentoa meininkiä, kun yhtenä päivänä oli vain 3 lasta hoidossa (6 piti olla), mun lapset ja yksi muu. Lapset olivat kuunnelleet hiljaisuutta muun muassa :) Tänä vuonna varahoitopaikkana on päiväkoti, jossa lapset eivät vielä koskaan ole olleet, että sinänsä jännää heillekin.

Täällä päin käy yleensä niin että läheskään kaikki ilmoittautuneet eivät hoitoon tule. Toissa vuonna tais yhtenä päivänä olla 3 lasta koko kaupungista. Että lasten määrä ei välttämättä suuri, mutta sitä aikuisten vaihtuvuutta/ lakanan vaihtoa/ eri talojen käytäntöjen yhteen sovittelua yms on varsinkin pari eka päivää ;)

Meillä on 3 viikon loma päiväkodista joulun aikaan. Onneksi mies on yrittäjä, joten pystyy sumplimaan töitään niin, että lapset on kotona sen kolme viikkoa. Kun vielä toinen lapsi on ekaluokalla, ei olisi hänellä edes hoitopaikkaa, minne viedä. Mulla on vain pakolliset pyhät vapaana. Joulun aikaan on omalla työpaikalla ihan turha toivoa mitään ylimääräisiä vapaita välipäiville.

Meillä ei ole varsinaisesti ylimääräistä vapaata joulun aikoihin, mutta omaa työtäni pystyn sen verran sumplimaan ja se on muutenkin vain puolipäiväistä, että lapsen hoito saadaan järjestettyä itse eikä varahoitoa siis lapselle varattu. Äitini ja miehen äiti voi varmasti hoitaa lasta joinain päivinä, keskitän työt niihin aikoihin ja jotain töitä saan tehtyä, vaikka lapsi olisi kotona kanssani, koska työni on pääosin etätyötä ja välipäivinä tuskin on mitään palavereitakaan.

Aiheuttaa harmaita hiuksia täällä!

Itse olen sairaanhoitaja ja töissä 22-28.12 iltavuoroissa, mies on päivystävä lääkäri 23-28.12 iltavuoroissa.. Yritettiin anoa vapaata mutta ei saatu kumpikaan. Minum vanhemmat asuu Oulussa ja me Helsingissä, miehellä ei ole kuin isä elossa ja hän on sairaalassa. Siskollani ei ole lapsia ja hän menee jouluksi minun vanhemmille, yritän nyt keksiä tässä miten tytöt voisi mennä edes 24 ja 25 päivä ouluun. Ikää tytöillä 5v ja 8v..

Onneksi työni on sellainen, että kolmesta lapsestani nuorin, eskari-ikäinen voi olla koko pitkän joululoman kotona. Koen olevani etuoikeutettu tavallaan. Suuri kunnioitus lääkäreitä, hoitajia, ensihoitajia, poliiseja, ym kohtaan, jotka joutuvat olemaan aina joku aattonakin töissä. Itse juuri viime jouluaattona tarvitsin iltasella lääkärin apua...

Outo ympäristö vaihtuvalla minimi henkilöstöllä ja vaihtuvilla kavereilla, ei ole kenenkään lapsen etu.
Ottakaa mieluummin vaikka hoitaja kotiin kuin noihin päivystyksiin .

Mun tyttö oli kanssa aikoinaan vuorohoidossa isossa helsinkiläisessä pk:ssa, mulla oli 23.12 ilta ja 24.12 aamu, eli tyttö oli yötä hoidossa. Muistan, kuinka tuona jouluna hoidossa oli kolme lasta samoissa vuoroissa ja kaksi hoitajaa, joista toinen vieläpä lapseni omahoitaja ja toinenkin oman ryhmän tuttu aikuinen. Olivat käyneet lasten kanssa katsomassa jouluikkunaa ja kun hain lasta hoidosta, tunnelma oli mitä ihanin ja rauhallisin ja hoitajatkin kertoivat olleensa mielellään töissä ja nimenomaan toivoneet olevansa töissä nämä joulun päivät...Vieläkin lämmöllä muistelen noita pk aikoja!

Aiheuttaa harmaita hiuksia täällä!

Itse olen sairaanhoitaja ja töissä 22-28.12 iltavuoroissa, mies on päivystävä lääkäri 23-28.12 iltavuoroissa.. Yritettiin anoa vapaata mutta ei saatu kumpikaan. Minum vanhemmat asuu Oulussa ja me Helsingissä, miehellä ei ole kuin isä elossa ja hän on sairaalassa. Siskollani ei ole lapsia ja hän menee jouluksi minun vanhemmille, yritän nyt keksiä tässä miten tytöt voisi mennä edes 24 ja 25 päivä ouluun. Ikää tytöillä 5v ja 8v..

Noeikö se sun sisko voi viedä niitä menessään jos kerran on muutenkin sinne menossa?

Mies pitää talviloman tässä kohtaa. Syyslomat ja virallisen talviloman on hoidossa. Itse olen aaton ja kaikki pyhät ennen uuttavuotta töissä, sitten on minullakin viisi päivää vapaata. Ei se hoito huono paikka ole. Kurjempaa on koululaisilla yksin kotona, varsinkin eka ja tokaluokkalaisilla.. Mutta eihän sille minkään voi kun töihin on mentävä..

Meilläkin on koko joulunajan hoidossa, päivätuurissa. Varahoitopaikka soitti jo ja valitti että eikö voitas pitää lapset kotona. Joo, oishan se hauskaa, mutta meillä on töissä kiertävä järjestelmä, pitää olla vuorollaan joka viides vuosi koko joulu töissä. Nyt on kun eka vuoro, minkäs teet. Mies sattuu olemaan työreissulla Norjassa.

Yhteistyössä