Lapset ja uusi mies.. isä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja CrystalBlue
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

CrystalBlue

Aktiivinen jäsen
07.03.2007
7 637
0
36
Varsinais-Suomi
Lapset on 6v 5v ja 2v7kk ..
uuden miehen kanssa vakavalla pohjalla suhde ja asutaan nyt yhdessä..
Lapset on isällänsä joka toinen vkl ja näkee muutenkin jos tämä ei oo töissä.
Ja hyvät välit on mullakin siihen.

Mun lapset on nyt alkanut sanomaan nykyiselle "sä oot mun isi", ja halailee jne.
Tykkää paljon koska nykyinen puuhailee lasten kans jne.
Tietävät kyllä että isi ei asu tässä ja ymmärtänee asian kuitenkin ettei nykyinen ole niitten isä.Miten menettelisitte.. korjaisitteko asian että tämä on "pekka" ja isi asuu muualla.. vai antaisitteko lasten ite päättää miten sanovat tätä "pekkaa"? Jos niillä on jotain asiaa "pekalle" niin sanovat kyllä esim. "pekka" tuu kattoo jne. Mut sitten usein toistavat tätä "sä oot mun isi"..
Enimmäkseen nuo isommat , mutta nyt pieninkin tietty matkii sitten.

Nuo on höpöhöpöä, miesystävä ei ole isi ja parempi olla sellaiseksi kutsumatta.

Taas kerron yh-kaveristani, jonka 3v olisi jo tähän mennessä 50 miestä kutsunut isiksi jos jokaista äitinsä miesystävää olisi isitellyt :whistle: ja kaikkihan ne on olleet vakaalla pohjalla ja vakain aikomuksina, vaikka sitten vain sen ainoan kerran...

Alkuperäinen kirjoittaja Provo:

Taas kerron yh-kaveristani, jonka 3v olisi jo tähän mennessä 50 miestä kutsunut isiksi jos jokaista äitinsä miesystävää olisi isitellyt :whistle: ja kaikkihan ne on olleet vakaalla pohjalla ja vakain aikomuksina, vaikka sitten vain sen ainoan kerran...

No eipä mulla ole sen vartaa miehiä ollut..
ihan tässä ollaan häitä suunnittelemassa..että eipä tule vaihtumaan..

Mie oon leski. Aviomieheni isyyttä ei kukaan mies ikinä, koskaan milloinkaan vie pois. Ei edes nykyinen mieheni, joka on ihan huippu ISÄ omalle lapsellen ja huippu kasvattaja tälle ensimmäisestä liitostani syntyneelle pojalleni. Mielestäni isäksi kutsuminen veisi lapseni omalta isältäni pois sen kalliin ja tärkeän arvonimen, jonka hän on ansainnut..

Alkuperäinen kirjoittaja CrystalBlue:
Alkuperäinen kirjoittaja Provo:

No eipä mulla ole sen vartaa miehiä ollut..
ihan tässä ollaan häitä suunnittelemassa..että eipä tule vaihtumaan..

OK.
Mieheni lapset, jotka siis asuvat meillä ja eivät edes tapaa äitiään (omasta ja äidin halusta) vastaavat joskus jos joku kysyy jotenkin johdattelevasti, että onko tuo teidän äiti (siis minä) että on. Vastaavat varmaan lähinnä siksi, että se on helpompaa ja eihän sitä jokaiselle ihan kaikkea tarvitse selittää....

Alkuperäinen kirjoittaja gitta:
Taidat itse pitää ajatuksesta että lapset kutsuvat uutta miestäsi isiksi kun et viitsi asiaa korjata ?

En ole korjannut asiaa..koska en tiedä miten haluaisin niitten kutsuvan "pekkaa".. oikeestaan mulle ihan sama.. mutta onko se lapsia kohtaan sitten väärin jos annan nitten päättää moisesta?

Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:
Mie oon leski. Aviomieheni isyyttä ei kukaan mies ikinä, koskaan milloinkaan vie pois. Ei edes nykyinen mieheni, joka on ihan huippu ISÄ omalle lapsellen ja huippu kasvattaja tälle ensimmäisestä liitostani syntyneelle pojalleni. Mielestäni isäksi kutsuminen veisi lapseni omalta isältäni pois sen kalliin ja tärkeän arvonimen, jonka hän on ansainnut..

Kiitos.
Ehkäpä tää juuri siksi mietityttää kun mun mies ei voi saada välttämättä omia lapsia.

Minä itse en pidä ajatuksesta että uutta miestä kutsutaan isäksi, veljentyttö tekee näin ja aina höpöttää isästään ja veljeäni kutsuu nimeltä tai nimi-isi...musta on niin väärin.

Samalla periaatteella oon elänyt kun miehen vanhemmat on eronneet ja anopilla on uusi mies niin tämä uusi mies ei ole pappa lapsillemme vaan hän on "matti"-setä. ei pappa, ei ukki ei vaari ei muu kuin setä. mutta mielipiteitähän on monenlaisia ja tämä on minun

Alkuperäinen kirjoittaja CrystalBlue:
Alkuperäinen kirjoittaja gitta:
Taidat itse pitää ajatuksesta että lapset kutsuvat uutta miestäsi isiksi kun et viitsi asiaa korjata ?

En ole korjannut asiaa..koska en tiedä miten haluaisin niitten kutsuvan "pekkaa".. oikeestaan mulle ihan sama.. mutta onko se lapsia kohtaan sitten väärin jos annan nitten päättää moisesta?

On !
Ja vielä enemmän se on väärin lapsien isää kohtaan !!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mä kanssa vertaisin siihen jos lapset asuisivat isänsä luona ja he kutsuisivat exäsi uutta naista äidiksi.

Aivan. Minä ainakin loukkaantuisin verisesti. Exäsi jos kuulee asiasta niin ei varmaan tykkää ja väittää, että sinä itse olet lapsille tuputtanu, että sanovat isiksi. Sulla on siinä iso riita muhimassa jos et korjaa.

Provo:
Minun siskon lapsikin on sanonut siskon kaikkia miesystäviä isiksi. Paria sanoo vieläkin, vaikka ne on eksiä jo. Jäivät niin läheisiksi, kun asuivat vuosia yhdessä. Siinä vaan oli siitä erilainen tilanne, että lapsen oma isä ei halunnut olla tekemisissä. Onneksi. tanan hullu...

Mun lapset kutsuvat mn kihlattua nimellä, kavereille junnu puhuu isäpuolesta, esikko ei vielä tiedä voiko niin sanoa. Esikko on kovin mietteliäs kaveri, ja on kertonut, että kaverilla on myös isäpuoli, ja alkoi miettimään, onko meillä myös. Kuulemman ehkä sitten kun asutaan yhdessä. Omaa isäänsä näkevät joka toinen vkoloppu, ja on se ainoa isä.
Mun isä on kuollut kun olin 15, joten ei mun lapsia ehtinyt nähdä. Mun lapset tietävät vaarienkelistä, mutta mun isäpuolta, joka on kuvioissa ollu yli 10 vuotta, kutsuvat papaksi, vaikka tietävät ettei ole oikea pappa. Mä itse pidän tärkeänä sitä, että lapseni tietävät oikean perimänsä..

Mielestäni lapsesi voivat aivan hyvin kutsua miestäsi isikseen jos haluavat.
Lapset miettivät näitä asioita enemmän kuin me aikuisen uskommekaan.
Uskon että esikoisesi on miettinyt asiaa tarkastikin.

Suosittelen että keskustelet vanhemman lapsen kanssa läpikotaisin tämän asian
ja hän saa itse päättää. Nuoremman annat matkia toista jos on matkiakseen ja myöhemmällä iällä keskustelet hänenkin kanssaan asiasta enemmän (miksei jo nytkin).

Meillä lapsi kutsuu miestäni isiksi. Onhan hän jatkuvasti paikalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Chocolaadi:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mä kanssa vertaisin siihen jos lapset asuisivat isänsä luona ja he kutsuisivat exäsi uutta naista äidiksi.

Aivan. Minä ainakin loukkaantuisin verisesti. Exäsi jos kuulee asiasta niin ei varmaan tykkää ja väittää, että sinä itse olet lapsille tuputtanu, että sanovat isiksi. Sulla on siinä iso riita muhimassa jos et korjaa.

Provo:
Minun siskon lapsikin on sanonut siskon kaikkia miesystäviä isiksi. Paria sanoo vieläkin, vaikka ne on eksiä jo. Jäivät niin läheisiksi, kun asuivat vuosia yhdessä. Siinä vaan oli siitä erilainen tilanne, että lapsen oma isä ei halunnut olla tekemisissä. Onneksi. tanan hullu...

Eipä oikeastaan synny.
Ollaan puhuttu asiasta..sanoin heti sen sille ex:lle kun lapset näin sanoivat.
On siis tietoinen asiasta.. ei tykännyt kovin paljoo.. mut sanoin etten minä eikö nykyinen olla sanottu mitään asiasta ne on ite päättäneet..
ajattelin vaan täältä kysellä josko jollain kokemuksia asiasta.
Ja todellakin oon aina sanonut lapsille kuka isä on.Onhan tuo aikamoinen päätös tehdä.. lapsille siis.

Onpa tullut kiivaita vastauksia! :o Mitä väliä, millä nimellä kutsuu isäpuolta? Mielestäni on hienoa, että lapset ovat kiintyneet isäpuoleensa, ja tietysti ovat, koska asuvat samassa talossa :) On liikaa riitaisia ja onnettomia uusperheitä, joissa uudet isä/äitipuolet eivät tule toimeen puolison lasten kanssa, kerrankin näin päin! Mutta iloitse ap siitä, että miehesi on ottanut lapset noin hienosti vastaan :) :)

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Onpa tullut kiivaita vastauksia! :o Mitä väliä, millä nimellä kutsuu isäpuolta? Mielestäni on hienoa, että lapset ovat kiintyneet isäpuoleensa, ja tietysti ovat, koska asuvat samassa talossa :) On liikaa riitaisia ja onnettomia uusperheitä, joissa uudet isä/äitipuolet eivät tule toimeen puolison lasten kanssa, kerrankin näin päin! Mutta iloitse ap siitä, että miehesi on ottanut lapset noin hienosti vastaan :) :)

samaa mieltä!!

Alkuperäinen kirjoittaja moi:
Mielestäni lapsesi voivat aivan hyvin kutsua miestäsi isikseen jos haluavat.
Lapset miettivät näitä asioita enemmän kuin me aikuisen uskommekaan.
Uskon että esikoisesi on miettinyt asiaa tarkastikin.

Suosittelen että keskustelet vanhemman lapsen kanssa läpikotaisin tämän asian
ja hän saa itse päättää. Nuoremman annat matkia toista jos on matkiakseen ja myöhemmällä iällä keskustelet hänenkin kanssaan asiasta enemmän (miksei jo nytkin).

Meillä lapsi kutsuu miestäni isiksi. Onhan hän jatkuvasti paikalla.

Niin ,olen kysellyt.. eivät halua sanoa miksi kutsuvat isiksi.
Ja tietty niillä on aina se "oikea" isä.Ei se ole mihinkään katoamassa.

Jos vielä itselleni miehen löydän, niin hän ei mikään isä tule koskaan olemaan tytölleni ja nimellä häntä puhuteltaisiin. Exän nykyistä tyttö kutsuu lempinimellä, mua tyttö kutsuu äidiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:

Mie oon kanssa leski, mutta mulla on siis 2 lasta tuosta ensimmäisestä liitosta.
Meillä kaikki lapset, myös nämä 2 vanhinta, kutsuvat nykyistä miestä isäksi. Minusta se ei ole ketään kohtaan loukkaavaa, ja minusta se on ihan ok, koska lapset kuitenkin tietävät asian oikean laidan, mutta isäksi pututtelemalla heidän ei tarvitse "selitellä" mitään.
Mie en kyllä alunperin neuvonut puhuttelemaan isiksi tai mitään... vaan lapset nimenomaan itse asian aloittivat, ja tällä uudelle miehelle se on ollut ihan ok.
Ja pitää lisätä, että meillä nämä vanhimmat lapset eivät siis omaa isäänsä edes muista, milläänlailla, ja tämä nykyinen mies kohtelee heitä täysin kun omiaan... ja käsitteli sittenkin, vaikka he eivät häntä isiksi kutsuisikaan. :)

Yhteistyössä