Alkuperäinen kirjoittaja tytön ja pojan äiti:
Hupsis painoin vahingossa lähetä...
Kärsin ensimmäisen lapseni kohdalla synnytyksen jälkeisestä masennuksesta. Lapsellani oli myös koliikki. Mieheni oli väsynyt töistä ja työmatkoista. Muistan että välillä tuntui että mieheni olisi mielestäni reagoinnut kielteisesti masennukseeni tai olotilaani. Itselläni oli kamalan syyllinen olo, mielestäni kaikki arvostelivat minua äitinä, tuntu että oli painetta tuli joka suunnasta. Eräänä päivänä olin niin romuna että soitin kesken päivän miehelleni töihin ja kerroin olostani ja pyysi hakemaan apua. Pakko oli apua saada. Soitin neuvolaan ja juttelin neuvolatädin kanssa puhelimessa. Hän varasi ajan minulle terapeutille, jossa aloin säännöllisesti käymään. Ensimmäinen kerta meni itkiessä ja kertoessa tuntemuksistani. Käynti käynniltä meni aina paremmin kunnes olin toipunut ja minun ei tarvinnut siellä käydä. Lääkkeitä ei tarvinnut ottaa käyttöön ja onneksi. Terapeutin kanssa puhuminen todella auttoi ja arki alkoi helpottumaan ja aloin nauttimaan lapsesta ja elämästä. Ja todellakaan en joutunut suurennuslasin alle.
Toisen lapsen kohdalla ei masennusta tullut ollenkaan, tosin ei ollut koliikkia eikä muutakaan mieltä painavaa. Tosin olin vahvistunut henkisesti ensimmäisestä masennuksestani.
Eli helpottiko sinua se, että sai vain puhua asiat jollekin vai oivalsitko jotain, opitko itsestäsi jotain tai muutitko tietoisesti toimintatapojasi? Antoiko ammattiauttaja sinulle jotain keinoja, joiden avulla pääsit työstämään asiaa.
Minusta tuntuu, että olen puhunut olotilastani satoja kertoja tuolle miehelle, mutta se ei pelkästään riitä, kun sieltä ei tule mitään takaisin, eikä nuo keskustelut siis auta eikä muuta mitään. Parin viikon päästä tunteet ovat ihan samat ja luettelen samat litaniat uudelleen. Tuntuu vain entistä pahemmalta, kun huomaan, että monien, monien ja monien kertojen jälkeenkään mikään ei ole muuttunut.