Lapset jäi kesälomalle, en tule selviämään!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kotiäitiä väsyttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kotiäitiä väsyttää

Vieras
Onko muita, joista tuntuu, että ei selviä kesästä?
Olen kotiäiti, lapsia yht. 3, joista nyt siis kaksi kesälomailijaa + 1,5v.
Älyttömän raskaaksi muuttuu elämä: en jaksa kuunnella lapsia koko päivää ja laittaa 5 kertaa ruokaa ja siivota kolmen sotkuja...yhden pienen kanssa just jaksoin, mutta nyt tuntuu joka eka päivän jälkeen, että olen kuin suolapatsas! Miten te muut jaksatte?

sori, muttta miksi te hankitte lapsia jos ette jaksa niitä kerta hoitaa? en tarkoita tuota luokkauksena, mutta vanhempien tehtävänä on huolehtia jälkikasvustaan.

Täällä ihan samat fiilikset! Lohdullista kuulla, että muitakin löytyy... Päivä kerrallaan mennään. Ohjelmatoimistona saa koko ajan olla. Onneksi reissuja on kesän aikana, katkaisevat arkea. Lapset vinkuu sitten siellä... Kyllä vaan kouluaika päivärytmeineen sopii meille paremmin, nyt ollaan kuin "pellossa". VOIMIA kovasti sulle!

Alkuperäinen kirjoittaja virpi:
sori, muttta miksi te hankitte lapsia jos ette jaksa niitä kerta hoitaa? en tarkoita tuota luokkauksena, mutta vanhempien tehtävänä on huolehtia jälkikasvustaan.

äh, aina tämä sama vastaus, onko teillä elämä ainaista päivänpaistetta ja väsymätön robotti äitinä?

Alkuperäinen kirjoittaja väsynyt neljän äitee:
Täällä ihan samat fiilikset! Lohdullista kuulla, että muitakin löytyy... Päivä kerrallaan mennään. Ohjelmatoimistona saa koko ajan olla. Onneksi reissuja on kesän aikana, katkaisevat arkea. Lapset vinkuu sitten siellä... Kyllä vaan kouluaika päivärytmeineen sopii meille paremmin, nyt ollaan kuin "pellossa". VOIMIA kovasti sulle!

samoin sulle, voimia, sulla on vielä yksi enemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
apuna ja apuna :)
lähinnä sotkemassa ja tappelemassa tuossa pyörivät. kun sade loppuu, pitänee viskata ulos koko porukka.

Älä stressaa siivosta kovin paljon! Ja lasten pitäis oppia itse viihdytämään itseään. Ruoka ei tarvi aina olla niin erinomaista ja täydellistä. Kerta päivässäkin riittää lämminruoka välillä. Ja kannattaa tehdä sellaista ruokaa, että voi illalla lämmittää samaa. Aamulla makaronia ja jauhelihaa sekaisin (pastapataa) ja illalla sekaan munamaito ja uuniin: makaronilaatikko. Keittoja.. Perunamuusia niin iso satsi, että sitä voi lämmittää illalla mikrossa ja huomisin uunissa, jauhelihaa tai makkaraa väliin.

Onko teidän kotipaikkakunnalla puistotoimintaa tai jotain urheilukerhoja? Otapa netistä selvää niin voitte mennä päivällä käymään ulkosalla niin saat purettua höyryjä ehkä muidenkin paikalla olevien äitien kanssa.
Mä oon päättäny et kaksi lasta saa riittää, koska tää on mulle ihan riittävä määrä. Mies olis halunnu neljä, mut tuskinpa sekään jaksais niin montaa....

:laugh: Eikös kesäkuussa ole hyvää aikaa laittaa kasvimaat kuntoon, tehdä pihahommia muutenkin, pestä mattopyykkiä, siivota juhannukseksi suursiivous ikkunan- ja saunanpesuineen.. Siinä sitä ohjelmatoimistoa!

Mullakin kaks koululaista jäi lomalle ja kaks pienempää kotona, molemmille koululaisille on oma leiri eri viikoilla, muuten ollaan aikalailla kotosalla. Kyllään nuo tappelee ja kiusaa pienempiään, mut eiköhän tämä tästä tasoitu. On silti ihanaa kun aamulla saa heräillä rauhassa...tänä aamuna vanhin (9v) heräs ihan oma-alotteisesti klo 7 leikkimään 2v:n kanssa ja minä sain vauvan kan ssa jatkaa vielä unia

Koululaiset mukaan kotitöihin.
Ensin tehdään joku homma ja sitten palkkioksi otain kivaa. Lapset siivoo yhden honeen silläaikaa kun äiti lataa pyykkikoneen ja sitten kaikki yhdessä teemukin kanssa sohvan nukkaan lukemaan.
Ja turha väittää ettei ne osaa, voi, pysty, halua...kyllä ne haluaa, kun ne saa luvan ja oikeaavastuta. Meillä 2,5 vuotias tyhjensi tänään tiskikoneen pyytämättä ja sai kyllä semmoset kehut että tekee sen vrmasti udelleenkin. Toi tiskikoneen tyhjennys o aina ollu lasten työ, mutta en hokannu sitä pienelle ehdottaa, kun isot oli poissa.

mulla kaks jäi nyt lomille ja sit tuo 1v taapertaa jaloissa.onhan siinä välillä hermot kireellä kun riitelevät toistensa kanssa ja muutenkin ollaan nokkapokkaa välillä varsinkin kun paha murkku-ikä päällä.mutta toisaalta tää kesä on niin lyhyt et antaa myös aikaa olla yhessä ja kun tietää et lapset nauttii lomastaan ilman koulun paineita niin itekkin jaksaa paremmin.siivoomisen jätän vähemmälle,turha siivota kaikkea sotkua vaan ottaa suurin piirtein ettei nyt tarvi pölyn keskellä olla.kohta se on taas syksy ja lähtevät kouluun =)

Mulla viisi, siis kaks koululaista jäi kotiin kolmen alle kouluikäisen kanssa, pienin 1 v. Kyllä tää on lomaa, kun vertaa töihin. Ei ole enää pitkästi niin alkaa hoitoonviennit, kouluunhuolehtimiset ja työt, huhhuh. Ehkä sunkin pitäis kokeilla töitä, minusta se ei ainakaan helpompaa ole.

Meillä suurin "murheenaihe" on ruokailut, kun tälle poppoolle ei riitä ihan pieni määrä ruokaa ja ruokaa odotetaan säännöllisin väliajoin kuitenkin.
Siis kouluaikana 6 lapsista syö lounasta koulussa ja kotonaoleville 3:lle riitti usein edellisenpäivän päivällisjämät... vaan nytpä ei riitä.
Onneksi lapset on itsekin innokkaita kokkaajia, joten ruokaa tehdään yhdessä... mm. salaatit jne tulee lasten käsissä ihan vaivattomasti. :)

Yhteistyössä