lapset tarhassa,äiti kotona,mitä sitten

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja morkkis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Kysyn:
Miksi yhteiskunnan varoin pitäisi tukea sitä, että sinä olet kotona ja lapsesi hoidossa? Se ei ole halpaa lystiä, vaikka maksatkin siitä jotain itse. Miksi työssäkäyvien vanhempien lapsille tarjoittetu hoito pitäsi täyttää lapsilla, joiden vanhempi on kotona. Jos koet tarvitsevasi vapaata lapsistasi, tulisi se kustantaa omin varoin ja käyttää muita kuin kunna tarjoamia päivähoitopalveluja. Eli siis, miksi kunta velvollinen maksamaan sinun "lepopäiviäsi"????Kyllä voit puolestani olla kotona ilman lapsia joka päivä tai mennä asioille ilman lapsia, mutta kustanna itse se, miten vapasi järjestät!

No hoh hoh... Tiedätkö, ettei maksamiasi veroja ole korvamerkitty?

Kai minäkin toivoisin, että mun verovarat menisivät sellaisiin juttuihin, jotka ovat minulle tärkeitä, vaan kun SE EI MENE NIIN! Sinä et päätä, mihin toimintaan verovaroja käytetään, enkä minäkään. Entä jos minä sanon, että minusta olet niin ilkeä ihminen, ettei sinulle pitäisi suoda mitään yhteiskunnan tukia -verovaroista, myös minun, nekin kustannetaan? Kumpi meistä sen päättää, vai päättääkö kumpikaan?

Alkuperäinen kirjoittaja vastaus sulle kysyn:
Maksan aika paljon lasten päivähoidosta, olen työssäkäyvä ihminen. Olen myös hoitanut monta vuotta lapsia kotona,,,mutta....joskus kun on vapaapäivä...ja taas alkaa alusta........

Mun mielestä meille viikot työssäkäyvillekin pitää sitten olla viikonloppuisin mahdollisuus lepopäiviin ja lasten hoitoon viemiseen!

Mun esikoinen on kammoksutussa VIRIKEHOIDOSSA (ei kesällä kylläkään) . Aloitti siellä viime syksynä, ja koko kesän on kitissyt että koska pääsee taas päiväkotiin. Vaikka ulkoillaan, uidaan, mökkeillään, jne, on päiväkotia silti ikävä.

Mieheni on töissä joka ikinen päivä aamusta iltamyöhään, lähtee aamulla kun heräämme ja tulee illalla kun lapset on jo nukkumassa. Vapaapäiviä on muutama per kuukausi, jos hyvin menee, nyt heinäkuussa ei esim. ole yhtään vapaata. Miehen suku asuu tuhansien kilometrien päässä, mun vanhemmat asuu lähellä mutta heillä on omat kiireensä työn, vapaaehtoistoiminnan ja harrastusten kanssa. Lapset on joskus harvoin heillä hoidossa pari tuntia kerrallaan, mutta ei muuten. Muita lapsenvahteja ei ole.

Jos mieheni olisi töissä 5 päivää viikossa 8 tuntia kerrallaan, meillä ei olisi mitään ongelmaa. Mutta koska asia ei ole niin, on esikoinen päiväkodissa 3 päivänä viikossa. Ja kammoksukaa: myös kuopus aloittaa elokuussa päiväkodissa, vaikka minulla ei vielä ole työpaikkaa tiedossa. Muutaman tunnin hoito parina päivänä viikossa ei voi olla lapselle haitaksi, tottuupa ainakin päiväkotiin ennen kun alkaa olla siellä täysiä päiviä. Ja työhaastatteluissa käyminen sujuu kivemmin, kun ei ole lapsia mukana =)

Joka ikinen, joka on minua tästä arvostellut, on itse naimisissa miehen kanssa joka tekee 40-tuntista työviikkoa, ja lapset on eläkkeellä olevilla isovanhemmillaan hoidossa ainakin kerran viikossa. Helppohan siinä tilanteessa on arvostella etten mä ainakaan koskaan veisi lasta tarhaan jos olen itse kotona... :kieh: ja samaan hengenvetoon todeta, että on ensi viikolla lähdössä miehen kanssa viikoksi Kreikkaan ja lapset jää mummolaan (kuten eräs arvostelija teki, tajuamatta lainkaan miten ironista se on :headwall: )

On ajat muuttuneet. Kun minä olin päivähoidossa, joutui äitini johtajatädin puheille, että saako paikan pitää. Toinen vanhemmistani oli päivätöissä ja toinen ei, sillä hän meni istumaan tuomiotaan vankilaan. Päiväkodin paikka meni melkein siinä, sillä vankila ei ole työ ja päiväkoti on työssäkäyvien vanhempien lasten hoitopaikka. Äiti siellä itkenyt, ettei lapsi voi päiväksi mennä vankilaankaan...olivat sanoneet, että yksityinen hoitaja tulisi kyseeseen. sain olla tarhassa, sillä äidilläni ei ollut varaa kodinhoitajaan. Tämä siis 80-luvulla ja ei tullut kuuloonkaan, että äidit olis kotona olleet lasten olles hoidossa....Ajat on muuttuneet...näköjään. =/

Neslihan, arvaat varmaan, ettei nämä räkyttäjät todellakaan usko, että lapsi voi jopa tykätä olla päivähoidossa -niin meidänkin tenava tykkää. Katsos, kun nämä äidit ovat varmoja siitä, että se on kammottava laitos josta ei kukaan voi pitää :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Salama McQueen:
Alkuperäinen kirjoittaja aikuinen:
jos minä olisin jo töissä "lapsista vapaalla", ihmettelisin kovasti mikä on vialla jos haluaisin vielä enemmän olla omista lapsistani erossa. onko lapsesi tosiaan niin kamalia uhma-ikäisiä, vai etkö vaan osaa olla lastesi kanssa enää? mutta toisille se oma vapaa-aika on niin tärkeää, tärkeämpää kuin niiden kasvattavien uhmien katselu. mutta aikuisilla on erilaiset tarpeet, itse en tarvitse vapaata kotihoitoisista lapsistani, ehkä sinä tarvitset. kuten sanoin sun lapsiahan ne on, tee kuten lystäät.

Mä peesailen näitä ajatuksia. Musta tuntuis oudolta ajatukselta viedä lapset hoitoon, jos itse olen töistä vapaalla, kuitenkin niitä hoitopäiviä on lapsilla ihan riittämiin. Eikö se voisi olla perheen yhteinen vapaapäivä?

peesailen edellisiä...
itselläni 4 pientä lasta ja vanhin menee nyt eskariin syksyllä. olis ollut mahdollisuus jättää lapsi vielä eskarin jälkeen hoitoon päiväkotiin mutta ajattelin että mitä hän siellä tekee kun kotiinkin voi tulla kun minä olen muiden lasten kanssa täällä.

Eihän se mitään jos kotona oleva vie lapsensa hoitoon vaikkapa muutamana päivänä viikossa, mutta kun jotkut pitävät ihan kokopäivähoidossa joka ikisenä mahdollisena päivänä niin mikäs järki siinä on?! Muut hoitakoon minun lapseni kun en itse jaksa/viitsi, vai? Ja jos joskus tulee vaikka lyhempi työpäivä niin mikset hakisi lastasi myös aikaisemmin pois hoidosta, etkä tuijottaisi kelloa että koskas se hoitoaika olikaan loppu?! Kyllä se lapsi aina nauttii enemmän vanhempansa seurasta vaikka tuntuisi että siellä hoidossa niin ihanaa olisikin!
Ja tuohon alle vuoden ikäisen hoitoon, kyllä täytyisi olla aika pakottava tarve ennen kuin saisi niin pienen laittaa eroon vanhemmastaan. Vanhempi on aina vanhempi, hoitakoot hommansa.

Alkuperäinen kirjoittaja minsku:
Eihän se mitään jos kotona oleva vie lapsensa hoitoon vaikkapa muutamana päivänä viikossa, mutta kun jotkut pitävät ihan kokopäivähoidossa joka ikisenä mahdollisena päivänä niin mikäs järki siinä on?!

Ihan rehellisesti: monenko TIEDÄT tekevän näin? Ja mistä tiedät heidän syynsä ihan satavarmasti? Se, mitä he sinulle kertovat, voi olla ihan jotain muuta kuin se totuus; kaikkia asioita ei halua kertoa kelle vain, eikä ne kaikille edes kuulu. Kukaan ei ole velvollinen sinulle syitään kertomaan.

Eihän se mitään jos kotona oleva vie lapsensa hoitoon vaikkapa muutamana päivänä viikossa, mutta kun jotkut pitävät ihan kokopäivähoidossa joka ikisenä mahdollisena päivänä niin mikäs järki siinä on?! Muut hoitakoon minun lapseni kun en itse jaksa/viitsi, vai?

Tiedän vain kaksi tapausta, jossa äiti on kotona ja lapset hoidossa joka päivä.
Toinen äiti sanoi, että hän haluaisi pitää lapset kotona koko kesän ajan, mutta sossu ei anna lupaa kuin viikon kesälomalle. Lapset on siis lastensuojelutoimenpiteenä hoidossa. Toinen äiti on sairas, ravaa sairaalassa tutkimuksissa lähes joka päivä. Kumpikin on yksinhuoltaja.
Myös äidin sairaus, vaikka vakava masennus, voi olla yksi syy siihen, että lapset on kokopäivähoidossa 5 päivää viikossa, vaikka äiti on kotona.
En minä ainakaan näitä äitejä millään lailla kadehdi, vaikka he "saavat" pitää lapsensa hoidossa 5 pv/vko ja itse vaan löhöävät :p

Alkuperäinen kirjoittaja näinpäjuu:
onko oikeasti jotkut lapset tarhassa jos vanhemmilla loma, on se nyt pikkusen eri asia jos on kyse yhdestä päivästä välillä...te jotka olette kokoajan lasten kanssa, eikö lapset ikinä ole mummilassa tai muualla hoidossa..
miksi muuten edes keksitty koko päiväkoti, kun sitä vaan haukutaan aina...ollaanhan me suurin osa oltu lapsena siellä......ei minulla mitää traumoja ainaskaan ole, ehkä pitäs lopettaa tämä aihe.......

Kyllä näitä tapauksia valitettavasti löytyy, ihan "naapurista", enempää en viitsi kommentoida.....mut pahalta tuntuu tällasten lasten puolesta, kun niistä vielä niin hyvin näkee, että mitään muuta ei kaipais, ku että vanhemmilla ois joskus hetki aikaa :'( se on oikeesti surullista katsottavaa!!

Me ollaan haluttu pitää lapsi ja tuleva(tkin) niin pitkään kotihoidossa ku mahdollista....niillä riittää isompana ihan riittävästi aikaa liihottaa muualla ku vanhempien helmoissa, joten miksei tarjottais tätä lapsuusaikaa edes mahdollisimman täyspainoisesti heille :whistle: onneks mies on samaa mieltä asiasta, ni ei tarvii näin tärkeestä asiasta kättä vääntää. Ja kyllä meillä on tappeluita päivittäin, mut eiköhän se oo ihan kasvattavaa. En vaihtais huonoa tai hyvää hetkeä mistään hinnasta pois, noi kinastelut ja tahtojen taistot on tosi kasvattavia itsellekin, ei vaan lapselle....ja se, kun ihmiset väittää, ettei lapset tappele esim päivähoidossa, on täyttä puppua....kyllä päiväkodeissa ja pph:ssa aika monta riitaa saadaan päivän aikana ratkoa, ei ne "kotityrannit" täysin enkeleitä muuallakaan ole. Mä en kaipaa itselleni vain huoletonta ja tasapaksua kotielämää ilman lapsia ja lastenmielisyyttä, oon onnellinen, että saan tällaisetkin asiat elämäni aikana kokea :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Vattihattu:
mut pahalta tuntuu tällasten lasten puolesta, kun niistä vielä niin hyvin näkee, että mitään muuta ei kaipais, ku että vanhemmilla ois joskus hetki aikaa :'( se on oikeesti surullista katsottavaa!!

Mä en kaipaa itselleni vain huoletonta ja tasapaksua kotielämää ilman lapsia ja lastenmielisyyttä, oon onnellinen, että saan tällaisetkin asiat elämäni aikana kokea :heart:

Sun elämä on varmasti silleen kovin raskasta, että jos päivähoidossa olevat lapset aiheuttavat sulle noin paljon surua ja murhetta, niin noin empaattisena ihmisenä sulla on varmaan koko maailman murheet niskassasi; nälänhädästä, taudeista, köyhyydestä, orpoudesta, alkoholisti- tai narkkarivanhemmista jne. kärsivät lapset maailmassa... :hug:

Miten sinä niinkuin ajattelit, tuon viimeisen, lainaamani lauseen..? Siis luuletko, että päivähoitolapset ovat hoidossa 24/7, joka päivä, eikä sellaisten äidit vietä koskaan aikaa lastensa kanssa, ikinä elä perhe-elämää? :o

Alkuperäinen kirjoittaja levännyt äiti:
Kuka jaksaa olla lapsen/lapsien kanssa 24h vuorokaudessa,7päivää viikossa,256pv vuodessa siis koko ajan ilman minkäänlaisia hengähdystaukoja?Tää alkaa olla jo ihan sairasta,onko täällä kaikki hirveitä SUPERMUTSEJA.Jossakin vaiheessa se raja tulee vastaan siitä oon ihan varma.

Levännyt äiti on todella levännyt, kun vuosikin on monta kuukautta lyhyempi kuin ei levänneillä... :) :)

No miettikkääpäs, ei sitä aikaa lapselle kovinkaan paljon jää jos vaikka on 8-10 tuntia joka päivä hoidossa (ma-pe). Sanotaan nyt vaikka klo 7-16, ja tähän vielä tunti lisää "hyvässä" tapauksessa. Sitten tuon päälle suihkit kenties tunnin matkoja yhteensä aamuin illoin. Pari tuntiahan siihen sitten saattaa jäädä aikaa lapselle ennen nukkumaanmenoa, näistäkin tunneista osa käytetään vallan muuhun kuin siihen oman lapsen kanssa olemiseen ja touhuamiseen, saahan hän hoidossa seuraa ihan kylliksi!! Vai mitä?
Ja moniko näistä pyhittää viikonloppujansa lapsilleen, silloinhan voi tehdä vaikka mitä muutakin.
Vapaapäivä silloin tällöin, joo, mutta kun liian moni vain laittaa sen oman napansa lasten edelle aina.

Mun puolesta jokainen voi viedä vapaapäivänään lapsensa hoitoon jos niin on päättänyt, mutta ihmettelen kyllä et miks vie. Eihän siinä muut saa viedä hoitoon ja minä saan ihmetellä moista, tuskin se on kummaltakaan pois :D
Ite en raaskis viedä hoitoon jos olisin kotona vapaalla mut tää onkin vain mun oma mielipide.

tuon päälle suihkit kenties tunnin matkoja yhteensä aamuin illoin. Pari tuntiahan siihen sitten saattaa jäädä aikaa lapselle ennen nukkumaanmenoa, näistäkin tunneista osa käytetään vallan muuhun kuin siihen oman lapsen kanssa olemiseen ja touhuamiseen, saahan hän hoidossa seuraa ihan kylliksi!! Vai mitä?
Ja moniko näistä pyhittää viikonloppujansa lapsilleen, silloinhan voi tehdä vaikka mitä muutakin.
.

No, ensinnäkin, kaikilla EI TODELLAKAAN mene matkoihin tuntia. Toisekseen, hoitopäivän ei tarvitse olla noin pitkä kuin sinä sanoit. Kolmanneksi, kotiäitikö ei käytä päivässä aikaa muuhun kuin lapsen kanssa olemiseen -kukas ne kotityöt hoitaa, siis? Ja neljänneksi, miksi ihmeessä kuvittelet, etteivät kyseiset äidit viettäisi viikonloppuja lastensa kanssa??!! |o Jessus, sä todellakin LUULET tietäväsi muitten syyt ja tavat, mutta älä hyvänen aika tee omista olettamuksistasi mitään "tää on fakta" -juttua. Kun näemmä et todellakaan tiedä.

No mutta, äläpä silti huoli, et ole ainoa äitireppana, joka LUULEE TIETÄVÄNSÄ kaikki :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja morkkis:
aikuinen, jos tuo v'''ttuilua on, niin kiitosta vaan.... meillä on tulossa loma, ja lomat lomaillaan yhdessä, mutta joskus sattuu vapaapäivä, ja kun tarhatäditkin keskustelujen mukaan paheksuvat sitä että lapset ovat tarhassa, hehän tekevät työtään vain, ja me maksamme jokaisesta päivästä.. Mutta jos on kaksi uhmaikäistä, niin voi se oma vapaapäivä olla ihan kiva, jos on mahdollista joskus....

välttämättä ei ainakaan pikkusilla ole kiire,kun saisivat siellä kotonakin olla

Alkuperäinen kirjoittaja Kikuju:
Saako silloin kotihoidontukea, jos osa lapsista on päivähoidossa ja itse on vaikka pienimmän kanssa kotona?

Tätä mä en ymmärrä. Miksi osa lapsista on hoidossa jos äiti on pikkuisen kanssa kotona? Muutenkin tarhapaikat on kortilla, ni sitten vielä jotkut per...leet lusmuaa kotona vauvan kanssa.. "kun on niin raskasta, kun on tämä vauvakin" VI**U minä hoidin 4 isoa lasta ja vauvan kotona. Oli raskasta tai ei. Helvata kun ärsyttää tollanen. ÄLKÄÄ TEHKÖ LAPSIA JOS ETTE JAKSA HOITAA NIITÄ!

Alkuperäinen kirjoittaja morkkis:
aikuinen, jos tuo v'''ttuilua on, niin kiitosta vaan.... meillä on tulossa loma, ja lomat lomaillaan yhdessä, mutta joskus sattuu vapaapäivä, ja kun tarhatäditkin keskustelujen mukaan paheksuvat sitä että lapset ovat tarhassa, hehän tekevät työtään vain, ja me maksamme jokaisesta päivästä.. Mutta jos on kaksi uhmaikäistä, niin voi se oma vapaapäivä olla ihan kiva, jos on mahdollista joskus....

tuo just ei mene mun jakeluun, et vien lapset hoitoon kun kerran siitä maksankin.... eli koko rahan edestä vaan vaikka lomaa olisiskin itsellä.
ymmärrän tuon ajattelun jossain tavaroiden tai ostoksien yhteydessä, mutta että lapsestaan noin....
Lomaa ne lapsetkin tarvii ja omia vanhempiaan kun siihen on vihdoin kiireettömästi mahdollisuus, meni sitten hoitomaksu koko kuulta tai ei, mä ainakin nautin lasteni seurasta.

Alkuperäinen kirjoittaja VIHAINEN:
[ VI**U minä hoidin 4 isoa lasta ja vauvan kotona. Oli raskasta tai ei. Helvata kun ärsyttää tollanen. ÄLKÄÄ TEHKÖ LAPSIA JOS ETTE JAKSA HOITAA NIITÄ!

Kuulostaa siltä, että oma aika tekisi sullekin nyt viimeistään hyvää, sullahan käämi kärähti täysin :hug:

Ja omalla ajalla voisit katsella ja kuulostella muutakin kuin omaa tai lastesi napaa; ei elämä niin oikeasti mene, että vain sinun tapasi on ainoa oikea, tai että jos sinä kärsit niin muidenkin pitää :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja VIHAINEN:
[ VI**U minä hoidin 4 isoa lasta ja vauvan kotona. Oli raskasta tai ei. Helvata kun ärsyttää tollanen. ÄLKÄÄ TEHKÖ LAPSIA JOS ETTE JAKSA HOITAA NIITÄ!

Kuulostaa siltä, että oma aika tekisi sullekin nyt viimeistään hyvää, sullahan käämi kärähti täysin :hug:

Ja omalla ajalla voisit katsella ja kuulostella muutakin kuin omaa tai lastesi napaa; ei elämä niin oikeasti mene, että vain sinun tapasi on ainoa oikea, tai että jos sinä kärsit niin muidenkin pitää :)

kerrohan nyt, että miksi isojen pitää mennä hoitoon jos niiden ÄITI lööbaa kotona vauvan kanssa? Ei pysty ymmärtämään. Lasten paikka on äidin luona tai toisin päin. Tarha on lasten työ ja lasten työpäivät on aina pidempiä kuin vanhempien. MIKSI MIKSI JA MIKSI???

Yhteistyössä