Lapsettomuushoitoketjussa plussanneet

Nyt se stressi ja epävarmuus iski. Vaikka isoa uskoa ei ole ollut, niin olen ollut aika rauhallinen tähän asti, mut nyt iski pelko. Tajusin nimittäin, että jos alkio ei olis lähtenyt kehittymään niin eihän se mihinkään pääse vuotamaan pois tukilääkkeen takia. 😓 Eli tässä sitä nyt ollaan ja vaan odotetaan tuomiota 2vko päästä. Mietin, että pitäiskö mennä synlabiin ottamaan hcg-mittaukset. Samaan aikaan en tiiä haluunko vielä nähdä sitä omin silmin että siinä on jotain vikaa. Varhaisultrankin vois siirtää ensviikolle, rv6+5, mutta kkm raskaudessa syke oli loppunut justiinsa tuon jälkeen n rv7+4 niin sen puolesta olis kiva odottaa sinne rv8+0, jolloin nyt varattu vu. Voihan ahdistus.

Edit/ En nyt pystynyt olemaan tekemättä mitään ja aikaistin ultran ensviikolle rv 7+0.

Viimeksi muokattu:
Nyt se stressi ja epävarmuus iski. Vaikka isoa uskoa ei ole ollut, niin olen ollut aika rauhallinen tähän asti, mut nyt iski pelko. Tajusin nimittäin, että jos alkio ei olis lähtenyt kehittymään niin eihän se mihinkään pääse vuotamaan pois tukilääkkeen takia. Eli tässä sitä nyt ollaan ja vaan odotetaan tuomiota 2vko päästä. Mietin, että pitäiskö mennä synlabiin ottamaan hcg-mittaukset. Samaan aikaan en tiiä haluunko vielä nähdä sitä omin silmin että siinä on jotain vikaa. Varhaisultrankin vois siirtää ensviikolle, rv6+5, mutta kkm raskaudessa syke oli loppunut justiinsa tuon jälkeen n rv7+4 niin sen puolesta olis kiva odottaa sinne rv8+0, jolloin nyt varattu vu. Voihan ahdistus.

Edit/ En nyt pystynyt olemaan tekemättä mitään ja aikaistin ultran ensviikolle rv 7+0.

Ymmärrän tuon ahdistuksen, sama vaivaa täällä.

Mulla on varhaisultra varattu 1.12. eli silloin olisi 7+2, mutta tuntuisi niin inhottavalta mennä sinne ja sitten vaan todeta, että kesken on mennyt viikkoja aiemmin. Luotto tähän on tosi matala. Ja koska viime vuonna kävi varhaisultrassa ja kesken meni kuitenkin, niin musta tuntuu että vaikka siellä olisi kaikki hyvin, niin se käynti ei varmasti mieltä oikein helpottaisi. Vasta jos pääsisi nt-ultraan asti, voisi hieman hengähtää..

Mulla viime vuonna siis meni kesken 11+4, juuri päivä ennen nt-ultraa. Se nyt kummittelee kunnolla.

Nyt se stressi ja epävarmuus iski. Vaikka isoa uskoa ei ole ollut, niin olen ollut aika rauhallinen tähän asti, mut nyt iski pelko. Tajusin nimittäin, että jos alkio ei olis lähtenyt kehittymään niin eihän se mihinkään pääse vuotamaan pois tukilääkkeen takia. 😓 Eli tässä sitä nyt ollaan ja vaan odotetaan tuomiota 2vko päästä. Mietin, että pitäiskö mennä synlabiin ottamaan hcg-mittaukset. Samaan aikaan en tiiä haluunko vielä nähdä sitä omin silmin että siinä on jotain vikaa. Varhaisultrankin vois siirtää ensviikolle, rv6+5, mutta kkm raskaudessa syke oli loppunut justiinsa tuon jälkeen n rv7+4 niin sen puolesta olis kiva odottaa sinne rv8+0, jolloin nyt varattu vu. Voihan ahdistus.

Pikaisesti vaan kommentoin että vuoto kyllä yleensä alkaa tukilääkkeiden läpi, jos vaan on se oma keltarauhanen olemassa eli jos ei ole alkionsiirto lääkkeelliseen kiertoon kyseessä. Luonnonkierron PASien jälkeen, jos on ollut nega, niin mulla on aina alkanut ihan normaali vuoto dpo 12, joka on päivä jolloin mulla aina menkat alkaa, lugesteronista huolimatta. Mitä oon netistä lukenut niin yleensä näin ja myös raskauden ollessa kyseessä niin yleensä näin. Eri asia tosiaan se lääkkeellinen PAS, jossa omaa keltarauhasta ei ole ollenkaan.

• Tykkää
Reactions: Mollama

Ihan hyvä varmasti tuo ultran aikaistus, voihan sitä sitten mennä vielä uudestaankin jos siltä tuntuu tai sitten jospa ultrassa ja tulevista oireista saa mielenrauhaa👍

Mä kävin esikoisen raskaudessa sen perus hcg-mittauksen lisäksi vielä kaksi pari-mittausta eli 5 mittausta yhteensä ja kyllä se toi mielenrauhaa, tosin kävin lisäksi kyllä jo 4+6 varhaisultrassa (aiemmat kohdunulkoiset), jolloin näkyi ruskuaispussikin, ja sitten toisessa varhaisultrassa 8+4 ja siinä välissä nuo hcg-mittaukset. Kotidopplerilla kuuntelin sitten heti kun en muista milloin alkoi esikoisesta kuulemaan, varmaan vasta nt-ultran jälkeen, toisesta lapsesta 10+0 kuulin sydänäänet <3

Pikaisesti vaan kommentoin että vuoto kyllä yleensä alkaa tukilääkkeiden läpi, jos vaan on se oma keltarauhanen olemassa eli jos ei ole alkionsiirto lääkkeelliseen kiertoon kyseessä. Luonnonkierron PASien jälkeen, jos on ollut nega, niin mulla on aina alkanut ihan normaali vuoto dpo 12, joka on päivä jolloin mulla aina menkat alkaa, lugesteronista huolimatta. Mitä oon netistä lukenut niin yleensä näin ja myös raskauden ollessa kyseessä niin yleensä näin. Eri asia tosiaan se lääkkeellinen PAS, jossa omaa keltarauhasta ei ole ollenkaan.

Okei tämä antaa mielenrauhaa jos asia näin! 🙏🏻 Toivotaan. On kyl piinaavia nämä ekat viikot. Ihan sinne nt ultraan asti. 🥵

Kyllä muakin pelottaa koko ajan, että jos onkin mennyt kesken ja ei vaan vuoda ulos. Oireita kuitenkin on sen verran paljon, että itse voi niihin tukeutua. Muutenkin pakko vaan toivoa, että kaikki menee hyvin, kun muutakaan ei oikein voi. Ei näiltä kauhukuvilta taida kukaan päästä karkuun, kenellä historiassa keskenmenoja tai muita huonoja kokemuksia. Vielä pitäisi sinnitellä NT-ultraan vajaa pari viikkoa tässä. Sitä odottaa sekä myös jännittää. Mulla on silloin työpäivä ja saan käydä siellä työpäivän aikana pomon luvalla (kerroin hänelle raskaudesta aiemmin tällä viikolla ja otti asian tosi hyvin). Sanoi sitten vaan, että jos sen jälkeen ei pystyisi jatkamaan työpäivää, niin ilmoittaa hänelle ja lähtee kotiin.

Mulla on ehkä hieman ilmestynyt pieniä oireita: sellaista epämääräistä lämmönvaihtelutunnetta ja aamulla herään iho nihkeänä. Ihan odottaa, että pahoinvointi alkaisi. Se on mulla alkanut yleensä n. 5+5 - 6+4 välillä ja ollut intensiivistä. Ainoastaan viime vuoden raskaudessa pahoinvointi oli lievää ja se sai mut silloin epäilemään raskauttani ja hakeutumaan mm. varhaisultraan.

Nyt olisin todella valmis pahoinvointiin ihan vaan, koska se on selkeä raskauteen liittyvä oire. :D
Toivon vaan, että sitä alkaisi esiintyä ensi viikon aikana, mutta tämä nykyinen viikko tuntuu matelevan uskomattoman hitaasti..

Tällä kertaa en aio puhua tästä raskaudesta kun vaan 3 läheiselleni, siksi nyt täällä höpötän kun en vaan halua että ihmiset tietää tästä tilastani. En aio edes katsoa laskettua aikaani ennen kun varhaisultra on ohi ja minulla on varmistus, että tuolla on joku. Tämä kuulostaa erikoiselta, mutta tällä hetkellä tuntuu että tämä raskaus on vaan kaksi viivaa raskaustestissä, jota säilytän vessan kaapissa. En osaa ajatella, että sisälläni olisi alkio.
Ja toisaalta kun asiaa pohdin, niin vasta huomenna alkio on ollut sisälläni kaksi viikkoa, eli tosi aikaistahan tämä on ja ei ihme kun oireet ovat tosi vähäisiä. Ei hcg-arvokaan vielä ehdit olla mikään megaiso.

• Tykkää
Reactions: Mollama
Ymmärrän ettei uskalla luottaa jos on käynyt huonosti aikaisemmin mutta ihan tilastollisesti niin todennäköisyys että kaikki hyvin on erinomainen jos varhaisultrassa kaikki hyvin! 💓 Toki meidänkin esikoisen kaksosella oli kaikki hyvin varhaisultrassa mutta oli lakannut kasvamasta pari viikkoa myöhemmin. 💔

Mä oon jo monta viikkoa tuntenut "jotain", oletettavasti vauvan liikkeitä mutta en ole ollut 100% varma että on oikeasti sitä eikä muita vatsatuntemuksia. No äsken esikoista nukuttaessa tunsin miten joku heittää kuperkeikkaa, todella iso muljahdus ja heti perään pienempiä liikkeitä. 🤩😭❤️ Tuntuu ihanalta, ylihuomenna lääkäriultra ja jännitys edelleen tiivistyy aina kun seuraava käynti lähestyy.

Mä kävin tänään 7+6 ultrassa ja kaikki hyvin🤩🤩🤩🤩🤩 Alkio vastasi viikkoja, syke hyvä/normaali ja näyttikin jo ihan pieneltä ihmisenalulta kun näkyi peppu ja pää ja aivokammiokin ja napanuora🤩🤩🤩🤩🤩🤩 Alunperin olisin mennyt ehkä vasta viikon päästä ultraan mutta monesta syystä meninkin nyt, tää oli siis lääkäriultra Suomessa mun the Onnenlääkärillä ja tuloksetkin näin Onnekkaita!!!!! Pahoinvointia on tullut kunnolla vasta ihan pari päivää ja lisäksi kohtutuntemuksia on kivasti, muuten vähäoireista on kyllä!

Mun huono fiilis tän raskauden suhteen vaan voimistuu. Aikaisemmissa raskauksissa, myös kkm, pahoinvointi on alkanut suunnilleen rv5+4 - 6+2 välillä. Nyt rv6+1 eikä ole yhtään huonoa oloa vaikka olis tunteja syömättä. Muutenkin oireet todella vähäisiä ja semmosia, jotka voi johtua vaan Teroluteista. Lähinnä vaan vatsan turvotus ja rintojen arkuus. 😔 Aika ens ke ultraan tuntuu ikuisuudelta ja samalla itkettää jo valmiiks mennä sinne vaan toteamaan, ettei siellä mitään ole kehittynyt.

Mun huono fiilis tän raskauden suhteen vaan voimistuu. Aikaisemmissa raskauksissa, myös kkm, pahoinvointi on alkanut suunnilleen rv5+4 - 6+2 välillä. Nyt rv6+1 eikä ole yhtään huonoa oloa vaikka olis tunteja syömättä. Muutenkin oireet todella vähäisiä ja semmosia, jotka voi johtua vaan Teroluteista. Lähinnä vaan vatsan turvotus ja rintojen arkuus. 😔 Aika ens ke ultraan tuntuu ikuisuudelta ja samalla itkettää jo valmiiks mennä sinne vaan toteamaan, ettei siellä mitään ole kehittynyt.

Oliko sulla edellisissä raskauksissa tuota terolutia tukena?
Vaikka itsekin pessimistinen ihminen olen, niin malta vielä hieman niitä "kunnon" oireita odotellessa.

Mulla tämä on eka raskaus, jossa on keltarauhastuki (plus käytän myös Progynovaa, eli päivässä 7 nappia pitää joko ottaa suun kautta tai asettaa emättimeen) ja olen ihan ulalla, miten nämä lääkkeet vaikuttavat oireisiin. Vertaan näitä päiviä (huimat 4 päivää tietoisena raskaana oloa takana) aiempiin raskauksiin, kuten sinäkin, mutta en ole varma onko se järkevää kun tämä on lääkkeiltään niin erilainen. Ja muutenkin raskaudet poikkeavat toisistaan (mulla esikoisen ja kuopuksen raskauksissa paljon eriäviä oireita).

Mutta samalla kun noita kirjoitan, niin itse panikoin täällä samoja juttuja :D

Komppaan, raskaudet ovat niin erilaisia etten sinuna todellakaan heittäisi hanskat tiskiin koska tiettynä päivänä ei ole tullut tiettyjä oireita.

Samalla henkäyksellä sanon että ymmärrän huolen ihan 110%. Olen laskenut tunteja varhaisultraan ja vielä ultraan ja saanut päähäni että aivan varmasti jotain on päin helvettiä. Varsinkin ennen varhaisultraa olin aivan rikki jännityksestä ja vakuuttunut ettei kaikki voi olla hyvin:)

Ymmärrän hyvin huolen, totuus kuitenkin se että oireet voi raskauksissa vaihdella, entäs jos menisit kätilöultraan jo vaikka heti (vai onko niin että asutko Ruotsissa, Suomessa kätilöultrat ainakin on halpoja) ja sitten voisit halutessasi mennä parin viikon päästä uudestaan👍 Rv 6+ kuitenkin näkyy jo alkio ja syke, mikäli päivät nyt on oikein, mutta alkiokin näkyy yleensä jo 5+5 että vaikkei sykettä vielä näkyisi niin alkiokin tietysti on jo hyvä merkki👍

Kiitos tsempistä @sara3 @Keltainenkukka92 @Karhurouvanen

On ensimmäinen raskaus keltarauhastuella. Mulla näitä oireita tuli teroista jo yritysaikana kun ehdin 2v aikana ottaa näitä aika monen kierron liteaalivaiheessa. Just samoja oireita eli rintojen turvotus ja aristus sekä alavatsaturvotus. Nyt oireet vaan isommat ja annoskin kaksinkertainen.

Mulla taustalla kuusi raskautta, joista 2x lapsi, kkm rv11, ja 3x km rv 4, 5 ja 6. Jotenkin uskon, että tunnistan raskausoireet tai niiden puutteen, mutta toki noi terot vähän sekottaa pakkaa. Km ei ollut mitään oireita, kkm oli mutta siinä ehdimmekin nähdä sykkeen, kunnes oireet yhtäkkiä loppui ja alkio olikin menehtynyt. En tiedä. Jotenkin toivonripe on nyt enää todellakin ripe. Toivotaan että olen väärässä. Ens ke nähdään. 🙏🏻

Tsemppiä @Mollama ultran odotteluun ja itsekin tulen sanomaan, ettei oireista kannata mitään päätellä, vaikka ymmärrän huolen. ❤️ Varsinkin tolla kokemusvyyhdillä ja aiempien onnistuneiden raskauksien oireilla helposti tulee vedettyä ennakkoon johtopäätöksiä. Tiedän itse kaveripiiristä oirehaitarin molemmista päistä onnistuneita raskauksia, mutta todellakin ymmärrän sun huolen. Meistä varmasti täällä jokainen panikoinut jotakin kuluvassa raskaudessa tai tulee panikoimaan. Sen verran kivikkoisia polkuja ollaan tallottu. Tää alku on niin hirveän epävarmaa aikaa muutenkin ja itselläkin tulee vaikka ja mitä mieleen. Kokemusta kun ei aiemmin ole näin pitkälle edenneestä raskaudesta, niin ei ole vertauskohdetta. Yritän vaan luottaa siihen, että kaikki on hyvin.

Nyt tulee positiivinen päivitys: kävin lääkäriultrassa, lääkärinä siis mun tuttu ja ihana Felicitias lääkäri. Itsekin herkistyin kun näin miten aidosti hän ilahtui. Pyysi myös että ilmoitan sitten kun vauva on syntynyt 💞

Ultrassa kaikki hyvin, parasta että vastasi viikkoja (heitti -1 päivällä, siitä en edes minä jaksa hermostua 😁) ja napanuoran virtaus oli kunnossa, nämä nyt olivat suurimmat huolenaiheet. 🙏 Muutenkin liikkuvainen ja reipas vauva. 🥲♥️ Vähän liiankin liikkuvainen, sukupuolesta saatiin vain veikkaus (joka vastaa meidän toivetta). No se oli nyt pienin juttu tässä... Ja jotta aivan huoletta ei mun kohdalla ilmeisesti voi olla niin tuli vähän huonoja uutisia, istukka etinen ja erittäin matala. Ellei nouse niin ehdottomasti sektio (synnytän alateitse vaikka kerran viikossa mutta kaamea sektiopelko). Toki vasta rv17 että hyvin saattaa vielä nousta.

Nyt työpaikan pikkujouluihin, ja aion pukeutua niin että vatsa todellakin näkyy ❤️‍🔥😎

Hei pitäisikö tänneki tehdä lista, tai ottaa tavaksi laittaa rv aina lopuksi? Huomaan etten oikein pysy kärryillä missä vaiheessa te olette.

Nyt tulee positiivinen päivitys: kävin lääkäriultrassa, lääkärinä siis mun tuttu ja ihana Felicitias lääkäri. Itsekin herkistyin kun näin miten aidosti hän ilahtui. Pyysi myös että ilmoitan sitten kun vauva on syntynyt 💞

Ultrassa kaikki hyvin, parasta että vastasi viikkoja (heitti -1 päivällä, siitä en edes minä jaksa hermostua 😁) ja napanuoran virtaus oli kunnossa, nämä nyt olivat suurimmat huolenaiheet. 🙏 Muutenkin liikkuvainen ja reipas vauva. 🥲♥ Vähän liiankin liikkuvainen, sukupuolesta saatiin vain veikkaus (joka vastaa meidän toivetta). No se oli nyt pienin juttu tässä... Ja jotta aivan huoletta ei mun kohdalla ilmeisesti voi olla niin tuli vähän huonoja uutisia, istukka etinen ja erittäin matala. Ellei nouse niin ehdottomasti sektio (synnytän alateitse vaikka kerran viikossa mutta kaamea sektiopelko). Toki vasta rv17 että hyvin saattaa vielä nousta.

Nyt työpaikan pikkujouluihin, ja aion pukeutua niin että vatsa todellakin näkyy ❤‍🔥😎

Hei pitäisikö tänneki tehdä lista, tai ottaa tavaksi laittaa rv aina lopuksi? Huomaan etten oikein pysy kärryillä missä vaiheessa te olette.

Hienoja uutisia! Nyt vaan jalalla koreasti pikkujouluissa :D

Ps. tuo lista on hyvä idea, mutta koska olen itse pelokas oman raskauteni suhteen, niin sopiiko jos mä vielä epämääräisen ajan ilmoitan vaan viestin loppuun aina raskauden pituuden? Pelkään, että jos menee kesken niin sitten joutuu jotenkin poistumaan häntä koipien välissä pois siitä listalta.

Sara3: 4+6

• Tykkää
Reactions: Keltainenkukka92
Ihania uutisia @Keltainenkukka92 😍 Toivottavasti vielä saisit toivomasi alatiesynnytyksen. 😊 Mulla taas on synnytyspelko ja tästä jutellaan seuraavalla neuvolakäynnillä. Mulle itselle on siis päivän selvää, että haluan suunnitellun sektion. Yli 35 v. synnyttäjillä paikat eivät ole enää niin joustavassa ja hyvässä kunnossa, joten siksi myös. En halua mitään fataaleja inkontinenssiongelmia tai muutakaan. Ja toki hallittu synnytys on se, mitä haluan ja tarvitsen, ettei tule mitään yllätyksiä.

Tänään 11+1 🤩

Sulla on sitten nt-ultra tulossa pian? ❤️

Niin hassua miten eri tavalla voi ajatella 😃 Mun mielestä alatiesynnytys oli siisteintä ikinä, niin voimaannuttavaa ja elin ekan kuukauden sen jälkeen adrenaliinilla. Se fiilis kun kroppa vain tiesi mitä tehdä ja toimi 🔥Mulla on ollut enemmän synnytys- kuin vauvakuumetta 😂 Sektio taas tuntuu ajatuksen tasolla kammottavalta, en vain voi käsittää miten joku voi haluta sitä.

Onneksi on vaihtoehtoja ja usein voi itse valita. 😊

16+5

Onneks tosiaan on vaihtoehtoja. 😊 Muakaan ei oo koskaan operoitu, mut jotenkin vaan haluan sektion ja se on aina tuntunut oikealta vaihtoehdolta. Taidan edustaa kuitenkin vähemmistöä. 😁

NT-ultra on tosiaan tulossa n. 1.5 vk päästä. 🤩

Itselläni eka synnytys oli raju, koska se eteni niin nopeasti ettei minulle tajuttu antaa kivun lievitystä ennen kun oli "liian myöhäistä". Ensisynnyttäjänä ei huomattu minun avautuvan nopeaan tahtiin. Itse olin hyvin kivuissani enkä osannut tajuta itse, että avauduin melkoista vauhtia. Menin synnytyksen ilokaasulla, jota vedin kaikilla voimillani. Joillakin se saa pään liian pökerryksiin, itse olin vaan tyytyväinen että sain sellaisen pörinän päähän.

Toinen synnytys meni paremmin, koska epiduraali laitettiin hyvissä ajoin + ilokaasu sai pään hyvällä tavalla pyörälle.
Voimaantumista en kummassakaan synnytyksessä kokenut, sen verran ne voimia verotti (plus imetykset menivät pieleen kummankin kanssa), mutta onneksi sain myös tuon toisen kokemuksen sillä esikoisen myötä piti käydä jälkikäteen pelkopolilla käsittelemässä rajua kokemusta.
Oli synnytystapa mikä vaan, niin hyvä kivunlievitys ennen ja jälkeen vauvan ulostulon on kyllä hitsin hyvä asia. :D

ON: mun piti tänään ihan etsiä kaverini kanssa käydyt viestit siltä ajalta kun tein kuopuksestani positiivisen raskaustestin. Samat pelot silloinkin vaivasivat ja viestien perusteella pahoinvointi on alkanut viikolla 6+ . Minusta tuntuu, että jos tässä raskaudessa alkaisi "normaaliin" aikaan pahoinvointi ja se olisi yhtä intensiivistä kun aiemmissa onnistuneissa raskauksissa, niin se helpottaisi mieltäni. Outoa toivoa oksentelua ja krapulaoloa, mutta sitä huomaan nyt epätoivon vimmalla odottavani.

• Tykkää
Reactions: Zelina

Ultrassa kaikki hyvin, parasta että vastasi viikkoja (heitti -1 päivällä, siitä en edes minä jaksa hermostua 😁) ja napanuoran virtaus oli kunnossa, nämä nyt olivat suurimmat huolenaiheet. 🙏 Muutenkin liikkuvainen ja reipas vauva. 🥲♥️ Vähän liiankin liikkuvainen, sukupuolesta saatiin vain veikkaus (joka vastaa meidän toivetta). No se oli nyt pienin juttu tässä... Ja jotta aivan huoletta ei mun kohdalla ilmeisesti voi olla niin tuli vähän huonoja uutisia, istukka etinen ja erittäin matala. Ellei nouse niin ehdottomasti sektio (synnytän alateitse vaikka kerran viikossa mutta kaamea sektiopelko). Toki vasta rv17 että hyvin saattaa vielä nousta.

Nyt työpaikan pikkujouluihin, ja aion pukeutua niin että vatsa todellakin näkyy ❤️‍🔥😎

Ihanaa että tuli hyviä uutisia vaikka kurja että myös kenkkuja uutisia tuon etisen istukan suhteen, että miksei nyt vois vaan päästä vähän helpommalla. Toivotaan että vielä siirtyisi, mulla kaverilla oli just vielä rakenneultrassa etinen istukka mutta siirtyi sittemmin ja nyt juuri paraikaa odottelee kotona synnytyksen alkamista🙂

Uuuuh synnytys! Mä niin ymmärrän ton synnytysjutun, itse myös fanitan synnytystä😍😍😍 Ja todellakin on aina ollu raskaus- ja vauvakuumeen lisäksi synnytyskuume ja varsinkin molempien synnytysten jälkeen olen ihan unelmoinut siitä monta viikkoa/kuukautta että pääsisin uudelleen synnyttämään!

Ja mun synnytykset ei oo sinänsä ihan mitään strömsö-synnytyksiä ollut, tai siis toka meni ihan sutjakan sujuvasti, sairaalaan tulosta 6 h päästä oli vauva sylissä ja se tuntu musta vähän liiankin nopealta että olisin halunnut ”fiilistellä” synnytystä enemmän mutta eka kesti monta vuorokautta supistukset ja sitten kun kalvot puhkastiin niin vielä 11 h että vauva syntyi ja oli siinä kaikenlaisia käänteitä matkassa ja vauvakin meni vielä hetken rinnalla olon jälkeen lastenosastolle seurantaan (keuhkoihin jäänyt hiukan nestettä, ei sillai kai mitenkään kauheen vaarallista ettei tarvinnu olla huolissaan) mutta mulla oli niin mahtava fiilis, loikin ihan superwoman-fiiliksissä sairaalan käytävillä (vieraita eikä edes isä päässyt lapsivuodeosastolle kun oli korona juuri alkanut) ja olisin voinut lähteä suorilta vaikka kauppareissulle, fiilis ja vointi oli niin kertakaikkisen upea.

Yksin synnytin (esikoisen isä on siis ulkomaalainen ja sellasesta kulttuurista missä miehet ei yleensä tule synnytykseen ja lisäksi oli korona juuri sillon keväällä 2020 että mies olisi saanutkin olla mukana ainoastaan synnytyssalissa ja mulle se sopi hyvin ja kun eka kerta oli niin hyvä kokemus yksin niin halusin toisellakin kertaa synnyttää yksin) molemmilla kerroilla ja se oli mulle kyllä ihan oikea päätös, nautin todella paljon että sain ihan omassa rauhassa keskittyä ja synnyttää. Synnytykset on ehdottomasti mun elämän parhaimpia kokemuksia, se on jotenkin niin mageeta ja tykkään myös synnyttäneestä vartalostani.

Mutta siis sektiota kammoaisin ihan kauheesti😬 Sitä ajatusta siitä kaikesta kirurgihommasta ja myös toipumisaikaa ja arpia sisällä ja ulkona jne jne, pakon edessä ja kiireellisenä varmaan suht hyvin sektiosta voisin selvitä jos siihen joutuisi vaikka kesken synnytyksen mutta muuten en kyllä🫣

Karhurouvanen 8+6

• Rakkaus
Reactions: Keltainenkukka92

Yhteistyössä