Lapsettomuushoitoketjussa plussanneet

Voi @sara3 🙁 Mä niin arvaan sun fiilikset, kyllähän toi lannistaa ja valmiiks huono oma luotto touhuun ei ainakaan nouse tommosesta yhtään. Mutta jos nyt yhtään lohduttaa, niin rusehtava vuoto, ei kuulosta yhtään niin huonolta, kuin jos olis kirkasta verta. Mä varmaan saikuttaisin koko päivän jollain lenssulla ja menisin jo pe ultraan. Mutta toki en tiedä sun työnkuvasta niin tosi harmi, ettei työt anna periks mennä jo pe. Tsemppiä tosi paljon odotteluun. ❤️

Voi @sara3 🙁 Mä niin arvaan sun fiilikset, kyllähän toi lannistaa ja valmiiks huono oma luotto touhuun ei ainakaan nouse tommosesta yhtään. Mutta jos nyt yhtään lohduttaa, niin rusehtava vuoto, ei kuulosta yhtään niin huonolta, kuin jos olis kirkasta verta. Mä varmaan saikuttaisin koko päivän jollain lenssulla ja menisin jo pe ultraan. Mutta toki en tiedä sun työnkuvasta niin tosi harmi, ettei työt anna periks mennä jo pe. Tsemppiä tosi paljon odotteluun. ❤️

Todella hyvä ehdotus!! Ihan oikeasti, voit aivan varmasti paljon huonommin kuin moni muu saikulla, henkinen hyvinvointi on myös hiton tärkeää. Ja sulla vielä pahoinvointia sen lisäksi. Ja aika heti aamusta (lapset hoidossa?) jolloin voit käsitellä tunnevyöryä aivan rauhassa päivän aikana, koska sellaista tulee oli uutiset millaisia tahansa. :) Kuulostaa siltä että olet todella tunnollinen työntekijä, nyt heittäydyt villiksi 😎 ja silloin ei tarttis odottaa kuin 2,5 vrk.

• Tykkää
Reactions: Mollama
Täällä ikävä kyllä vuoto vaan jatkuu. Parin tunnin sisällä on alkanut tuntua myös alaselässä kipua. Eiköhän tämä tässä ollut. Kai pitää huomenna soittaa klinikalle ja yrittää sittenkin saada joku sääliultrausaika vaikka torstaille.
Tämä sattui töidenkin kanssa huonoon saumaan, kun on sovittu sellaisia palavereja, joissa olen keskeisessä roolissa ja niiden skippaaminen aiheuttaisi ongelmia tulevaisuudessa. Itselleni pitää aina hankkia sijainen kun olen poissa, siksi tämä on vaikeaa.

Phuuhh.. Jotenkin ottaa päähän kun en mielestäni ole mikään kamalan paha ihminen ja olen yrittänyt pysyä nöyränä, mutta kuitenkin tätä tapahtuu.
Olin sinä luulossa, että Lugesteron pitäisi vuodot poissa, mutta kaipa kroppani osaa niin hyvin keskenmenon että se sitten puskee tavarat ulos vaikka väkipakolla. Selkäkipu ja vuoto samaan aikaan eivät ole hyvä yhdistelmä. Ne olen kokenut aiemminkin, tämä olisi 4. keskenmenoni

Täällä on nyt mieli maassa ja v-käyrä huitelee todella kovissa lukemissa.
Hiljennyn nyt vähäksi aikaa ihan vaan nuollakseni haavojani rauhassa.

Rauhallisia ja seesteisempiä odotuspäiviä teille! <3

Miten @sara3 yö meni? Kokeiletko/saitko varattua tänään ultraa jo loppuviikolle?
Olet mielessä ❤

Sain ajan vaihdettua perjantai-iltapäivään. Tämä päivä on mennyt aika oudoissa fiiliksissä. On jotenkin tosi turta ja välinpitämätön olo. Mieli varmaan suojelee nyt itseään.
Minulla on tänään vähentynyt/loppunut pahoinvointi, vuoto jatkuu ja vatsa tuntuu samalta kun juuri ennen menkkoja, mutta ilman kunnon kohdun supisteluja.

Onneksi ultra on jo perjantaina. Tiedän, että sieltä ei tule hyviä uutisia, mutta onpahan nyt aikaa tyhjennykselle viikonloppuna. Edelliset kaksi raskauttani ovat nyt menneet kesken (inseminaatio + PAS). Kyllähän se ajatuksia herättää ja pohtii missä kunnossa alkioni on. Vai mikä hitto näitä aiheuttaa. Onneksi pakkasessa odottaa blastoja, mutta toisaalta eipä niistäkään ole apua jos ne ovat surkeaa laatua.

Sara olet mielessä, eihän tuo kieltämättä kovin hyvältä kuulostaa mutta toivon niin paljon että kaikki kuitenkin kunnossa. ❤️ Ja tosiaan, onneksi pakkasessa blastoja (mieti, monikossa!).

Itse kävin tänään neuvolassa kuuntelemassa sydänääniä, taas onnistui aika samalle päivälle kun vain laitoin sovelluksen kautta viestiä. Hienosti sykki ja ensimmäistä kertaa syke 140-155 (tähän asti 157-167 kun "yläraja" 160).

Kirjoitin jo toiselle puolelle että sieltä ne raskausuutiset tulivat. Ei tuntunut yhtä pahalta kuin ennen omaa plussaa, ei oikein pahalta olleenkaan, tästä olen helpottunut. Vähän kirpasi kun kuulin että olivat onnistuneet heti. Siis _heti_. Valitettavasti näistä ei saa mammakavereita arkeen, ensimmäinen on miehen kaverin enkä sillä tavalla tunne tätä avovaimoa + asuvat pk-sedulla mutta melko kaukana ja toinen on erittäin läheinen ystävä mutta asuu monen tunnin ajomatkan päässä. No, tämä on pieni asia mutta kunhan kirjoitin kun aikaisemmin valitin että kaikki ystävät palaavat takaisin töihin juuri kun mä jään kotiin 🙈

Kävin alkuraskauden verikokeissa ja tsh yli 6. Ja nyt oon ihan huolesta soikeena, että tähän tämä homma kosahtaa. 😭 Yli 4 arvo siis nostaa km riskiä. T4 oli ok, jopa neussut 16->17. Mutta ai että ahdistaa. Helvetti kun pitää olla perussairauksia, jotka vaikuttaa raskauteen näin isosti.

• Vau!
Reactions: Karhurouvanen
En ymmärrä tsh:sta mitään mutta ai hitto 😫 onko sulla vielä lääkärin konsultointia tms?

Siis hiton jatkuva huoli, huokuu tässäkin ryhmässä että jatkuvasti kaikki huolissaan asiasta x. Vie hirveästi voimavaroja. En muista tällaisesta esikoisen raskausajasta, se oli siis helppo luomuraskaus.

En ymmärrä tsh:sta mitään mutta ai hitto onko sulla vielä lääkärin konsultointia tms?

Siis hiton jatkuva huoli, huokuu tässäkin ryhmässä että jatkuvasti kaikki huolissaan asiasta x. Vie hirveästi voimavaroja. En muista tällaisesta esikoisen raskausajasta, se oli siis helppo luomuraskaus.
Neuvolalääkäri ottaa kantaa, lääkityksen annosta nostetaan. Ja nostan jo itsekin, kun niin kauan sairstanut että ymmärrän homman. Mut ahdistavaa silti. 😓 @Karhurouvanen sulla tais olla kans thyroxin käytössä?

Neuvolalääkäri ottaa kantaa, lääkityksen annosta nostetaan. Ja nostan jo itsekin, kun niin kauan sairstanut että ymmärrän homman. Mut ahdistavaa silti. 😓 @Karhurouvanen sulla tais olla kans thyroxin käytössä?

No kenkku sentään, onpa nyt taas kaikkea kerrakseen!!!!!

Ymmärrän hyvin huolen, oon ittekin hermoillu näitä kilpparijuttuja! Onneksi nyt kuitenkin oot just käyny ultrassa jossa kaikki hyvin ja nyt heti perään saat Thyroxinia nostettua! Järjellä ajatellen kun vajis on kuitenkin lisääntymisikäisillä naisilla niin yleinen ja raskaus vaikuttaa kilppariasioihin niin paljon, niin luulis sen olevan kuitenkin ei-kovin-harvinaista että arvot on vähän vinksallaan, että toivottavasti nyt kuitenkin kaikki menis hyvin! Tiedän hyvin noi tilastot jne mutta onneksi sulla kuitenkin T4V ihan hyvä, jos nyt jotain hyvää puolta yrittää nähdä. Toivottavasti sulla nyt sitten ihan kunnolla/tarpeeksi nostetaan annosta kun eikös sulla ollu jonkun verran ennen siirtoakin just nostettu jo ja sitten plussasta vielä?

Mä kans hermoon näitä kilppareita mutta ennemminkin ollut alakanttiin, ennen siirtoa TSH oli 0,4 eli hiukan alle viitteen mutta kuitenkin ihan hyvä lääkärinkin mielestä, laskin vähän lääkitystä mutta sitä ei keretty kontrolloida ennen siirtoa. No tää kortisoni vaikuttaa Thyroxinin monilla tavoin, mm alentaa TSH:ta ja toisaalta vähentää T4 muuttumista aktiiviseksi hormoniksi (eli TSH voi olla tosi matala mutta aktiivista hormonia kuitenkin vähemmän) ja jotain muutakin ja kävin hermona labrassa jo vajaa 3 vk plussa-nostosta (tiedän että on liian aikasin mutta aattelin että jos kuitenkin vähän suunnan näyttävää on) ja TSH 0,06 ja T4V 22, lapsettomuuslääkäri kuitenkin sanoi että ihan kelvolliset arvot että lievästä liikalääkityksestä ei ole haittaa että sen kortisonin aikana nyt ei kannata alkaa säätelemään. Itse kuitenkin tyytyväinen että ei varmaan vajaalla kuitenkaan ainakaan ole ja vointi on ollut siis hyvä (ennen kortisonin aloitusta mulla oli ehkä vähän liikatoimintainen olo mutta olo normalisoitui sen kortisonin aloituksen myötä ja esim aloin nukkumaan ihan unelman hyvin, vaikka kortisoni meni vielä illassakin).

Noh nythän kun vähensin kortisonia tuli se kauhee 4 päivän olo joka varmaan oli niitä kortisoninvähennys/kortisolin puutosoireita mutta sen jälkeenkin olo on ollut kumma ja mun mielestä just vähän sellanen liikatoimintainen😬 Luulen että se kortisoni vaikutti että se sama Thyroxin-annos oli ok mutta kun kortisonia vähennettiin niin nyt se onkin liikaa😫 Ens viikolla olis labra, edellisestä 4 viikon päästä siis mutta en nyt tiedä taas kuinka luotettava se on kun tää kortisonihomma on vaikuttanu varmasti niihin arvoihin eivätkä ne ole vielä parissa viikossa kerenneet tasaantua. Noh toivon että mitataan mahdollisimman usein niin kai siitä nyt kuitenkin vähän jotain suuntaa antavaa näkee. Mutta siis mulla edelleen nyt menee se kortisoni 5 mg annoksella että en sitten tiedä miten taas vaikuttaa kun sen jättää pois. Mutta on tää kyllä vähän säätöä, kun muuten mulla ei ole kilppariarvojen kanssa ollut mitään hankaluuksia varmaan 10 vuoteen ja vajis on ollu jo melkein 20 vuotta🤷‍♀️

Kävin tänään ultrassa ja kohdussa elelee normaalikokoinen alkio, jonka sydän sykkii. En meinaa oikein uskoa tätä.

Eilen ei ollut enää vuotoa ja iltaa kohtia alkoi pahoinvointi yltyä tosi paljon. Vaikka siis su, ti ja ke vuodin ruskeaa vuotoa ja tuntui, että pahoinvointi lieveni alkuviikolla.

Tosi vaikea suhtautua tähän, koska samalla haluaa olla toki iloinen, mutta sitten on myös samalla aika turta. Ei uskalla luottaa yhtään. Mutta pakko nyt ensi viikolla olla yhteydessä neuvolaan, jotta saisi sitten lähetteet seuloihin. Paikalla en haluaisi vielä käydä. Vasta mahdollisen nt-ultran jälkeen se tuntuisi luonnolliselta.

Sara, (6+6)

@sara3 Ihanaa! 🥰 Alkuraskauden vuodot on kyllä karseita ja pelottavia, mutta niin yleisiä. Näkyikö ultrassa, mitään syytä vuodolle?

Mä sain lääkäriltä ohjeet lisätä roimasti taas lääkitys annosta. Hän ei ollut niin huolissaan, koska t4 pysynyt hyvin. 🙏🏻 Pahempi tilanne on, jos tsh koholla ja t4 pääsee laskuun. Helpotti vähän, mutta kyllä tämä yksi stressin aihe tulee olemaan koko raskauden (niin pitkälle kun pääsen), koska vajaatoiminnalla olevat arvot lisää mm. juurikin km riskiä, ennenaikaisen syntymän riskiä sekä kehityshäiriöiden riskiä. Huokaus. Nyt unohdan koko asian ja alle 2vko niin onkin seuraava ultra yksityisellä. 🙏🏻 Sit jouluviikolla taas labraa ja uv viikolla nt-ultra. Melkein joka viikko jotain. 🤞🏼

Rv 8+

Syytä vuodolle ei näkynyt emättimessä eikä kohdussa. Se jäi mysteeriksi. Toivon, että sitä ei enää tulisi, koska epävarma olo jatkuu siihen nt-ultraan asti muutenkin.

Alkio vastasi täysin kokonsa puolesta päiviä, se oli helpottava tieto. Viime vuoden raskaudessa epäilyksiä loi "liian heikko" pahoinvointi sekä se, että alkion koko oli 3 päivää jäljessä. Nyt on ainakin ne kunnossa, joskin tämän pahoinvoinnin hyökyaalto pääsi yllättämään voimallaan.

Menikö siis niin @Mollama , että sun ei tarvitse käydä siellä neuvolassa ennen niitä seuloja? Soitan omaan neuvolaan heti maanantaina ja katson, onnistuiko sama heillä vai pitääkö minun käydä paikan päällä. Joulukuun aikataulut ovat heillä varmasti jo melko täynnä, se voi koitua onnekseni tässä asiassa.
Ajattelin myös kysyä pahoinvointilääkkeestä, sillä edelliset onnistuneet raskaudet olen nimittäin oksentanut menemään ja pahoinvointi on ollut läsnä ihan 24/7. En ole aiemmin edes tajunnut, että raskaana ollessa vois kokeilla mitään pahoinvointilääkettä.

Ihan hurjaa, miten omat aivot tekivät yhdessä päivässä täyskäännöksen. Vielä torstaiaamuna olin täysin varma, että kesken meni. Eilen illalla sitten uskaltauduin katsomaan lasteni vauvavideoita ja oikein fiilistelemään tätä raskautta. Vaikka mitä tahansa voi vielä tapahtua, sen kuitenkin tiedostan. En vaan ole pystynyt kunnolla katsomaan noita videoita tänä vuonna kun olen pelännyt pääsenköhän ikinä kokemaan vauva-aikaa uudestaan.

Tosi ihana uutinen @sara3 😍 Alkuraskauden verenvuodot kyllä pelästyttävät ja totuuden nimissä sun tilanteessa olisin itse ollut jo myös varma keskenmenosta. Ymmärrän sua siis täysin! Onneksi kuitenkin kaikki on nyt hyvin ja toivotaan vuodonkin rauhoittuvan, mistä ikinä se tuleekaan.

Itsekin varasin nyt nt- ja rakenneultran välille juuri ennen joulua yksityiselle ultran, jotta pääsee kurkkaamaan kaiken olevan kunnossa ja mahdollisesti jos pikkuinen näyttäisi myös sukupuolen. ❤️ Tuntui jotenkin tosi pitkältä ajalta odotella tammikuun lopulle rakenneultraa, joten pakko oli ottaa väliultra, kun en nyt sitä doppleria meinaa hommata. 😅

13+1

• Tykkää
@sara3 Joo. Soitin vain neuvolaan ja selitin, että en halua ekalle käynnille mennä, koska on niin kurjaa tällä km taustalla sit jos menee kesken niin olla käynyt hehkuttamassa siellä raskautta. Ymmärsi ihan täysin ja käytiin puhelimessa tärkeimmät asiat läpi ja laitto lähetteet menemään. Neuvolahan on vapaaehtoinen ja oon kuullut, että jotkut ei käy siellä ollenkaan, ainoastaan ultrat. Eli sulla on täysi oikeus siihen että skippaat ekan käynnin. 😊

Mäkin mietin pahoinvointilääkettä, mutta vaikka olo on aivan karsee ja pakko syötä koko ajan (raskauskilot täältä tullaan!) niin en ole oksentanut kuin pari kertaa ja nekin semmosia yökkäyksiä pyttyyn. Toistaseks aattelin sinnitellä. Esikoisesta jatkui rv 15 asti ja tokasta rv 13-14 (ehkä?).

Toisaalta ajattelen että se voi myös olla hyvä keskustelupaikka, voihan siinä selkeästi ilmaista millainen tausta ja millaisin fiiliksin sinne on tullut. Mutta tosiaan vapaaehtoista. :)

Kiloista niin mun paino on lähtenyt rakettmaisesti nousuun.. 🫣 ei siis ole tullut kuin 4 kg (18+5) mutta vielä rv 13 painoa oli tullut 0,5kg eli siitä lähtien on tullut melkein kilo viikossa ja tahti näyttää säilyvän. Ja onhan tässä yli 20 viikkoa jäljellä 😅

Samalla sellainen tunne että saako kauhistella tällaista kun on pelännyt ettei saa lisää lapsia.

Toisaalta ajattelen että se voi myös olla hyvä keskustelupaikka, voihan siinä selkeästi ilmaista millainen tausta ja millaisin fiiliksin sinne on tullut. Mutta tosiaan vapaaehtoista.

Kiloista niin mun paino on lähtenyt rakettmaisesti nousuun.. 🫣 ei siis ole tullut kuin 4 kg (18+5) mutta vielä rv 13 painoa oli tullut 0,5kg eli siitä lähtien on tullut melkein kilo viikossa ja tahti näyttää säilyvän. Ja onhan tässä yli 20 viikkoa jäljellä

Samalla sellainen tunne että saako kauhistella tällaista kun on pelännyt ettei saa lisää lapsia.

Ymmärrän pointin. Mutta ehkä surullisinta siinä onkin se, että kkm raskaudessa ekassa neuvolassa oli kaikenlaista lippulappua, vahvistusta ja hehkutusta, kuinka tulee vauva jeejee. Mutta viikot vielä niin epävarmoja, että eihän sitä tossa vaiheessa vielä voi kovinkaan varmana olla. Ja sit se on älyttömän iso isku vasten kasvoja, kun ultrassa todetaan kkm ja oot just käynyt neuvolassa hehkuttelemassa raskautta. Mulla on jäänyt siitä ihan paha maku suuhun neuvolan suhteen (joka ei tietty ole heidän syytä). Tän takia kun kattelin että pitäis jotain voimavaralomakkeita täytellä rv15 neuvolaan niin päässäni vaan mietin, että jospa vaan hoidetaan nää raskauden seurannan hommat eikä tartte tota sos-puolta hoitaa. Ja ettei kukaan käsitä väärin, niin se on ehdottomasti hyvä että niitäkin käydään läpi. Mutta ehkä tässä on kanssa se kun on jo kolmas lapsi ja melkein neljä vuotta yritystä takana, niin tuntuu "turhalle" jotkut voimavara kyselyt, kun tärkeintä tässä olis nyt vaan saada tämä vauva elävänä syliin. Toivottavasti ymmärrätte, etten kuulosta ihan kiittämättömältä. 😅🙈 Neuvolapalvelu Suomessa on todella jees ja ensiluokkaista! 👌🏼

Mulla tainnut tulla nyt 1kg, mutta antaa tulla mitä tulee. Mulla kaikki lähtenyt aina rytinällä imetyksen aikana pois, kun se kuormittaa mun kroppaa niin paljon niin toivon että nyt käy samoin, JOS sinne asti päästään ja JOS vaan imetys saadaan toimimaan. 🙏🏻

Uuh jännää @Zelina , toivottavasti selviää sukupuoli, jos haluatte sen tietää. Me ei nuoremmasta haluttu tietää eikä ehkä nytkään. 🤭 Katsotaan mikä fiilis, kun sen aika on.

Kyllä me sukupuoli halutaan tietää, jos hän vaan suostuu jalkojen väliä vilauttamaan! 😁 Tietty rakenneultrassa tuo todennäköisimmin selviää, mutta kiva päästä kattomaan toisen touhuiluja vähän aiemmin, kun liikkeitä ei vielä tunne. ❤️

• Tykkää
Mä soitan huomenna neuvolaan ja pyydän sitä läsnäoloaikaa vasta nt-ultran jälkeen. Pitää myös puhua tästä pahoinvoinnista. Mulla on aivan järkyttävän paha olo koko ajan. Se alkoi silloin torstaina ja jatkuu. Samalla tietysti olen iloinen, koska tämän ansiosta pystyn uskomaan paremmin tähän raskauteen. Samaan aikaan mulla on pelko siitä, miten jaksan seuraavat viikon kun oksennus ei ole kaukana ja pitäisi kuitenkin arkea jaksaa. Ostin perjantai-iltana pahoinvointirannekkeet, jotka tuntuu hieman lievittävän oloa (vähentää ehkä yökkäilyä), mutta sellainen "oksennus helpottaisi oloa"-olo pysyy päällä. Mulla oli samanlainen pahoinvointi esikoisen ja toisen lapsen raskauksissa. Silloin vaan kärsin, mutta nyt kiinnostaisi kokeilla esim. pahoinvointi lääkettä jos vaan mahdollista.

Itselläkin on olo, että saako tästä edes valittaa kun kerta on raskaaksi viimein tullut. Mutta ehkäpä olemme vain ihan normaaleja odottajia sen suhteen, että kaikki asiat raskaudessa ei tunnu helpolta. Mulla esim. pahoinvointi ja painonnousu ovat olleet vaikeita asioita aiemminkin.

• Tykkää
Tänne tullutkin paljon juttua ja ihania uutisia😍 Tuntuu että ite ei tän pahoinvoinnin takia oikein jaksa kirjoitella - tai meinaa jaksaa oikein mitään. Mulla oli aiemmin jäänyt huomaamatta Keltaisenkukan vointikysely, sitä kauheeta oloa oli siis neljä päivää ja sen jälkeen vointi pikkuhiljaa normalisoitui - oon melko varma että liittyi siihen kortisoniin ja sen vähennysoireisiin ja samaa mieltä oli siis lääkärikin.

Tuosta neuvolasta itse oon kokenut juuri mitä Keltainenkukka sanoi että neuvola voi olla hyvä keskustelupaikka, mä oon ihan neuvolafani ja mun ensimmäisen ja toisen lapsen neuvolakäynneistä varmasti puolet ajasta meni mun lapsettomuusmonologiin, koin sen niin terapeuttisena ja oli niin ihana sinne aina mennä ja varsinkin just ne voimavarakyselyt ja muut että sai oikeen kunnolla puhua :-D Mulla on kyllä ollu ihanat neuvolatädit että onhan se tietty vähän siitäkin kiinni. Mitenkään kovin aikaisin en kyllä sinne nyt halua, 9+1 viikoilla neuvolaan soitin ja sain ensikäynnin 11+1 viikoille, labralähetteet ja ultralähete laitettiin jo puhelimessa ja varasin sitten niskaturvotusultra-ajan viikoille 13+0.

Kotidopplerista täällä ollut jonkun verran puhetta ja itselläni on doppleri ollut kaikissa raskauksissa ja mulle kyllä kullanarvoinen enkä varmasti pärjäisi ilman sitä!!!! Nythän olen käynyt varhaisultrassa 7+6 ja tänään on 10+3 enkä ikinä kestäisi näin montaa viikkoa ilman tuota ihanaa laitetta! Toki en juuri hermostu siitä jos ei äänet aina kuulu, tiedostan hyvin että ennen 12-14 viikkoja se on aika tuuripeliä kuuluuko vai ei ja itselläkin on aiemmissa raskauksissa ollut istukka edessä ja muistaakseni kohtukin on taaksepäin kallistunut joka vaikuttaa siten että vauva saattaa olla dopplerin tavoittamattomissa aika ajoin. Mulla on ollut ”sääntö” että kuuntelen kerran viikossa noin rv 10 alkaen sinne asti kun liikkeet alkaa kuulumaan. Nyt kuuntelin ekan kerran 9+3 ja kuulin sydänäänet, sitten kuuntelin uudestaan jo 10+0 ja 10+1 (kun pahoinvointi teki välipäiviä) ja sillon taas ei kuulunut, tosin kuuntelin ihan 1-2 min toisena päivänä ettei tule liian suurta käyttöaikaa jos tiuhaan käyttää, ja sitten taas eilen 10+2 olin valmistautunut 1-2 min pikakuunteluun ja sydänäänet löytyikin heti <3 Kyllä se vaan uskomattomalta tuntuu <3

Mulla alkoi pahoinvointi tosi voimakkaana 7+4 ja kesti 4 päivää 24 h ja sitten taukopäivä, ja taas jatkui ja taas taukoa ja lievää ja voimakasta jne siis koko ajan vaihtelevaa. Muuten raskausoireita ei juuri ole, nälkää jonkun verran tavallista enemmän, ehkä väsymystä ja kohtutuntemuksia jonkun verran. Aiemmissakin raskauksissa on ollut pahoinvoinnissa 1-2 muutaman päivän tai jopa viikon kestävää taukoa mutta ei tällaista vaihtelua kyllä. Mutta onneksi on tuo doppleri ja viikot menee koko ajan eteenpäin <3

Karhurouvanen 10+3

• Rakkaus
Reactions: Zelina
Täällä oireet on helpottaneet tosi paljon, mikä toki ymmärrettävää tässä ekan ja tokan kolmanneksen rajalla. Toissa päivänä sitten tuli kesken työpäivän aivan järkyttävä phv ja oli vaan yksi phv-lääke mukana, kun olin jo ollut monta päivää oireeton. Olotila sitten jatkui iltaan asti kehnona, mutta tulipahan muistutus siitä, että nää oireet eivät välttämättä päästä otteestaan ihan heti, vaikka niin luulisi. 😅 Nyt on alkanut selvästi tuntumaan paineen tunnetta alavatsalla tietyissä asennoissa. Siellä se pikkuinen kasvaa. ❤️

13+3

Tulipa hyvä mieli kun kävin lukemassa teidän kuulumisia. Ja ihanaa kun kaikilla yhtäkkiä niin hyvät viikot kasassa. 🤩

Mua on taas alkanut jännittää, 9 pitkää päivää rakenneultraan. Mitä veikkaatte, voinkohan relata sitten sen jälkeen (jos nyt saadaan hyviä uutisia)? 😅 Oikeasti olen kyllä tosi chilli ja enemmän mañana-tyyppiä, alkaa olla vähän raskasta tää hermoilu kun en tunnista itseäni yhtään. Ei kyl auta yhtään kun liikkeet edelleen tuntuvat niin huonosti (sellaista pientä kuplintaa) eikä tod päivittäin, saakelin etinen istukka. Ultraa ajatellen niin jännitän siis a) onko kasvanut ja vastaa viikkoja (ja onko edes elossa 🫣), b) näyttääkö istukka ja virtaus hyvältä c) onko se noussut pois kohdunsuun tieltä.

Onneksi meille syntyy vielä pentue ennen joulua, sitten on toivottavasti kädet niin täynnä että toivottavasti en edes muista koko raskautta sen pari kk mitä pennut ovat meillä 😂

• Rakkaus
Reactions: Mollama ja Zelina
Mä nöyrryin ja laitoin neuvolaan viestiä, josko saisin pahoinvointilääkityksen. Pahoinvointi on 24/7, yölläkin (jos ja kun lähes joka yö herään) on käytävä syömässä jotain, koska pahaolo on niin voimakas ettei saa enää unta. Syöminen auttaa sit noin 10min ja taas yrjötysolo on takasin. Te tiedätte sielunsiskot millanen tää olo on, kun on voimakas pahoinvointi. 🤪 Laatottamisestakin on tullut päivittäistä ja töissä aika hehkeetä rynnätä aina välillä halimaan pyttyä. 🤪Mies vähän patisteli mua laittamaan viestiä, että turhaa kärsiä vaikka kuinka olis lapsettomuus taustalla ja kiitollisuus päällä.

@Keltainenkukka92 Mitä eläimiä teillä on lisääntymässä? 😍 Jos koira niin huomaatko käytöksestä, että vaistoaa että sä olet raskaana?

Meillä koira ollut reilu vuoden ja nyt eka kerta hänen aikana raskaana niin hauska huomata, miten käytöksessä pieniä merkkejä et vaistoaa/haistaa mun raskauden. Ensinnäkin on paljon kiinnostuneempi taistelemaan kaikkien perheen ihmisten pyllyjä, eritoten mun. 🤭😆 ja sit tulee monta kertaa päivässä ihan vaan istuskelemaan mun viereen. Ei ole ikinä ennen tehnyt tätä. Esim jos olen syömässä tulee hän vaan selkä muhun päin istumaan siihen ihan viereen, eli ns vahtimaan. 🥰

Yhteistyössä