Lapsi ei ole saanut eskarikavereilta kutsuja synttäreille :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Suru"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miten tästä on nyt yht`äkkiä tullut tälläinen haloo?
Siis kurjaahan tää on,mutta muistan itsekkin ala-asteen ajoilta,että meidän luokalta jäi muutamat kutsumatta tiettyjen synttäreille,ja syy oli se,etteivät olleet oikein muutenkaan tekemisissä keskenään.
Itselläkin oli tietty määrä,mitä sai käskeä yli 20 oppilaan luokasta ja kyllä ne kutsut lähti niille,jotka oli kavereita koulussa ja koulun ulkopuolella miulle.

Kurjaa, ettei kutsuja ole tullut. Mielestäni tässä ketjussa keskitytään nyt sivuseikkaan, kun mietitään vain niitä juhlia. Ihan aiheellista pohtia onko lapsella siellä eskarissa oikeita kavereita ja tuleeko niitä olemaan koulussa. Kouluun ilmeisesti tulee lisää oppilaita, vai tehdäänkö tästä eskariryhmästä yksi koululuokka?

Aina on ryhmässä/luokassa niitä, jotka ei pidä minkäänlaisia kutsuja. Aina on niitä, jotka kutsuu vain pari kaveria. Esim. jos juhlat pidetään kotona, eikä tilaa ole ja muitakin, läheisempiä vieraita tulossa. Ilmeisesti yhdellä vielä on synttärit tulossa, ehkä hän kutsuu?

5 tyttöä ei ole monta. Jos kymmenestä yksikään ei kutsuisi omiin juhliinsa, olisin jo hiukan huolissani.

Mitä nyt rivienvälistä ymmärsin, että tässä on enempi kyse siitä että tyttö on jätetty kokonaan pois leikeistä eskarissa tyttöjen taholta. Kyse ei siis ole vain synttäreistä. Ymmärrän äitin huolen täysin, koska omaa tyttöäni kyllä kutsuttiin synttäreille, mutta eskarissa ei huolittu leikkeihin ja jopa ihan kiusattiin niin kyllä se raastaa myös äidin sydäntä kun näkee kuinka oma lapsi on onneton :( Tuomoset eskari ikäiset tytöt osaavat olla yllättävän ilkeitä.

Olen samoilla linjoilla parin muun vastaajan kanssa että suurempi ongelma kuin synttärit on se, ettei eskarissa taida olla oikeita kavereita sitä poikaa lukuunottamatta (ja pojat ovat kyllä ihan yhtä varteenotettavia kavereita mutta monesti tytöt haluaisivat myös sen tytön "bestikseksi"). Synttärikutsujen määrän perusteella en siis ryhtyisi arvioimaan kaverisuhteita vaan ihan jokapäiväisen eskariarjen kautta. Jonkinlaista syrjintää näyttäisi olevan tai ainakin henkilökemioiden kohtaamattomuutta. Miten, ap, teidän lapsen synttärit sujuivat leikkien puolesta? Voisiko jonkun eskaritytöistä kutsua teille leikkimään kahdestaan?

Meillä esim. ujo lapsi on ollut päiväkotikavereiden synttäreillä ja hänellä on kavereita (ei pilvin pimein mutta muutama) mutta hän ei halunnut pitää kaverisynttäreitä, koska jännittää kovasti ryhmätilanteita. Jo vierailut kavereiden synttäreillä ovat olleet jännityksen takia stressaavia. Olisin itse halunnut järkätä lapselle kaverisynttärit kun pelkäsin että kaverit/kavereiden vanhemmat rupeavat ihmettelemään, miksei kutsua kuulu, mutta en halunnut painostaa lasta kaverisynttäreiden pitämiseen. Tämä vain esimerkiksi, että syitä siihen, ettei kutsua kaverisynttäreille ole kuulunut, voi siis olla monia.

Kyllä vanhempien tulee ehdottomasti huolehtia siitä, että jos heidän lapsensa ovat juhlineet jonkun kaverin syntymäpäivillä, niin myös he kutsuvat vastavuoroisesti omien lasten juhliin tämän kaverin. Todella surullista, että jotkut täällä ovat sitä mieltä, että "kutsutaan ketä halutaan jne..." Toivon kovasti, ettei meidän lapset koskaan joudu tuollaisten perheiden lasten kanssa tekemisiin. Kaikki ei tietty juhli ollenkaan, mutta jos juhlat järjestetään, sinne kutsutaan ne, joiden juhlissa on myös itse käyty! Ikävää, että te jotkut opetatte jo noin nuorena lapsenne syrjimään muita..miksi ette antaisi hyviä eväitä lapsenne elämään?

Ja turha kitistä mistään, ei ole tilaa jne jne.. kyllä vaan on!

[QUOTE="Jep";28232512]Ja äiti komppaa minkä kerkiää kotona, että on se kumma kun sua ei kutsuta synttäreille, kyllä ne nyt varmaan sua syrjii...[/QUOTE]

Missäs ap näinon sanonut?

Mä en ymmärrä miksi niin usein täällä näkyy näitä "lapsella ei kavereita"- viestejä.
Ymmärrän että se äitiä huolettaa, mutta ihan rehellisesti, ettekö muka keksi keinoja auttaa lasta saamaan kavereita jos on sitä tyyppiä ettei niitä liikaa tartu mukaan?
Siis aitoja keinoja, eikä palstalle valittamista.

Meidän kerholainen 5-v kutsui kerhokavereista ne joiden kanssa leikkii eniten(kaikkia ei määrän vuoksi voinut kutsua) ja ainakin kahdella niistä synttärit samaan aikaan eikä kutsuneet meidän tyttöä vaikka ollaan muutenkin joskus tekemisissä ja tunnetaan vanhemmatkin jotenkin.
Ei meidän tyttö sitä surru, en itse sitä korostanut ja kun oli asiasta puhe (muut oli siellä juhlissa ollu) sanoin vaan et eiks oo kiva et ne kuitenkin pääsi sun juhliin.

Jos oikein ymmärsin tilanteen, niin yksi tytöistä oli synttärit järjestänyt ENNEN ap:n lapsen synttäreitä. Ei ollut kutsunut ap:n lasta, jonka kanssa ei edes leiki eskarissa. Minusta tämä on vielä ihan normaalia. Välttämättä kaikkia muitakaan tyttöjä ei oltu kutsuttu. Eskari-ikäisellä saattaa hyvinkin olla parhaat kaverit vielä muualla kuin eskarissa eskarisyksynä etenkin. Muilla tytöillä on ollut synttärit, mutta ei välttämättä edes kaverisynttäreitä vielä. Meilläkin kaverisynttärit on pari kertaa järjestetty kuukausikin myöhässä. Toivottavasti kovin moni ei ole siinä ajassa ehtinyt vetää herneitä nenään, kun ei ole kutsua tullut.

Minusta tässä pitäisi nyt synttäriasian sijaan keskittyä miettimään, miten kaverisuhteita saisi vahvistettua synttäreiden ulkopuolella. Kutsukaa siis kaverita kyläilemään muulloinkin. Leikki sujuu usein paremmin kahden kuin isossa ryhmässä. Älkää välttämättä odottako aina vastakutsua, kaikki eivät vaan halua lastensa kaverita kotiinsa.

• Tykkää
Reactions: pookypooh
No kuulostaa erikoiselta. Siis jos eskarissa on tytön lisäksi kolme muuta tyttöä, joilla on ollut syntymäpäivät muutaman kuukauden sisään, niin varsin epätodennäköistä, että kukaan ei olisi eskarikavereita kutsunut. Kyllä meillä on ainakin kutsuttu kaikki tai ei ketään -periaatteella, kun on ollut samaa kokoluokkaa oleva ryhmä.

[QUOTE="vieras";28233062]Kyllä vanhempien tulee ehdottomasti huolehtia siitä, että jos heidän lapsensa ovat juhlineet jonkun kaverin syntymäpäivillä, niin myös he kutsuvat vastavuoroisesti omien lasten juhliin tämän kaverin. Todella surullista, että jotkut täällä ovat sitä mieltä, että "kutsutaan ketä halutaan jne..." Toivon kovasti, ettei meidän lapset koskaan joudu tuollaisten perheiden lasten kanssa tekemisiin. Kaikki ei tietty juhli ollenkaan, mutta jos juhlat järjestetään, sinne kutsutaan ne, joiden juhlissa on myös itse käyty! Ikävää, että te jotkut opetatte jo noin nuorena lapsenne syrjimään muita..miksi ette antaisi hyviä eväitä lapsenne elämään?

Ja turha kitistä mistään, ei ole tilaa jne jne.. kyllä vaan on![/QUOTE]

Olen täysin samaa mieltä! Itse olin hyvin tarkka siitä, että meidän lapset kutsuivat ainakin ne joilta itse oli kutsun saanut.

Ei ole meidänkään eskarilaista kutsuttu muiden synttäreille. Me ei kyllä pidetty itse kaverisynttäreitä kun lapsi täytti 6v.
Tuntuuhan se surullisesta,muistan kyllä itse miltä se tuntui kun ei kutsuttu ala-asteella muiden juhliin.

[QUOTE="vieras";28232747]Väärin. Perinteisten KÄYTÖSTAPOJEN mukaisesti kutsutaan vastavuoroisesti. Eli rautalangasta vääntäen: mikäli sinut kutsutaan juhliin, tulee sinunkin kutsua kyseinen henkilö vastavuoroisesti omiin vastaaviin juhliisi.

Tsiisus, missä ihmisten peruskäytöstavat ovat??? Koulussa varmaan pitäisi alkaa opettamaan sitä yhtenä aineena, kun lasten vanhemmillakin ne ovat tämän ketjun perusteella monella täysin hukassa.[/QUOTE]

Niin että tiimarivihko käyttöön.

Jessika sai Adalta kutsun ja meni sinne, pakko siis kutsua tuo Ada meillekin.
Tuli kutsu Nico-petteriltä ja meni sinne, Nico-Petterikin on pakko kutsua.
Nimada toi halvan lahjan joten muista jatkossa viedä myös sinne 3e lahja
Tiinalta kutsu joten pakko kutsua meillekin.

Huokailee....

jos on noin vaikeaa niin oikeasti myös suosittelen laittamaan kutsuun että:
Kutsun vastaanottamalla ja saapumalla juhliin hyväksyt meidän yleiset ohjeet.
Ja pikku präntillä sitten että vastakutsu on PAKKO tulla tai vähintään maksatte ruoka osuuden

Niin että tiimarivihko käyttöön.

Jessika sai Adalta kutsun ja meni sinne, pakko siis kutsua tuo Ada meillekin.
Tuli kutsu Nico-petteriltä ja meni sinne, Nico-Petterikin on pakko kutsua.
Nimada toi halvan lahjan joten muista jatkossa viedä myös sinne 3e lahja
Tiinalta kutsu joten pakko kutsua meillekin.

Huokailee....

jos on noin vaikeaa niin oikeasti myös suosittelen laittamaan kutsuun että:
Kutsun vastaanottamalla ja saapumalla juhliin hyväksyt meidän yleiset ohjeet.
Ja pikku präntillä sitten että vastakutsu on PAKKO tulla tai vähintään maksatte ruoka osuuden

Todella älytöntä tekstiä. Mistä näitä ihmisiä oikein sikiää? Tulee väkisinkin mieleen, että sosiaalinen yhteiskuntaluokka ei ole kovinkaan korkea...

[QUOTE="vieras";28233368]Toiset niitä tarvitsee, toiset eivät, sillä he osaavat käytöstavat muutenkin...[/QUOTE]

Toisilla on lapsia enemmän kuin yksi ja toisilla on muutakin sosiaalista elämää kuin se eskari tai koulu ;) Mutta jos se muksu ei ole kuin tiukasti koulun järjestämässä ehkä ip tai kerhotoiminnassa mukana missä ei ole vaaraa tutustua muihinkin lapsiin niin äkkiäkös sitä nyt oppii ne muutamat tuntemaan ja huomaamaan.
Meillä ainakin saa lapsi kutsua tai jättää kutsumatta jos niin haluaa.
Kutsuisitko sinä jonkun kiusaajan syntymäpäivillesi kun näin vaan kuuluu tehdä

[QUOTE="vieras";28232747]Väärin. Perinteisten KÄYTÖSTAPOJEN mukaisesti kutsutaan vastavuoroisesti. Eli rautalangasta vääntäen: mikäli sinut kutsutaan juhliin, tulee sinunkin kutsua kyseinen henkilö vastavuoroisesti omiin vastaaviin juhliisi.

Tsiisus, missä ihmisten peruskäytöstavat ovat??? Koulussa varmaan pitäisi alkaa opettamaan sitä yhtenä aineena, kun lasten vanhemmillakin ne ovat tämän ketjun perusteella monella täysin hukassa.[/QUOTE]

Eli jos joku esim. kutsuu mut häihinsä ja mä en tuntenut tätä ihmistä vielä kun itse menin naimisiin niin mä en voi mennä hänen häihinsä? Tai en voi mennä kaverin synttäreille, koska itsellä ei ole tapana pitää synttäreitä? En voi mennä veljenpojan ristiäisiin, koska itselle ei lapsia ole tulossa?

[QUOTE="vieras";28233474]Eli jos joku esim. kutsuu mut häihinsä ja mä en tuntenut tätä ihmistä vielä kun itse menin naimisiin niin mä en voi mennä hänen häihinsä? Tai en voi mennä kaverin synttäreille, koska itsellä ei ole tapana pitää synttäreitä? En voi mennä veljenpojan ristiäisiin, koska itselle ei lapsia ole tulossa?[/QUOTE]

Huoh. Tahalleenko ymmärrät väärin! VASTAVUOROISESTI!!!!!!

[QUOTE="vieras";28234527]Huoh. Tahalleenko ymmärrät väärin! VASTAVUOROISESTI!!!!!![/QUOTE]

Niin eli jos mut kutsutaan niin munkin pitää kutsua. Mutta kun mä en pidä mitään juhlia, 10 vuotta sitten viimeksi pitänyt. Eli mä en siis saa mennä kenenkään muunkaan juhliin :(

Meillä on tytön eskarisynttärit 2 viikon päästä. Sovittiin että 6 lasta kutsutaan ja tyttö valitsi heidät itse. Tuttuja nimiä olivat jotka vilisevät tytön päiväkuulumisissa. On mahdotonta mun tietää onko siellä nyt joku tyttö joka olisi pitänyt kutsua.

[QUOTE="vieras";28234527]Huoh. Tahalleenko ymmärrät väärin! VASTAVUOROISESTI!!!!!![/QUOTE]

Mä ymmärrän ja komppaan sua 100% .tää palsta nyt vaan on täynnä pöljiä jotka eivät osaa käyttäytyä minkäänlaisissa sosiaalisissa tilanteissa. (Se ei oo niiden syy,että ne on pöljiä, ne vaan on syntynyt/kasvatettu niin ;) )

Meidän tyttö on käynyt kolmen eskarikaverin synttäreillä, koska kutsuttiin. Ei kuitenkaan kutsuta ketään heistä synttäreille, koska sukulaislapsissa ja naapureissa on jo riittämiin vieraita. Tyttö ei edes jaksais välillä lähteä synttäreille, nyt alkuvuodesta niitä on ollut jo neljät... Että murheet kullakin. En sitten tiedä, olisiko pitänyt jätttää menemättä eskarikaverin synttäreille, kun emme sitä vastakutsua tee. Sitten voisi olla lapsi, jonka synttäreille ei tule ketään tai joka pahoittaaa mielensä, kun ei tulla...

Meillä on tytön eskarisynttärit 2 viikon päästä. Sovittiin että 6 lasta kutsutaan ja tyttö valitsi heidät itse. Tuttuja nimiä olivat jotka vilisevät tytön päiväkuulumisissa. On mahdotonta mun tietää onko siellä nyt joku tyttö joka olisi pitänyt kutsua.

Aina voi kysyä lapselta.mä pidän aina huolen että joukosta ei jää yksi kutsumatta. Jos useampi jää se on ok , mutta yhtä ei jätetä porukasta pois jos muutkin kutsutaan.

[QUOTE="vieras";28233387]Todella älytöntä tekstiä. Mistä näitä ihmisiä oikein sikiää? Tulee väkisinkin mieleen, että sosiaalinen yhteiskuntaluokka ei ole kovinkaan korkea...[/QUOTE]

Olisi voinut olla mun tekstiä. Ja väitän kyllä että sosiaalinen yhteiskuntaluokkani on ihan kyllin korkea, mitä sillä nyt sitten ikinä tarkoitetaankaan, ammattia, koulutusta, varallisuutta, vanhempien koulutusta ja varallisuutta....Itse olen yrittänyt opettaa lapsilleni sen, että kullakin tarha- ja koulukaverilla on oikeus valita itse vieraansa. Parhaiden kavereiden synttäreille toki on kutsu tullut, mutta tyttö halusi kutsua viimeisimmille synttäreilleen itseään vuotta vanhempia poikia. Tytölle oli tärkeää, että nämä pojat tulivat, mutta hän hyväksyy sen, ettei itse saanut kutsua poikien synttäreille.

Tuntuu, että vanhemmat tekevät tässä nyt show'n sellaisesta asiasta, jonka myös voisi lapselle selittää, niin että lapsi ymmärtäisi asian. Oikeastaan olen jopa hiukan ihmetellyt, että meidän poika kutsuu vastavuoroisesti synttäreilleen erästä luokkakaveria, vaikkei juurikaan leiki tämän kanssa. On kai vaan jäänyt molemminpuoliseksi tavaksi.

Ja on hiukan kummallista, että käytöstapojen perään huutelevat mammat täällä tuomitsevat toisia mielipiteen perusteella "yhteiskunnan sosiaalisiksi luusereiksi".

Yhteistyössä