lapsi hoidossa, äiti kotona äitiyslomalla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mutteriplussas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mutteriplussas

Vieras
äiti kökkii siis yksin kotona loppuraskauden ja lapsi hoidossa,
ei mee mun jakeluun.
Eikös se olis lasta 2vuotias hyvä valmistella vauvan tuloon, voi vähän mennä pasmat sekasin kun yks päivä onkin toinen lapsi talossa kun tulee hoidosta

En mä kans ymmärrä tuota. Ihan typerää. Varsinkin, kun joillakin se tarhalainen on siellä pitkää täyttä päivää :(

Ymmärrän kyllä ne harvat tapaukset joissa tuo on parempi ratkaisu, että lapsi on tarhassa kuin kotona missä äitikin on vauvan kanssa. Siis, että on ihan oikea ja kunnollinen syy siihen!!

Kyllä meillä ainakin oli lapsi oli edelleen hoidossa kun jäin äitiyslomalle. Hoidon lopetti siinä vaiheessa kun jäin hoitovapaalle, toki oli vain 2 pv viikossa ja lopussa 1 pv viikossa hoidossa. On se sille lapselle melkoinen prosessi se vauva hyväksyä, teki sen kuinka vaan. Meillä ainakin oli helpotus nämä hoitopäivät, oli vanhat kaverit ja hoitotäti.

Heippa hei, täällä äitiyslomalla oleva äiti, jolla KAKSI lasta joka päivä päiväkodissa 9-16. Ja minä surffaan netissä, juon kahvia ja loikoilen sängyssä koko päivän. Siis kulutan aikaa...

peesaan edellistä, ja kun oma kunto äitiys lomalla on sellanen, ettei kunnolla ovesta ulos pääse, ni ei oo kyllä kiva lapsen olla sisällä "vaivasen" äidin kanssa, kun vaihtoehtona on viettää aikaa kavereiden kanssa.
Kyllä meiän 2,5v ihan ite sanoo että tahtoo päiväkotiin

Alkuperäinen kirjoittaja HelloKitty:
Heippa hei, täällä äitiyslomalla oleva äiti, jolla KAKSI lasta joka päivä päiväkodissa 9-16. Ja minä surffaan netissä, juon kahvia ja loikoilen sängyssä koko päivän. Siis kulutan aikaa...

Eikö ole tylsää??

Minä taisin kökkiä reilu 8vko kotona ennen vauvan tuloa. Lääkäri oikein erikseen kielsi lapsen ottamista pois hoidosta. Meillä poika oli jo 3,5-v eikä hän pysy hetkeäkään paikalla.

Alkuperäinen kirjoittaja en jaksais:

Eikö ole tylsää??

Ei.

Eikö ole tylsää??

Varmaan olis aika paljon tylsempää kuunnella lasten kiukkuamista kun ei ole tekemistä ja kaikki kaverit on tarhassa.

Just senkin takia on lapsen hyvä jatkaa hoidossa vaikka osa-aikaisena, ettei sen lapsen koko maailma mullistu kokonaan kun kotiin tulee vauva. Eli pysyy siis se rutiini. Meillä likka menee hoitoon aika monta kertaa viikossa, joskus 4 päivänäkin kun mä vietän sairaslomaa kotona ennen äitiyslomaa: en pysty tekemään lapsen kanssa juuri mitään, kun heti on selkä kipeenä lattialla leikkimisestä ja ei pysty hengittämään.

Saa ainakin kunnon ruoan ja leikkiä kavereiden kanssa, jotka ovat hänelle tärkeitä. Kyllä me VAUVOJEN tuloon olemme häntä valmistaneet jo pitkän pitkän aikaa.

Toivottavasti et arvostele minua tai tuttujani, mutta tuskin edes tiedät, onko heille tulossa vaikka kaksoset tai mikä on odottajan terveydentila.

Alkuperäinen kirjoittaja kunnon kinttaat:
no mä en taas ymmärrä että mitä hel..tiä se teidän perseitä kutittaa mitä muut tekee? Mitä väliä ymmärrättekö vaiko ette, ei kuulu teille kuitenkaan.. :kieh:

:laugh: tuollaiset nyt menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Tääl meidän "kylässä" kun poika aloitti tarhan niin suurin osa tarhakavereiden äideistä oli kotona pienenmän vauvan kanssa. Ja ikää näillä lapsilla oli 1-2 vuotta, mun poika oli vanhin ja hän oli 2,5-v kun aloitti tarhan. Nyt kun meille syntyi vauva niin neuvolassa oikein sanottiin että tottakai pidät isomman tarhassa sehän on nykyisin tapa. On muuten tarhatätien omiakin lapsia tarhassa kun ovat vauvan kanssa kotona... Meillä poika nyt 4-v ja hän tarhassa 12pv/kk ja minä kotona vauvan kanssa.

Tuohan on todella lyhyt aika: äitiysloma ennen synnytystä. ihan hyvin lapsi voi olla hoidossa, jotta äiti saa lepäillä, hoitaa neuvola- ja lääkärikäynnit rauhassa.

Minulla lapsi oli hoidossa 10 päivää kuussa, vaikka itse olin kotona ennen äitiyslomaa. Olin sairauslomalla. Äitiyslomalla lapsi sen sijaan oli kotona, koska hoitopaikka ei valitettavasti ollut enää käytettävissä. Jos olisi ollut, niin varmasti hoitosuhde olisi jatkunut.

Miten ihmeessä mun maailmani ei mullistunut kun pikkuveljeni syntyivät? Olin siis kotona äidin kanssa, en koskaan hoidossa. Enemmän ois voinu mullistua jos en olis kotona saanut olla. Mutta miten vaan. Lukemaan ja kirjoittamaankin olen oppinut, ja sosiaalinen olen ihan viimeisen päälle.

itselläni oli esikoinen vuoden ikäisenä taaperona tarhassa kun odotin kakkosta, ja kyllä, oli pakko pistää pikkuinen hoitoon mieluummin että sain olla kotona ja hoitaa häntä iltaisin kun toinen vaihtoehto oli lähteä itse sairaalaan vuodelepoon. eli joskus sillä kotona olevalla äidillä voi olla ihan syy siihen miksi on itse kotona ja lapsi hoidossa...

Oli se juhlaa aloittaa viimeksi äitiysloma. Tyttö oli tarhassa lähes joka päivä. Minä järjestelin aikani kuluksi kaapit, jotka oli edelleen muuton jäljiltä hieman hujan hajan. Tekemisen loppuessa tein olohuone remontin, revin tapetit ja maalailin. Tietenkin isäntä kielsi ja remppasi illalla, mutta melkoinen apuri ison mahan kanssa olin. Toinen syntyi sitten 2 viikkoa etuajassa, liekkö touhuileva mamma syy siihen.

No kerroppa mihin se/ne isommat sitten sinä laitat kun et hoitoon, täällä ainakin käydään loppuvaiheessa kerran viikossa neuvolassa ja sitten tuurilla vielä lähikaupungissa oikein lääkärissä ja synnyttääkin joskus pitää. En minä ainakaan viitsi lapsen mummoa joka päivä vaivata hoidoilla, jotka järjestyy ihan ilman hänenkin apua.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No kerroppa mihin se/ne isommat sitten sinä laitat kun et hoitoon, täällä ainakin käydään loppuvaiheessa kerran viikossa neuvolassa ja sitten tuurilla vielä lähikaupungissa oikein lääkärissä ja synnyttääkin joskus pitää. En minä ainakaan viitsi lapsen mummoa joka päivä vaivata hoidoilla, jotka järjestyy ihan ilman hänenkin apua.

Väliin huikkaan että mulla on ollut mukana. Tokikaan ei synnytyksessä. Ja mukana kulkee nytkin neuvolassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Väliin huikkaan että mulla on ollut mukana. Tokikaan ei synnytyksessä. Ja mukana kulkee nytkin neuvolassa.

Mukana oli mullakin, tai kotona miehen/äitini kanssa.
Synnytyksessä ei tod. ollut mukana, vaan isovanhemmilla.

Eikö ole tylsää??

no jopas on ihmiselle huono mielikuvitus ja arjensietokyky annettu, jos ei sängyssä jaksa loikoilla.
Pitääkö olla tavaraa ja rahaa ja äksöniä ja kiksejä ja toisten juoruja ja työpaikkapiruilua, niin jaksaa paremmin?

Esikoinen oli aikoinaan päiväkodissa kun kuopus syntyi oli silloin 5 vuotta ja siirty sittemmin esikouluun. Silloin hain aina esikoulun pätyttyä esikoisen pois. Mutta en minä makoillut kun kotona olin vaavin kanssa vaan ulkoilin ja pyykkäsin ja siivosin ja ruokaa laitoin ja vauvaa viihdytin. Yöllä mulla oli sit sitä omaa aikaa kun lapset nukku.
Esikoinen oli sen verran sosiaalinen että kotona jos olisin pitänyt olis se ollut kiukuttelua. Tarhassa oli kaverit ja virikkeitä.

Eikö ole tylsää??

no jopas on ihmiselle huono mielikuvitus ja arjensietokyky annettu, jos ei sängyssä jaksa loikoilla.
Pitääkö olla tavaraa ja rahaa ja äksöniä ja kiksejä ja toisten juoruja ja työpaikkapiruilua, niin jaksaa paremmin?

Tässähän ne vaihtoehdot onkin...Itse nimittäin jouduin olemaan 3,5 kk levossa ja se oli ihan saatanan tylsää. Vapaaehtoisesti en tuohon rupeaisi. Mutta ei kait siinä, jos ihmiselle riittää makailu ja Kaksplussan palsta..Mä itse kaipaan vähän enemmän elämääni, esimerkiksi niiden lasten seuraa.

Yhteistyössä