Lapsi kahdelle unihäiriöiselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Epätietoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Epätietoinen

Vieras
Hei,

Olemme kolmekymppinen pariskunta, ja suunnittelemme lapsen hankkimista. Olen aika paljon näitä palstoja lueskellut ja jutellut tuttavapiirini äitien ja isien kanssa. Lapsen nukkuminen/nukuttaminen tuntuu olevan iso ongelma.

Minä ja mieheni olemme molemmat todella huonoja nukkumaan (olleet aina). Nukumme yleensä eri huoneissa, samassa sängyssä emme pysty nukkumaan kuin hyvinhyvin harvoin. (Nukahtamis)Lääkityskin on, siitä toki pitäisi päästä eroon ennen kuin alkaa lasta yrittää...

Arveluttaa siis kovin, että a.) periikö lapsi meidän huonounisuutemme b.) miten onnistuu esim. perhepeti, jos vanhemmat yskivät/raapivat/pyörivät/heräilevät/valvovat koko yön? c.) voiko lapsen edes antaa nukkua samassa huoneessa, vai häiritseekö äidin levoton uni myös lasta?

Imettämisen ajan lienee pakko nukkua vauvan lähellä, mutta entä jatkossa?

Meillä on kuusi unihäiriöistä... En ole tullut ajatelleeksikaan koko juttua. Joskus istumme koko porukka aamuyöllä teetä juomassa, kun täysikuu pitää hereillä. Perhepeti toimii ihan yhtä hyvin, kuin mikä tahansa muukin vaihtoehto. :D

olen itse kärsinyt paljon uniongelmista. mulla on kolme lasta joka eka nukkuu viäkin levottomasti (ikää 4,5v) keskimmäinen nukkuu erittäin hyvin ja kuopus keskihyvin. on vielä vauva,5kk.
kuopuksenkanssa nukuttiin perhepedissä,mutta nyt jo nukkuu pinnasängyssä.
mielestäni ois hyvä nukkua imetysaika samassa huoneessa,ihan sentakia ettei tarvi väsyneenä liikkua niin kauas. lapsi varmasti nukkuu hyvin vaikka on samassa huoneessa,ainakaan mun touhuaminen ei vauvaa häiritse.
kun nukkuu pidempään niin voi kyllä siirtää omaan huoneeseen.

mulla yksi joka on valvonut nyt 2 yötä:( Nukkui sitten aamua vähän vajaa yhdeksästä ilta seitsämään ja nyt pitäisi mennä nukkumaan että jaksaa aamusti lähteä tukityöpaikkaansa kahdeksaksi.

Mulla suuri unihäiriö ollut jo 10vuotta ennen lapsen syntymää. Raskausaikaan paheni.. Mutta jostain syystä hormonit tasoittavat / parantavat untani kun vauva pieni. Se tuntuu taivaalliselta :D
Tosin hyvät unet olleet vasta 5 viikkoa... Vauva on 5 vk ja risat.
Nukumme perhepedissä. Lapsi on keskellä ja herään yöllä syöttämään lapsen. Nukun kaikenkaikkiaan paremmin kuin kymmeneen vuoteen. En olisi uskonut.

Imettämisen hormonit pitäis auttaa äitiä nukahtamisen ja unenlaadun kanssa, mutta koskaan ei voi etukäteen sanoa mitään. Mulla ainakin auttoi! Lapsi voi periä huonounisuuden, mutta nää on aika monimutkaisesti periytyviä piirteitä, joten sekään ei ole varmaa.

Perhepeti onnistuu vaikka vanhempi nukkuisi vähän levottomammin, ainakin vauva-ajan. Vauva ei nuku, eikä vauvan ole tarkoituskaan nukkua, pitkää syvää unta. Enemmänkin kannattaa pelätä, että vauva herättää aikuisen, kun toistepäin.

Lapsen kanssa nukkuminen on (ehkä?)kätevintä ja lapselle turvallisinta niin kauan kun hän luontaisesti yöllä heräilee, ehkä n 1,5 v? Mutta jokainen perhe löytää oman ratkaisunsa vasta kokeillessa.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Imettämisen hormonit pitäis auttaa äitiä nukahtamisen ja unenlaadun kanssa, mutta koskaan ei voi etukäteen sanoa mitään. Mulla ainakin auttoi! Lapsi voi periä huonounisuuden, mutta nää on aika monimutkaisesti periytyviä piirteitä, joten sekään ei ole varmaa.

Perhepeti onnistuu vaikka vanhempi nukkuisi vähän levottomammin, ainakin vauva-ajan. Vauva ei nuku, eikä vauvan ole tarkoituskaan nukkua, pitkää syvää unta. Enemmänkin kannattaa pelätä, että vauva herättää aikuisen, kun toistepäin.

Lapsen kanssa nukkuminen on (ehkä?)kätevintä ja lapselle turvallisinta niin kauan kun hän luontaisesti yöllä heräilee, ehkä n 1,5 v? Mutta jokainen perhe löytää oman ratkaisunsa vasta kokeillessa.

Jaa mulla se oli niin että itse en kyllä yösyötön jälkeen unta saanut vaikka oisin ollut kuinka väsynyt tahansa!

:)
Sittenhän teille ei tule kovinkaan suurta yllätystä valvomisen suhteen, jos olette jo nyt tottuneet kehnoihin uniin. Takaan, että nukahtamisongelmat loppuvat, kun vauva tulee taloon. Vauvat nukkuvat omassa pinnasängyssään ja heräävät nälkään. Ainakin meillä voi vaikka imuroida lapsen nukahtamisen jälkeen.

Yhteistyössä