V
"vieras"
Vieras
Joku kohtuullinen ruokaraha on paikallaan, niin minä ainakin maksoin kun kotona asuin ja kävin töissä.
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Saisiko teidän päivätyössä käyvä täysi-ikäinen (tai vaikkapa yli 16-vuotias) asua kotona ilmaiseksi? Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen.
Oma kantani on, että jos lapsi tienaa ihan "normaalisti" ja haluaa mennä töihin 16-vuotiaana (ei koulussa) ja asuu vielä kotona, kantaa hän myös vastuuta omista kuluistaan.
Alkuperäinen kirjoittaja oppiaikäkaikki;22431168:Kyllä mun mkielestä on hyvä maksaa jotain, ihan vaan oppiakseen, ettei kaikki ole ilmaista. Itse asuin lukion jälkeen vuoden kotona ja kävin töissä, ja säästin rahaa opiskelua varten. Sovittiin vanhempien kanssa 80e:n "vuokrasta". Mielestäni se oli ihan kohtuullinen. Tosin jos en olisi nimenomaan säästänyt opiskelua varten, olisi raha voinut olla enemmänkin, koska ruoatkin sain vanhempien ostamana. Ja kun muutin pois kotoa, oli se rahanmenoon totutteleminen aika vaikeaa. Mutta sekin oli hyvä idea, joka jollakulla oli, että nuoren tulisi säästää osuutensa asumismenoista, silloin summa voisi olla isompikin, ja nuori oppii käyttämään rahaa fiksusti, mutta rahat tulee myöhemmin nuoren käyttöön, esim. opiskellessa. Nämä vaihtoehdot vanhempien tulotason mukaan, jos vanhemmat hyvätuloisia, eikä nuoren maksama vuokra hetkauta taloutta mihinkään suuntaan, niin säästö, mutta jos vanhemmilla tiukkaa rahasta, niin tottakai nuori kantaa kortensa kekoon, jos tuloja on.
Mun mielestä on taas fiksua säästää rahaa siihen kun asuu omillaan, olettaisin siis ettei lapseni käytä koko palkkaa turhuuksiin vaikkei kotona asuessa maksiaisikaan vuokraa.
Toi on varmaan joillekin ihan toimiva systeemi. Mä ajattelen kuitenkin asian niin, että täysi-ikäisen ( ja jo paljon nuoremmankin ) on osattava säästää ihan itse eikä äidin tarvitse veloittaa jotain nimellistä vuokrasummaa vain laittaakseen sen lapsensa puolesta säästöön.ja ajattelen, että jos kotona olisivat esim. välivuoden ajan ja kävisivät töissä niin "vuokraa" maksaisivat. Sen laittaisin säästöön ja antaisin opiskelujen alussa tai omaa asuntoa hankkiessa tms.. Ja "pakottaisin" ostamaan myös kodintarvikkeita omaa kotia varten. Pakkosäästämistä siis.
meillä poika asui kotona 2 vuotta vaikka kävikin töissä (18-20v), laitoin sen avaan vanhanaikaisen säästökirjatilin mihinkä talletti kuukaudessa 350e (palkka käteen 1200e) ja antamaan kirjan mun haltuun. Joka palkkapäivä siirsi rahan käyttötililtään säästötilille mun läsnä ollessa, sitten kun muutti 20 v. kotoa pois oli rahaa säästössä 8000e, sillä sai maksettua takuuvuokrat, huonekalut. Kyllä hän valitti sitä silloin kun joutuu laittaan mutta ei yhtään sitten kun annoin pankkikirjan sille kun oli muuttamassa pois.