lapsia vain jos on rahaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja onnellinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

onnellinen

Vieras
nyt siis tuli taas mieleen useammastakin ketjusta että eikö ihmiset oikeasti mieti että onko heillä varaa elättää lapsensa..
itselle ei tulisi mieleenkään hankkia lisää lapsia jos jo edellisen elättäminen tekisi tiukkaa.. siis kun täällä on useita henkilöitä jotka valittaa kun on niin köyhä, mies opiskelee ja nainen on kotihoidon tuella ja sitä ennen sai minimi äippärahaa kun on opiskelija, lapsia on jo entuudestaan ja nyt haluttais lisää.. samaan aikaan valitetaan sitä kun yhteiskunnan tuet on niin pieniä ja kun ei saa sitä ja tätä.. ja saisko vaikka sossusta rahaa vaunuihin yms. silloin mun mielestä ei misään nimessä hankita lisää lapsia tai sitä ensimmäistäkään..
mun mielestä aika kauheeta että omat halut menee lapsen hyvinvoinnin edelle, siis itse kylä haluan useamman lapsen mutta haluan myös itse elättää heidät... en oikeastaan kehtaisi vaatia yhteiskuntaa elättämään heitä.. toki jos vahinko kävisi niin lapsen pitäisimme ja venyttäisimme penniä mutta sen jälkeen huolehtisimme ehkäisystä vielä paremmin..
eikö ihmisillä ole enää ylpeyttä tässä asiassa, siis siitä että elättää omat jälkeläisensä...?

joo toki ymmärrän että tilantet voi muuttua ja voi menettää työnsä mutta eikös silloin jos ei sitä työtä ole niin vois tyytyä niihin lapsiin mitä jo on..

siis nyt kritisoin vain sitä että tehdään lapsia tietäen että niitä ei itse pysty elättämään..
toki jos minä ja mieheni menetettäisiin työmme, joutuisimme kääntymään valtiontuen puoleen, mutta silloin emme myöskään hankkisi lisää lapsia siihen tilanteeseen..

Lapsi ei tiedä mistä ne rahat tulee, jolla äiti ja isä ostaa kotiin ruokaa, maksaa vuokran, laskut, ja ostaa vaatteet.
Eli lapsen hyvinvointi ei kyllä siitä kärsi, jos perheen rahat tulee sossusta eikä työnantajalta...ja moni vähävaraisempi äiti voi olla lapselleen monin verroin parempi äiti kuin varakkaampi äiti.

Alkuperäinen kirjoittaja HelmenTyttö:
Elämäntilanteet voi muuttua, työt saattaakin äkkiä loppua tai tulla muita vastoinkäymisiä. Jokainen tekee tavallaan ja muiden asia ei ole heitä tuomita.

Toki jokainen tietää että tämmösiä yllättäviä voi käydä, mutta eiköhän tässä ajettu takaa sitä, kun jo "lähtiessä" tiedetään taloudellinen tilanne. Tokihan lapset on "Jumalan lahja", mutta ei niitä ihan pyhällä hengellä elätetä.
Itsekään en ymmärrä (tunnen monta) sitä, että lapsia tehdään "liukuhihnatyönä", vaikka äidillä ei ole edes koulutusta, saati työpaikkaa, isällä mahd työpaikka tai jotain hanttihommia. Sitten itketään täällä ja sossun luukulla että kun lapsille ei ole kalvopukuja... Näin niinku kärjistetysti.
Nykyään on kuitenkin ehkäisykeinot sallittuja ja jopa suositeltavia. Ehkä olisi lapsillekin sitten parempi vanhempi, kun ei olisi jokapäiväinen huoli, miten maksetaan sähkölasku ym.

Ei tarvitse olla rahaa, jos lapsia haluaa, mutta mielellään tieto siitä voisi olla, että saa elätettyä lapsensa ilman yhteiskunnan apuja (sossu) pääsääntöisesti. Ei lapset sitä rahaa tarvitse, ainakaan ihan heti =)

Toi vasta onkin itsekäs ajattelutapa!!!! Kielletään kyöhiltä, rumilta, tyhmiltä, vammasilta jne. lapsien teko. Kiillota sä vaan omia nappejas toisia väheksymällä!!

Juupa juu, voi nyt mennä aivan asian vierestä, mutta eipä se raha ole tae lasten terveelle ja tasapainoiselle kehitykselle. (Tuli tämä mieleen noista epäilyistä, joita Maddyn vanhempiin kohdistuu.) Mutta asiaan...Suurin osa ihmisistä yrittää kai kuitenkin pärjätä rehellisesti omillaan ja jos vaikeuksia tulee niin on typerää olla hakematta apua oli se sitten taloudellista, terveydenhoidollista tms.

Joo en minäkään ymmärrä, että aletaan lapsia hankkimaan jos tilanne jo lähtökohtaisesti on semmoinen, että suurin osa tuloista tulee sossusta.

Tietyntyyppiset ihmiset (joille erityisesti tuntuu rahavaikeudetkin kasaantuvan) eivät ilmeisesti osaa ajatella yhtään pidemmälle tulevaisuuteen, vaan elävät tässä ja nyt. Ja maksavat siitä sitten tavalla tai toisella myöhemmin.

Itse valitsin sen tien, että ensimmäinen lapsi vasta kun molemmilla opiskelut ohi, nyt on mukava olla kun ei tarvi joka senttiä laskea. Toki tilanne voi muuttua, tulla työttömyyttä tai sairautta, mutta hyvä alku kuitenkin on.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Toi vasta onkin itsekäs ajattelutapa!!!! Kielletään kyöhiltä, rumilta, tyhmiltä, vammasilta jne. lapsien teko. Kiillota sä vaan omia nappejas toisia väheksymällä!!
Näin minäkin ymmärsin, että jos olet köyhä niin et voi lapsia tehä

:headwall: Ei voi aina ymmärtää tätä "rikkaitten" ajatus maailmaa. Köyhiltä kaikki pois, vaikka olis muuten kuinka hyvä ihminen, mutta jos ei oo hynkkyä niin sillon ei oo oikeutta mihinkään. :o

just joo, niinhän mä taas kirjoitinkin..
huoh. vedä henkeä ja ajattele asiaa, jokaisella on tässä maailmassa mahdollisuus vaikuttaa omaan elämäänsä, eli ei tarvitse jäädä "köyhäksi"
esim. opiskelija vaan opiskelee loppuun ja hankkii työpaikan ennenkuin hankkii TARKOITUKSELLA lapsia..
joskus elämässä on tehtävä aisioita joista ei pidä, niinkuin jotain työtä mistä ei pidä, eihän siellä tarvitse ikuisuuksia olla.. niin kauan että löytää jotain mieluista.. ja mitä tulee vammaisten lasten tekoon, niin varmasti kuullostaa kamalalta mutta jos ei kykene hoitamaan lastaan niin ei sitä pitäisi hankkia.. ( ja nyt ennenkuin saan vihat niskoilleni niin tarkoitan niitä jotka tarvitsevat apua helpoimmissakin arkiaskareissa, ja näin ollen eivät pysty edes lastansa syöttämään tai vaihtamaan kuiviin.. )

itse en ole rikas, kuulun pieni/keskituloisiin ( heilun siinä rajalla)
mulla ei ole koulutusta tai mitään suuuria suunnitelmia elämälle, en ole kaunis, joissain asiassa saatan olla hitusen tyhmäkin :D

Alkuperäinen kirjoittaja Mystery:
Juupa juu, voi nyt mennä aivan asian vierestä, mutta eipä se raha ole tae lasten terveelle ja tasapainoiselle kehitykselle. (Tuli tämä mieleen noista epäilyistä, joita Maddyn vanhempiin kohdistuu.) Mutta asiaan...Suurin osa ihmisistä yrittää kai kuitenkin pärjätä rehellisesti omillaan ja jos vaikeuksia tulee niin on typerää olla hakematta apua oli se sitten taloudellista, terveydenhoidollista tms.

totta on että ei se raha onnelliseksi tee mutta kyllä lapsiin uppoaa rahaa, muutenhan kukaan ei täällä itskis kun ole varaa ostaa lapselle sitä sun tätä..
ja aika tärkeää on että saa hankittua lapselleen ruuan pöytään ja vaatteet päälle..
on todellakin typerää olla hakematta sitä apua jos sitä tarvitsee, mutta jos on jo siinä tilanteessa että sitä aspua tarvitsee selvitäkseen perus kuluista niin tarvitseeko siihen soppaan lisätä yksi elätettävä johon uppoaa rahaa..

Alkuperäinen kirjoittaja onnellinen:

huoh. vedä henkeä ja ajattele asiaa, jokaisella on tässä maailmassa mahdollisuus vaikuttaa omaan elämäänsä, eli ei tarvitse jäädä "köyhäksi"
esim. opiskelija vaan opiskelee loppuun ja hankkii työpaikan ennenkuin hankkii TARKOITUKSELLA lapsia..
joskus elämässä on tehtävä aisioita joista ei pidä, niinkuin jotain työtä mistä ei pidä, eihän siellä tarvitse ikuisuuksia olla.. niin kauan että löytää jotain mieluista.. ja mitä tulee vammaisten lasten tekoon, niin varmasti kuullostaa kamalalta mutta jos ei kykene hoitamaan lastaan niin ei sitä pitäisi hankkia.. ( ja nyt ennenkuin saan vihat niskoilleni niin tarkoitan niitä jotka tarvitsevat apua helpoimmissakin arkiaskareissa, ja näin ollen eivät pysty edes lastansa syöttämään tai vaihtamaan kuiviin.. )

mulla ei ole koulutusta tai mitään suuuria suunnitelmia elämälle, en ole kaunis, joissain asiassa saatan olla hitusen tyhmäkin :D

Ei se ole noin yksiselitteistä! Tällä Nokian sairaanhoitajalla oli ammatti ja työpaikka, mutta ovatko perheen asiat hyvin!? Tämä nyt vain ääriesimerkkinä: Raha ei ratkaise kaikkea!!! On tärkeämpiäkin valmiuksia, joita lasten kanssa tarvitaan, kuin raha!!!

joo toki ymmärrän että tilantet voi muuttua ja voi menettää työnsä mutta eikös silloin jos ei sitä työtä ole niin vois tyytyä niihin lapsiin mitä jo on..

Mitähän mahdat sitten ajatella meikäläisestä, joka ollut työttömänä vuosikausia, kun hoidin omia lapsia kotona kouluikään saakka.(lukuunottamatta paria lyhyttä työsuhdetta; jotka yhteensä alle vuoden mittasia) Ja nyt kesäkuussa -07 syntyi viides lapsi.Mies on yrittäjä.
Itselläni on 3 ammattia.

Eli olet lapseton? Siinä tapauksessa et tiedä lainkaan mistä puhut :)

Alkuperäinen kirjoittaja hattivatti lehmilaitumella:
mun mielestä on turha valittaa näistä yhteiskunnan tuista, jos ne ei riitä, niin sitten menee töihin, se on niin yksinkertaista, ja sitä työtä kyllä löytyy tekevälle, kun vaan tarpeeksi viitsii ehtiä.

ihan kaikkialla se ei ole noin yksinkertaista; ikävä kyllä

Maailma on muuttunut, eskoseni =) 1970-1980 -luvuilla sossussa käyminen koettiin häpeälliseksi, eihän siellä käyneet juurikaan muut kuin spurgut ja muut laitapuolen kulkijat. Lama muutti tilanteen, kun monen tavallisen ihmisenkin työpaikka meni alta ja sossuun oli pakko mennä. Sossussa käyminen ei enää ollut samanlainen häpeä kuin aikaisemmin, koska niin kovin monen tavallisen suomalaisen tie sossun ovesta kulki. Nykyään tukien varassa eläminen on jokamiehen oikeus ja itse saa valita, käykö töissä vai ei. Nälkään ei silti kuole.

Alkuperäinen kirjoittaja Mystery:

totta on että ei se raha onnelliseksi tee mutta kyllä lapsiin uppoaa rahaa, muutenhan kukaan ei täällä itskis kun ole varaa ostaa lapselle sitä sun tätä..
ja aika tärkeää on että saa hankittua lapselleen ruuan pöytään ja vaatteet päälle..
on todellakin typerää olla hakematta sitä apua jos sitä tarvitsee, mutta jos on jo siinä tilanteessa että sitä aspua tarvitsee selvitäkseen perus kuluista niin tarvitseeko siihen soppaan lisätä yksi elätettävä johon uppoaa rahaa..

Kyllähän rahaa elämiseen kuluu, selvä se! Mutta voihan perhe kulutustottumuksillaan vaikuttaa rahan käyttöön, oli sitä sitten paljon tai vähän. Tuntuu, että nuo materia-arvot ovat liian tärkeitä monille :/

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti:

on mulla lapsi, tiedän kyllä mistä puhun.. lapsi oli suunniteltu ja toivottu.. nyt kun yritämme toista on tilanne katsottu niin että pystymme toisenkin elättämään ja muuttamaan isompaan asuntoon ( tällä hetkellä kaksio)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Maailma on muuttunut, eskoseni =) 1970-1980 -luvuilla sossussa käyminen koettiin häpeälliseksi, eihän siellä käyneet juurikaan muut kuin spurgut ja muut laitapuolen kulkijat. Lama muutti tilanteen, kun monen tavallisen ihmisenkin työpaikka meni alta ja sossuun oli pakko mennä. Sossussa käyminen ei enää ollut samanlainen häpeä kuin aikaisemmin, koska niin kovin monen tavallisen suomalaisen tie sossun ovesta kulki. Nykyään tukien varassa eläminen on jokamiehen oikeus ja itse saa valita, käykö töissä vai ei. Nälkään ei silti kuole.

:) sepä onkin mun mielestä väärin, siis toki on hyvä asia ettei enää tarvitse hävetä sossussa asioimista, nyt ihmiset oikeasti hakevat apua eivätkä turvaudu epätoivoisiin keinoihin, mutta mun mielstä väärin on se että ei tarvitse itse edes yrittää selvitä elämässä.. ja silloin ei myöskään kannattaisi hankkia lapsia jos ei ole halukas tekemään töitä sen elämisen eteen :)

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti:

on mulla lapsi, tiedän kyllä mistä puhun.. lapsi oli suunniteltu ja toivottu.. nyt kun yritämme toista on tilanne katsottu niin että pystymme toisenkin elättämään ja muuttamaan isompaan asuntoon ( tällä hetkellä kaksio)

Eli sulla on lapsi, vaikka sulla ei ole koulutusta ja olet pienituloinen?
Millä oikeudella sä sitten alat muita neuvomaan? :D

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Onhan ihmisillä rahaa elättää itsensä ja lapsensa, toiset vaan saa rahat työnteolla ja toiset sossusta. So?

noh, kun se kerran on meidän työtätekevien kautta kustannettu niin on sillä väliä.. ja turha selittää mitään että maksetaanhan niistä tuistakin veroja, kun sitä ei lasketa kun ne on alunperin verorahoja... :D
mun mielestä ei ole mikään ylpeyden aihe että elää elämänsä yhteiskunnan elättinä ja vielä tarkoituksella..

Yhteistyössä