Lapsiperhe ja luottotiedottomuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Psykoenkeli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";25916232]en jaksanut lukea koko ketjua mutta tosiaan ainut mitä vähän hankaloittaa on vuokra asunnon saaminen, ja tottakai lainojen saanti mutta sitä ei edes tarvita. meillä ei mene ulosottoon äitiysp.rahaa eikä mitään kun on pienet tulot. ihan hyvin pärjätään ja on pärjätty sillä erotuksella että meillä kummallakaan ei ole luottotietoja.[/QUOTE]
Vihdoinkin, kiitos! Tätä minä juuri hain, omakohtaista kokemusta enkä mitään lynkkaamista.

Minä luen vastauksia niinkun ne on kirjoitettu. Muutamalta olen saanut asiallista palautetta, mutta muut ovat olleet ei niin rakentavaa kritiikkiä.
En missään vaiheessa ole sanonut, että luulen lapsen olevan ilmainen tms. ja tiedän monta perhettä, joilla ei ole luottotiedot kunnossa mutta eivät silti näe nälkää eikä lapsilta puutu mitään.
Halusin vain ihmisten omia kokemuksia.

Mutta oletko tietoinen mitä elämä on lasten kanssa jos velkaa on enemmän kuin kykyä maksaa? Stressata yökaudet raha-asioita ja yrittää olla näyttämättä sitä ahdistusta lapsille? Minä en tiedä, mutta varmasti ihan kauheaa, ja monet joutuvat niin elämään. Ei suomessa nälkään kuole, mutta jos haluat mukavan elämän, niin ei se tuollaista ole.

[QUOTE="vieras";25916232]meillä ei mene ulosottoon äitiysp.rahaa eikä mitään kun on pienet tulot. ihan hyvin pärjätään ja on pärjätty sillä erotuksella että meillä kummallakaan ei ole luottotietoja.[/QUOTE]

Hyvin pärjätään = emme maksa senttiäkään lainoja takaisin vaan kerrytämme niihin jatkuvasti lisää korkoja.

No, meillä on 2 lasta, auto, vuokra-asunto, puhelimet, vakuutukset ja harrastuksiakin.

Teemme molemmat töitä niska limassa, ja raha riittää juuri ja juuri velkojen maksuun ja elämiseen. Tiukkaa tekee.

Eläminen on ihan mahdollista, mutta velattomana se toki olisi hemmetisti helpompaa. Toivottavasti se aika koittaa pian.

Mutta oletko tietoinen mitä elämä on lasten kanssa jos velkaa on enemmän kuin kykyä maksaa? Stressata yökaudet raha-asioita ja yrittää olla näyttämättä sitä ahdistusta lapsille? Minä en tiedä, mutta varmasti ihan kauheaa, ja monet joutuvat niin elämään. Ei suomessa nälkään kuole, mutta jos haluat mukavan elämän, niin ei se tuollaista ole.

En tietenkään tiedä, kun minulle ei olla lapsia suotu! Luottotiedottomatkin ihmiset käyvät töissä ja tuovat rahaa kotiin. Kaikki eivät ole sossun ja kelan elättejä, joten uskoisin, että myöskään kaikki eivät stressaa yötä myöten.

En tietenkään tiedä, kun minulle ei olla lapsia suotu! Luottotiedottomatkin ihmiset käyvät töissä ja tuovat rahaa kotiin. Kaikki eivät ole sossun ja kelan elättejä, joten uskoisin, että myöskään kaikki eivät stressaa yötä myöten.

Mutta kun ne velat täytyy maksaa. Jos sinulla on jo nyt velkaa ja lapsi tuo lisää menoja ja tulot pienet ja pienenee jos jäät kotihoidontuelle, niin miten tuo yhtälö on mahdollinen?

Alkuperäinen kirjoittaja Millä maksaisit?;25916301:
Hyvin pärjätään = emme maksa senttiäkään lainoja takaisin vaan kerrytämme niihin jatkuvasti lisää korkoja.

jos et sattunut tietämään luottohäiriömerkintä säilyy vaikka laskut on maksettu. omat velkani maksan kun menen TAKAISIN töihin, luultavasti kun lapsi on vajaa 2v. sitä en ymmärrä miksi mun velkani muita häiritsee? maksettava ne on ennemmin tai myöhemmin..

Kerro nyt milloin meinasit sitten niitä töitä tehdä jolla maksat velat pois? ja opiskella sen ammatinkin vielä ennen sitä?
Ja mitä jos se miehesi työ menee alta? Nytkin vain osa-aikainen, voitko oikeasti turvata lapsesi ja oman pärjäämisesi miehen tulojen varaan?

Miehelläsi on järki mukana. Anteeksi vaan, mutta sinä kuulostat enemmän kiukuttelevalta "teiniltä" joka ei millään jaksaisi tehdä mitään mutta haluaa silti taivalta kuun ja tähdet. Ja jos yleinen mielipide ja vastaus on se että sinun on tehtävä töitä saavuttaaksesi jotain (ja miehesikin sitä toivoo) niin heittäydyt maahan ja otat itku-potku raivari "yyyyyyyh mua ei kukaan ymmärrä, lynkataan vaan"

Tässä nyt ovat kaikki vastaajat kuitenkin tavalla tai toisella ottaneet talousasioihin kantaa - sitähän aloittaja tosin kysyikin. Kuitenkin aloituksessa aika silmiinpistävää oli se, että miehen mielestä ei lasta vielä hankita. Hankitaanko koskaan, yhdessä? Ehkä mies ei nyt kerta kaikkiaan ole valmis sitomaan elämäänsä aloittajaan yhteisen lapsen kautta, ennenkuin aloittaja on jotenkin osoittanut olevansa kykenevä hoitamaan elämäänsä vastuullisesti? Ja miehellä, kuten kenellä tahansa ihmisellä, on tähän epäröintiinsä toki täysi oikeus.

Ei varmasti oli yhtään tyhmää tehdä Excel-taulukkoa tuloista ja menoista, huomioiden ulosotot. Sitten voi katso mitä jää käteen.

Minä en osaa sanoa, paljonko lapseen uppoaa rahaa kuukaudessa, joten muut voivat kommentoida sitä puolta.

Mutta loppupeleissä kyse on helpoista yhteen- ja vähennyslaskuista, joiden avulla selviää onko varaa vaiko ei.

No kyllä lapsi kannattaa tehdä ennenkuin hedelmällisyys tosiaan laskee. Menee monen monta vuotta ennenkuin saat velkasi maksettua jos opiskelet vielä. Raha on vain rahaa, ja ilman luottotietojakin pärjää. Kadut kyllä jos odottelet nelikymppiseksi, eikä lasta kuulukaan. Äkkiä menee toinen 6000 lapsettomuushoitoihin...Tuo velkasumma on aika naurettavan pieni kyllä, joten ei tilanteesi ole mikään katastrofaalinen. Mahtaisitko saada vaikka sosiaalista luottoa kunnalta, saisit maksettua velat eivätkä ne kasvaisi korkoa enää?

[QUOTE="vieras";25916377]jos et sattunut tietämään luottohäiriömerkintä säilyy vaikka laskut on maksettu. omat velkani maksan kun menen TAKAISIN töihin, luultavasti kun lapsi on vajaa 2v. sitä en ymmärrä miksi mun velkani muita häiritsee? maksettava ne on ennemmin tai myöhemmin..[/QUOTE]

AP:lla ei ole edes ammattia...Sulla työ johon palata....Sun mies on lasta halunnut (olettaisin). AP:n mies ei, ennen kuin talous on kunnossa... Että voiko tilannetta sitten verrata?

[QUOTE="vieras";25916377]jos et sattunut tietämään luottohäiriömerkintä säilyy vaikka laskut on maksettu. omat velkani maksan kun menen TAKAISIN töihin, luultavasti kun lapsi on vajaa 2v. sitä en ymmärrä miksi mun velkani muita häiritsee? maksettava ne on ennemmin tai myöhemmin..[/QUOTE]

En vain käsitä sitä, että joku voi sanoa "pärjäävänsä hyvin" kun koko ajan on jo erääntynyttä velkaa maksamatta! Silloin ei todellakaan pärjää hyvin, vaan erittäin huonosti. Hyvin pärjää silloin kun ei alkujaankaan menetä luottotietojaan, tai kun vähintäänkin kykenee maksaamaan niitä velkojaan takaisin.

Häiritsee siksi, koska häiritsee yleensäkin tämä asenne jossa velkoja ei huolehdita, ulosotto on normaalitila ja silloin on kaikki hyvin kun ei _juuri nyt_ tarvitse maksaa velkojaan takaisin. Kaikki tämä kertoo siitä että jokin ihmisten asenteissa on hirvittävästi väärin, ja se heijastuu myös muuhun yhteiskuntaan samanlaisena välinpitämättömyytenä.

Ihmettelen vaan miten täällä saa paskaa niskaan jonkun 6000 euron takia, ihmiset tuntuvat ottavan surutta ylisuuria asuntolainojakin olemattomin tuloin ja vakuuksin, ja maksavat ne sitten hirvittävän pitkällä lainaajalla kaksinkertaisena takaisin. Kaikennäköistä visaa ja masteria tuntuu olevan myös porukalla, ja luotot niissä tapissa...

[QUOTE="äiti";25916379]Kerro nyt milloin meinasit sitten niitä töitä tehdä jolla maksat velat pois? ja opiskella sen ammatinkin vielä ennen sitä?
Ja mitä jos se miehesi työ menee alta? Nytkin vain osa-aikainen, voitko oikeasti turvata lapsesi ja oman pärjäämisesi miehen tulojen varaan?[/QUOTE]

Meinasin käydä koulun loppuun lapsen syntymän jälkeen, paitsi koska sitä on vuosi jäljellä ehtisin käydä sen ennen lapsen syntymääkin. Ja töitäkin meinasin tehdä, kunhan lapsi on siinä iässä, että uskallan pvhoitoon laittaa.
Ja jos mieheltä menee työ alta, niin sille ei mahda mitään. Sitten on elettävä jollain muulla kun hänen palkallaan.

Meinasin käydä koulun loppuun lapsen syntymän jälkeen, paitsi koska sitä on vuosi jäljellä ehtisin käydä sen ennen lapsen syntymääkin. Ja töitäkin meinasin tehdä, kunhan lapsi on siinä iässä, että uskallan pvhoitoon laittaa.
Ja jos mieheltä menee työ alta, niin sille ei mahda mitään. Sitten on elettävä jollain muulla kun hänen palkallaan.

Töitä sun pitäisi tehdä koko ajan, nyt opiskelun aikana, äitiys- ja vanhempainvapaallakin jos ajattelit selvitä. Etenkin jos miehesi on osa-aikainen, niin hänhän ehtii aikanaan olemaan enemmän lapsen kanssa.
Jos miehesi jäisi kokonaan työttömäksi, niin etkö silloin ilman muuta menisi töihin saman tien?

Ja mikähän taho tämä joku muu on? Millä elätte?

Hannah, kiitos viestistä. 6000€ tosiaankin on vielä maksettavuuden rajoissa oleva summa, sitä eivät vaan kaikki ole sisäistäneet.

Ai, no miksi et sitten maksa sitä??? Sehän vain on kahta kauheampi, ettet saa EDES tuollaista pikkusummaa maksettua!

Jollain muulla = meidän muiden, taloutemme hoitavien verorahoilla. Thank you very much.

Ihmettelen vaan miten täällä saa paskaa niskaan jonkun 6000 euron takia, ihmiset tuntuvat ottavan surutta ylisuuria asuntolainojakin olemattomin tuloin ja vakuuksin, ja maksavat ne sitten hirvittävän pitkällä lainaajalla kaksinkertaisena takaisin. Kaikennäköistä visaa ja masteria tuntuu olevan myös porukalla, ja luotot niissä tapissa...

Yksi juttu tuossa on se että noita lainoja ja kortteja saa sellaiset joilla ON jo töitä...

Töitä sun pitäisi tehdä koko ajan, nyt opiskelun aikana, äitiys- ja vanhempainvapaallakin jos ajattelit selvitä. Etenkin jos miehesi on osa-aikainen, niin hänhän ehtii aikanaan olemaan enemmän lapsen kanssa.
Jos miehesi jäisi kokonaan työttömäksi, niin etkö silloin ilman muuta menisi töihin saman tien?
Tekisin töitä koko ajan, jos siihen olisi mahdollisuus. Nykyinen asuinkunta on pieni ja työttömyysprosentti korkea. Olemme kyllä muuttamassa isommalle paikkakunnalle ja tietysti menen töihin jos työpaikan saan.

Yhteistyössä