Lapsivesi ja kohdunsuu -> synnytykseen liittyvää kysyttävää!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aloittaja"

Vieras
Eli, tuli tossa suihkussa käydessäni mieleen, että huomaako sitä jos lapsivesi menee suihkussa?
Meneekö se kerralla niin, ettei välttämättä tiedä sen holahtaneen ja jatkaa elämäänsä tietämättä että lapsi kuivuu sisälle?

Ja sitten kohdunsuu, olen aiemminkin jo ennen raskautta tunnustellut sitä varovasti yhdellä sormella, ja tiedän miltä se on tuntunut esim. eri menkkakierron vaiheissa. Olen siis itse lähihoitaja, joten tiedän että sitä saa varovasti puhtaalla sormella tunnustella enkä tarvitse tästä asiasta nyt mitään kauhistelua ja moitteita.

Nyt asiaan: Alkuraskaudessa ja vielä pari kuukautta sitten se oli todella alhaalla ja helposti tunnusteltavissa; kova, pitkä ja kiinni. Näin lukee myös neuvolakortissa jokaisella käynnillä joista viimeisin 1.12.
Nyt tänään sitten pitkästä aikaa kokeilin, viikkoja 27+2; ensinnäkin se oli todellä ylhäällä, en meinannut millään ylettyä. Sitten kun siihen ylsin, niin pelästyin kun se oli aivan pehmeä ja sormen mentävä reikä! Eikä tuntunut pituutta juurikaan, tosin en kovinkaan paljoa syvemmälle sormeani yltänyt laittaa, mutta tuntui lähinnä matalalta pehmeältä korokkeelta jossa oli sormenmentävä reikä. Mitään oireita ei ole, välillä kivuttomia harjoitussupistuksia joita on ollut jo kuukauden ja lääkäri niistä tietoinen. Tästäkin syystä aloin miettiä, että mitä jos vedet on menneet suihkussa enkä ole huomannut?

Pitäisikö soittaa äippäpolille tai jotain? Vai onko tämä vaan turhaa panikoimista?

Relaa vähän :D Lapsivesi ei voi mennä huomaamatta, koska sitä tulee koko ajan lisää, eli jos kalvot on puhki (=vesi on mennyt) niin sieltä valuu sitä vettä koko ajan ulos. Myös tuo sun kohdunsuun tilanne kuulosta aihan normaalilta noille viikoille. Voi olla sormelle auki useita viikkoja ja pehmennytkin eikä se tarkoita "mitään". Mut älä nyt herranen aika enää kaivele sitä.

Et voi olla huomaamatta kun lapsivedet menee. Jos tulee tihkumalla, tulee todella pitkään (ei siis lopu suihkun aikana) ja jos tulee kerralla, niin määrä on sellainen että huomaat. Eikä sekään kaikki kerralla tulee, vaan kastelee housut vielä moneen kertaan :)

Mä mietin itsekin tota aikanani, että jos en huomaakaan ollenkaan, kun loppuraskaudesta valu millon mitäkin. Mutta kyllä sen todellakin huomas kun vedet meni, ei todellakaan jäänyt epäselväksi :) Ota rauhassa nyt vaan. Ja lakkaa räpeltämästä ;)

No jos se kohdunkaula on jo pehmentynyt ja auennutkin, niin älä nyt hyvä ihminen enää ronki sitä, koska se saattaa kypsyttää paikkoja lisää! Voithan sä ottaa yhteyttä neuvolaan ja/tai lääkäriin.

Yhden synnytyksen kokeneena kun kalvot puhkaistiin ja vedet meni, kohtu ja lapsen liikkeet tuntui ihan erilaisilta, ne näkyikin selvemmin ulospäin. Enpä muuta osaa sanoa. Varmimmin tarkistettavissa ultralla tuo vesitilanne.

Ei huh huh..
Mä en nyt oikein tajunnu? Jos sulla ei oo mitään kipeitä, säännöllisiä supistuksia, niin turhaan sä sinne soitat.
Mulla on ollu 28+ kohdunsuu auki 2cm. JA en silti ravannu polilla tai soitellu sinne..
Jos on hätä ni sitten soitat-.

Ja useinkun lapsivedet menee, niin kovat supistukset alkaa. Ja niiden kanssa ei kyllä enään mietitä..
Siis tarkastetaanko teillä kohdunsuu joka neuvolakäynnillä????

[QUOTE="hah";22638262]Ei huh huh..
Mä en nyt oikein tajunnu? Jos sulla ei oo mitään kipeitä, säännöllisiä supistuksia, niin turhaan sä sinne soitat.
Mulla on ollu 28+ kohdunsuu auki 2cm. JA en silti ravannu polilla tai soitellu sinne..
Jos on hätä ni sitten soitat-.

Ja useinkun lapsivedet menee, niin kovat supistukset alkaa. Ja niiden kanssa ei kyllä enään mietitä..
Siis tarkastetaanko teillä kohdunsuu joka neuvolakäynnillä????[/QUOTE]

Tarkoitin jokaista käyntiä lääkärillä, ei terkka mitään tarkista :)

Yhteistyössä