[QUOTE="poikia3";27861970]Huomaa, että se lapsi on esiteini. Mulla on pian 16 vuotta täyttävä poika. Hän on nyt muutaman vuoden aikana ottanut kasvupyrähdyksen, pituutta on pian 180 senttiä, kengän numero on 45. Ja olen todellakin joutunut ostamaan joka talvi uudet talvikengät, luistimet ja monot.Samoin keväisin uudet lenkkarit, sandaalit, paremmat kengät ja saappaat. Housujen puntit ovat yhtäkkiä 10 senttiä liian lyhyet, samoin t-paidan helman alta paistaa paljas iho. Huomattavasti enemmän tuolle esikoiselle joutuu ostamaan vaatetta kuin kahdelle pienemmälle, varsinkin kun nuo pienemmät perivät isompien vaatteita.
Kun poika aloitti kasvupyrähdyksen, niin oli kyllä isoja ongelmia löytää mieleisiä vaatteita, ja nykyään on aina vaan vaikeampi löytää sopivia ja mieleisiä kenkiä. Toivottavasti jalka ei enää kasva, sillä silloin ollaan nesteessä.
Ja ne harrastuskustannukset ovat todellakin lapsikohtaisia, riippuen ihan harrastuksesta. Mutta esim. kilpaurheilua harrastavan lapsen harrastusmäärät lisääntyvät iän mukana ja samalla kustannukset kasvavat.
Esim. mun 10-vuotias poikani harrastaa kilpauintia, treenikertoja on 3 viikossa, ja päälle 2 leiriä vuodessa, tähän uppoaa rahaa tässä vaiheessa 850 euroa vuodessa. On kovin eri summa, kun viime vuotinen 350 euroa. Ja kun treenejä ja leirejä sekä kisamatkoja tulee lisää kasvavat kustannukset. Myös uikkareita, kunnon uikkareita, pitää olla vähintää viidet. Eli rahaa noihinkin ja myös uimalaseihin menee ihan kiitettävästi.[/QUOTE]
Teinillesi joutuu siis ostamaan samaan tahtiin vaatteita, kuin mitä joudun ostamaan meidän 3v:lle. Jos siis joka talvi ostat uudet talvikengät, luistimet, monot, kesällä lenkkarit, sandaalit, paremmat kengät ja saappaat. Minäkin ostan nämä kaikki (ja itseasiassa enemmänkin) tuolle 3v lapselle joka vuosi.
Tuo "mieleiset vaatteet" riippuu lapsesta. Mä en ole koskaan pyytänyt äidiltä Leviksiä, vaikka kaikilla muilla tuntui sellaiset olevan. Mulle kelpasi ihan jotkut perusfarkut. Toki tilanteet voivat muuttua, mutta ainakaan toistaiseksi ei tuo meidän esiteinimme ole esittänyt vaatteidensa suhteen kovinkaan ihmeellisiä toivomuksia. Ja on kyllä hyvin vaikea kuvitella, että tilanne hänen kohdallaan koskaan muuttuisikaan. Mutta aika näyttää.
Toki ne harrastuskustannukset ovat lapsikohtaisia. Kaverin 4-lapsisessa perheessä vanhimmat pojat treenaavat jalkapalloa ja jääkiekkoa ja heidän kuukausittaiset harrastusmaksunsa ovat yli 100/lapsi. Heidän tulotasonsa on meidän tulotasoamme matalampi, mutta silti heillä on varaa satsata lasten harrastuksiin.
Kuten jo sanoin, ei niinkään ne tulot, vaan ne menot. Kun laittaa asiat tärkeysjärjestykseen, rahan saa kyllä riittämään pienillä tuloilla myös vähän suurempiin harrastusmenoihin.
Ja mitä siihen kuviskouluun tulee (jossa toisessa viestissä puhuit) niin kaikkialla kuviskoulu ei maksa yli 300/kausi. Meilläpäin se maksaa 50. Ja uintia itsekin harrastaneena pärjäsin kyllä niin, että mulla oli kolmet uikkarit. Sen ylimenevät ovat kyllä pelkkää hifistelyä.