Lasten isä pyysi minua juttelemaan tyttäremme kanssa, ettei enää saunoisi isän kanssa. Mitä mieltä olette?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "iippu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="kaffe";28968561]ilmeisesti isäkin voi tästä asiasta murtua. ja keskustelijoista tuntuu suuri osa olevan sitä mieltä, että kun tämä nyt on iskälle niin hankalaa, niin tokihan äiti sen sitten hoitaa.

sehän kuvastaa palstan näkemystä kaikesta lapsenhoidosta, oli se vaipanvaihtoa taikka kiukkukohtausten selvittelyä. isä tekee minkä osaa ja äiti tekee loput (kun on kerran niin biologisesti pätevämpi?)

anteeksi ap, vähän hyppää ohi aiheen.[/QUOTE]

Totta.

[QUOTE="vieras";28968473]Näin on, mutta isä saisi itse jutella tyttönsä kanssa saunomisasioista, tosi munaton isä joka ei osaa itse puhua.
Sitten tytölle voi jäädäkin sellainen käsitys, että siinä on jotakin väärää tai hävettävää, jos jonkun toisen pitää noita selitellä. Ettei oma isä voi itse puhua asioista omalle lapselleen, niin se on tosi ääliömäistä.[/QUOTE]

Ehkä isä tuntee lapsensa palstaa paremmin. En todellakaan olisi halunnut jutella teininä tällaisista asioista isäni kanssa. Fiksu mies!

Mulla ennen tuota ikää jo pysyi kylpyhuoneen ovi visusti lukossa omalta äidiltänikin. Tämä nyt on vain mun mielipide, mutta en todellakaan saunoisi vanhempieni kans. Oma kasvatukseni lapsilleni on sama ettei me kylvetä yhdessä eikä vanhemmat ole alasti lastensa edessä.

Ihanko oikeasti juuri kukaan ei ymmärrä, että saunominen naiseksi muuttuvan tyttärensä kanssa voi olla isästä kiusallinen kokemus? Ja että sekin olisi ihan normaali tunnetila?

[QUOTE="Hanne";28967927]Jättäisin asian saunatuntulle eli sujauttaisin kirjeen tytön huoneen oven alta.
Tämän jälkeen asiasta ei enään keskusteltaisi.[/QUOTE] Mikä pelkuri! Keskustelukyvytön luuseri.

Kyllä minusta on hyvä asiasta mainita asiallisesti tytölle, kai hän nyt itsekin tajuaa olevansa nuori nainen eikä pikkutyttö enää. Harmi ettei isä osaa itse kertoa, mutta kyllä hällä on oikeus tällaista pyytää..

Enpä isää syyllistäisi jos ei osaa tuosta asiasta tyttärelleen jutella. Ehkä ihan asiaankuuluvastikin pelkää sanovansa jotenkin väärin tai loukkaavasti. Mä itse varmaan välttäisin minkäänlaisen numeron tekemistä asiasta. Todennäkäisesti välttäisin suoran juttelunkin vaan junailisin vaan jotenkin hienovaraisesti uudeksi tavaksi erillään saunassa käynnin. Ei kaikkia asioita tarvitse puhua.

Mun mielestä saunominen on maailman luonnollisin asia, oltiin sitten minkäikäisiä tai mitä sukupuolta tahansa. Mutta 14-vuotiaalla on kyllä täysi oikeus ihan itse päättää itse saunoako muiden kanssa vai ei. Tuollaisesta asiasta ei tarvitse mun mielestä edes neuvotella.

Aatelkaas mikä meteli nousis,kun tääl olis alotus,et isä haluaa saunoa 14v tytön kanssa...Nää ihmettelijät olis heti et isähän on pedofiili,kun haluaa saunoa tytön kanssa ja kuitenki,eiks sen pitäis olla NIIN normalia että..Mä suoraan sanottuna ymmärrän täysin isää,sehän on varmaa todella kiusallista saunoa oman lapsen kanssa jolla rinnat kasvaa jne..

Alkuperäinen kirjoittaja Pelkuri-isä;28968029:
Ihan sama, miten saunotaan, mutta isän pitää olla sen verran aikuinen, että keskustelee asiasta ITSE tyttärensä kanssa.
Taitaa olla niitä isiä joille vaimon pitää kuoria perunatkin valmiiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja mä70;28969557:
Aatelkaas mikä meteli nousis,kun tääl olis alotus,et isä haluaa saunoa 14v tytön kanssa...Nää ihmettelijät olis heti et isähän on pedofiili,kun haluaa saunoa tytön kanssa ja kuitenki,eiks sen pitäis olla NIIN normalia että..Mä suoraan sanottuna ymmärrän täysin isää,sehän on varmaa todella kiusallista saunoa oman lapsen kanssa jolla rinnat kasvaa jne..

No mulla on 14-vuotias poika, joka on ulkoisesti jo täys mies, eikä minusta ole lainkaan kiusallista saunoa hänen kanssaan. Niin pitkään, kun poika itse tulee kyselemättä kanssani/kanssamme saunaan, saa hän sen tehdä. Suhtautumiseeni voi tietysti vaikuttaa se, että olen ammatiltani sairaanhoitaja ja näen alastomia miehiä joka tapauksessa päivittäin työssänikin.
Mutta ymmärrän senkin, että joku ajattelee toisin. Itse en saunonut tuossa iässä enää isäni kanssa, enkä itse asiassa nähnyt vanhempia alasti missään (no, äitini kanssa välistä saunoin), sen sijaan meidän perheessämme on ihan normaalia kävellä alasti vaikka kylppäristä vaatehuoneeseen jne. eli alastomuus oman perheen kesken on ihan normaalia.

Alkuperäinen kirjoittaja HyäkkäysVaunu;28967803:
Onko vika mussa vai jossain muualla, mutta se että vanhempi kokee oman lapsensa kanssa saunomisen sopimattomana on musta jotenkin kieroutunutta.
28v ja edelleen isän kanssa saunaan - ja joo, käyn mä myös appiukonkin kanssa.

Vika on sussa...appiukonkin kans saunaan!?

Alkuperäinen kirjoittaja mä70;28969557:

Kaikkien keho muuttuu murrosiässä ja siihen täytyy aikuisten suhtautua luonnollisena asiana, jossa ei ole mitään kiusallista tai hävettävää. Minusta saunomismuutoksen tulisi lähteä tyttärestä, koska esitti asian millä tavalla tahansa, niin uskon, että tyttö kyllä osaa yhdistää sen oman kehonsa muuttumiseen. En tiedä vaikuttaako oma lapsuus tai oman seksuaalisuuden kokeminen siihen, kuinka asiaan suhtautuu aikuisena.

Nämä on asioita, jotka jokainen ihminen kokee eri tavalla. Olen ehkä vähän huono vastaamaan tällaisiin kysymyksiin, koska voin nähdä vaikka kuinka monta alastonta aikuista, eikä se vaikuta mihinkään. En silti itse nakuile vieraiden edessä juuri siitä syystä, että me ihmiset ajattelemme asioista niin eri tavalla.

Mä olin 8v, kun ilmotin, että en halua miesten aikaan saunaan. Tää sopi isälle ja isä vaan tuumas, että edessä tää olis jossain vaiheessa kuitenkin ollu.

Eli omalla kohalla ei olis tullu kuuloonkaan, että 14v:na, olisin isäni kanssa saunaan menny, tai veljeni tai ukkini. En olis suostunu.

Meillä tytär on 3v ja mieheni ei ole kertaakaan ollu meijän mukana saunassa. Eli minä ja tytär saunotaan kaksin ja mies yksin. Tosin tohon vaikuttaa hyvin paljon se, että meijän sauna on suihkukopin kokonen, tiedän hieman erikoisennäkönen koppero :D. En ole eläissäni nähny tollasta koppero saunaa kellään, enkä misään.

Mä itseasiassa eilen juttelin tästä asiasta tytön isän kanssa. Tulimme vanhempainillasta ja muutenkin juteltiin lasten asioista siinä. Kerroin ajatukseni tytön isälle ja isä mietti hetken. Tuli siihen tulokseen, että tyttö voi sanoa iskän kanssa, jos kerta niin haluaa. Isä kokee asian hieman kiusalliseksi, mutta asia on kuulemma ok.
Tyttö on usein iltaisin kavereiden kanssa ja harvoin kuulemma ylipäätään käy saunassa ja jos käy, menee isän kanssa samaan aikaan. Isä tuli siihen tulokseen, että näin saa jatkua sitten.

Mä itseasiassa eilen juttelin tästä asiasta tytön isän kanssa. Tulimme vanhempainillasta ja muutenkin juteltiin lasten asioista siinä. Kerroin ajatukseni tytön isälle ja isä mietti hetken. Tuli siihen tulokseen, että tyttö voi sanoa iskän kanssa, jos kerta niin haluaa. Isä kokee asian hieman kiusalliseksi, mutta asia on kuulemma ok.
Tyttö on usein iltaisin kavereiden kanssa ja harvoin kuulemma ylipäätään käy saunassa ja jos käy, menee isän kanssa samaan aikaan. Isä tuli siihen tulokseen, että näin saa jatkua sitten.

Hyvä että selvisi. Kyse taitaa olla iskän fiiliksistä pikkutyttönsä muuttumisesta naiseksi. Mutta kyllä iskä varmasti siitäkin yli pääsee, että lapset kasvavat. :)

Meillä tytär on 3v ja mieheni ei ole kertaakaan ollu meijän mukana saunassa. Eli minä ja tytär saunotaan kaksin ja mies yksin.

Oho :O No on toikin mielestäni vähän outoa. Tosin itse en edes tykkää saunomisesta, käyn siellä vain miehen mieliksi aina joskus. Mutta olisi hassua jos patistaisin miehen yksin saunaan ja sanoisin että minä (ja pikkumuksut jos niitä olisi) menen sitte perässä :D

Miksei isä saisi saunoa rauhassa? Onko tämä 4 vuotias jotenkin jälkeenjäänyt ja äitinsäkin, kun ei tajua, että sinne saunaan ei ole pakko mennä yhdessä. Se on kasvatustyötä myös, että opitaan missä asussa on soveliasta olla toisten nähden.

Eikö isä voi vaikka muutaman kerran sanoa tytölle, että nyt isä ei tulekaan saunaan, tyttö voi mennä yksin. Ja sitten jatkaa siitä niin, että meneekin vasta tytön jälkeen.
Mutta jos isä on taitamaton, niin sano sinä :)

Yhteistyössä