Lasten kavereiden ruokailusta

Snapsikäsi Edward

Aktiivinen jäsen
07.06.2005
2 101
0
36
Tai siis, kyllä minä tiedän, että ite aiheutettua tämä tietty on, kun olen joskus tarjonnut muksun kaverillekkin ruokaa, kun on sattunut ruoka-aikaan meille.

Mutta kun homma on mennyt nyt siihen, että aina kun kaveri tulee meille, niin ollaan ruokaa vailla.

Tänäänkin tulivat koulusta parin kaverin kanssa meille, ja olin laittanut ruuan, niin että sitä ei sattunut olemaan ylimäärästä.
Oma alkoi siinä syömään, ennen läksyjen tekoa.
Ko.kaveri paukkaa sieltä paikalle, että "mitä nä syöt?minäki voin ottaa!
ompa nälkä, en oo syöny 4 tuntiin"

Minä että "valitettavasti sitä ei nyt ole enempää, kun en tienny ruokavieraista, niin en tehnyt enempää"
Kaveri että "meen sitten kotiin syömään"

Oma tahto leipää, ja kaveri heti, että "minäki voin ottaa!"
Laitoin sitten molemmille kavereille kanssa leivät, kun tuntuvat olevan niin nälissään.Ja vain toinen kiitti.
Kyllä minusta kiitos kuuluu hyviin käytöstapoihin.

Ja paras oli tässä, kun ite en ollu kotona, niin mies sano, että oli tullut olohuoneesta keittiöön, niin tää kaveri oli ollu ite tekemässä jääkaapilla leipää.

Ihan rehellisesti, nauvunko nyt ihan turhasta?
Ei me nyt konkkaan mennä siitä, että syö meillä, mutta silti jotenkin vähän närästää, kun aina ollaan vailla.

tää on just tätä,kun kerran tarjoot niin aina saa sitte tarjota!kumpa joku kertois hyvän systeemin tuohon ruokailutouhuun.kurjaa ajaa kaverit ulos pois syönnin ajaksi =(

Mä en yleisesti tarjoa lasten kavereille mitään, ellei olla vanhempien kanssa sovittu etukäteen että tarjoan jotakin. Itse myös syötän omat lapset kotona ennenkuin menevät mihinkään, ja sanon ettei tarvitse ottaa mitään... toki jos aikuinen tarjoaa siellä kaverilla jotain niin voi ottaa vähän, muttei ahmia.

Meillä on säännöt, että jokainen syö omassa kodissa. Joskus voin antaa välipalana jäätelöä tai mehua+keksiä. Et oo kyllä velvollinen ruokkimaan muiden lapsia... ei kannattaisi ikinä antaa mitään, kun aina ollaan jotain vailla. Minäkin vaan pieniä juttuja ja silti oon kuullu, että kaveri uhkaa lähteä kotia jos lapseni ei pyydä jäätelöä tms.

IKävä kyllä on olemassa niin paljon vanhempia jotka eivät välitä missä lapset juoksee ja miten kylässä toimitaan. Minä opetan lapsilleni että koskaan ei kylässä pyydetä mitään, jos tarjotaan niin saa syödä.

Et sinä turhasta narise. Tiedän tasan mitä tarkoitat.
Meillä on kans kuopuksella kaveri joka käyttäytyy samalla tavalla kuin kerroit.
Sanoi kerran, että "äiti on sanonut, että syöt aina (kaverilla) jos vaan mahdollista...." Olin kyllä vähän :o :/

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
tää on just tätä,kun kerran tarjoot niin aina saa sitte tarjota!kumpa joku kertois hyvän systeemin tuohon ruokailutouhuun.kurjaa ajaa kaverit ulos pois syönnin ajaksi =(

Meillä kaverit odottaa yleensä ulkona ruokailujen ajan, joskus myös pojan huoneessa.

Et nau´u turhasta. Meillä tosin lasten kaverit saavat aina ruuan, jos sattuvat olemaan meillä ruoka-aikaan. Teen yleensä sen verran ruokaa, että tarvittaessa siitä riittää yhdelle ylimääräisellekin. Varsinkin, jos ottaa leipää lisäksi. Jääkaapilla käyntiin on muutamille junnun kavereilla lupani, mutta en kyllä hyvällä katsoisi, jos ilman lupaa jääkaapille menisivät. Kiittää osaavat onneksi kaikki.

Jos pojan kavereita meillä ruoka-aikana, niin toki kysyn että haluatko syödä. Ja jos joku kaveri menee pojan kanssa meille suoraan koulusta, niin ottavat välipalaa yhdessä. Sama juttu myös toisinpäin eli poikani syö kavereiden luona heillä käydessään.

Menee vähän asian vierestä mutta kerronpa siltikin.
Olis ostanut lapsilleni maissinaksupussi( niitä mauttomia juu)- halusivat niitä itse. pussi avattuna keittiön pöydällä.. lapsille tuli kaveri 6v, joka kysyi multa että koskas olet nää ostanut? kerroin että taitaa siitä pari päivää olla. No hänpä tokasi siihen että nää on sitte mun kun sun lapset on jo niitä 2 päivää syöneet :laugh: mä siihen sitte että et sinä voi toisten naksuja itsellesi omia, ne kun on ostettu mun lapsille mutta te voitte syödä niitä yhdessä täällä.

Alkuperäinen kirjoittaja Rapanhapakko:
Et sinä turhasta narise. Tiedän tasan mitä tarkoitat.
Meillä on kans kuopuksella kaveri joka käyttäytyy samalla tavalla kuin kerroit.
Sanoi kerran, että "äiti on sanonut, että syöt aina (kaverilla) jos vaan mahdollista...." Olin kyllä vähän :o :/

jos heillä on rahat niin vähissä että täytyy noin sanoa.. =(

Alkuperäinen kirjoittaja p02t04:
Menee vähän asian vierestä mutta kerronpa siltikin.
Olis ostanut lapsilleni maissinaksupussi( niitä mauttomia juu)- halusivat niitä itse. pussi avattuna keittiön pöydällä.. lapsille tuli kaveri 6v, joka kysyi multa että koskas olet nää ostanut? kerroin että taitaa siitä pari päivää olla. No hänpä tokasi siihen että nää on sitte mun kun sun lapset on jo niitä 2 päivää syöneet :laugh: mä siihen sitte että et sinä voi toisten naksuja itsellesi omia, ne kun on ostettu mun lapsille mutta te voitte syödä niitä yhdessä täällä.

olipas älykäs lapsi!miten se ton keksi?

Kyllä meillä syö lasten kaverit ja mein lapset syövät kavereillaan. En nyt ollenkaan käsitä miten on niin "hankalaa"/vastentahtoista tarjota sitä ruokaa muillekkin??! Meillä syö välillä appiukkokin, siis ilmestyy sisään ja syö mitä löytää ( ellei "sattumalta" osu ruoka-aikaan tulemaan ) .

Meillä tuota tilannetta ei ole vielä ollut, mutta silloin kun itse olin lapsi, äiti sanoi, että koulun jälkeen tulen yksin meille ja sitten sen jälkeen saa lähteä kavereiden kanssa (ok, meillä kaverit asui kaikki parin sadan metrin säteellä). Mutta tuo siis juuri siksi, että ennen tuota kävi pari kertaa niin, että tyhjennettiin koko jääkaappi kavereiden kanssa...

Pari kertaa toki oli poikkeus, mutta niistä oli sovittu etukäteen ja tosiaan: tuo oli sitten poikkeus.

Itse ajattelisin näin aikuisena, että en kyllä edes kehtaisi antaa lapseni mennä kaverille suoraan koulusta, jos en ole kaverin äidin kanssa siitä mitään sopinut. Syy tähän, että tiedän, että silloin tarvitsee välipalaa, mutta ei se muiden tehtävä ole sitä lapselleni tarjota.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Kyllä meillä syö lasten kaverit ja mein lapset syövät kavereillaan. En nyt ollenkaan käsitä miten on niin "hankalaa"/vastentahtoista tarjota sitä ruokaa muillekkin??! Meillä syö välillä appiukkokin, siis ilmestyy sisään ja syö mitä löytää ( ellei "sattumalta" osu ruoka-aikaan tulemaan ) .

Mä käsitän, vaikka ei omalla kohdalla olekaan näin.

Kaikilla ei yksinkertaisesti ole varaa ruokkia ylimääräisiä suita. :)

Meillä kans vähän samaa hommaa... Kesällä pihassa saatto olla 6 lasta ja kaikki manku jätelöö... Koita siinä nyt sit selittää että kun ei ole kaikille ni kukaan ei saa.
Jos on ruoka aika niin kamut tällää pöytään ja valittelee nälkäänsä. Esim eilen meillä oli maksalaatikkoa, ei sitä riittäny kun omalle väelle kun einestä oli. Kaveri istua napotti pöydässä ja teki itelleen leipää ja kertoi että maksalaatikko on hänen herkkua.
Mä sanoin kerran että menee tytön huoneeseen odottamaan mutta se ei käynyt..

Mä oon kans vähän ihmeissäni tästä hommasta. Voinhan mä antaa ruokaa-leipää-jädee jne..mut en koko kulmakunnalle ja joka päivä..
Ärsyttää kun aina on joku ylimääränen pöydässä.
Ja eri asia siis nämä itse kutsutut sovitut kamut.

AP:Minkä ikäsistä lapsista kyse? Meillä n.6-8v.

Et nau´u turhasta. Ymmärrän hyvin, että on nälkä koulupäivän jälkeen, mutta miksi ihmeessä koulusta suoraan tullaan kyläilemään? Eikö kotona olisi hyvä käydä välipalalla, läksyjen teossa ja muutenkin rauhoittumassa ja sen jälkeen vasta kyläilemään. Näin ei sitten ruoka-aikaan sattuisi ne vierailut :)

Alkuperäinen kirjoittaja -:

Niin no, kai se on ihmisen luonteesta ja tavoistakin kiinni. Mä vaan tykkään, että kun syödään, meillä on vain oma perhe pöydän ääressä, ei oo kyse siitä, etteikö ruuasta riittäisi muille.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Et nau´u turhasta. Meillä tosin lasten kaverit saavat aina ruuan, jos sattuvat olemaan meillä ruoka-aikaan. Teen yleensä sen verran ruokaa, että tarvittaessa siitä riittää yhdelle ylimääräisellekin. Varsinkin, jos ottaa leipää lisäksi. Jääkaapilla käyntiin on muutamille junnun kavereilla lupani, mutta en kyllä hyvällä katsoisi, jos ilman lupaa jääkaapille menisivät. Kiittää osaavat onneksi kaikki.

100 % samalla linjalla noidan kanssa. Tosin noiden pienempien kaverit on vielä sitä ikäluokkaa että sovitaan vanhempien kanssa syövätkö meillä vai kotona :)

Alkuperäinen kirjoittaja Tämätyttö:
Jos pojan kavereita meillä ruoka-aikana, niin toki kysyn että haluatko syödä. Ja jos joku kaveri menee pojan kanssa meille suoraan koulusta, niin ottavat välipalaa yhdessä. Sama juttu myös toisinpäin eli poikani syö kavereiden luona heillä käydessään.

Tämäpä se on, että jos tarjotaan.
Mutta että aletaan tahtomaan, tai mennään kaapille ite.

Sinänsä varmaan natisen tyhjästä, kun syöhän meänki poika varmaan kaverilla, jos tarjotaan, mutta olen aina syöttänyt lähtiessä, ettei tarvi sitten naukua nälkää

Annan vain pientä syötävää ellei ole toisin sovittu ja meille ei tule kukaan kaveri suoraan koulusta ennen kuin läksyt on tehty. Meillä vasta vähän tätä koulutaipaletta takana, mutta tämän säännön aion pitää eli ensin läksyt, sitten vasta kaverit.

Alkuperäinen kirjoittaja viiviliina:
Meillä kans vähän samaa hommaa... Kesällä pihassa saatto olla 6 lasta ja kaikki manku jätelöö... Koita siinä nyt sit selittää että kun ei ole kaikille ni kukaan ei saa.
Jos on ruoka aika niin kamut tällää pöytään ja valittelee nälkäänsä. Esim eilen meillä oli maksalaatikkoa, ei sitä riittäny kun omalle väelle kun einestä oli. Kaveri istua napotti pöydässä ja teki itelleen leipää ja kertoi että maksalaatikko on hänen herkkua.
Mä sanoin kerran että menee tytön huoneeseen odottamaan mutta se ei käynyt..

Mä oon kans vähän ihmeissäni tästä hommasta. Voinhan mä antaa ruokaa-leipää-jädee jne..mut en koko kulmakunnalle ja joka päivä..
Ärsyttää kun aina on joku ylimääränen pöydässä.
Ja eri asia siis nämä itse kutsutut sovitut kamut.

AP:Minkä ikäsistä lapsista kyse? Meillä n.6-8v.

8 ja 9 vuotiaista

Yhteistyössä