Lasten käyttäytymissäännöt - mitä lisäisit?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 17:01 Malviina kirjoitti:
Tee mieluummin lista jonka mukaan eletään eikä PITÄISI elää, jos et kuitenkaan lapseltasi vaadi sitä, lapsen mielestä se on ihan sama onko niitä sääntöjä vai ei, kun ei niitä pakko ole noudattaa, kun vaan pitäisi... :whistle:
Ja onko se liika sääntöjen keskellä eläminen tarpeen viisi vuotiaalle?
Pakko kysyä onko hän ainoa lapsesi??

Mä tarkoitin, että näiden sääntöjen mukaan pitäisi elää mutta tiedän, että poika joskus lipsuu. Silloin otetaan sääntölista kouraan ja kerrataan, että mitäs ollaankaan sovittu ja kuinka pitää tehdä.

Ja kiitos kysymästä, ei ole ainoa. Meillä on lisäksi teini ja kaksivuotias.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 17:02 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 17:01 Malviina kirjoitti:
Tee mieluummin lista jonka mukaan eletään eikä PITÄISI elää, jos et kuitenkaan lapseltasi vaadi sitä, lapsen mielestä se on ihan sama onko niitä sääntöjä vai ei, kun ei niitä pakko ole noudattaa, kun vaan pitäisi... :whistle:
Ja onko se liika sääntöjen keskellä eläminen tarpeen viisi vuotiaalle?
Pakko kysyä onko hän ainoa lapsesi??

Mä tarkoitin, että näiden sääntöjen mukaan pitäisi elää mutta tiedän, että poika joskus lipsuu. Silloin otetaan sääntölista kouraan ja kerrataan, että mitäs ollaankaan sovittu ja kuinka pitää tehdä.

Ja kiitos kysymästä, ei ole ainoa. Meillä on lisäksi teini ja kaksivuotias.
En tarkoita etteikö sääntöjä pitäisi olla, mutta en jaksaisi sääntölista kädessä niitä tuputtaa viisi vuotiaalleni. En ole mikään vapaan kasvatuksen kannattaja, mutta en tuohonkaan pystyisi ;) Onnea yritykseen.
 
Kyllä ihan hyvältä kuulostaa.

Moni tuntui pitävän täysin mahdottomana, että 5v noudattaa noita. Ei ihmetytä, että suomessa ei kohta saa lapsiperheet mennä minnekään, kun ihmiset eivät kasvata lapsiaan.

Siis ei tietenkään jokaista kohtaa voi aina jokaisessa tilanteessa muistaa, mutta noissa säännöissä ei ollut mitään liian ankaraa tai vaikeaa normaalille lapselle. Ihan toisten huomioimista.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 17:08 Malviina kirjoitti:
En tarkoita etteikö sääntöjä pitäisi olla, mutta en jaksaisi sääntölista kädessä niitä tuputtaa viisi vuotiaalleni. En ole mikään vapaan kasvatuksen kannattaja, mutta en tuohonkaan pystyisi ;) Onnea yritykseen.

Ei ole tarkoitus kulkea lapsen perässä sääntölista kourassa ja sormea heristäen. Tämä on nyt mun tapani tehdä selväksi ne säännöt, joita pitäisi noudattaa. Eipä tarvitse sitten lapsenkaan miettiä, mikä ehkä voisi olla sallittua. Kun poika lipsuu säännöistä, on hyvä sitten joskus samasta paperista ne taas kerrata. Pelkkä sanominen ei meillä nyt tunnu menevän perille, joten yritän tätä tapaa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 17:13 Lari kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 16:10 merenneitonen kirjoitti:
-Nämä säännöt toteutuvat vain silloin kun kyseessä on nukke, eikä elävä lapsi. :D

Ja miksiköhän lapsi ei vois näitä toteuttaa?
Samaa ihmettelen. Kyse kuitenkin ihan peruskäytöstavoista ja lapsi on siis 5 v eli ensi vuonna - vai jopa jo tänä vuonna? - eskariin menevä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 17:08 Malviina kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 17:02 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 17:01 Malviina kirjoitti:
Tee mieluummin lista jonka mukaan eletään eikä PITÄISI elää, jos et kuitenkaan lapseltasi vaadi sitä, lapsen mielestä se on ihan sama onko niitä sääntöjä vai ei, kun ei niitä pakko ole noudattaa, kun vaan pitäisi... :whistle:
Ja onko se liika sääntöjen keskellä eläminen tarpeen viisi vuotiaalle?
Pakko kysyä onko hän ainoa lapsesi??

Mä tarkoitin, että näiden sääntöjen mukaan pitäisi elää mutta tiedän, että poika joskus lipsuu. Silloin otetaan sääntölista kouraan ja kerrataan, että mitäs ollaankaan sovittu ja kuinka pitää tehdä.

Ja kiitos kysymästä, ei ole ainoa. Meillä on lisäksi teini ja kaksivuotias.
En tarkoita etteikö sääntöjä pitäisi olla, mutta en jaksaisi sääntölista kädessä niitä tuputtaa viisi vuotiaalleni. En ole mikään vapaan kasvatuksen kannattaja, mutta en tuohonkaan pystyisi ;) Onnea yritykseen.

Siis eihän siin ollut mitän ihmeellistä, kaikki voisi tiivistää, että ota muut huomioon.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 17:15 Keittiönoita kirjoitti:
Samaa ihmettelen. Kyse kuitenkin ihan peruskäytöstavoista ja lapsi on siis 5 v eli ensi vuonna - vai jopa jo tänä vuonna? - eskariin menevä.

Samaa ihmettelen minäkin, siis ap-kirjoittaja. Mun mielestä listassa ei ole mitään sellaista, mitä jokainen 5-vuotias ei ymmärtäisi ja minkä noudattamista sen ikäiseltä ei pitäisi odottaa. Ja lapsi menee tänä syksynä eskariin.
 
Aika outoja minustakin muutamat kommentit täällä. Kyllä lapsi paremmin nuo säännöt muistaa, kun ne on paperilla ja yhdessä käyty läpi. Kaikki lapset ei ole niitä kilttejä kullan-nuppuja jotka muistaa yhdestä kerrasta kun jotain sanotaan, ja vaikka lasten kuinka TÄYTYISI nuo asiat tietää ilman listojakin, niin kyllä ne niin vaan välillä unohtuu, etenkin jos on kyseessä vähän vauhdikkaampi tapaus. 6-vuotiaalla esikoisellamme on adhd, ja meillä on myös tälläinen sääntölista. Itse asiassa idea tuli päiväkodista, missä pojan kanssa olivat yhdessä laatineet säännöt joita noudatetaan, ja nimet laitettu alle. Kotonakin sitten yhdessä perhetyöntekijän kanssa tehtiin tälläinen lista. Meillä se vaan on lyhyempi näin aluksi, ja kirjoitettu niin että pojan helppo ne itse lukea listasta (joka on jääkaapin ovessa) kun joku sääntö unohtuu. Meidän lista suurinpiirtein tälläinen:

1. vaatteet puetaan reippaasti päälle
2. pöydässä istutaan nätisti paikoillaan, eikä lähdetä kesken ruokailun
3. sisällä ei juosta vaan kävellään
4. sisällä ei huudeta eikä riehuta
5. äitiä ja isää totellaan
6. sängyssä nukutaan, ei huudella

Jotain muutakin oli lisäksi. Meillä ainakin nyt aluksi toiminut suht hyvin. Jos joku sääntö unohtuu, poika käy itse lukemassa listasta mikä unohtui. Poika on itse innoissaan listasta, koska asia jotenkin on helpompi sisäistää, kun sen on saanut itse laatia ja se on selkeästi laitettu näkyville. Meillä on myös ollut käytössä kuvakortit, jotka toimivat aikansa, mutta sitten pojalla meni niihin mielenkiinto ja niistä ei enää ollut hyötyä.

Ja näitä listoja kuulemma käytetään ihan yleisesti perheissä, joissa adhd, tai muuten vaan vilkkaita lapsia eikä säännöt muuten tunnu menevän perille.
 
Hyvät säännöt ne oli. Ihan normaalia perus käyttäytymistä.

Meillä vaan ei toimisi millään, kun on muutama Asperger-lapsikin joukossa. Kulkisivat luultavasti sen listan kanssa toisten perässä huomauttamassa joka ainoasta pikkurikkeestäkin. Huomauttelisivat muiden vähänkin arveluttavasta tekemisestä. Huusiko vai puhuiko vain liian lujaa, juoksiko vai kävelikö liian nopeasti. Siinähän se päivä menisi selvitellessä näiden pikkupoliisijen vaatimuksia muilta :D
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 17:13 Lari kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 16:10 merenneitonen kirjoitti:
-Nämä säännöt toteutuvat vain silloin kun kyseessä on nukke, eikä elävä lapsi. :D

Ja miksiköhän lapsi ei vois näitä toteuttaa?

No tottakai voikin ja on syytäkin...
Mä vaan näen mielessäni oikein villin 5v viikarin joka kiipeilee pitkin seiniä. :D
Se on totta että ihan peruskäytössääntöjä.
Näyttää vaan niin hassulta paperille kirjoittettuna listana. <br><br>
 
No niin, nyt meillä on tehtynä seuraavanlainen käyttäytymissopimus. Se on käyty koko perheen voimin läpi, ja kaikki ovat allekirjoittaneet sen. 5-vuotiaamme saa jokaisen sellaisen päivän, jona hän on käyttäytynyt näiden sääntöjen mukaan, iltana tarran. Aina kun tarroja on 20 kpl, hän saa kaupasta jotakin ylimääräistä pientä kivaa.


KÄYTTÄYTYMISSÄÄNNÖT

Pyydän kohteliaasti. Muut pyytävät minulta kohteliaasti.

En puhu kenenkään päälle. Kukaan ei puhu minun päälleni.

Kun minulle puhutaan, kuuntelen. Kun minä puhun, minua kuunnellaan.

En nimittele ketään. Kukaan ei nimittele minua.

En töni ketään. Kukaan ei töni minua.

En lyö ketään. Kukaan ei lyö minua.

En tartu kehenkään muuta kuin haliakseni.

En kilju. Kukaan muukaan ei kilju.

En puhu rumia. Kukaan muukaan ei puhu rumia.

En ota toisten tavaroita ilman lupaa. Kukaan ei ota minun tavaroitani ilman lupaa.

Puen vaatteet ylleni heti, kun ne on otettu esille. Riisumani vaatteet vien heti niille tarkoitettuun paikkaan.

Syön ruokani reippaasti. Syödessäni peppuni pysyy tuolissa ja napani kohti pöytää. En poistu pöydästä kesken syömisen.

En pyyhi suutani paidanhihaan vaan paperiin.

Asiat, joissa tarvitsen muiden apua, teen heti, kun joku on valmis auttamaan. Muiden ei tarvitse odottaa.

Kun on nukkumisaika, pysyn sängyssä makuulla ja hiljaa ja rupean nukkumaan.

Mielipidettäni voidaan kysyä, mutta äiti ja iskä tekevät lopulliset päätökset. Minä en vänkää vastaan.

Näihin sääntöihin voidaan joskus tehdä poikkeuksia äitin tai iskän luvalla.
 

Yhteistyössä