Lasten päiväkoti teki meistä lastensuojeluilmoituksen sen perusteella, ettei lapsilla ole sadetakkeja! Järkeäkö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huh huh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Shh";28862901]Minö sanoisin vain ettei ole ostettu kun lapsilla on kurahousut ja saappaat ja vettä hylkivät takit. Että ei ulkoilla kaatosateessa...[/QUOTE]

No mutta kun päiväkodissa ulkoillaan säällä kuin säällä. Vettä hylkivä takki on aivan turha kapine kaatosateessa, plus että jos aamulla sataa ja kamppeet kastuu, mitä laitetaan iltapäiväulkoiluun päälle?

Alkuperäinen kirjoittaja Lastensuojelun määrärahat;28862850:
Pyydä vaan sieltä lastensuojelusta avustus lasten asianmukaisiin sadevaatteisiin.

Kirppareilta ei välttämättä saa ehjää ja kunnollista, lasten asusteet pitää olla vettä pitävät eikä vain Sinnepäin...

No niin, päästään asiaan... :D

Sosiaalitoimistossa tosiaan kävin, olin paikalla ennen puolta päivää ja pääsin sisälle ajoissa, siellä menikin vain 10 minuuttia :)

Sosiaalitäti sanoi, että he ovat saaneet ilmoituksen jossa lukee, että lapsilla ei ole sadetakkeja ja tällainen ilmoitus on hänen mielestään maailman turhin. Eikä ole edellytyksiä jatkotoimenpiteisiin, hän vain ilmoittaa päiväkodille, että asia hoidossa. Antoi minulle 50 euron maksusitoumuksen lastenvaatteisiin naapurikaupungin citymarketiin (sain itse valita kaupan) ja lupasi, että linja-automatkamme maksetaan kuittia vastaan (menee kuulemma harkinnanvaraisena harrastusmenona). Käymme siellä varmaan viikonloppuna, jos on aikaa. Tähän nyt varmaan menee sitten osa ruokarahoista mutta saamme ne sitten takaisin.

Tosin edelleenkään en haluaisi ostaa turhia sadetakkeja, koska niitä ei todennäköisesti tule käytettyä paria kertaa enempää. Tämän sanoin sosiaalitädille, joka totesi että ei hänenkään lapsillaan sadetakkeja ole vaan pärjäävät ilman, mutta koska päiväkoti on tehnyt asiasta ilmoituksen, antaa hän meille mahdollisuuden ostaa takit. Aika reilua minusta.

Ja jotkut ovat epäilleet, että olemme lastensuojelun asiakkaita muista syistä mutta tämä ei ole totta. Alunperin hakeuduin sosiaalitoimistoon asiakkaaksi pitkin hampain koska huomasin ettei kaikkea saa ostettua ja maksettua omista tuloista. Sitten kun lapset menivät päivähoitoon, tuli niin tiukkaa että sosiaalitoimisto ehdotti lastensuojeluasiakkuutta että he voisivat tässä tilanteessa sillä keinolla maksaa meidän päivähoitomaksumme vaikka periaatteessa omat tulomme niihin jollain tavalla riittävätkin. On kuulemma lastensuojelullinen toimenpide. Alkukesästä sosiaalitäti meinasi lopettaa asiakkuutemme palaverin päätteeksi mutta itse toivoin jatkoa, että syksyllä jatkuva hoito ei aiheuta meille ongelmia rahallisesti. Lupasi edelleenkin jatkaa maksujen maksamista, vaikka periaatteessa edellytyksiä ei ole.

Varastosta löytyis minultakin ihan uudenveroisia sadevarusteita, jotka on omilta lapsiltä jääneet. Eivät kyllä ole tämän päivän trendiä vaan ihan tavallisia Rukka-vaatteita.

[QUOTE="huoh";28862793]Vammasta touhua. Siellä nyt on taas joku yli-innokas kukkahattutäti komennossa joka tikulla kaivaa että saisi jostain sanottua ja tehtyä ilmoitusta. Noitahan kusipäitä tässä maassa riittää.
Mä tekisin ilmoituksen tuosta päiväkodinjohtajasta ylempiin tahoihin![/QUOTE]

Niin minäkin. Ei ihme että lastensuojussa ei riitä resursseja oikeasti apua tarvitseville jos joku sadetakin puuttuminen otetaan siellä vakavasti.

Meillä piti olla sadevaatteet päiväkodissa (yksityisessä). sieltä tuli oikein lappu että ostakaa halvemmat haalarit ja päälle sadetakki ja kurahousut. Mun lapsilla ne kuravaatteet jo olikin, mutta silti musta oli vähän tökeröä päiväkodin johtajalta tuo "halvempia haalareita" kommentti. Sinuna kyselisin vaikka päiväkodista jos joltain olisi jäänyt takki pieneksi, saisit varmaan parilla eurolla. Ymmärrän kyllä että haluavat kunnon sadevehkeet lapsille. Märkien vaatteiden kuivattelu ei ole kivaa hommaa ja jos lapsi kastuu, vilustuu ja sairastuu niin kenen vika?

Sori, olitkin jo saanut sadevaaterahat.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";28862938]Minkäkokoisista sadetakeista kyse? Meillä olisi jotakin ylimääräisenä ja voin hyvin lähettää ihan ilmaiseksi, jos koko sopii.[/QUOTE]

128cm ja 104cm

No niin, päästään asiaan... :D

Sosiaalitoimistossa tosiaan kävin, olin paikalla ennen puolta päivää ja pääsin sisälle ajoissa, siellä menikin vain 10 minuuttia :)

Sosiaalitäti sanoi, että he ovat saaneet ilmoituksen jossa lukee, että lapsilla ei ole sadetakkeja ja tällainen ilmoitus on hänen mielestään maailman turhin. Eikä ole edellytyksiä jatkotoimenpiteisiin, hän vain ilmoittaa päiväkodille, että asia hoidossa. Antoi minulle 50 euron maksusitoumuksen lastenvaatteisiin naapurikaupungin citymarketiin (sain itse valita kaupan) ja lupasi, että linja-automatkamme maksetaan kuittia vastaan (menee kuulemma harkinnanvaraisena harrastusmenona). Käymme siellä varmaan viikonloppuna, jos on aikaa. Tähän nyt varmaan menee sitten osa ruokarahoista mutta saamme ne sitten takaisin.

Tosin edelleenkään en haluaisi ostaa turhia sadetakkeja, koska niitä ei todennäköisesti tule käytettyä paria kertaa enempää. Tämän sanoin sosiaalitädille, joka totesi että ei hänenkään lapsillaan sadetakkeja ole vaan pärjäävät ilman, mutta koska päiväkoti on tehnyt asiasta ilmoituksen, antaa hän meille mahdollisuuden ostaa takit. Aika reilua minusta.

Ja jotkut ovat epäilleet, että olemme lastensuojelun asiakkaita muista syistä mutta tämä ei ole totta. Alunperin hakeuduin sosiaalitoimistoon asiakkaaksi pitkin hampain koska huomasin ettei kaikkea saa ostettua ja maksettua omista tuloista. Sitten kun lapset menivät päivähoitoon, tuli niin tiukkaa että sosiaalitoimisto ehdotti lastensuojeluasiakkuutta että he voisivat tässä tilanteessa sillä keinolla maksaa meidän päivähoitomaksumme vaikka periaatteessa omat tulomme niihin jollain tavalla riittävätkin. On kuulemma lastensuojelullinen toimenpide. Alkukesästä sosiaalitäti meinasi lopettaa asiakkuutemme palaverin päätteeksi mutta itse toivoin jatkoa, että syksyllä jatkuva hoito ei aiheuta meille ongelmia rahallisesti. Lupasi edelleenkin jatkaa maksujen maksamista, vaikka periaatteessa edellytyksiä ei ole.

Miten tälläisen asiakkuuden saa? Että maksetaan ilman edellytyksiäkin? Kyllä meilläkin on periaatteessa varaa maksaa ne pk-maksut itsekin, mutta jos joku muu ne maksaisi, niin olisihan se kiva :D

Tästä voi vaan kummastella, että miksi edes pk-maksuissa on mitään omavastuuta ja tulorajoja? Jos nekin, joka yleisten normien mukaan maksaisivat pk-maksua, saavat sen ilmaiseksi....

Ensimmäisen maailman ongelmia.

Pitää elää aika suojattua elämää tai oman päänsä sisällä, että kokee sadetakin puuttumisen LS-ilmon arvoisena, henkilöstä joka on jo sosiaalitoimiston ja lastenviranomaisten asiakas johtuen juurikin huonosta toimeentulosta.

Sinänsä naurattaa, että tällä palstalla mesotaan empatian puutteesta, kun ei silitellä jonkun päätä joka itse on tilannut itselleen ongelmia tai käyttäytyy kuin marttyyri omien vaikeuksien takia, mutta sitten jonkun sadetakin puolesta ollaan valmiita kääntämään selkä ihmiselle ja toivotaan oikein vaikeuksia lisää perheelle jolla on jo niitä ihan riittämiin normaalin elämän kanssa.

• Tykkää
Reactions: ElectricBlue_
Täällä taas.

Miehen tulot on sellaiset, että just ja just riittää meille eli ts. päivähoitomaksuihin (186e) olisi varaa (osittain) mutta sosiaalitoimisto tarjoutui maksamaan ne ehdottaen lastensuojeluasiakkuutta joka on ehtona maksamiseen. Ph-maksut maksetaan siis lastensuojelullisena toimenpiteenä. Ja kyllä täältä sos.toimisto löytyy, kunnantalolta ihan.

Mitä helkuttia??? Meillä bruttotulot n. 3500 ja hoitomaksu 117 euroa osa-aikahoidosta (15 /KK)
On uusi omakotitalo jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei mene läpi;28862964:
Ap, miksi sossu ei korvaa teille päivähoitomaksuja ilman lastensuojeluasiakkuutta, kun muille se kyllä korvaa?
Oletteko joku poikkeustapaus?

Tähän en osaa vastata. Emme ole tietääkseni poikkeustapauksia... käymme sosiaalitoimistossa vain rahallisen avun takia. Tai siis muuta syytä ei ole kuin että saamme toimeentulotuen jolla täydennämme miehen palkkaa = saamme maksettua laskut ja ostettua ruuan ajallaan. Emme muuta ylimääräistä ole saaneet ikinä kuin nuo päivähoitomaksut ja tänään 50e maksusitoumuksen.

JA missäs ls-ilmoitukset käsitellään 24 tunnin sisällä?? kun aihe on "tuollainen"?

Tosin en yhtään ihmettele - ap sun asenteessa tuntuu olevan joku tosi pahasti vialla. Sulle on tiedoitettu että pk:ssa käytetään sadavaatteita ja sä vaan jänkäämällä jänkäät että ei siellä niitä tarvita SUN mielestä. Vähän keskenkasvuinen asenne jo lähtökohtaisesti. Toivottavasti et kaikessa muussakin ole se vastarannan kiiski joka ei voi ammattilaisten toiveita kuunnella vaan junnaa ja jannaa vastaan. Mä ymmärän tuon tyyppisen käytöksen teini-ikäiseltä äitiä kohtaan. Mutta aikuisessa maailmassa sopeutuminen ja ymmärtäminen on valtteja. Mitä sitten jos te kotona ette niitä takkeja tartte ettekä ulkoile kuin priima kelillä. Mutta hoitopaikka on eri juttu.

Minusta ei ole syy tehdä lastensuojeluilmoitusta jos lapsilla ei ole sadetakkeja, jos päiväkoti on ilmoittanut ettei kovalla sateella ulkoilla.

Itsekin kiltisti vein viimevuonna eskarilaiselle sadevaatteet päiväkotiin, joita ei käytetty KERTAAKAAN. kyllä vähän harmittaa että ostat uudet sadevaatteet, joita ei käytetä kertaakaan ja joita ei enää saa samaan hintaan myytyä eteenpäin. Eskarin loputtua olivat jo jääneet pieneksi. Meillä ei ole rahaa liikaa, joten mieluusti olisin käyttänyt nuokin rahat johonkin hyödyllisempään.

Miten tälläisen asiakkuuden saa? Että maksetaan ilman edellytyksiäkin? Kyllä meilläkin on periaatteessa varaa maksaa ne pk-maksut itsekin, mutta jos joku muu ne maksaisi, niin olisihan se kiva :D

Tästä voi vaan kummastella, että miksi edes pk-maksuissa on mitään omavastuuta ja tulorajoja? Jos nekin, joka yleisten normien mukaan maksaisivat pk-maksua, saavat sen ilmaiseksi....

Meille sitä ehdotettiin. Sitten meinasivat lopettaa mutta itse pyysin jatkoa.

Meillä lasten pk-maksut on 156 euroa (keskiarvobruttotuloista laskettuna, sis. kesälomarahat). Miehen tulot vaihtelevat kuukausittain, nettona 1800-2100 euroa. Sosiaalitoimistosta tt-tukea tulee useimmiten 100-200 euroa kuukaudessa. Tämän päälle tuo maksu maksetaan. Enempää en mielellään asioitamme paljasta kun ne ei taas tähän kuulu mitenkään.

Johan on pk:n tätillä otsaa. Sinuna tekisin siitä tädistä ilmoituksen, koska näyttää siltä, että hän on ottanut teidät silmätikuksi. Todella idioottimainen lastensuojeluilmoitus. Todella epäammattimaista käytöstä ja empatian puutetta. Valitettavasti välillä noita "helmiä" on päiväkodeissa töissä.
Tsemppiä teille!

Meille sitä ehdotettiin. Sitten meinasivat lopettaa mutta itse pyysin jatkoa.

Meillä lasten pk-maksut on 156 euroa (keskiarvobruttotuloista laskettuna, sis. kesälomarahat). Miehen tulot vaihtelevat kuukausittain, nettona 1800-2100 euroa. Sosiaalitoimistosta tt-tukea tulee useimmiten 100-200 euroa kuukaudessa. Tämän päälle tuo maksu maksetaan. Enempää en mielellään asioitamme paljasta kun ne ei taas tähän kuulu mitenkään.

Sori, tuli näppäilyvirhe tähän eli hoitomaksu on siis 186 eikä 156e. :)

Kyllä minä nyt kävisin kysymässä mitä muuta tämä täti on kirjoitellut teistä "mustaa
kirjaan". Ja kävisin tarhan kanssa muutenkin keskustelun misdä menee "heidän rajat". Sanoisin ihan suoraa että jos tällaisista pikku asioista HETI tehdään ilmoitus, niin en minä ainakaan uskaltaisi kohta enää tuoda lapsia hoitoon. Vaikka värittäisin totuutta sanomalla että vaikka sit joku oma sisar voisi lapsia hoitaa pakon edessä.

En nyt sano että näin on, mutta joskus valitettavadti yksittäisen työntekijän oma väsymys voi ilmetä tällaisena "yliherkkyytenä". Ollaan niin väsyneitä omaan elämäntilanteeseen, ollaan mahd riidelty kotona ja väännetty kättä joka asiasta, niin sitten tämä myös ilmenee töussä tälläusena " jossei tähän heti puututa kunnolla, niin ei ne koskaan opi"-asenteella. Nähdään punaista heti kun nuori äiti ei tottele "AMMATTIKASVATTAJAA" ja tekee työn mahdottomaksi... sitä olisi niin kiva olla täydellinen, mutta kun se sos.toim.asiakaslapsilla ei ole sadetakkeja niin tuntuu koko maailma kaatuvan, eikä nähdä että aika hyvinhän ne asiat kuitenkin on.

Epäilykset heräävät monesti tuntemattomuudesta.. muut työntekijät ehkä hieman tutustuivat teihin jos kävitte sielä tutustumassa.. pystyisitkö ap jäädä joku päivä nähdessäsi tuon saman työntekijän jäämään vaikka vähäks aikaa muuten vaan juttelee tädin kanssa, tai lasten kanssa juttelee häne kanssaa ihan niitä mäitä, tai jäädä seurailee tai leikkii vähäks aikas lasten kanssa että täti näkisi että ihan mukavastihan teillä menee.

Toivon kaikille osapuolille kovasti jaksamista ja hieman valoisampaa jatkoa syksyyn.

No, mutta eikö tuo nyt mennyt niin hyvin kuin vain voi?

Päiväkoti edellyttää niitä sadetakkeja joihin ap:lla ei ollut varaa. Päivähoito teki ls-ilmon ja ap:lle annettiin raha noita takkeja varten. Ei mitään negatiivisia seurauksia ap:n perheelle, lapset saavat sadetakit eivätkä joudu kastumaan jos pihalla ollaankin sateessa pidempään eikä ap:n tarvi enää vääntää päiväkodin kanssa kättä noista sadetakkien tarpeellisuuksista. :)

Lähtökohtaisesti ole aina päikkytätien puolella. Heihin mahtuu selvästi vähemmän "maanantai kappaleita" kuin vanhempiin joista liian moni on no päästä pideltävä

Eikä tämä siinä mielessä tee poikkeusta. Rahavaikeuksille "ei voi mitään". Mutta kyllä yhteisiä sääntöjä /sovittuja tapoja toimia tulisi noudattaa vaikka oma mielipide joskus olisikin toinen. Siinähän lapsikin oppii arvokaita asiota elämästä, siitä että aina se oma mielipide ei ole se määrittävä mielipide. Päiväkodilla on syynsä vaatia sadevaatteet. Onko sitä niin kamala kunnioittaa? ymmärrän rahapointin - mutta en vastaan jänkäämistä sitten lainkaan.

[QUOTE="Vieras";28863024]Voi vittu sentään, ja noilla tuloilla ette pärjää! Ei ole todellista!![/QUOTE]

Mulla ei ole tuloja lainkaan, ollaan 4 henkinen perhe. Ne on siis kokonaisuudessaan tulot. On otettava huomioon myös menot. Ei pelkät tulot vaan myös menot.

Vuokramme on kunnalla asuessa 776,84 euroa. Ja vaikka kyseessä on noin 2000 asukkaan kylä, kyllä, vuokrat ovat lähes tähtitieteelliset. Asumme kolmiossa. Lisäksi menee rahaa minun koulumatkoihin, koulukirjoihin ja opintomaksuihin ja miehen työmatkoihin ja -ruokaan, esikoisen harrastukseen, ruokaan, vakuutuksiin jne.

[QUOTE="Vieras";28862812]Mulla on kyllä sellainen periaate ollut että lasten varusteista ei tingitä. Pahimmillaan vedin itse kesäkengissä talven yli kun ei ollut varaa hankkia itelle kenkiä mutta lapsilla oli kunnon reimatecin haalarit. Tämä on priorisointikysymys, olis hyvä jättää se tukanvärjääminen vähemmälle ja tupakkirahat/kaljat säästetään lastenvaatteisiin?? [/QUOTE]

No onko tuokaan nyt niin järkevää? Mieluummin ostaa itselle talvikengät kirppikseltä ja lapselle vaikka jonkun Lassien haalarin. Paitsi toki, jos haluaa olla marttyyri. Ja tukanvärjäys ja kalja on niin halpaa, että tuossa minun esimerkissäni niihinkin jäisi rahaa :)

JA missäs ls-ilmoitukset käsitellään 24 tunnin sisällä?? kun aihe on "tuollainen"?

Tosin en yhtään ihmettele - ap sun asenteessa tuntuu olevan joku tosi pahasti vialla. Sulle on tiedoitettu että pk:ssa käytetään sadavaatteita ja sä vaan jänkäämällä jänkäät että ei siellä niitä tarvita SUN mielestä. Vähän keskenkasvuinen asenne jo lähtökohtaisesti. Toivottavasti et kaikessa muussakin ole se vastarannan kiiski joka ei voi ammattilaisten toiveita kuunnella vaan junnaa ja jannaa vastaan. Mä ymmärän tuon tyyppisen käytöksen teini-ikäiseltä äitiä kohtaan. Mutta aikuisessa maailmassa sopeutuminen ja ymmärtäminen on valtteja. Mitä sitten jos te kotona ette niitä takkeja tartte ettekä ulkoile kuin priima kelillä. Mutta hoitopaikka on eri juttu.

Itsekin ihmettelen ja sitäkin, että voiko joku saada maksusitoumuksia lastensuojelusta vai meni lastensuojelusta tieto toimeentulotukikäsittelijälle vai miten. En ole koskaan kuullut kenenkään saavan noin nopeaan rahaa/maksusitoumuksia. Mutta ehkä vielä joskus itsekin opin tämän maailman...

Meinasin, että pyydän keskusteluaikaa päiväkodinjohtajan kanssa, sillä jotenkin jäi nyt paha maku suuhun tuosta lto:sta kun tuolleen puuttui asiaan minun, monen muun ja jopa sosiaalitoimiston mielestä turhaan. En tiedä millaista palautetta saa sos.toimistosta mutta haluan itsekin antaa palautetta. Itse tosiaan sanoi (ja lastenhoitaja myös tutustuessa) että he eivät ulkoile kaatosateella mutta voivat mennä pihalle pienellä sateella ja märällä kelillä. Tämä on ok, vein kurahaalarit, kumpparit ja näillä oletin (onko väärä sana) pärjäävän kun aiemmissa hoitopaikoissa (pph ja ryhmis) ovat myös pärjänneet. Ei ollut mitään puhetta, että millaiset varusteet vaativat, että myös sadetakki on pakollinen. En kyllä muista, että olisin kaikilla muillakaan sadetakkia nähnyt, varmaksi en voi sanoa. Mietin vaan, että ollaanko tässä nyt jotain silmätikkuja.

Yhteistyössä