Nyt teki anoppi viimeisen temppunsa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Halinappi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No olipa käytöstä anopilta :o :headwall:

Jos muhun käytäs tolleen käsiksi niin kyllä olis välit meilläkin poikki ja tasan niin kauan että olis kunnolla pyydetty anteeksi.Ja anopin pitäs luvata että ei enää sekaannu meidän tapaan kasvattaa lapsia.

Mutta, mä en usko että koskaan voisin täysin unohtaa sitä että mua haukuttais huonoksi äidiksi :/ Tuskin välit ennalleen koskaan palais.

No ei voi muuta kun toivoa että saatte joskus välinne kuntoon :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja familia:
En ma valeja poikki pistais. Mummo se varmaan kans ajattelee pojanpoikansa parasta vaikka ihan eri viisiin kun aiti. Kieltamatta tempperamenttinen ja arsyttava akka mut sun miehes aiti ja pojan isoaiti niin en mitaan porttikieltoa en laittais. Pikemminkin saalittaa ja vaikuttaa aika yksinaiselta se mummeli.

Vihalla ja kaunalla en kuitenkaan tiija kenenkaan parantaneen kaytostansa. Toivottavasti saatte pelisaannot sovittua ilman etta tarvii montaa vuonna kilpailla siina kuka oli oikeessa ja kuka teki enemman oikein.

Ei niitä lapsia tehdä isovanhempien iloksi, vaan ihan itselle. Eikä isovanhemmilla ole mitään oikeuksia lastenlapsiinsa. On ihan vanhempien harkinnassa, paljonko haluavat isovanhempia mukaan elämäänsä ja missä raja kulkee. Jos isovanhemmat käyttäytyy kuten ap:n anoppi, pitää eukolle tehdä selväksi, että tuollaisella käytöksellä ajaa lapset ja lapsenlapset pois. Ihanaa, jos lapsilla on mummut ja papat elämässään mukana, mutta en kyllä itse haluaisi hinnalla millä hyvänsä heitä pitää...

Varmaan jokaisen nuorenparin täytyy käydä vanhempiensa kanssa enemmän tai vähemmän taistelua siitä kuka lopulta määrää ja päättää lapsenlapsien hoidosta ja elämästä. Mulla oli ihan samanlaista äitini, ja osittain anoppini kanssa, mutta meillä sanominen sentään on auttanut. Mummut ovat ymmärtäneet jättäytyä taaemmas. Ei ole tarvinnut huutaa tai alkaa käymään käsiksi. Mitähän anoppisi mielessä on tuossa vaiheessa oikein kulkenut? :/
Toisaalta - mä annan mummuille aika lailla täyden määräysvallan, kun heillä ollaan. He tietävät kaappinsa, että saako lapsi sinne katsoa vai ei. Voin sanoa lapselle, että nyt voit katsoa, kun mummi lupasi. Tämä on mummin ja papan koti, he määräävät täällä. Samoin ruoan kanssa (siitä asiasta piti aikanaan puhua, että oikea ruoka ensin, ja niin he ovat sitten menetelleetkin), ei se ole niin kamalaa, jos mummulassa syödään herkkuja enemmän kuin kotona. Ja muutenkin, annan mummujen hemmotella meidän lapsia, siitä nauttivat sekä isovanhemmat, että lapset.
Läheiset ihmiset ovat lapselle aina rikkaus. Heitä ei voi joka asiassa vääntää oman muotin mukaisiksi, vaan heidän on annettava olla omia itsejään. Lapsi muodostaa heihin omanlaisensa suhteen. Toivottavasti löydätte kuitenkin vielä yhteisen sävelen tässä asiassa :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins:
Varmaan jokaisen nuorenparin täytyy käydä vanhempiensa kanssa enemmän tai vähemmän taistelua siitä kuka lopulta määrää ja päättää lapsenlapsien hoidosta ja elämästä. Mulla oli ihan samanlaista äitini, ja osittain anoppini kanssa, mutta meillä sanominen sentään on auttanut. Mummut ovat ymmärtäneet jättäytyä taaemmas. Ei ole tarvinnut huutaa tai alkaa käymään käsiksi. Mitähän anoppisi mielessä on tuossa vaiheessa oikein kulkenut? :/
Toisaalta - mä annan mummuille aika lailla täyden määräysvallan, kun heillä ollaan. He tietävät kaappinsa, että saako lapsi sinne katsoa vai ei. Voin sanoa lapselle, että nyt voit katsoa, kun mummi lupasi. Tämä on mummin ja papan koti, he määräävät täällä. Samoin ruoan kanssa (siitä asiasta piti aikanaan puhua, että oikea ruoka ensin, ja niin he ovat sitten menetelleetkin), ei se ole niin kamalaa, jos mummulassa syödään herkkuja enemmän kuin kotona. Ja muutenkin, annan mummujen hemmotella meidän lapsia, siitä nauttivat sekä isovanhemmat, että lapset.
Läheiset ihmiset ovat lapselle aina rikkaus. Heitä ei voi joka asiassa vääntää oman muotin mukaisiksi, vaan heidän on annettava olla omia itsejään. Lapsi muodostaa heihin omanlaisensa suhteen. Toivottavasti löydätte kuitenkin vielä yhteisen sävelen tässä asiassa :hug:
Meillä on toimittu ihan samalla tavalla. Mummulassa on mummin ja ukin säännöt, kotona on äidin säännöt, isän luona on isän säännöt, isän morisamen luona on hänen sääntönsä, kyläpaikassa on kyläpaikan säännöt jne. Talossa talon tavalla. Ei ole sekoittanut mun lasteni päätä.

Tönimistä yms en hyväksy itseäni enkä lapsiani kohtaan, oli sitten tekijä kuinka sukua tahansa.

Toisaalta - mä annan mummuille aika lailla täyden määräysvallan, kun heillä ollaan. He tietävät kaappinsa, että saako lapsi sinne katsoa vai ei. Voin sanoa lapselle, että nyt voit katsoa, kun mummi lupasi. Tämä on mummin ja papan koti, he määräävät täällä. Samoin ruoan kanssa (siitä asiasta piti aikanaan puhua, että oikea ruoka ensin, ja niin he ovat sitten menetelleetkin), ei se ole niin kamalaa, jos mummulassa syödään herkkuja enemmän kuin kotona.

Näin minäkin ajattelen! Lapset ovat fiksuja ja huomaavat kyllä, että mikä käy ja menee läpi mummolla, ei käy/toimi kotona. Isovanhemmat ja kummit yms opettavat kuitenkin lapsille sitä, että ei ole vain yhtä ainoaa oikeaa tapaa toimia... Kunhan vanhemmilla se lopullinen määräysvalta. :hug: Tosin tuon anopin käytös muutoin ala-arvoista..

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Tönimistä yms en hyväksy itseäni enkä lapsiani kohtaan, oli sitten tekijä kuinka sukua tahansa.

Joo, se oli selvä ylilyönti ap:n anopin taholta. Sitä ei pidäkään hyväksyä. Vielä uudestaan lukiessa tuli mieleeni tuo ap:n miehen siskon avioero ja anopin reaktio siihen... kun anoppi on ollut nuori, niin eroaminen on ollut silloin hyvin harvinaista ja jopa häpeä. Avioliitto on myös taannut naiselle siihen aikaan taloudellisen turvan ja monet naiset ovatkin kärsineet em. syiden vuoksi huonoissa liitoissa. Anopin ajatukset saattavat vieläkin kulkea silloin opittuja ratoja, ja miehen sisko ei ole sen vuoksi saanut äitinsä hyväksyntää asialle.

Ja tässä taas eräs esimerkki, joka voisi meitä nuorempia naisia opettaa olemaan parempia anoppeja omille miniöillemme. Yritetään me sitten tulla heidän kanssaan paremmin toimeen :)

Kyllähän tästä selvästi näkee että anoppi on ns. oldschool elikkä miniää saa ja pitää dissata, varmaan aikoinaan itsekin saanut kokea ihan samaa paskaa. On se kumma ettei ihmiset huomaa että ajat muuttuvat.

Alkuperäinen kirjoittaja +:
Toisaalta - mä annan mummuille aika lailla täyden määräysvallan, kun heillä ollaan. He tietävät kaappinsa, että saako lapsi sinne katsoa vai ei. Voin sanoa lapselle, että nyt voit katsoa, kun mummi lupasi. Tämä on mummin ja papan koti, he määräävät täällä. Samoin ruoan kanssa (siitä asiasta piti aikanaan puhua, että oikea ruoka ensin, ja niin he ovat sitten menetelleetkin), ei se ole niin kamalaa, jos mummulassa syödään herkkuja enemmän kuin kotona.

Näin minäkin ajattelen! Lapset ovat fiksuja ja huomaavat kyllä, että mikä käy ja menee läpi mummolla, ei käy/toimi kotona. Isovanhemmat ja kummit yms opettavat kuitenkin lapsille sitä, että ei ole vain yhtä ainoaa oikeaa tapaa toimia... Kunhan vanhemmilla se lopullinen määräysvalta. :hug: Tosin tuon anopin käytös muutoin ala-arvoista..
olen ihan samaa mieltä teidän kanssanne. Jokainen määrää omassa huushollissaan. Miniät ottavat monet asiat turhan henk.koht., siis jos mummo lasta viihdyttääkseen antaa lapsen nyt vaikka mennä sinne kaapille, se ei siis varmaan ole miniälle mikään näpäytys. Muuten ap:n anopin käytös toki on tuomittavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Venni:

olen ihan samaa mieltä teidän kanssanne. Jokainen määrää omassa huushollissaan. Miniät ottavat monet asiat turhan henk.koht., siis jos mummo lasta viihdyttääkseen antaa lapsen nyt vaikka mennä sinne kaapille, se ei siis varmaan ole miniälle mikään näpäytys. Muuten ap:n anopin käytös toki on tuomittavaa.

Ei muakaan häritse se että mummi antaa mummolassa herkkuja ja että siellä saa tehdä joitakin asioita mitä kotona ei tehda, mutta se häiritsee että anoppi kumoaa sen mitä mä sanon pojallle, poikkeuksetta lähes joka kerta!
Toivon kyllä että tämä saataisiin asiallisesti juteltua anopin kanssa, kunhan vaan anoppikin tajuais sen...
Mies kävi vaihtamassa kesä renkaat autoon vanhempiensa pihassa ja oli vähän kuulostellut mikä on siellä suunnalla fiilikset niin anoppi oli eka meinannu että asiassa ei ole mitään puhuttavaa... hetken päästä oli tokassu että antaa tilanteen rauhoittua...
Mutta saa nyt sitte nähdä että tokeneeko tästä välit vai ei...

kyläreissulla itse älynnyt käyttäytyä?mitä se nyt ois ollut jos kerrankin oisit antanut mummun olla sen penskas kanssa.aika pikkuminen oot ja viellä heti perheneuvolaan juttelemaan hoh hoijaa.oot kyllä aikamoinen

kyläreissulla itse älynnyt käyttäytyä?mitä se nyt ois ollut jos kerrankin oisit antanut mummun olla sen penskas kanssa.aika pikkuminen oot ja viellä heti perheneuvolaan juttelemaan hoh hoijaa.oot kyllä aikamoinen

Kyllä on kauhee anoppi, ei millään pahalla.. Ei omakaan anoppi parhaasta päästä oo, mutta väleissä kuitenkin ollaan.. Kirjotinkin yhdellä foorumilla omasta anopistani pienen pätkän ja liitän sen tähän.. Ei ehkä niin paha kuin ap:n anoppi, mutta sitä mietin kun lapsi syntyy (odotan esikoista), että kuinka paha omastani tulee :|

Mulla ainakin ihan hirveetä touhua koko ajan, ku paapoo avokkiani jatkuvasti.siis meillähän juttu meni niin, että asumme siis anoppimme talossa, mutta anoppi itse asuu toisella paikkakunnalla. Siis homman nimi on se kun joka ikinen päivä sen on pakko soittaa avokille, vaikka minkäännäköistä syytä ei ole, ja käy todella usein täällä ja alkaa hääräämään kaikkee omaansa, tiskaa, välillä myös pyykkiä. Yksikin kerta kävi meidän makuuhuoneen komerosta hakemassa puhtaat pyyhkeet vessaan kun niitä sillä sekunnilla siellä ei ollut kun ne juuri sieltä olin pesuun vienyt. olemme myös ostaneet uusia kodinkoneita säästörahoillamme, ja on kyllä valittamista tullut kun "vanhatkin vielä niin hyviä" ja lässyn lää. AARGHH, menee hermo.
Ja jos avokki ei puhelimeensa vastaa heti, niin soitto tulee mulle ja kamala hätä, et miksei se vastaa puhelimeen. äskenkin olimme tupakalla ja niin kävi. Niin ja ihan pakko mainita vielä siitä, että hyvin usein sunnuntaisin sieltä tulee koko perhe meille (kaks lasta asuu viä kotona) ja alkaa tekemään ruokaa meille.. pääsiäisviikonloppuna olin siskollani hoitamassa kummipoikaani ja kun pääsin takaisin kotiin, he olivat meillä ja meidän oli tarkoitus lähtee mun porukoille syömään, niin ei ku anoppi ilmottaa, että rupee paistaan lettuja. jumalauta ku meinas kiehahtaa.. ilmotin vaan että meille ollaan menossa syömään, niin tokas vaan et juu se (avokki) kertokin jo. Ymmärrän kyllä, että tää on sen talo, mutta me ei varmaan koskaan saada elää rauhassa, ja kun se ei taida ymmärtää että tää on meidän koti, et kyl me pidetään tästä huolta jne.. mulla olis näitä stooreja enemmänkin kerrottavana, mut eiköhän tää jo riitä. Oon kyllä asiasta pikkusen tolle miehelle puhunu, mut ei se vaan taida käsittää.. Mua vaan niin ahdistaa koko juttu.Miehen pikkusisko just kyselikin, että meinaanko viettää synttäreitäni sillon kun ne on.. sanoin että en mitään vietä. ilmotti vaan, et ollaan kuiteski tulos sillon, että tiedoks vaan.. ihan kiva sillai.voi jumalauta ku vituttaa.anteeksi kielenkäyttöni.

Alkuperäinen kirjoittaja kukka88:
Kyllä on kauhee anoppi, ei millään pahalla.. Ei omakaan anoppi parhaasta päästä oo, mutta väleissä kuitenkin ollaan.. Kirjotinkin yhdellä foorumilla omasta anopistani pienen pätkän ja liitän sen tähän.. Ei ehkä niin paha kuin ap:n anoppi, mutta sitä mietin kun lapsi syntyy (odotan esikoista), että kuinka paha omastani tulee :|

Mulla ainakin ihan hirveetä touhua koko ajan, ku paapoo avokkiani jatkuvasti.siis meillähän juttu meni niin, että asumme siis anoppimme talossa, mutta anoppi itse asuu toisella paikkakunnalla. Siis homman nimi on se kun joka ikinen päivä sen on pakko soittaa avokille, vaikka minkäännäköistä syytä ei ole, ja käy todella usein täällä ja alkaa hääräämään kaikkee omaansa, tiskaa, välillä myös pyykkiä. Yksikin kerta kävi meidän makuuhuoneen komerosta hakemassa puhtaat pyyhkeet vessaan kun niitä sillä sekunnilla siellä ei ollut kun ne juuri sieltä olin pesuun vienyt. olemme myös ostaneet uusia kodinkoneita säästörahoillamme, ja on kyllä valittamista tullut kun "vanhatkin vielä niin hyviä" ja lässyn lää. AARGHH, menee hermo.
Ja jos avokki ei puhelimeensa vastaa heti, niin soitto tulee mulle ja kamala hätä, et miksei se vastaa puhelimeen. äskenkin olimme tupakalla ja niin kävi. Niin ja ihan pakko mainita vielä siitä, että hyvin usein sunnuntaisin sieltä tulee koko perhe meille (kaks lasta asuu viä kotona) ja alkaa tekemään ruokaa meille.. pääsiäisviikonloppuna olin siskollani hoitamassa kummipoikaani ja kun pääsin takaisin kotiin, he olivat meillä ja meidän oli tarkoitus lähtee mun porukoille syömään, niin ei ku anoppi ilmottaa, että rupee paistaan lettuja. jumalauta ku meinas kiehahtaa.. ilmotin vaan että meille ollaan menossa syömään, niin tokas vaan et juu se (avokki) kertokin jo. Ymmärrän kyllä, että tää on sen talo, mutta me ei varmaan koskaan saada elää rauhassa, ja kun se ei taida ymmärtää että tää on meidän koti, et kyl me pidetään tästä huolta jne.. mulla olis näitä stooreja enemmänkin kerrottavana, mut eiköhän tää jo riitä. Oon kyllä asiasta pikkusen tolle miehelle puhunu, mut ei se vaan taida käsittää.. Mua vaan niin ahdistaa koko juttu.Miehen pikkusisko just kyselikin, että meinaanko viettää synttäreitäni sillon kun ne on.. sanoin että en mitään vietä. ilmotti vaan, et ollaan kuiteski tulos sillon, että tiedoks vaan.. ihan kiva sillai.voi jumalauta ku vituttaa.anteeksi kielenkäyttöni.

:hug: Se on inhottavaa kun ei saa elää rauhassa omaa elämää... Välillä tuntuu siltä että paras ois kun ei yhteyttä pitäis ollenkaan.. Mutta en voi vaatia miestäni katkaisemaan välejään vanhempiinsa ja sen verran nyt rajoitan lasten menoa sinne että hoitoon eivät sinne jää.. huomenna mies on ilmeisesti menossa pojan kanssa käymään vanhempiensa luona.
Joitakin asioita voi painaa villasella mutta kaikkee paskaa ei tartte kestää.. ja mulla se raja tuli tosiaan tässä tilanteessa.

Enpä sietäisi tollasta käytöstä... Te asutte nyt ko asunnossa ja se pitäisi tulla anopillekin selväksi... Häärätköön kotonaan! En laskisi enää sisälle, elleivät opi käyttäytymään kuten kylässä kuuluukin... Ihan tosiaan olisi vakava keskustelun paikka! Älkääkä aina laittako sitä miestä asialle, aikuisena ihmisenä ja suhteen tasavertaisena jäsenenä, voitte hoitaa "likaisen työn" myös itse. Tiedän, se ON vaikeaa... Voimia!

Meillä samanlainen tilanne appiukon kanssa. Hänen tapansa on kuulemma ainoa oikea tapa hoitaa lapsia. En tiedä onko, koska neljä hänen lapsistaan on huostassa.

Onneksi ketjun aloittajalla on mies puolellaan ja sai puhuttua asioista siellä perheneuvolassa.

Enpä sietäisi tollasta käytöstä... Te asutte nyt ko asunnossa ja se pitäisi tulla anopillekin selväksi... Häärätköön kotonaan! En laskisi enää sisälle, elleivät opi käyttäytymään kuten kylässä kuuluukin... Ihan tosiaan olisi vakava keskustelun paikka! Älkääkä aina laittako sitä miestä asialle, aikuisena ihmisenä ja suhteen tasavertaisena jäsenenä, voitte hoitaa "likaisen työn" myös itse. Tiedän, se ON vaikeaa... Voimia!

Nii,in oliskin niin helppoo, mutta kun avokin perheeltä kuiteski löytyy avaimet tänne meille.. Eikä se anoppi kyllä usko puhetta millään.. Äskenkin soitti avokille ja mies sano, et älä soittele koko aikaa, anoppi vaan, et höpö höpö.. Mulla on tää raskaus tooosi alussa rv4+5 ja eilen nyt sit sanottiin hänelle, että susta tulee mummi, hyvin otti asian, mutta tänään puhelimessa sanoi, että täytyy kaikkia tarvikkeita ruveta ostamaan.. Täytyy vähän stoppailla kyllä anoppia ku kuiteski näin alussa tää juttu ja mikään ei oo varmaa.. arvasin jotenki, et se menee tällaseks hössötykseks.. Niin ja tosta asuntohommasta vielä kun tämä siis oikeasti anopin isän talo, mutta siirtynyt sitten anopille.. Asumme siis ilmaiseksi, että siinä mielessä meillä asiat hyvin, vaikkakin suunnitteilla ostaa oma jossain vaiheessa.. Ja kyllähän anoppi ihan mukava on mutta vähän liikaa tuntuu olevan tuota määräysvaltaa ja turhaa huolehtimista (ja hössötystä)
Mutta kun aikani olen hiljaa niin se todennäköisesti purkautuu ulos hirveellä voimalla niinkuin kävi ex-anopin kanssa (silloun eri jutut kuiteski).. Koetetaan kestää :laugh:

Mä varmaan vaihtaisin lukot... :whistle: Oon nykyään niin tarkka omasta tilasta, että en kestäis... Aikoinaan kotona asuessa meillä oli aina ovet auki, ja sisään tuli noin vaan naapurit lainaamaan vessapaprua tai sokeria tms... Mutta poimi ne hyvät puolet ja anna anopin hankkia tarvikkeita, se on selvää säästöä... :) Ja anna hössöttää, voithan aina jättää vastaamatta puhelimeen tms. Ja ONNEA raskauteen!

Yhteistyössä