Lasten päiväkoti teki meistä lastensuojeluilmoituksen sen perusteella, ettei lapsilla ole sadetakkeja! Järkeäkö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huh huh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä minulla on yksi tuttu, joka itse haki lastensuojeluasiakkaaksi sillä perusteella, että sai lapselleen hoitopaikan ja maksuttoman sellaisen. Ei täällä saanut sitä pelkästään sos.toimiston kautta. Kai se on paikkakuntakohtainen tuokin etu.

Itsekin ihmettelen ja sitäkin, että voiko joku saada maksusitoumuksia lastensuojelusta vai meni lastensuojelusta tieto toimeentulotukikäsittelijälle vai miten. En ole koskaan kuullut kenenkään saavan noin nopeaan rahaa/maksusitoumuksia. Mutta ehkä vielä joskus itsekin opin tämän maailman...

Ööö... en tiedä miten teillä on mutta meillä toimeentulotuen käsittelijä on ihan se sama sosiaalitäti kuin mitä se joka käsittelee lastensuojelun asioita. Sosiaalitoimistossa on tasan se yksi virkailija töissä. Ei tarvitse tiedon mennä minnekään. :D Eikä täällä tosiaan ole kuin muutama sata lapsiperhettä (enimmäkseen vanhuksia ja eläkeläisiä), eikä kai ne kaikki ole sos.toimiston asiakkaita, niin ei ole isoja ruuhkia asioiden kanssa. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28863094:
No onko tuokaan nyt niin järkevää? Mieluummin ostaa itselle talvikengät kirppikseltä ja lapselle vaikka jonkun Lassien haalarin. Paitsi toki, jos haluaa olla marttyyri. Ja tukanvärjäys ja kalja on niin halpaa, että tuossa minun esimerkissäni niihinkin jäisi rahaa :)

En mä palellut kun tungin villasukat kenkiin. Keväällä totesin että kengät oli pilalla mutta sitten olikin jo varaa uusiin. Marttyyriksi en miellä itseäni, koska tein sen omasta tahdostani. Sossusta ei olla saatu ikinä rahaa vaikka tulot on olleet murto osan ap:n tuloista pahimmillaan. En kyllä käsitä miks ei saatu, kun käteen jäi jotain 900 e nettona. Siitä vuokra 500 ja kaikki laskut opintolainan lyhennyksineen... Ruokaan jäi jotain 150e. Selvittiin siitäkin silti.

Uskon kyllä, että ihan aiheesta tehty ls-ilmo. Kuulostaa vaan niin omituiselta tuo teidän tilanne... Ei muka oo varaa ostaa edes sadetakkia, vaikka ootte soskun asiakkaita. Kyllä se perustulo riittää kattamaan myös vaateostokset, mutta teillä taitaa rahanhallinta olla aika heikkoa...

Voihan niillä joillakin muilla olla vedenpitävät takit...? Siis ihan kunnolla vettä pitävät, jolloin sadetakki ei ole pakollinen. Mun mielestä on kurja asenne, että lapset hoidatetaan ilmaiseksi päiväkodissa eikä edes sen verran vo joustaa, että hankkisi sen sadetakin kun sitä pyydetään. Jos ei ole rahaa niin ei ole, mutta on eri asia alkaa inttää, että teidän mielestä takkia ei tarvita.. Te ette lapsia päiväkotiaikana hoida, joten te ette päätä, tarvitaanko niitä takkeja vai ei...

Mutta kiva että asia järjestyi ja saitte apua tarvikkeiden hankintaan :)

No, mutta eikö tuo nyt mennyt niin hyvin kuin vain voi?

Päiväkoti edellyttää niitä sadetakkeja joihin ap:lla ei ollut varaa. Päivähoito teki ls-ilmon ja ap:lle annettiin raha noita takkeja varten. Ei mitään negatiivisia seurauksia ap:n perheelle, lapset saavat sadetakit eivätkä joudu kastumaan jos pihalla ollaankin sateessa pidempään eikä ap:n tarvi enää vääntää päiväkodin kanssa kättä noista sadetakkien tarpeellisuuksista. :)

Täysin samaa mieltä. Aikanaan kyllä ostin tytölle päiväkotiin sellaisa vaatteita, mitä toivottiin, mm. sadetakin ja sisätossut, joita omalla porukalla ollessa ei juuri tarvittu.

Ajattelin, että lapsen parhaaksihan ne ovat. Ja kun hyvin lapseni hoitavat, voin toki minäkin tuon verran tulla vastaan ja hankkia heidän mielestään asianmukaiset ja tarpeelliset varusteet.

• Tykkää
Reactions: Madicken04
Ehkä mä vaan olen tyhmä, kun haen sos.toimistosta tt-tukea, kun meillä siihen kerta on mahdollisuus ja oikeus. En välttämättä halua miettiä iltakausia ja öitä (niinku ennen tein), että miten selvitään siitä ja siitä laskusta, kun on mahdollista saada sos.toimistosta se satanen tai pari, joka auttaa paljon rahatilanteessa. Ei me joka kuukausi, silloin kun miehellä paremmat tulot (vaihtelee), saada edes sitä satastakaan, mutta on se joku kymppi edes parempi kuin nolla. Kai mä sit olen aika röyhkeä.

Ööö... en tiedä miten teillä on mutta meillä toimeentulotuen käsittelijä on ihan se sama sosiaalitäti kuin mitä se joka käsittelee lastensuojelun asioita. Sosiaalitoimistossa on tasan se yksi virkailija töissä. Ei tarvitse tiedon mennä minnekään. :D Eikä täällä tosiaan ole kuin muutama sata lapsiperhettä (enimmäkseen vanhuksia ja eläkeläisiä), eikä kai ne kaikki ole sos.toimiston asiakkaita, niin ei ole isoja ruuhkia asioiden kanssa. :)

Ok. Meillä siis lapsi lastensuojelun asiakas ja itse saan toimeentulotukea ja en ole koko virkailijaa koskaan nähnyt saati, että tietäisi mitään meidän perheen asioista. Paljon helpompaa olisi, jos sama tätsy voisi molemmat asiat hoitaa.

[QUOTE="vieras";28863154]Voihan niillä joillakin muilla olla vedenpitävät takit...? Siis ihan kunnolla vettä pitävät, jolloin sadetakki ei ole pakollinen. Mun mielestä on kurja asenne, että lapset hoidatetaan ilmaiseksi päiväkodissa eikä edes sen verran vo joustaa, että hankkisi sen sadetakin kun sitä pyydetään. Jos ei ole rahaa niin ei ole, mutta on eri asia alkaa inttää, että teidän mielestä takkia ei tarvita.. Te ette lapsia päiväkotiaikana hoida, joten te ette päätä, tarvitaanko niitä takkeja vai ei...

Mutta kiva että asia järjestyi ja saitte apua tarvikkeiden hankintaan :)[/QUOTE]

Joo, tokihan se voi olla niin että on 100% vettä pitävät takit. Meillä nyt on vaan 60% pitävät takit. (Tälleen kärjistettynä...)

Sadetakki on lto:n mielestä pakollinen kaikille, niin sanoi aamulla.

En tiennyt, että se on pakollinen ennen kuin lto siitä sanoi. Ei ole ollut aikaisemminkaan. Ehkä kysyn vielä johtajan ja jonkun hoitajan mielipidettäkin. Ja sosiaalitädin mielestä sadetakki ei voi olla pakollinen ja ilmoitukseen johtava asia.

siis haistakaa nyt te joiden mielestä se sade takki on välttämätön! Ostakaa lapsille po.pin vk haalari Ja viekää sinne kaatosateeseen ja istuttakaa lätäkköön. Meneekö vesiläpi? Ei. Ja ei, ne Ei maksa käytettynä sen enempää kuin joku halvempi haalari+sadevaatteet. Meillä pkssa annettu ohje että lapselle sadenpitävät vaatteet. Suurin osa vk vaatteista pitää sen veden, eli se riittää.

[QUOTE="vieras";28863154]Voihan niillä joillakin muilla olla vedenpitävät takit...? Siis ihan kunnolla vettä pitävät, jolloin sadetakki ei ole pakollinen. Mun mielestä on kurja asenne, että lapset hoidatetaan ilmaiseksi päiväkodissa eikä edes sen verran vo joustaa, että hankkisi sen sadetakin kun sitä pyydetään. Jos ei ole rahaa niin ei ole, mutta on eri asia alkaa inttää, että teidän mielestä takkia ei tarvita.. Te ette lapsia päiväkotiaikana hoida, joten te ette päätä, tarvitaanko niitä takkeja vai ei...

Mutta kiva että asia järjestyi ja saitte apua tarvikkeiden hankintaan :)[/QUOTE]

Peesi. Juurikin näin. Ei meilläkään tutustuessa kerrottu sen kummenmmin vaatteista. Mä oletin että lapset on ulkona sateellakin - ihan normaalia. Ja jos mä itse menen ulos sateella niin suojaan itseni täysin kastumiselta. Niinpä teen myös automaattisesti saman lapselle. Ottaen vielä huomioon että lapsi on pihalla pitkän ajan ja LEIKKII siellä märässä maassa. Itsestään selvää että lapsella on siis vaatteet jotka suojaavat kauttaaltaan märältä. Ei sitä tartte kertoa. Tosin meillä tuokin oli uusavuttomien vuoksi varmaan mainittu esittely "lehdykässä" minkä saimme kun lapset aloitti. Samaisessa lehdykässä oli myös ohje: Lasten kuravaatteet tulee vanhempien puhdistaa iltapäivä ulkoilun jälkeen. Vissiin taas joku älykääpiö viennyt likaiset kurikset roikkumaan kotiinlähtiessä hoidon säilytyspaikkaan ja olettanut että kyllä ne joku pesee ja puhdistaa...ihmisten yksinkertaisuus ei lakkaa ihmetyttämästä

Voi vittu kun vituttaa maksaa niitä veroja, tuollaistn takia jotka eivät "halua miettiä" miten selvitään. Voi helvetti kun olisin ite tajunnut silloin aikanaan lähteä parkumaan sossuun mutta tuli kyllä ylpeys vastaan silloin. Oli tarve ja halu pärjätä itse. Oon siitä vieläkin ylpeä, vaikka olisin marttyyrikin mutta silti ylpeä että selvittiin ilman. Todellakin valvottiin ja mietittiin miehen kanssa miten pärjätään, ite oltiin lapset tehty ja oma soppa keitetty niin silloin iten siitä piti selvitäkin. Ei todellakaan palvele sosiaalituen tarkoitusta tuo jos ei haluta tai jakseta miettiä miten rahaa säästetään jos tiedetään tulojen epäsäännöllisyys. Mä haluan korvamerkitä mun verotulot kehitysvammaisten ja syöpäsairaiden hoitoon, prkl.

Ehkä mä vaan olen tyhmä, kun haen sos.toimistosta tt-tukea, kun meillä siihen kerta on mahdollisuus ja oikeus. En välttämättä halua miettiä iltakausia ja öitä (niinku ennen tein), että miten selvitään siitä ja siitä laskusta, kun on mahdollista saada sos.toimistosta se satanen tai pari, joka auttaa paljon rahatilanteessa. Ei me joka kuukausi, silloin kun miehellä paremmat tulot (vaihtelee), saada edes sitä satastakaan, mutta on se joku kymppi edes parempi kuin nolla. Kai mä sit olen aika röyhkeä.

Eihän siinä mitään, jos olet tukeen oikeutettu.

Kuitenkin on pakko sanoa, että kyllä työssäkäyvänäkin joskus joutuu miettimään, kuinka tässä kuussa selvitään laskuista ja lainanlyhennyksistä. Mutta onneksi vielä toistaiseksi on selvitty.

Yhtä kaikki, pääasia että lapset saavat nyt ne sadekamat, eli eikös kaikki kääntynyt kuitenkin parhain päin.

No niin on käsitelty, pusipusi ja halihali vaan sossun asiakkaalle. SIlitellään vielä vähän poskea niin kyllä se paha mieli lähtee. Ens kuussa sitten uudestaan, jookos.

koska emme ole ennenkään tarvinneet sadetakkia. Esikoisella oli joskus sadetakki, jota käytettiin ehkä 1-2 kertaa, koska oli niin epäkäytännöllinen kuumuuden/hiostavuuden, jäykkyyden ja sen takia, ettei kovalla sateella olla ulkona. Sitten jos lapset itse sanoo, että äiti osta sadetakki kun olen kaatosateella ulkona niin sitten ostan. Voiko lto/päiväkoti pakottaa ostamaan sadetakin? Saas nähdä mitä sanovat sosiaalitoimistossa.

Mun mielestä sun kannattaisi olla kotiäiti, kun olet noin itsepäinen!
Jos päiväkodista pyydetään ostamaan sadetakkia, se on niiden käytäntö, ja silloin ostat sen sadetakin, vaikka naapurilta käytettynä tai kirppikseltä kolmella eurolla!!
Miksi heidän pitäisi alkaa selittelemään muille lapsille että sun lapsesi ei tartte laittaa päälle sadetakkia, kun muiden tarttee? Jos haluat itse päättää kaikesta, sitten hoidat omat lapsosesi kotona!
Lapsenko pitäisi itse huolehtia että on säänmukaisissa varusteissa? ("Sitten jos lapset itse sanoo, että äiti osta sadetakki kun olen kaatosateella ulkona niin sitten ostan.)Haloo. Ehkä ls-viranomaiset saavat sinulle taottua järkeä päähän. Lapsille ostetaan tarvittavat varusteet, eikä kaadeta vastuuta pienen lapsen niskaan.
Aikamoinen asenne sulla, minkä ikäinen olet? Vaikutat todella lapselliseta.

P.s. Sadetakki kuuluu perusvarusteisiin, jonka luulisi löytyvän jokaisen lapsiperheen naulakosta. Jos ei löydy, tarkoittaa se todennäköisimmin sitä, että äiti on laiska viemään lapset ulos kun sataa, eli syksyllä lapset nyhjöttävät sisällä. Anna lapsellesi mahdollisuus nauttia vesileikeistä kunnon kuravaatteet päällä ja vaihda vähän asennettasi, ettei se tartu lapsiin. Sinunlaistesi vanhempien lapset ei tule toimeen koulussa, koska ovat tottuneet että yleisistä säännöistä tai tavoista ei tarvitse välittää...

siis haistakaa nyt te joiden mielestä se sade takki on välttämätön! Ostakaa lapsille po.pin vk haalari Ja viekää sinne kaatosateeseen ja istuttakaa lätäkköön. Meneekö vesiläpi? Ei. Ja ei, ne Ei maksa käytettynä sen enempää kuin joku halvempi haalari+sadevaatteet. Meillä pkssa annettu ohje että lapselle sadenpitävät vaatteet. Suurin osa vk vaatteista pitää sen veden, eli se riittää.

Toimiihan ne. Mä en vaan jaksa pestä auton turvaistuimia rapaisen lapsen jäljiltä ja tykkään todellakin että on suojavaatteet jotka kuoria pois. Ja jotka on elämää helpommat pestä suihkuttelemalla. Juu juu, saa ton popin puvunkin pestyä suihkuttamalla mutta ei todellakaan ole niin helppo. ei sinne päinkään.

[QUOTE="Vieras";28863220]Voi vittu kun vituttaa maksaa niitä veroja, tuollaistn takia jotka eivät "halua miettiä" miten selvitään. Voi helvetti kun olisin ite tajunnut silloin aikanaan lähteä parkumaan sossuun mutta tuli kyllä ylpeys vastaan silloin. Oli tarve ja halu pärjätä itse. Oon siitä vieläkin ylpeä, vaikka olisin marttyyrikin mutta silti ylpeä että selvittiin ilman. Todellakin valvottiin ja mietittiin miehen kanssa miten pärjätään, ite oltiin lapset tehty ja oma soppa keitetty niin silloin iten siitä piti selvitäkin. Ei todellakaan palvele sosiaalituen tarkoitusta tuo jos ei haluta tai jakseta miettiä miten rahaa säästetään jos tiedetään tulojen epäsäännöllisyys. Mä haluan korvamerkitä mun verotulot kehitysvammaisten ja syöpäsairaiden hoitoon, prkl.[/QUOTE]

Mäkin oon ihan vitun ylpee ja marttyyri! Kuussa tulee kouraan se 700 € mikä menee talolainaan!!! Muuta ei st tuukkan! enkä ruinaa mistään mitään! Perintään menee mutta menköön! Ja kolme lasta, neljäs tulossa...

Se on kato joskus sellasta, että sitä elämää ei voi ennalta arvata! Eikä ole kun talolaina! 100 000...

Joo, tokihan se voi olla niin että on 100% vettä pitävät takit. Meillä nyt on vaan 60% pitävät takit. (Tälleen kärjistettynä...)

Sadetakki on lto:n mielestä pakollinen kaikille, niin sanoi aamulla.

En tiennyt, että se on pakollinen ennen kuin lto siitä sanoi. Ei ole ollut aikaisemminkaan. Ehkä kysyn vielä johtajan ja jonkun hoitajan mielipidettäkin. Ja sosiaalitädin mielestä sadetakki ei voi olla pakollinen ja ilmoitukseen johtava asia.

Et tiennyt etukäteen että sadetakki vaaditaan, mutta tiesit sen jälkeen kun lto kertoi. Sen sijaan että olisit sanonut että selvä, me koitamme hankkia takin mahdollisimman pian, aloit inttää, että sinun mielestäsi takkia ei tarvita.

Kerroit että teillä ei ole varaa lasten perusvarusteisiin (et ilmeisesti edes tarkentanut, että niihin on rahaa kyllä hetken päästä, mutta ei ihan tällä istumalla, kun et ole osannut varautua, koska pk ei ole ilmoittanut tarpeesta aikaisemmin), ja annoit ymmärtää, että ette edes yritä/halua sellaisia hankkia, koska teidän mielestä niitä ei tarvita. Lto teki ilmoituksen koska huolestui siitä, että lapsille ei huolehdista perusvarusteita, ilmoitus johti siihen että teille annetaan rahaa jolla voitte ostaa sadetakit, ja lapsillanne on asianmukaiset varusteet. Ja sinä haluat valittaa johtajalle?!

Kyllä mun käy sääliksi päiväkodin työntekijöitä.

(Ja pakko vielä listätä, että vaikka ulkoilu jätettäisiin väliin kaatosateessa, sateen jälkeen piha on aivan märkä, ja jos lapset leikkii jossain pensaikossa niin vesi menee helposti läpi jos takki ei ole kunnolla vedenpitävä. Päiväkodin työntekijät haluavat varmistaa, että lapsesi pysyvät lämpimänä ja kuivana.)

Pari omaa huomiotani:

- Ap sai rahat sossusta sadetakkeihin, ja miettii vielä että ehtiikö niitä lähteä hakemaan..bussit kaikki maksettu...ja vielä harmittelee että joutunee itskin laittamaan niihin osan omista rahoistaan... en ymmärrä.

-Ap:n perhe saa miehen tulojen lisäksi lapsilisät neljästä lapsesta, mikä tekee lähes 600€ lisää tuloihin.

En millään jaksa oikeasti uskoa ettei ap:lla olisi varaa laittaa huutonetistä omistakin rahoistaan yhteensä 20€ kummankin lapsen sadetakkiin.

Enkä ymmärrä miten joku edes viitsii lähteä taistelemaan sen puolesta ettei lapselleen osta sadetakkia.

Ai niin ja vielä, että jos ap:n perheellä olisi periaatteessa varaa maksaa pk maksut, niin eikö heidän taloudessa sitten pitäisi olla tuon maksun verran väljempää joka kuulle. Kyllä sillä parin sadan kuukausisäästöllä jo kerran vuodessa parin kympin sadetakin ostaa.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Miksi on niin vaikea myöntyä tiettyihin käytäntöihin? Mulla on kaikki kolme lasta ollut päikyssä ja kolmessa eri paikassa ovat olleet (isommalla ikäerolla nuo). Kaikissa on ollut käytäntönä kuravaatteet, mukaan lukien takki. En tiennyt edes että muuta käytäntöä olisi. Kai se mahdollista on.

Mahtaisko tässä olla niinkin että LTO on tiennyt että jos hän laittaa sossuun kommentin vaatetilanteesta niin rahat niihin saa "oikeoreitin" kautta lyhyessäkin ajassa? Ja näin tehnyt ap:lle enemmänkin palveluksen siinä. Nyt lapset saa kunnon varusteet - luulis ap: olevan tyytyväinen. Taisi vaan ottaa liikaa omalle tunnolle kun tajusi "typeryytensä" tuossa kohtaa että olettti ettei sadetakilla ole mitään funktiota. Hei ap, me kaikki tehdään joksu tyhmiä oletuksia tahi ei tajuta jotain. Normaalia. Get over it. Ja vastasuudessa kannattaa opetella "tottelemaan sääntöjä": Niin tylsää kuin se onkin, ne on ainoa tapa millä voidaan toimia porukkana/ryhmänä edes jotenkin järkevästi.

Et tiennyt etukäteen että sadetakki vaaditaan, mutta tiesit sen jälkeen kun lto kertoi. Sen sijaan että olisit sanonut että selvä, me koitamme hankkia takin mahdollisimman pian, aloit inttää, että sinun mielestäsi takkia ei tarvita.

Kerroit että teillä ei ole varaa lasten perusvarusteisiin (et ilmeisesti edes tarkentanut, että niihin on rahaa kyllä hetken päästä, mutta ei ihan tällä istumalla, kun et ole osannut varautua, koska pk ei ole ilmoittanut tarpeesta aikaisemmin), ja annoit ymmärtää, että ette edes yritä/halua sellaisia hankkia, koska teidän mielestä niitä ei tarvita. Lto teki ilmoituksen koska huolestui siitä, että lapsille ei huolehdista perusvarusteita, ilmoitus johti siihen että teille annetaan rahaa jolla voitte ostaa sadetakit, ja lapsillanne on asianmukaiset varusteet. Ja sinä haluat valittaa johtajalle?!

Kyllä mun käy sääliksi päiväkodin työntekijöitä.

(Ja pakko vielä listätä, että vaikka ulkoilu jätettäisiin väliin kaatosateessa, sateen jälkeen piha on aivan märkä, ja jos lapset leikkii jossain pensaikossa niin vesi menee helposti läpi jos takki ei ole kunnolla vedenpitävä. Päiväkodin työntekijät haluavat varmistaa, että lapsesi pysyvät lämpimänä ja kuivana.)

Sä teet taas omia päätelmiäsi.

Tiesin, että sadetakki vaaditaan tasan tarkkaan vasta eilen aamulla. Sanoin tällöin, että emme ole sellaista ennen tarvinneet, ei ole, eikä juuri nyt ole varaa ostaa. En inttänyt ettei sitä tarvita jne. enkä aio ikinä ostaa. Kerroin myös tällöin sille lto:lle, että lasten takit kyllä kestää sen veden millaisessa sateessa he ulkoilevat (olemme kotonakin ulkoilleet "normaalissa" sateessa, ei kaato-), mutta ei, sadetakki täytyisi olla. Tämä oli vaatimus. Kyllä mun mielestä jotain kertoo sekin, että sos.toimistosta sanotaan ettei sadetakkia tarvitse välttämättä mutta jos haluamme niin voimme ostaa.

Yhteistyössä