Lasten päiväkoti teki meistä lastensuojeluilmoituksen sen perusteella, ettei lapsilla ole sadetakkeja! Järkeäkö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huh huh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei sen ihan kaatosadetta tarvi olla kun "jonkin verran vettä pitävät" vaatteet ko kastuvat läpi kun ollaan ulkona se pari tuntia, pompitaan lätäköissä yms.

Tosin, kieltämättä aika monissa maissa pidetäänkin lasten kiusaamisena tätä suomalaista "ulkoillaan joka säässä" -kulttuuria joten ei ihme jos osa suomalaisista vanhemmistakin on sitä mieltä että huonolla ilmalla voitaisiin olla sisällä. Kuitenkin ollaan katsottu parhaaksi nuo päivittäiset ulkoilut jos ei olosuhteet ole ihan hirveät. Sen mukaan on vain mentävä jos lapsensa päiväkotiin laittaa ja jos se lapsen sateessa ulkoiluttaminen tekee vanhemmalle pahaa niin eikö sitä paremmalla syyllä kannata satsata niihin kunnolla vettä pitäviin varusteisiin, sen sijaan että pysyy kannassaan siitä kuinka lasten paikka ei ole pihalla kun sataa?

Jos ulkoillaan säällä kuin säällä, se sisältää myös kaatosateen(niinkuin täällä on jotkut puhuneetkin), ja siitä minä puhuin. Ei nyt liity mihinkään kulttuureihin tms.
Ei tosin ole ollut yhdessäkään päiväkodissa, missä minä olen töissä ollut, ja hyvä niin.

[QUOTE="Vieras";28863149]En mä palellut kun tungin villasukat kenkiin. Keväällä totesin että kengät oli pilalla mutta sitten olikin jo varaa uusiin. Marttyyriksi en miellä itseäni, koska tein sen omasta tahdostani. Sossusta ei olla saatu ikinä rahaa vaikka tulot on olleet murto osan ap:n tuloista pahimmillaan. En kyllä käsitä miks ei saatu, kun käteen jäi jotain 900 e nettona. Siitä vuokra 500 ja kaikki laskut opintolainan lyhennyksineen... Ruokaan jäi jotain 150e. Selvittiin siitäkin silti.[/QUOTE]

No, kukin tehköön kuten tykkää. Ihmettelen vaan, mitä järkeä on käyttä talvella kesäkenkiä. Tai no riippuu toki, mitkä miellät kesäkengiksi. Jos ovat jotkut kangastennarit, ballerinnat tai pienet, ohutpohjaiset kävelykengät niin en kyllä näe tuollaisessa mitään mieltä. Tai siis, en tajua, mitä hyötyä siitä on. taloudellista hyötyä ei tule, koska kengät menivät pilalle, eli uudet kengät on joka tapauksessa ostettava. Kirppikseltä olisi saanut halvalla talvikengät. Ja sillä rahalla, millä osti Reimtecin haalarin, vai mikä se merkki olikaan, olisi saanut vähän halvemman haalarin JA itselle kengät JA vaikka sen hiusvärin ja pari kaljaa, mitkä myös mainitsit säästökohteissa.

Kuulostaa muuten siltä, että olisitte olleet oikeutettuja toimeentulotukeen.

Jos ulkoillaan säällä kuin säällä, se sisältää myös kaatosateen(niinkuin täällä on jotkut puhuneetkin), ja siitä minä puhuin. Ei nyt liity mihinkään kulttuureihin tms.
Ei tosin ole ollut yhdessäkään päiväkodissa, missä minä olen töissä ollut, ja hyvä niin.

Joo mutta ap:n päikyssä ei ulkoilla säällä kuin säällä eli ei kaatosateella, just edellissivulla paljastu tääkin.

Meillä lapsella on sadetakki, mutta koskaan ei ole ollut käyttöä.
Eivät ole pk.sta pyytäneet tuomaan enkä ole nähnyt muillakaan lapsilla.
Kurahousuilla ja kumppareilla mennään, kurahousut ovat joskus pyytäneet tuomaan jos en ole hoksannut tms. mutta hyvä että ovat pyytäneet.

Ei välttämättä osaa. Aina ei se normaalisti käytössä oleva koko ole just se mikä siinä merkissä sopii. Yleensä tilaan lapsille vaatteet Lindexin netistä, siellä koko on 128cm isommalle mutta en tiedä mitä merkkejä citymarketissa on sadetakeissa ja mikä koko niistä sopii. Esikoisella on vielä hieman mahaa, niin sekin on otettava huomioon.

Kaikkialle bussikyyti maksaa ja tuo citymarket nyt on se lähin vaatteita myyvä kauppa. Siksi valitsin sen. Yleensä käymme juuri siellä isommilla ostoksilla, kun se on lähin suuri kauppa. Täällä on vain s-market ja k-market, ei saa vaatteita.

Opiskelen toisessa suunnassa, sinne matkaa on lähes 90km (= kalliimmat matkat). Mies käy töissä paikkakunnalla, jossa on vain sale, ei sieltäkään saa vaatteita (yhtä pieni kylä kuin tämä).

OTA niiden tenavien vaatteet mukaan jotta voit mittailla kaupassa. Sopiva takkit paita, pusero. Mikä nyt ikinä on sopiva lapselle. Jos mallina oleva vaate on sisävaate, ota reippaasti isompi takki. Jos mallina ulkotakki nin sitten ei ihan niin paljoa isompi. SE ON SADETAKKI. se saa olla isompi kuin kantajansa.

EI älä nyt ole noin tyhmä tai avuton. Myönnä nyt jo että se sadetakki tulee vaikka sitten vaan päiväkodin vaateesta, That is it. ajattelet sä mitä typerää hyvänsä sen tarpeesta

Ei välttämättä osaa. Aina ei se normaalisti käytössä oleva koko ole just se mikä siinä merkissä sopii. Yleensä tilaan lapsille vaatteet Lindexin netistä, siellä koko on 128cm isommalle mutta en tiedä mitä merkkejä citymarketissa on sadetakeissa ja mikä koko niistä sopii. Esikoisella on vielä hieman mahaa, niin sekin on otettava huomioon.

Kaikkialle bussikyyti maksaa ja tuo citymarket nyt on se lähin vaatteita myyvä kauppa. Siksi valitsin sen. Yleensä käymme juuri siellä isommilla ostoksilla, kun se on lähin suuri kauppa. Täällä on vain s-market ja k-market, ei saa vaatteita.

Opiskelen toisessa suunnassa, sinne matkaa on lähes 90km (= kalliimmat matkat). Mies käy töissä paikkakunnalla, jossa on vain sale, ei sieltäkään saa vaatteita (yhtä pieni kylä kuin tämä).

Kai nyt välillä olet lapsiasi vilkuilkut sen verran että noin silmämääräisesti osaat valita sopivankokoisen sadetakin (jonka valitseminen siis huomattavasti suurpiirteisempää kuin tavallisissa sisävaatteissa). Sadetakit nyt muutenkin on niin reilua kokoa kun sinne oletetaan mahtuvan vaatetta alle enemmänkin, että mikäli lapsella on vatsaa niin paljon että pelkää sen kiristävän niin ehkä pitäisi miettiä myös tuota painoasiaa.

Mutta jokatapauksessa, jos te kerta käytte siellä cittarissa ruokaostoksilla normaalisti niin onko se niin vaikeaa seuraavan ruokakauppareissun aikana napata ne sadetakit mukaan? Ei menisi edes mitään ylimääräisiä matkakuluja. Eikä kai se sadetakkien hakeminen opiskelupaikkakunnalta edellyttäisi 90km yhteen suuntaan ylimääräistä matkaa jos ne hakisi heti koulusta päästyä tai vaikka ruoka/hyppytunnilla...

Onko tämä joku ihan periaateasia vastustaa niitä sadetakkeja vaikka niihin on rahatkin nyt saatu vai onko kaikki lastenvaatteiden ostaminen noin hankalaa teille?

[QUOTE="vieras";28863498]Joo mutta ap:n päikyssä ei ulkoilla säällä kuin säällä eli ei kaatosateella, just edellissivulla paljastu tääkin.[/QUOTE]

Juu, ja mun vastaus oli alunperin tähän kaatosateessa ulkoiluun viitaten.

Ohi aiheen mutta ihan hyvä vaan että edes päiväkotilaiset saa liikkua päivittäin säällä kuin säällä. Eiköhän meillä ole jo kasvamassa tarpeeksi iso sohvaperuna kansa että josko edes muutama lapsi jo pienenä oppisi että sää ole este raikaassa ilmassa liikkumiselle.

Unohda sitten se cittari ja maksuosoitus ja osta sillä matkoihin varatulla 50€:llä vaikka huutiksesta lapsille sadetakit.

Voit vaikka pyytää tarkat mitat myyjältä.

Hyvä idea muuten mutta tämä 50e menee ruokarahoista ja jos käytän sen huutisostoksiin niin sos.toimisto ei maksa sitä takaisin. Lupasi maksaa vain matkakulut. Ja sitten jää se 50e maksusitoumus käyttämättä. Enkä todellakaan aio pk:n takia ostaa omista rahoista takkeja joita käytetään kerran pari ja sitten ne seisoo kaapissa, rahat hukkaan menneinä.

Hain lapset hoidosta, jo ovella oli johtaja minua vastassa. Pyysi huoneeseensa, jonne tuli myös lto. Johtaja ei ole minun mielestäni kaikista mukavimmasta päästä, sellainen yli-innokas eläkeikää lähestyvä nainen... mutta tänään hän yllätti täysin. Pyysi anteeksi ls-ilmoitusta ja näin pyysi myös lto. Mun leuka meinasi tippua lattiaan. Johtaja sanoi, että päiväkoti ei edellytä sadetakkia keneltäkään. Meillä on riittävät varusteet kun on kurahaalarit, kumpparit ja riittävästi vettä pitävä takki. Sanoi, että voisi olla sadetakki parempi mutta jos olemme itse päätyneet ostamaan välikausitakin, jossa on vettä hylkivä materiaali niin se riittää. Lto oli ehkä aavistuksen nolona. Mutta yritti silti sanoa, että hän vain kannusti ostamaan sadetakkeja, että lapset säilyy varmasti kuivana. No joo, ei se ollut kannustamista vaan vaatimista kun sanoi että sadetakki on pakollinen ja että teki ilmoituksen koska meillä ei sellaisia ole.

Eli mitähän tässä tekisin... käymme ostamassa sadetakit seuraavan kerran kun menemme tuonne kaupunkiin. Enää ei niin kiire. Ei niin kiire että pitäisi ruokarahoista osa käyttää joko linja-autoon tai huutisostoksiin. :)

Ja "jonkin verran vettä pitävät" (60% ap:n sanojen mukaan) vaatteet eivät parin tunnin ulkoilussa ja lasten leikeissä voi kastua läpi jos ei ole kaatosadetta?

Aika monessa päiväkodissa olen kuullut ulkoiltavan säässä kuin säässä mutta en nyt ole silti olettanut sen tarkoittavan ihan pahimpia paukkupakkasia tai kaatosadetta. Silti niissä edellytetään kunnolla sateenpitäviä vaatteita. Näin myös meidän päiväkodissa jossa ruotsalaiseen tyyliin jäädään huonolla ilmalla huomattavasti helpommin sisälle mitä tietämissäni suomalaisissa päiväkodeissa - ja ihan tarpeeseen nuo säänkestävät vaatteet ovat silti tulleet.

Mutta se vaan ärsyttää, että tehdään turhia liian hätäisiä lastensuojeluilmoituksia turhista asioista ilman ajattelemista! Olisi jäänyt turhaa työtä sos.toimiston virkailijalta, multa ja muiltakin tekemättä. Eihän tässä ole järkeä.

Kirjoitit että sinulla ei ole tuloja . Miksi ei ole jos kerran opiskelet ? Opintotukea pitäisi saada . Asumistuki olisi kyllä ensisijainen tuki ennen TT. Vai opiskeletko jotakin huuhaata jolloin ei tukia saa ?

Mutta se vaan ärsyttää, että tehdään turhia liian hätäisiä lastensuojeluilmoituksia turhista asioista ilman ajattelemista! Olisi jäänyt turhaa työtä sos.toimiston virkailijalta, multa ja muiltakin tekemättä. Eihän tässä ole järkeä.

Tässä olen kyllä samaa mieltä kanssasi, että jos todella oli kyse van sadetakista, niin ls ilmoitus oli kyllä liioittelua. Mutta toisaalta...asiahan ei paremmin oisi voinut mennä. Nyt saat lapsillesi ilmaiseksi uudet sadetakit.

Ohi aiheen mutta ihan hyvä vaan että edes päiväkotilaiset saa liikkua päivittäin säällä kuin säällä. Eiköhän meillä ole jo kasvamassa tarpeeksi iso sohvaperuna kansa että josko edes muutama lapsi jo pienenä oppisi että sää ole este raikaassa ilmassa liikkumiselle.

No eipä niitä rankkasateita nyt ihan niin usein ole, että silloin sisällä pysymisellä ihan sohvaperunaksi tulisi.. Elähän nyt liiottele :)

Kai nyt sadetakin koon osaa arvioida ilman että lapsi on mukana?

Ja miksi ihmeessä valitsit sen maksusitoomuksen juuri citymarkettiin jos se on kauppa minne bussilla meno maksaa 50€ ja muiden asioiden yhteydessä ette siellä käy? Eikö olisi ollut loogisempi valita joku kauppa mikä olisi lähellä sinun opiskelupaikkaasi tai miehen työpaikkaa niin että jompikumpi voisi töiden/koulun jälkeen käydä nuo ostamassa ilman että menee ylimääräistä aikaa tai matkakuluja?

Ootpa sä nyt suuna päänä pätemässä. Taitaa olla tekemisen puutetta sulla on todella ärsyttävä tapa päteä. Älä ap välitä tee oman pääsi mukaan...ja siitä lto:sta tee ilmoitus, tuommoinen joutaa vastuuseen aiheettomasta ilmoituksesta!

Tässä olen kyllä samaa mieltä kanssasi, että jos todella oli kyse van sadetakista, niin ls ilmoitus oli kyllä liioittelua. Mutta toisaalta...asiahan ei paremmin oisi voinut mennä. Nyt saat lapsillesi ilmaiseksi uudet sadetakit.

Niin, toki asioista kannattaa ensin neuvotella ihan jo luottamuksen ja yhteistyön säilymisen vuoksi. Jos ap ja tuo lto eivät keskustelussaan olisi päässeet yhteisymmärrykseen (lto vaatii sadetakkeja ja ap kieltäytyy niitä ostamasta mm taloudelliseen tilanteeseen vedoten) olisi tuon lto:n kuulunut mennä päiväkodinjohtajan juttusille sen ls-ilmoituksen sijaan. Sitten olisi paremmin voitu selvittää asiaa ja näin ilmeisesti todetakin että nuo lasten sadevaatetukset ovat jo riittävät.

Toisaalta nyt tuli se 50€ rahaa tuohon tarkoitukseen ja kai se on lapsille kivempi olla kokonaan kuivana vaikka ei kaatosateella ulkoiltaisikaan.

Ja "jonkin verran vettä pitävät" (60% ap:n sanojen mukaan) vaatteet eivät parin tunnin ulkoilussa ja lasten leikeissä voi kastua läpi jos ei ole kaatosadetta?

Aika monessa päiväkodissa olen kuullut ulkoiltavan säässä kuin säässä mutta en nyt ole silti olettanut sen tarkoittavan ihan pahimpia paukkupakkasia tai kaatosadetta. Silti niissä edellytetään kunnolla sateenpitäviä vaatteita. Näin myös meidän päiväkodissa jossa ruotsalaiseen tyyliin jäädään huonolla ilmalla huomattavasti helpommin sisälle mitä tietämissäni suomalaisissa päiväkodeissa - ja ihan tarpeeseen nuo säänkestävät vaatteet ovat silti tulleet.

Minä sanoin, että ulkoilu rankkasateella on minusta kiusantekoa. Ei se oikeasti mikään nautinto ole. Se on aivan sama onko 10%, 50%, vai 100% vedenpitävät vaatteet. Otin siis ainoastaan kantaa rankkasateessa ulkoiluun, jota ei olla ainakaan meidän päiväkodeissa jouduttu harrastamaan, ihan vain sen takia, että lapset saavat raitista ilmaa, eikä heistä tule sohvaperunoita. Niinkuin joku tuolla sanoikin, rankkasateita ei nyt ihan niin usein ole, etteikö silloin voisi olla sisällä. Piste. Ja nyt en jaksaisi kolmatta kertaa enää sanoa, mistä minä puhun.

• Tykkää
Reactions: Bubblemachine
Oh mitä porukkaa taas kommentoimassa. Onneksi kaikki meni sitten aapee osaltasi ihan niinkuin pitikin anteeksipyyntöjä myöten. Nyt on vaan taas joltain muulta perheeltä 50 euroa poissa yhden pätemisen tarpeessa olleen lto:n takia, mutta onpahan muksuilla sitten uudet (ja turhat) sadetakit :-). Ei hyvää päivää...

Minä sanoin, että ulkoilu rankkasateella on minusta kiusantekoa. Ei se oikeasti mikään nautinto ole. Se on aivan sama onko 10%, 50%, vai 100% vedenpitävät vaatteet. Otin siis ainoastaan kantaa rankkasateessa ulkoiluun, jota ei olla ainakaan meidän päiväkodeissa jouduttu harrastamaan, ihan vain sen takia, että lapset saavat raitista ilmaa, eikä heistä tule sohvaperunoita. Niinkuin joku tuolla sanoikin, rankkasateita ei nyt ihan niin usein ole, etteikö silloin voisi olla sisällä. Piste. Ja nyt en jaksaisi kolmatta kertaa enää sanoa, mistä minä puhun.

Jep. Ja me ei olla koskaan ulkoiltu rankkasateessa (jos se ei ole yllättämään päässyt), en ole kuullut sitä tehtävän missään päiväkodissa enkä ole todellakaan rankkasateessa ulkoilun kannalla (enkä sen puoleen paukkupakkasissakaan, pakkasrajat on myös jees) eli mistä me nyt oltiinkaan eri mieltä?

Jos ongelma oli vain tuo termi "ulkoillaan säässä kuin säässä", olen kuullut sitä käytettävän päiväkodeissa. Enkä ole koskaan osannut ajatella sen tarkoittavan sitä että sinne ulos mennään niinäkinpäivinä milloin osuu jotkut ääriolosuhteet kohdalle. Lähinnä käsitän sen niin että sillä yritetään saada vanhempia varustamaan lapsensa sillä lailla että nämä pysyvät kuivina ja lämpiminä silloinkin kun sataa ja/tai on kylmä. Muussa tapauksessa voisi olla että niillä perheillä jotka eivät itse ulkoile huonolla säällä lasten pk-vaatetuskaan ei sallisi sadetta (jota siis on paljon muutakin kuin tuo kaatosade) jne.

Niin ja mistään rankkasateella ulkoilusta en vissiin missään vaiheessa puhunutkaan? Minusta tuntui vaan kiusanteolta lasta kohtaan jos tämä joutuu kastumaan läpi vain siksi että vanhempi ei suostu hankkimaan säänkestäviä vaatteita. Kastua kun voi ilman sitä rankkasadettakin.

Yhteistyössä