Lasten pukemisen periaatteita - päivähoidossa päällä

Nalkuttava Talonmies

Aktiivinen jäsen
29.08.2007
28 309
0
36
Ei, en nyt kysy mitä hoitoon pitää laittaa lapselle mukaan, mutta mietin useiden vaatekeskusteluiden perusteella, millä periaatteella vaatteet lasten päälle yleensä laitetaan.

1. Otatko kaapista vain jotain vaatetta ja pistät sen tarkempia miettimättä päälle
2. Otatko kaapista jotain vaatetta ja pistät sen päälle, kun olet tarkistanut että se on kuitenkin ehjä ja puhdas
3. Otatko kaapista jotain vaatetta ja pistät sen päälle, kun olet tarkistanut että se ei ole ns. siistimpiä vaatteita.
4. Otatko kaapista vaatetta ja tarkemmin suunnittelet, miltä lapsesi päiväkodissa näyttää ja että valitsemasi vaatteet sopivat yhteen.

Olenko outo tapaus, kun minulle on tärkeätä, että college-asu sopii sukkien kanssa yhteen ja lapsella on yhä kokonaisuus, jos t-paita vaihtuu pitkähihaiseksi päivän aikana? Housut ovat kokonaisuus paitojen kanssa ja mahdollisesti neuletakin tai hupparin. Vähän niinkuin itsekin katson vähän, miltä töissä näytän ja housut&paita sopivat yhteen. Lisäksi en ymmärrä, miksi päiväkotiin pistetään huonot vaatteet, jos siistejäkin on vaihtoehtoina. Toki suorat housut ja kauluspaita rusetilla jäävät meillä juhlia varten... Jotenkin ajattelen, että ei sillä ole väliä missä se lapsi ne vaatteensa tuhoaa/sotkee: kotona vai hoidossa.

Vaihtoehto 4 ja meidän lapset on ihan pph:lla.Mulle on tärkeää se,että vaatteet edes vähän sopii yhteen ja rikkinäisiä ja kulahtaneita vaatteita ei lasten kaapeista edes löydy.Toki osa on sellaisia mitä ei hoitoon laiteta,koska ovat tosiaan tarkoitettu kyläily yms käyttöön,en niihen halua mitään epämääräisiä tahroja,mutta pääsääntöisesti lasten vaatteet on ihan käyttöä varten.

Kyllähän toi aika tarkalta kuulostaa. Itse taidan olla toinen ääripää, kun mun lapsella on toisinaan jopa eripari sukat jalassa jos ei satu löytymään oikea pari. En mäkään likaisia tai rikkinäisiä vaatteita laittais.

No katon puhtauden ja ehjyyden ja että yläosa käy alaosaan.

Sukkia on hankalampi mallata, ei aina oo puhtaina/tallella niin, että kävis just hyvin. :wave: :D

Ja sitte se, ettei ekaluokkalainen HALUA pukea jotain vaatetta ja kuopus ei suostu pitää jotain housuja. :snotty: :laugh: :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
2. Otatko kaapista jotain vaatetta ja pistät sen päälle, kun olet tarkistanut että se on kuitenkin ehjä ja puhdas
3. Otatko kaapista jotain vaatetta ja pistät sen päälle, kun olet tarkistanut että se ei ole ns. siistimpiä vaatteita.

Näin.

Siistejäkin vaatteita laitan mutta en niitä jotka ovat mielestäni "parempia".
Säästän niitä kierrätykseen.
Jos olisi yksi lapsi niin varmasti tulisi käytettyä niitä "perempiakin" mutta aina ei halua eikä voikaan olla uusia vaatteita ostamassa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:

Näin.

Siistejäkin vaatteita laitan mutta en niitä jotka ovat mielestäni "parempia".
Säästän niitä kierrätykseen.
Jos olisi yksi lapsi niin varmasti tulisi käytettyä niitä "perempiakin" mutta aina ei halua eikä voikaan olla uusia vaatteita ostamassa.

Ja värejäkin kyllä vähän katson toisiinsa sopiviksi.

Neloseen menee mullakin. Ja aika samoilla linjoilla ap:n kanssa. Tykkään, että kaikki on just eikä melkein.
Ja sen lisäksi katson vielä, että poikasilla on toisiinsa sointuvat vaatteet. :ashamed: (tyhmää, tiedän. Varsinkinkin, kun ovat eri ryhmissä :D )

Päiväkodissa siis.

Mä en laita kaappiin mitään sellasta mikä ei olis puhdasta ja ehjää, joten ei tarvii sitä miettiä. Kyllä mä katon et on kiva kokonaisuus, mut sukat saa olla mitä on, onhan pojalla tossut tai kengät jalassa siellä pk:ssa. Mies on sit kattoo paljon tarkemmin et mitä pojalle laittaa päälle, aika usein niitä vaatteita mitkä mun mielestä vois pitää parempina vaatteina. Mut eipä se maailmaa kaada.

Meillä ehkä 4 on lähinnä oikeeta. Kyllä mullekin on tärkeetä et lapsella on päällä KOKONAISUUS. Tosin pojan kanssa oon luovuttanu. Jos saan sille päälle suunnilleen siistit ja sopivat vaatteet niin se riittää mulle. Kun en oo vielä ehtiny (lue: jaksanu) käydä pojan kaappia läpi, niin että siellä olisi vaan varmasti sopivia vaatteita. Tuppaa pareista pojan lempparihousuista oleen lahkeet jo sen verta lyhyet, etten mä mitenkään voi päästää poikaa päiväkotiin sillai. Kotona ihan sama missä kuteissa juoksentelee.

Välillä kyllä tuntuu et päiväkotiin ei ihan kaikkea uskalla laittaa.. Meillä esim on poika tullu kerran kotiin niin että pitkähihaisen paidan hihat oli täynnä pieniä saksilla leikattuja reikiä. Kyllä hetken mietin että voiko tää olla mahdollista. Ymmärrän kyllä että housujen polvet voi kulua puhki tai että paidassa on järkky iso mustikkakeitto tahra, joka ei lähde millään, mutta että ei sen vertaa voida katsoa ettei lapsi leikkaa vaatteitaan rikki!! MUR!

Jos tiedän et on tulossa jotkut kaverisynttärit tms, minne tarviis siistin vaatetuksen, muttei kuitenkaan mitään juhlapukua tai mekkoo niin pistän siisteimmät vaatteet jemmaan niin että ne on edelleen siistit, kun on synttärit tms. Sen jälkeen vasta päiväkoti käyttöön.

katon vähän väriskaalaa, mutta jos sopivia sukkia ei pukuun löydy niin sitten ei löydy. Katon että vaatteet eivät ole superhyviä eikä superhuonoja. Pph jopa sano, että ihan tavalliset vaatteet, ei mitään siistejä ja hienoja saa olla.

Periaatteessa katson viikonloppuna valmiiksi henkareille kaikki vaatteet, mutta on niitäkin viikkoja, jolloin otetaan kaapista vaate ja puetaan päälle. Rikkinäiset ovat muualla kuin kaapissa ja likaiset pyykissä. juhlavaatteet eri huoneessa kuin arkivaatteet.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäreä äitikans:
Kerrotteko sitten sille hoitajallekin että nää kuuluu sit yhteen?
Jos meinaan sille ei ole niin väliksi että onko housut ja paita samaa paria sukkienkin kanssa?

Mä katoin aina että on ehjää ja puhdasta.

Varavaatteet on hyvin usein matching ;) paidat ja housut menee ristiin...

Sukat on yleensä ongelma (hankintamielessä), kun lastenvaatevalmistajat tekee niin pöyristyttäviä. H&M ja NameIT tosin tuottaa aika hyvää laatua. Mutta on meillä paljon eri värisiä sukkia. Mutta ei se toki maailmaa kaada, vaikka siniset sukat on laitettu sammalen vihreän housun kanssa, jos ei nyt muuta ole.

Kyllä katson mitä lapselle laitan päälle, mutta yritän myös muistaa, että lapsella on sellaiset vaatteet päällä, ettei niitä tarvitse leikkiessä varoaSaa maalata, piirtää, möyriä ymHaalarit myös sellaisia mitkä ovat mukavia lapseni päällä, mtta myös kestäviä ja lapsella niissä vapaus leikkiä eikä tarvitse varoa vaatteiden likaantumista

Kyllä mä yleensä katon että vaatteet mätsäää yhteen, siis myös varavaatteet alkuperäisiin. Kyllä lapset saa vaatteissa möyriä tai sotkea vaikka ne kaikki oiski hyviä. Muutamia vaatteita pidän erillään pk-vaatteista ja kotivaatteista, koska niitä käytetään kyläillessä. Kun lapset oli samassa ryhmässä, niin monesti sopivat yhteen vaikka eivät siis olleet samiksia.

vaihtoehto 4 ihan uusimpia ja parhaimpia vaatteita en anna pk:lle kun ne harmittaa jos menee huonoks, ja säästelen niitä kauppa-kyläily-kerhoilu yms reissuihin.

Mut oikeesti monet pk tädit ei yhtään kato mitä ne repusta laittaa päälle jos tarvii vaihtaa vaatetta, laitan aina reppuunkin läjässä vaatteet, elikkäs paita housut, lyhythihanen, sukat ohuempi paita niin et kaikki sopii yhteen, niin kun haen tytön niin sillä on tyyliin kaikista eri yhistelmistä otettu yks vaate :laugh: Mut pääasia et hoitavat lapsia hyvin.

Vaatteiden pitää olla tarkoituksenmukaiset, ehjät ja puhtaat. Jos joku ihan pieni tahra on edellisen päivän vaatteessa, saatan sen vielä laittaa, riippuu vähän. Se, että vaatteet sopivat väreiltään yhteen ja ovat kokonaisuus, on aina hyvä juttu, mutta mulle se on ihan toissijainen asia.

3-4 taitaa mullakin olla periaatteena. Meillä jo ekaluokkalainen tosin alkaa välillä valittaa mun valinnoista, mut sillä on silmää omille vaatteilleen kyllä. Vissiin oppi menny päähän, kun minä aina sanon, että et voi laittaa tuon väristä/tyyppistä vaatetta tuon kanssa... Eskarilaisella ei oo oikeen semmoista tajua, tullenneeko ikinä... Niin, poikia ovat molemmat. Kotikäyttöön jätetään ne römppävaatteet.

No jäin mä tänään kauppareissulla kakkoseksi tuolle pojalle. Mä niin valkkasin tolle ruskean paidan seuraksi ruskeaa fleesetakkia ja jätkä halusi sinistä hupparia (jonka olin ottanut tän päiväiseen sisävaatekasaan). Taistelu oli veristä ja lopulta minä annoin periksi, kun poika ilmoitti huolivansa vihreä-valkoisen välikausitakin. No meni se farkkujen kanssa, eikä kukaan näe että ei ole täydellinen ruskean paidan kanssa...

Ja mies nauroi vieressä :laugh: kun olin just pistänyt hänet vaihtamaan pojalle "kauppavaatteet".

Yhteistyössä