lastensuojelusta yleistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ahdistaa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"ahdistaa"

Vieras
Haluaisin kysyä tätä koska en saa nukuttua. En kaipaa ilkeitä kommentteja tilanteeseeni nyt, olen aika heikoilla.

Soitin itse vähän aikaa sitten apua, koska olen pienen vauvan yksinhuoltaja ja sairastuin itse. Ei ollut ketään joka olisi päässyt apuun. Lapselle tarjottiin vapaaehtoista sijoitusta perheeseen siksi aikaa kun sairastan. Suostuin, koska sanottiin, että sijoituksen voi perua milloin vaan jos alkaa tuntua että jaksaakin tai haluaa lapsen kotiin. Ensin sijoitus tehtiin kahdeksi yöksi, mutta sitten "tukiperheen" isä tarjosi neljää yötä, kun olin yhä seuraavana päivänä kipeänä (todella korkea kuume, en päässyt sängystä ylös). Suostuin, koska luulin, että saan lapsen kotiin jos haluan, jo aikaisemmin.

Soitin tänään lastensuojeluun ja kysyin voisinko saada lapsen jo päivää aikaisemmin, koska kuume laski ja siskoni pääseekin viikonloppuna käymään ja sen jälkeen vanhempani voivat taas auttaa. Vastaaja sanoi, että ei käy, kun on sovittu ja että odota vaan perjantaihin ja lepää. Kun sanoin, että sanottiin, että saa aikaisemmin, jos tuntuu siltä, ei sanonut kuin, että ei käy. Asiasta ei keskusteltu tai sovittu yhdessä (tähän kuvaan jäin aiemminkin puheesta kun minulle suositeltiin sitä, että antaisin lapsen vähäksi aikaa hoitoon oman leponi takia, muutoin tilanteeni on ok, lasta ei ole koskaan hoidettu huonosti, vain oma jaksamiseni on ollut kyseessä, ja olen nyt saamassa lisää apua).

Miksi minulle sanottiin näin jos se ei ollutkaan totta? Haluaisin lapsen kotiin ja en minä ainakaan levättyä nyt saan. Väsyn vaan pahemmin. Olen yrittänyt vaan niellä tämän ja ajatella ettei kyse ole kuin yhdestä päivästä ja yöstä ja että sitten taas saan hänet kotiin, mutta en saa nukutuksi, koska en tajua miksi he sanoivat ensin toista ja sitten lasta ei saanutkaan kotiin kun halusi. Pyysin apua, vaikka se pelotti, koska ajattelin että se oli siinä tilanteessa parempi kuin olla niin älyttömän kipeä kun en saanut ketään auttamaan. He sanoivat ettei minulla ole ollenkaan kyse tilanteesta että olisin menettämässä lastani ja että saan hänet kotiin milloin vaan, koska itse olen pyytänyt apua (sanoivat kyllä vitsaillen, että mielellään et keskellä yötä soita). Siis soitin sinne tänään aamupäivällä että jos lapsi voisi tulla jo huomenna.

En halua taistella tai kysyä oikeuksiani, koska pelkään että heillä on valtaa tehdä mitä vain. Minulla ei ole mielenterveydellistä ongelmaa tms., mutta olen käynyt lapsen vaikean syntymän takia terapiassa. Kaikki tämä nyt stressaa. Saan kyllä vanhemmiltani paljon apua, nyt olivat vaan estyneitä.

Ensinnäkin ensimmäinen ja tärkein opetus: ÄLÄ KOSKAAN luota sossun sanaan sataprosenttisesti. Nehän voivat sanoa mitä vaan vaikka taka-ajatuksena olisi muuta. Ja on todella huolestuttavaa miksi et saa lasta kotiin kun niin oli sovittu (?!) ja ilmeisesti mitään kunnon syytä ei annettu?

Sun oikeutes on se että päätökset pitää nähdä paperilla ja ne sun pitäisi nähdä mitä siellä lukee ettei vaan ole pelkkää puppua kirjoitettu.

Olet ilmeisesti nuori?

Nyt ensimmäisenä kun saat lapsen kotiin, hivuttaudu eroon sossusta, vakuuta kaiken olevan hyvin äläkä koskaan enää erehdy antamaan lasta pois, etsi apua mistä tahansa muualta!
Pienet lapset on haluttua huostaanottokamaa. Tuo tukiperhekin saa niistä rahaa, toki en epäile etteivätkö halunneet myös itse auttaa tai sitten sossu mahdollisesti esittänyt jotain mistä sulla ei ole tietoakaan.

Ja jos sulla on vielä sossun kanssa jotain tapaamisia niin koita saada joku tukihenkilö tueksi JA todistajaksi mukaan. Kaikista parasta on jos saat nauhoitettua puheet, ihan vain varmuuden vuoksi ja oman oikeusturvasi kannalta.

Aika hassua sanoa näin 2014 luvun Suomessa. Mut tätä tää on kun täällä vallitsee viranomaisdiktatuuri, perheillä ei ole oikeusturvaa ja huostaanottotapauksissa vanhemmat on "syytettynä" ja heillä on todistusvelvollisuus viranomaisen sanaa vastaan. Sairasta. Tiedän.

Mutta älä nyt vaivu epätoivoon, ei asiat välttämättä ole lainkaan hullusti vaikka pahimmat skenaariot nousee mieleen. Ehkä se sossuntäti kuitenkin ajatteli sitä sun parasta ja jaksamista ja haluaa pitää aluksi sovituista kiinni, siis siitä päivämäärästä.

Luin itsekin juuri lastensuojelulaista että tuo on laitonta. Siis että avohuollon sijoituksen voi lopettaa vaikka heti, koska kyseessä ei ole huostaanotto. Ja että huostaanotoksi se voi muuttua vain jos vanhempi tekee toistuvasti lapselle vahingollisia valintoja.

Riittääkö se vahingolliseksi valinnaksi että edes kysyin että saako aikaisemmin? Kun minulle oltiin niin sanottu!

Minua itkettää, pelottaa ja en tajua. Luulin oikeasti saavani apua.

[QUOTE="ahdistaa";29844092]Luin itsekin juuri lastensuojelulaista että tuo on laitonta. Siis että avohuollon sijoituksen voi lopettaa vaikka heti, koska kyseessä ei ole huostaanotto. Ja että huostaanotoksi se voi muuttua vain jos vanhempi tekee toistuvasti lapselle vahingollisia valintoja.

Riittääkö se vahingolliseksi valinnaksi että edes kysyin että saako aikaisemmin? Kun minulle oltiin niin sanottu!

Minua itkettää, pelottaa ja en tajua. Luulin oikeasti saavani apua.[/QUOTE]

Et ole ainoa joille tehdään noin eikä pidetä niitä lupauksia vaan jatketaan avohuollon sijoitusta joillakin verukkeilla joita ei edes kerrota.

Nyt sun pitää koittaa olla vahva vaikka mä ymmärrän mitä kauhua sä käyt nyt läpi. En ole ihan vastaavaa kokenut mutta tiedän mistä puhun, on jotain kokemusta sossun kanssa "sotimisesta" ja voin sanoa ettei sellaista helvettiä elämässä ole koskaan ollut vaikka on muutakin rankkaa tapahtunut.

Nyt mietit vaan sitä että tämä asia selviää. Yöllä ja yksin asiat saa suuremmat mittasuhteet. Koitat rauhoittua mutta nyt osaat pitää mielessäsi mihin sun pitää varautua että pääset eroon tuosta ja saat lapsesi nyt onnellisesti kotiin. Sä selviät ja päätät että selviät vaikka läpi harmaan kiven!
Mikäli tulee sossun kanssa tiukka paikka, sun kannattaa väläyttää sun oikeuksia koskevat lait esiin niin silloin ne tajuaa ettet ole ihan tyhmä ja nenästä vedettävissä.

Jaksamisia ja voimia!

Miten ne kehtaa toimia lakia vastaan? Olisin ymmärtänyt asian, jos siitä olisi keskusteltu ja sovittu yhdessä. Mutta näin ei ollut, sanottiin vaan että ei. Minulta meni ihan täysin luottamus. En kyllä enää hae apua. Se on harmi, koska tarvitsin.

Enkä halua tällä pelotella ketään toista, en ole yhäkään mitään mieltä siitä kannattaako hakea apua tätä kautta vai ei. Varmasti jos ei ole muuta, mutta miten tämä nyt näin toimii.

Teen nyt niin, että keksin väkisin jotain tekemistä huomiseksi ja perjantaina aamulla tulee lapsi kotiin. Sitten siskoni tulee. Maanantaina tulevat käymään ja selitän sitten että tilanne on parempi. Ei heillä voi olla mitään syytä huostaanotolle.

Nyt nukun. Vaikka väkisin. Kiitos avusta!

Jos kellään on tästä mitään kokemuksia tai tietoa, niin otan edelleen asiallisia kommentteja vastaan.

Lastensuojeluun en saa yhteyttä pyhäpäivänä kuin hätänumeron kautta (hätätapauksissa). Jäin tästäkin aikaisemmin eri kuvaan (sanottiin että soittaa voi milloin tahansa, mutta päivystysnumero onkin auki vain virka-aikaan. minne minä nyt soitan?)

Näen lastani kohta (sovitusti perheen kanssa) mutta kotiin hänet saan vasta huomenna. Ehkä pieni juttu, mutta tuntuu pahalta.

Alkuperäinen kirjoittaja kysyn vielä;29844644:
Jos kellään on tästä mitään kokemuksia tai tietoa, niin otan edelleen asiallisia kommentteja vastaan.

Lastensuojeluun en saa yhteyttä pyhäpäivänä kuin hätänumeron kautta (hätätapauksissa). Jäin tästäkin aikaisemmin eri kuvaan (sanottiin että soittaa voi milloin tahansa, mutta päivystysnumero onkin auki vain virka-aikaan. minne minä nyt soitan?)

Näen lastani kohta (sovitusti perheen kanssa) mutta kotiin hänet saan vasta huomenna. Ehkä pieni juttu, mutta tuntuu pahalta.

Älä ylläty, vaikket saisi lastasi kotiin 18 vuoteen! Sossut voivat keksiä mitä syitä vain pitääkseen lapsen! Olit aika naiivi luottaessasi niihin.

Ne on tehneet valmiiksi paperityöt ja maksut ja sit niitä pitäisi muuttaa ja ei niitä huvita. On vähän byrokraattisen jäykkää näköjään. Mutta ole iisisti, sinua tarkkaillaan nyt, oletko normaali. Noin helposti ei saisi apua vielä pyytää. Sitä ei periaatteessa enää ole, kun kotiavustajat on lopetettu (tai siis se palvelu).

Sulla ei ole ehtinyt tapahtua vielä mitään peruuttamatonta, mutta tiedän kokemuksesta että lastensuojelun hampaisiin jää todella helposti ja sieltä on vaikea päästä irti. Itsekin erehdyksessä pyysimme sieltä aikanaan apua murrosikäisten kanssa, kun muuta tukiverkostoa ei ollut. Loppuratkaisu: murrosikäisten huostaanotto ja koko perheen tarkkailu. Myös kuopuksesta tehtiin lastensuojelun asiakas "varmuuden vuoksi", jotta saivat kytätä tilannetta. Mun ratkaisu oli siinä vaiheessa muuttaa muualle päin suomea. Sielläkin sossu halusi vielä selvittää, tarvitsemmeko tukea lapseni kanssa. Kun vakuuttelin, että lastensuojelun tarve on päättynyt, pääsin heistä eroon ja kuopuksen last.suojeluasiakkuus lopetettiin. Kun asiat oli siltä osin kunnossa, muutin takaisin tänne pääkaupunkiseudulle, missä nuoretkin asuvat.

Hei ap!

Tsemppiä tilanteeseesi! Täytyy kyllä kompata edellisiä, että missään nimessä ei kannata sosiaalityöltä pyytää apua tuollaisessa tilanteessa. Sosiaalityöntekijöitä on monenlaisia ja valitettavasti hyvin usealla on tarkoitus varmistaa, että töitä riittää ja niinpä kaltaisiasi "helppoja" asiakkaita mielellään roikotetaan asiakkaina mahdollisimman pitkään. Lastensuojelunasiakkuudesta tuskin tulet pääsemään irti pitkään aikaan, sillä nyt lastensuojelu on pitkään sinusta "huolissaan" ja sen huolen perusteella voidaan tehdä vaikka kiireellinen sijoituskin. Sinuna nauhoittaisin kaikki keskustelut sosiaalityöntekijöitten kanssa, sillä osa heistä (meistä) todellakin jättää asioita kirjaamatta tai kirjaa jotain omiaan, eikä ole kiinnostunut kuuntelemaan asiakasta.

Sinun kohdallasikin jätetään täysin huomioimatta asia, että nyt väsyt ja kärsit kun joudut olemaan liikaa erossa lapsestasi. Tällaisten epäkohtien vuoksi olen lähtenyt itse opiskelemaan alaa ja pyrin urani aikana siihen, että järjestelmää muutettaisiin ja kotipalvelu palautettaisiin. Sinunkaan ei olisi tarvinnut antaa lastasi tukiperheeseen, jos sinulle olisi järjestetty kotipalveluapua kotiin kun olit kipeä. Ja ihan varmasti olisi tullut edullisemmaksi, kuin rumba lapsen sijoittamisesta tukiperheeseen.

Jos haluat tukea ja jakaa kokemuksiasi, vaihtaisin mielellään sähköpostiosoitteita sillä olen kiinnostunut tulevissa opinnoissani käyttämään elävinä esimerkkeinä kaltaisiasi tilanteita.

• Tykkää
Reactions: 4eliveto
Oletko muuten ap mistä päin Suomea? Olen itsekin yksinhuoltaja ja suosittelisin kaikkia yksinhuoltajia etsimään toisensa käsiinsä ja luomaan keskinäiset tukiverkostot siten, että tällaisiin ääritilanteisiin ei tarvitsisi sotkea sossuja mukaan, vaan apu löytyisi joltain kaverilta. Luin aiemman viestisikin tästä aiheesta, jossa sanoit ettei sinun kaverisi olleet halukkaita auttamaan, todella kurjaa.

Kuulostaa todella oudolta kaikkineen. Mutta kolmekin vaihtoehtoa tuli mieleen.

Ensimmäinen on ihan vain byrokraattinen. Jos olet eilen soittanut iltapäivällä, virasto on voinut olla juuri menossa kiinni (tai sossu jo päässyt töistä), että asiaa ei ole enää ehtinyt hoitaa ja tänään on pyhä, joten sosiaalitoimi on kiinni (auki vain hätäpäivystys). Suomi on niin byrokraattinen, että tällaisenkin päättämiseen saatetaan tarvita jonkun allekirjoitus, jota sosiaalityöntekijä ei ole enää saanut joltain oikealta henkilöltä, tai sitten ikävämpi syy, ei ole enää jaksanut nähdä sitä vaivaa jos on vaikka jo päässyt/juuri pääsemässä. Eli on ajatellut, että lapsi palautuu kuitenkin seuraavana työpäivänä.

Toinen vaihtoehto on, että olet kuulostanut niin sairaalta edelleen, että sosiaalityöntekijä on ollut huolissaan jaksamisestasi ja kyvystäsi tässä tilanteessa huolehtia vauvasta, ja koska tänään on pyhä, on ajatellut että varmasti kuntoudut ja olet vauvanhoitokunnossa kun vauva palaa (tänään sosiaalitoimen puolesta ei ole apua saatavilla kuin äärimmäisessä hädässä).

Kolmas vaihtoehto on, että vauvasta tai sinusta on noussut huoli. Joko vauvassa on ollut jotain sellaista, joka on aiheuttanut huolta, ja sitä halutaan tarkkailla vielä. Tai sitten huoli tulee siitä, että on aika äärimmäinen ratkaisu antaa vauva täysin vieraaseen perheeseen oman sairauden takia. Mikä on sairaus, jossa täytyy tehdä näin äärimmäisiä toimenpiteitä, mutta ei kuitenkaan olla sairaalahoidossa? Itse olisin varmasti yrittänyt kaikki muut mahdollisuudet, kuin antanut lapseni vieraille ihmisille oman sairastelun tai minkään muun syyn takia omasta aloitteestani. 4 päivää on pitkä aika vauvan olla erossa äidistään. Silloin sinulle olisi kuitenkin puhelimessa pitänyt näistä kertoa, siihen ammatti velvoittaa.

Ehkä kallistuisin pyhäpäivästä johtuviin syihin. Ikävää, mutta pidä nyt pääsi kasassa ja huomenna noudat vauvan alkuperäisen suunnitelman mukaisesti. Panikoit sitten vasta, jos huomenna tulee eteen jotain.

Alkuperäinen kirjoittaja Sosiaalityön opiskelija;29844770:
Hei ap!

Tsemppiä tilanteeseesi! Täytyy kyllä kompata edellisiä, että missään nimessä ei kannata sosiaalityöltä pyytää apua tuollaisessa tilanteessa. Sosiaalityöntekijöitä on monenlaisia ja valitettavasti hyvin usealla on tarkoitus varmistaa, että töitä riittää ja niinpä kaltaisiasi "helppoja" asiakkaita mielellään roikotetaan asiakkaina mahdollisimman pitkään. Lastensuojelunasiakkuudesta tuskin tulet pääsemään irti pitkään aikaan, sillä nyt lastensuojelu on pitkään sinusta "huolissaan" ja sen huolen perusteella voidaan tehdä vaikka kiireellinen sijoituskin. Sinuna nauhoittaisin kaikki keskustelut sosiaalityöntekijöitten kanssa, sillä osa heistä (meistä) todellakin jättää asioita kirjaamatta tai kirjaa jotain omiaan, eikä ole kiinnostunut kuuntelemaan asiakasta.

En usko sinun olevan sosiaalityön opiskelija. Jostain syystä uskon sinun haluavan ap:n sähköpostiosoitteen, mutta tuskin olet alalla.

Siitä olen samaa mieltä, että sosiaalityöntekijöitä on monenlaisia, kuten meitä ihmisiä muutenkin. Mutta rahaa turhiin asiakkuuksiin tai "helppoihin"=turhiin asiakkuuksiin ei todellakaan ole, eikä rahaa turhiin sijoituksiin kun ei ole välttämättömiinkään. Ihan jo pelkästään budjettilähtöisistä syistä tämä väitteesi on täysin mahdoton.

• Tykkää
Reactions: Tepadj
ÄLÄ IKINÄ LUOTA SOSSUUN!!! ne ovat jotain mistä valo ei paista!!! Ja mikäli huomenna et saa lastasi tai tulee jotain venkoilua, ota äkkiä itelles lakimies, yksin älä ala niiden kanssa taistelemaan, ne on yksiä kieroja noitia koko sakki.. luvataan hyvää, muttaa pask.. saat vaan niskaasi!!!!

Ai "sosiaalialalla", oletko pettynyt että kaikki kollegasi eivät kieroile ja kenties omaavat elämänkokemusta ja ovat nähneet läheltä sosiaalityöntekijöitten epäammattimaista käytöstä?

En vielä ole virallisesti opiskelija mutta pyrin juuri sisään ja aion pyrkiä niin monena vuonna, että pääsen. Pääsykoekirjan lukeminen tekisi hyvää monelle jo alalla olevalle.

Ei ap voi noin vaan mennä hakemaan lastaan, siitähän se sota syttyisi.

On tosi surullista, ettö enemmistö sosiaalialan ihmisistä on tämän "sosiaalialalla" kirjoittajan kaltaisia. Että kun äiti soittaa ja pyytää lastaan takaisin, kertoo levänneensä jo tarpeeksi ja ehkä kuulostaa "huonolta" koska on niin ikävä omaa lastaan niin sossut ei lasta annakaan ja kehitellään huolia. Tällainen holhous- ja valtameininki pitäisi loppua ja oikeasti kuunnella asiakkaita. Kyllä se raha pyörittää tätäkin alaa, vaikka "sosiaalialalla" ei sitä puolta ole nähnyt tai ei halua nähdä.

Ikävä kyllä nyt saattaa käydä niin ettet tule vauvaa saamaan enää kotiin.
Kuullostaa siltä että sijoitusta tullaan jatkamaan.Vedotaan siihen että lapsi kärsii jos häntä ruvetaan siirtelemään paikasta toiseen.

• Tykkää
Reactions: Hilpuri Tilli
Alkuperäinen kirjoittaja Sosiaalityön opiskelija;29844849:
Tällainen holhous- ja valtameininki pitäisi loppua ja oikeasti kuunnella asiakkaita. Kyllä se raha pyörittää tätäkin alaa, vaikka "sosiaalialalla" ei sitä puolta ole nähnyt tai ei halua nähdä.

Viranomaisen pitäisi holhota, mutta sitten ymmärtää olla holhoamatta jos esim. äidistä tuntuu siltä että siihen ei enää ole tarvetta?
Raha ja osittain myös byrokratia pyörittää virallista puolta. On oltava sääntöjä ja käytäntöjä joiden puitteissa toimitaan. Vastuun tukiverkoston luomisesta muodostui se sitten läheisistä, vapaaehtoisista esim. ystävistä jne, voi jokainen pitää itsellään, voi sen tietenkin sysätä myös viranomaisille, mutta silloin valitettavasti menettää myös joitakin oikeuksiaan ja/tai on sopeuduttava tiettyihin toimintatapoihin/sääntöihin.

[QUOTE="tii";29844855]Ikävä kyllä nyt saattaa käydä niin ettet tule vauvaa saamaan enää kotiin.
Kuullostaa siltä että sijoitusta tullaan jatkamaan.Vedotaan siihen että lapsi kärsii jos häntä ruvetaan siirtelemään paikasta toiseen.[/QUOTE]

Toinen yhtä "pätevä" syy on äidin jaksaminen...

Alkuperäinen kirjoittaja Sosiaalityön opiskelija;29844828:
Ai "sosiaalialalla", oletko pettynyt että kaikki kollegasi eivät kieroile ja kenties omaavat elämänkokemusta ja ovat nähneet läheltä sosiaalityöntekijöitten epäammattimaista käytöstä?

En vielä ole virallisesti opiskelija mutta pyrin juuri sisään ja aion pyrkiä niin monena vuonna, että pääsen. Pääsykoekirjan lukeminen tekisi hyvää monelle jo alalla olevalle.

Anteeksi, en ymmärtänyt ensimmäistä kappaletta.

Etkä voi väittää olevasti sosiaalityön opiskelija, kun et ole, ja pyytää sillä verukkeella ap:n sähköpostiosoitetta. Kuulostat siltä, että et ole henkisesti ihan tasapainossa.

Kyllä, raha pyörittää sosiaalialaakin. Nimenomaan sen puute. Omassa työssäni olen nähnyt, miten mitään ei tapahdu vaikka tarvittaisiin kipeästi tukitoimia ja joskus sitä huostaanottoakin. Koska määrärahoje ei ole tekemään mitään.

Minä en ole sosiaalityöntekijä, vaan sosiaalialalla, ja teen juuri sitä työtä joka joskus joutuu tekemään lastensuojeluilmoituksia. Teen kiinteästi yhteistyötä sosiaalityön lastensuojelun kanssa ja yritän kaikin tavoin auttaa asiakkaitani. On surullista, että räikeimmissäkään tapauksissa apua ei välttämättä saa, koska rahaa ei ole.

Ap on tässä kohtaa ollut väsynyt/sairas ja kaivannut lepoa. Ihminen voi todellakin saada "akut ladattua" parissa päivässä. Jos sijoitusta nyt jatketaan niin se on se, mikä heikentää apn vointia. Ei tämän pitäisi mennä niin, että vaikka täysin tukoverkostoton ihminen pyytää hoitoapua niin se johtaisi lapsen sijoittamisen jatkamiseen. Sitä tukeavpitäisi yhteiskunnan tarjota muilla keinoin. Yksi tukimuoto voisi olla ihmisten tukeminen luoda niitä tukiverkostoja itselleen, jos sellaista ei lähipiiristä löydy. Ap meni nyt kokemattomana ja sinisilmäisenä pyytämään sitä tukea sos.toimelta.

Onpa negatiivisia vastauksia. Itse ajattelen tilanteesta niin, että kunta joutuu joka tapauksessa maksamaan sovitusta neljästä päivästä ja äiti on edelleen sairas tarviten muiden apua lapsen hoitamiseen. Tällöin on parempi, että käytetään hyväksi jo maksettu palvelu. Sosiaalityöntekijä voi myös ajatella, että on rasittavaa, kun ensin suurellla vaivalla hankitaan hoitopaikka, niin sitten sitä ei halutakaan ja tehty työ ja kaikki vaivannäkö menee hukkaan.

No huh huh, sieltähän alkoi tulla oikein diagnoosia :D Kenellähän se henkinen tasapaino tässä enemmän viiraa?

En pyytänyt apn osoitetta alani vuoksi, vaan tuen tarjoamiseksi ja sinä väität minua sen vuoksi henkisesti epätasapainoiseksi. Sinunkaltaistesi takia tämä järjestelmä mätii.

Yhteistyössä