lastensuojelusta yleistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ahdistaa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niillä jotka väittävät että kunnat tahkoavat rahaa huostaanotoilla, ei ole kyllä mitään kokemusta tai käsitystä kuntapolitiikasta. Kunnat haluavat säästöjä, ei menoja. Lyhytaikaisia säästöjä, kukaan niissä sosiaalilautakunnissa ja kunnanvaltuustoissa ei ymmärrä lastensuojelun pitkäaikassäästöjen päälle (huostaanotot jne.). Turhia huostaanottoja ei tehdä, niitä jätetään tekemättä rahanpuutteen takia.

Ne samat ihmiset, joiden päissä elävät nämä värikkäät salaliittoteoriat sossutätien kollektiivisesta viattomien ihmisten vainoamisesta, ovat usein niitä joiden oma toiminta vaarantaa omien lapsiensa kasvun ja kehityksen mutta itse ei kyetä näkemään omissa tekemisissä mitään epänormaalia tai väärää.

• Tykkää
Reactions: Namppis88 ja Tepadj
Miten minä toimin väärin kun hain apua? Tehtiinkö minua kohtaan oikein jos rikottiin lakia?

Kuten sanoin, en ole lastensuojelua vastaan tai ajattele mistään salaliittoteorioista mitään. Koin vain tällaisen tapauksen ja minusta se on väärin.

Miksi sulle ei ehdotettu perhetyöntekijää kotiin auttamaan muutamaksi päiväksi? Eikös tälläsissä tilanteissa toimita juuri niin?

Paikkakunnasta riippuen tuo perhetyöntekijän toimenkuva tuntuu vaihtelevan suuresti, yllättävän usein se kuullostaa seuraneiti palvelulta joka keskustelee esim. äidin kanssa, eikä osallistu millään tavoin lasten hoitoon tai kodinhoitoon.

Joo, perhetyöstä ei voida tulla koska on oksennustautia ja voi levitä muihin perheisiin. Perhetyöntekijä oli tulossa tiistaina aamulla klo 9 mutta perui kun soitin maanantaina ja pyysin apua aikaisemmin ja samalla neuvoa mistä pyytää apua.

Perhetyöntekijä on siis käynyt kerran viikossa.

[QUOTE="ahdistaa";29846149]Miten minä toimin väärin kun hain apua? Tehtiinkö minua kohtaan oikein jos rikottiin lakia?

Kuten sanoin, en ole lastensuojelua vastaan tai ajattele mistään salaliittoteorioista mitään. Koin vain tällaisen tapauksen ja minusta se on väärin.[/QUOTE]

Ottaisin rauhallisesti, enkä ylireagoisi. Olet ollut kipeänä ja saanut apua, eikö asiat ole hyvin?

Jos nyt ihan totta puhutaan, niin luulen kyseessä olevan väärinkäsitys ja äidin ylireagointi. Jotkut ihmiset ovat vain ylihysteerisiä ja onnistuvat sössimään mitä vain ymmärtämällä kaiken tahalleen väärin ja vetämällä hillittömät pultit jo ennen kuin on selvittänyt koko asiaa lainkaan. Minäkin ihmettelen, että miksi ei tarjottu perhetyöntekijää kotiin kun se on yleensä ensisijainen auttamismuoto. Paitsi jos aloittaja jättää jotain kertomatta.

Perhetyöntekijä sanoi myös että eivät voi siirtää tiistain aikaa myöhemmäksi koska koko viikko on jo sovittu etukäteen. Sanoi että ainoa vaihtoehto on soittaa sosiaalityöntekijälle jos "et jaksa sen kanssa".

Ja ymmärtäkää että tämä on todella yksityinen aihe, eli on tosi vaikea avautua joka ikinen yksityiskohta elämästäni vaikka tämä onkin vain keskustelupalsta (eikä minulla ole velvollisuuttakaan kertoa. Kirjoitin tänne vain saadakseni apua ja oikeaa tietoa asioista. Siitä niille kiitos jotka ovat sitä antaneet.). En silti valehtele siitä, miten asia on mennyt ja yritän ainakin muistaa kommentit ja muut asiat sun muut vaikka ajatus ei ole ihan selvä vielä. Varmaan viikon päästä jo helpompaa tai kun saan siskoni edes tänne. Valtavan turvaton olo kaiken kaikkiaan.

Olen saanut perhetyön neuvolan kautta. Ei minulla ole lastensuojelun asiakkuutta. Jopa sosiaalityöntekijä joka kävi, sanoi että "kun ei ole aikaisempaa lastensuojelun asiakkuutta" tms. jossain vaiheessa kun keskustelimme asiasta.

Sitä paitsi miten ihmeessä se muuttaa sitä, että jos olen tehnyt avohuollon sijoituksen, en saisi lastani takaisin? Ja mitä olen ymmärtänyt väärin?

Eikö lakia siis kuulu noudattaa vai onko sosiaalityöntekijällä oikeus toimia lain yli ja jättää kertomatta syyn, miksi en saa lastani takaisin jos tahdon?

Avohuollon sijoituksen tavoitteena ei ole pikäaikainen sijoittaminen kodin ulkopuolelle. Tarkoitus on nimenomaan mahdollisimman nopea kotiinpaluu, ei huostaanoton valmistelu, kuten eräät foliohattuiset antavat ymmärtää. Huostaanotettavia ja kiireellisesti sijoitettavia valitettavasti riittää ihan oikeilla perusteilla liikaa sijoituspaikkojen määrään nähden. Ei siinä ole paljon mahdollisuuksia pyörittää mitään lapskauppaibisnestä.

Ak:n tapauksesta sen verran, että lastensuojelun sosiaalityöntekijänä ihmettelen kyllä kovasti tilanteessa tehtyä päätöstä, mikäli ak on rehellinen sijoituksen taustoista. Kunnan palveluista riippuen taloudellinen tuki hoitajan palkkaamiseen, kotipalvelu tai perhetyö olisivat niitä toimenpiteitä, joita luultavasti itse harkitsisin. Tietynlaisissa tapauksissa jopa koko perheen sijoittaminen kodin ulkopuolelle tulisi kysymykseen. Pienen lapsen erottaminen vanhemmastaan sairauden vuoksi ei vastaa omaa käsitystäni lapsen edusta, ellei sairaus satu olemaan luokkaa psykoosi tai vakava päihderiippuvuus. Perusteet sille ettei avohuollon sijoitusta ole päätetty asianmukaisesti, voi valitettavasti olla juurikin se täällä veikattu lomapäivä. Sosiaalipäivystyksessä on voinut olla kokematon työntekijä, joka on halunnut siirtää päätökseteon perheen asioista vastaavalle työntekijälle, ja on siksi käskenyt odottaa perjantaihin. Tämä on toki väärin.

[QUOTE="ahdistaa";29846156]Joo, perhetyöstä ei voida tulla koska on oksennustautia ja voi levitä muihin perheisiin. Perhetyöntekijä oli tulossa tiistaina aamulla klo 9 mutta perui kun soitin maanantaina ja pyysin apua aikaisemmin ja samalla neuvoa mistä pyytää apua.

Perhetyöntekijä on siis käynyt kerran viikossa.[/QUOTE]

En kyllä näe sitäkään optimaalisena vaihtoehtona, että tauti leviää sijoitetusta lapsesta päivystävään sijaisperheeseen ja mahdollisesti muihin sijoitettuihin lapsiin.

Mahdollisuudet tosiaan vaihtelevat kunnittain. Perhetyön tavoite on joillakin paikkakunnilla lähinnä ohjata toimimaan lapsen kanssa, jolloin perhetyöntekijät ovat hyvin tarkkoja siitä, etteivät tee kodin- tai lastenhoitohommia. Neuvolasta saa sen sijaan usein ennaltaehkäisevää perhetyötä, joka on juuri kodinhoitotyyppistä. Kunnallisten kodinhoitopalveluiden puutteen ei kyllä tulisi olla sijoituksen peruste, vaan näissä tilanteissa niitä palveluita tulee sitten ostaa sossun kustannuksella ulkopuolisilta tahoilta.

Okei. Saatan olla hysteerinen, myönnän. Ja tosiaan, asian selvitän sitten maanantaina.

Tulin vain niin vihaiseksi, kun en yhtäkkiä saanutkaan lasta takaisin, vaikka olisin halunnut, ja minulle niin sanottiin. Olisin myös halunnut viettää lapsen kanssa vapun, mielummin kuin näin. Ehkä sekin on pientä, mutta minulle se olisi ollut meidän molempien etu. En ole mitenkään kuoleman sairas tai niin väsynyt etten pystyisi hoitamaan vauvaa varsinkin nyt kun olen saamassa apua. Olen työssäkäyvä (en tietysti äitiyslomalla) ja ennen lapsen saamista ihan normaalisti jaksanut. Käyn terapiassa vaikean synnytyksen takia.

No, hysteerisenä nyt tietysti mietin, että mikä peruste riittäisi sille, että lapsi voitaisiin jättää avohuollon sijoituksessa antamatta takaisin, jos huoltaja tahtoo (varsinkin jos syytä ei kerrota)? Tai millä taustoilla voi syyn jättää kertomatta?

Minulla ei ole päihdeongelmaa, en tupakoi, on tutkinto (en sillä että tämä nyt olisi tae mihinkään suuntaan ja en tee alani töitä, mutta töitä kuitenkin), ei väkivaltaisuutta tai rikosrekisteriä, ei luottotiedot menneet, asunto on normaali siisti (tiskit taisi olla tiskaamatta kun tulivat ekan kerran), ruokaa on, rahaa on normaalisti. Siinä ei ole ongelmia.

Olen väsynyt lapsen kanssa, koska olen ollut yksin ja olen sairastellut flunssia aikaisemmin ja minun on ollut vaikea ehtiä levätä. Perhetyön käyntejä on jätetty myös viime aikoina väliin koska he ovat olleet itse sairaana.

Joo, ehkä olen taas hysteerinen. Lähden nyt ulos ja sitten nukkumaan. Huomenna asiat joka tapauksessa helpottaa.

Juuri aamulla puhuin äidilleni, että miksi ei voi olla jotain välivaihtoehtoa kuin jaksaa ja yrittää väkisin haalia apua jos sukulaiset ja ystävät on epäluotettavia tai sitten tehdä tällainen sijoitus. Eikö voi olla mahdollisuutta saada kotiin apua? Vaikka ihmistä joka olisi ollut täällä koko ma illan ja seuraavan päivän ja tarvittaessa kolmantena päivänä. Ollut lapsen kanssa vaikka ulkona että saan levättyä, tiskannut ja pessyt pyykkiä jos en jaksa tai auttanut tai vaikka käynyt kaupassa edes. Vähäisempikin olisi tietysti rittänyt. Tällaista apua olisin kuitenkin tarvinnut mielummin kuin sijoitusta. Eihän minulla ollut kuin kaksi vaihtoehtoa, jaksaa tai tehdä sijoitus, koska en saanut läheisiltä apua.

Eli olisin ehdottomasti ottanut vastaan heti jos olisi tarjottu, olisin ehkä aiemminkin ottanut kun olen ollut kipeä tai lapsi on ollut kipeä. Ei täältä sellaista saa. On kyllä sanottu perhetyöstä että voi pyytää apua myös, jos on kipeä, mutta eivät ole ikinä ehtineet kuitenkaan tulla kun olen pyytänyt.

Toivotaan että huomenna lapsi palautetaan sulle mukisematta.
Luultavasti seuraavat sua tarkasti, että miten pärjäät.
Onhan se vähän outoa kun annoit sairastelun takia lapsen sijoitukseen.
Varmasti on huoli noussut sossuilla, harvemmin kukaan ottaa yhteyttä oksennustaudin takia.

Alkuperäinen kirjoittaja niin nähty;29846140:
Niillä jotka väittävät että kunnat tahkoavat rahaa huostaanotoilla, ei ole kyllä mitään kokemusta tai käsitystä kuntapolitiikasta. Kunnat haluavat säästöjä, ei menoja. Lyhytaikaisia säästöjä, kukaan niissä sosiaalilautakunnissa ja kunnanvaltuustoissa ei ymmärrä lastensuojelun pitkäaikassäästöjen päälle (huostaanotot jne.). Turhia huostaanottoja ei tehdä, niitä jätetään tekemättä rahanpuutteen takia.

Ne samat ihmiset, joiden päissä elävät nämä värikkäät salaliittoteoriat sossutätien kollektiivisesta viattomien ihmisten vainoamisesta, ovat usein niitä joiden oma toiminta vaarantaa omien lapsiensa kasvun ja kehityksen mutta itse ei kyetä näkemään omissa tekemisissä mitään epänormaalia tai väärää.

Etkö ole seurannut mediaa vai etkö ole ymmärtänyt kuulemaasi/lukemaasi.
Suomessa tehdään paljon turhia huostaanottoja ja sen on FAKTA.

Toissaviikon Suomen Kuvalehdessä oli hyvä juttu lastensuojelusta, miten se voi pahimmillaan toimia jopa perheitä ja lasta vastaan. Pysy sinä ap. tyynenä vaikka sisällä myllertääkin, älä anna niille mitään syytä "huoleen". Pyydä tosiaan kirjallista selvitystä, ja kirjoita myös oma selkeä kirjallinen selvityksesi kuinka asiat menivät. Näin voit varmistaa että vaikka sopasta tulisi millainen, sinulla pysyy selkeä muistijälki asioista.

Tsemppiä. Olen itse ihminen joka ei millään mittarilla tarvitse sossun apua, mutta en kyllä ihan vähässä kummassa olisi sieltä tai muualtakaan mitään hakemassa, sillä sellaista puoskarointia ihmisten elämillä tuo välillä tuntuu olevan.

Avohuollon sijoituksen tavoitteena ei ole pikäaikainen sijoittaminen kodin ulkopuolelle. Tarkoitus on nimenomaan mahdollisimman nopea kotiinpaluu, ei huostaanoton valmistelu, kuten eräät foliohattuiset antavat ymmärtää. Huostaanotettavia ja kiireellisesti sijoitettavia valitettavasti riittää ihan oikeilla perusteilla liikaa sijoituspaikkojen määrään nähden. Ei siinä ole paljon mahdollisuuksia pyörittää mitään lapskauppaibisnestä.

Ak:n tapauksesta sen verran, että lastensuojelun sosiaalityöntekijänä ihmettelen kyllä kovasti tilanteessa tehtyä päätöstä, mikäli ak on rehellinen sijoituksen taustoista. Kunnan palveluista riippuen taloudellinen tuki hoitajan palkkaamiseen, kotipalvelu tai perhetyö olisivat niitä toimenpiteitä, joita luultavasti itse harkitsisin. Tietynlaisissa tapauksissa jopa koko perheen sijoittaminen kodin ulkopuolelle tulisi kysymykseen. Pienen lapsen erottaminen vanhemmastaan sairauden vuoksi ei vastaa omaa käsitystäni lapsen edusta, ellei sairaus satu olemaan luokkaa psykoosi tai vakava päihderiippuvuus. Perusteet sille ettei avohuollon sijoitusta ole päätetty asianmukaisesti, voi valitettavasti olla juurikin se täällä veikattu lomapäivä. Sosiaalipäivystyksessä on voinut olla kokematon työntekijä, joka on halunnut siirtää päätökseteon perheen asioista vastaavalle työntekijälle, ja on siksi käskenyt odottaa perjantaihin. Tämä on toki väärin.

Juttusi eivät mitenkään käy yhteen sen faktan kanssa että suomessa pyörii samaan aikaan miljoonien huostaanotto bisnes. Jos nuo väitteesi pitäisivät edes vähän paikkansa,ei tälläistä bisnesta olisi olemassakaan.
Huostaanotto on kallis projekti, jota valtio tukee. Kuntien saamaa valtionapua määrittelevä lastensuojelukerroin perustuu lasten huostaanottojen lukumäärään kunnassa.
Samaan aikaan yli puolet kuntien sosiaalityöntekijöistä jotka tekevät päätöksiä huostaanotoista ovat epäpäteviä.
Miten nämä tosiasiat käyvät yksiin juttujesi kanssa,ei mitenkään.

Ihan muutama "vinkki" tulevaan
- Ennen kuin alat nauhoittamaan keskusteluja, kannattaa selvittää onko se lainmukaista vai -vastaista. Mikäli nauhoitat keskustelun yhteisellä päätöksellä ts. ilmoitat että tulet tekemään niin ja sos.tt asian hyväksyy, niin mikäs siinä. Salaa nauhoitettu keskustelu voi johtaa ongelmiin.
- Älä tee mitään hätiköityä, asioilla on tapana järjestyä.
- Uskon, että sinua ei pidetä huonona äitinä. Tunnistit avun tarpeen ja pyysit apua. Toki sosiaalipuolen ihmiset joutuvat tekemään arviota kunnostasi huolehtia pienestä, sehän on heidän työtään! Ei kuitenkaan ole aina huono asia asioida sosiaalipalvelujen piirissä.
- Sijoitusperheellähän on tällä hetkellä vastuu lapsesta, uskon että he eivät pysty "kumoamaan" sopimusta vaan siihen tarvitaan virassa oleva henkilö. Ymmärtäisin, että he eivät myöskään noin vain pysty antamaan lasta sinulle takaisin. On ihana, että olet päässyt katsomaan lastasi tänään.

jatkona edelliseen:
olen muutaman kerran itse nähnyt vastaavanlaisen sijoituksen, kun yksinhuoltajavanhempi on joutunut esimerkiksi umpisuolenpoistoleikkaukseen eikä lähellä ole ollut ketään, kuka olisi voinut lasta katsoa. Lapsi sijoitettiin yöksi jonka jälkeen isovanhemmat pääsivät hoitamaan. Sinun tarinasi taustalla on varmasti jokin syy, miksi sijoitusta jatkettiin parilla yöllä.

Mä en kyllä valitettavasti osaa nähdä lastensuojelua ollenkaan kaikissa tapauksissa auttajana. Asenne on aivan kuin syyttäjillä ja pitää olla hyvin tarkka mitä sattuu sanomaan. Kysymykset voivat olla sellaisia että niihin on tehnyt mieli vastata että mitä vittua se sinulle kuuluu ja mitä se koko asiaan liittyy. Ihan kamalan ahdistavaa ja hullua että äitien pitää tapella siitä että saa pitää omat lapsensa.

Sen verran, että itsellä on kokemusta myös siitä, että tuota avohuollon sijoitusta tarjotaan tuollaisessa tilanteessa. Itse olin vuosia sitten totaali- yh, sairastuin keuhkokuumeseen, joka vei voimat. Tauti oli kuitenkin kotihoidettavissa, eli en joutunut sairaalaan.
Mutta en kyennyt kauppaan, tai kokkaamaan, saati ulkoilemaan lapsen kanssa. Kun soittelin neuvolat ym, ainoa neuvo oli soittaa sosiaalitoimeen. Kotipalvelua/perhetyötä ei kuulemma ollut tarjolla muille kuin vakavasti ongelmaisille perheille, esim. päihdeongelmaisille. Ainoa, mitä oli tarjota, oli tosiaan tuo hetkellinen sijoitus. En suostunut, ehdotus oli minusta aivan kummallinen. Matkustin sitten keuhkokuumeesa pienen lapsen kanssa eri paikkakunnalle, vanhempieni luokse, jotka hoitivat kauppa-asiat. Itse hoidin keuhkokuumeisena lapsen, kun vanhmepani olivat molemmat töissä päivät.Mutta selvittiin.
Ap:lle tsemiä, eiköhän asiat järjesty, kun vaan muistat olla asiallinen sosiaalitoimen kanssa asioidessasi jatkossa.

Yhteistyössä