lastensuojelusta yleistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ahdistaa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Sosiaalityön opiskelija;29844902:
Ap on tässä kohtaa ollut väsynyt/sairas ja kaivannut lepoa. Ihminen voi todellakin saada "akut ladattua" parissa päivässä. Jos sijoitusta nyt jatketaan niin se on se, mikä heikentää apn vointia. Ei tämän pitäisi mennä niin, että vaikka täysin tukoverkostoton ihminen pyytää hoitoapua niin se johtaisi lapsen sijoittamisen jatkamiseen. Sitä tukeavpitäisi yhteiskunnan tarjota muilla keinoin. Yksi tukimuoto voisi olla ihmisten tukeminen luoda niitä tukiverkostoja itselleen, jos sellaista ei lähipiiristä löydy. Ap meni nyt kokemattomana ja sinisilmäisenä pyytämään sitä tukea sos.toimelta.

Ei sitä ole jatkettu, ap on sopinut neljästä yöstä. Se loppuu perjantaina.
omassa aiemmassa viestissäni mietin mahdollisia syitä miksi ap ei voinutkaan hakea vauvaa eilen kotiin.

Ahaa, no nyt selittyi - siis sinä "sosiaalialalla" et tunne mitään perusteita sosiaalityöstä ja silti jakelet siiinä neuvojasi. Olet ilmeisesti joku päiväkodin täti, joka luulee olevansa sosiaalityöntekijöihin rinnastettavissa. Kannattaa hei pitää suunsa supussa jos ei ole lukenut, eikä edes kokenut asioita.

En väittänytkään, että sitä on jatkettu, kirjoitin JOS jatketaan. Ei ihme, ettet ymmärrä asioita kun et osaa edes lukea. Ärsyttää millaisia tyyppejä on "sosiaalialalla" mutta lähäreiltä ja muiltahan ei paljoa vaaditakaan. Tiedän tarkkaan, kun itsellänikin on vielä alempi tutkinto.

Alkuperäinen kirjoittaja Sosiaalityön opiskelija;29844924:
Ahaa, no nyt selittyi - siis sinä "sosiaalialalla" et tunne mitään perusteita sosiaalityöstä ja silti jakelet siiinä neuvojasi. Olet ilmeisesti joku päiväkodin täti, joka luulee olevansa sosiaalityöntekijöihin rinnastettavissa. Kannattaa hei pitää suunsa supussa jos ei ole lukenut, eikä edes kokenut asioita.

Sin voit ajatella ihan mitä haluat. Olen varmasti opiskellut sosiaalityötä ja sosiaalialaan liittyviä asioita ja lakia enemmän kuin sinä. Opiskelutovereistani suurin osa työskentelee sosiaalityössä (lasussa), ovat painottaneet opintojaan hieman eri tavalla kuin minä. Lopetan kuitenkin sinun kanssasi jankkaamisen nyt tähän, koska valehtelet ja sinulla on aivan oma totuus myös tästä asiasta.

Ap, voimia. Käyty nyt tämä päivä lepäämiseen ja huomenna sitten vauvasi kotiin, jos asiat ovat niin kuin kirjoitit eikä mitään muuta ole taustalla.

Heh, jää sinä siihen uskoon. Minulla on vuosien kokemus lähipiiriini kuuluvien lakimiesten kauttakin, jotka ovat nähneet hyvin laajalti sosiaalityöntekijöiden toimintaa. Jollakin on näköjään kova pätemisen tarve kun huomaa, ettö omat kokemukset ja tiedot ovat vähäisempiä kuin muilla ja samalla leikitään psykologiakin.

Olen siis aloittaja.
En ole siis nyt ahdistunut muuta kuin siitä että minulle sanottiin jotain mikä ei pitänytkään paikkaansa. Luin lastensuojelulakia ja siinä sanotaan selkeästi, että avohuollon sijoitus (jonka tein) voidaan purkaa heti kun huoltaja niin tahtoo. Sanotaan myös että mikäli avohuollon sijoitus jostain syystä muuttuu kiireelliseksi sijoitukseksi (jolloin huoltaja täytyy todeta kyvyttömäksi hoitamaan lasta ja joka esim. jos molemmat vanhemmat ovat runsaasti päihtyneet) niin siitä täytyy tehdä selvitys huoltajalle siten että hän ymmärtää tilanteen. Tätä en ymmärrä.

Jos täällä on oikeasti jotain ihmisiä, jotka työskentelevät sosiaalialalla, niin voitteko te kertoa mikä tilanteessani oikeuttaa lain rikkomiseen?

En ollut päihtynyt, lapsi voi hyvin, siskoni on tulossa lauantaina ja olemme menossa sen jälkeen vanhempieni luo.

Ymmärrän sen, että jos paikka on maksettu niin nähdään ehkä etunani että käytän sen, jos olen ollut kipeä. Mutta kun kuume laski toissapäivänä, niin aloin päivää kohti tuntea että minulla oli huonompi olo (stressasin, en pystynyt lepäämään) kuin ilman lasta. On kyseessä vauva!

No, näin vauvan äsken ja sain häntä pitää jonkun aikaa. Hänellä oli kaikki ok. Se on tärkeintä. Huomenna tuovat aamulla kotiin. Olen silti järkyttynyt ja ihan helkkarin vihainen, mielestäni syystä. Maanantaina on kotikäynti ja yritän ainoastaan päästä tilanteeseen, ettei minun tarvitse enää pyytää apua. (onko tämäkään oikein, en usko, mutta en henkisesti tällaista stressipainetta ja pelkoa enää kestä toista kertaa).

Siis tarkoitan, etten ymmärrä, miksi minulle vain sanottiin että ei käy. Minulta ei kysytty sopiiko asia tai asiasta ei keskusteltu yhdessä (mikä myös lukee laissa) jossa myös selvästi sanotaan, ettei sosiaalityöntekijällä ole päätösoikeutta missään lapsen asiassa avohuollon aikana, vaan huoltajalla. Siis lapsen ja huoltajan yhteyttä toisiinsa ei saa esim. rajoittaa, lapsen saa kotiin milloin tahansa jne.

Eihän sosiaalityöntekijä saanut tehdä tuollaista ratkaisua jos itse tahdoin toista?

Miksi lakia saa rikkoa?

Itse ymmärrän nyt tämän jälkeen miten helkkaristi se voi sattua jos viedään periaatteellinen oikeus lapseen ilman todellista syytä. Ymmärrän, jos minut todettaisiin vaaralliseksi vanhemmaksi (mitä en ole). Jos vedotaan jaksamiseeni, niin sitten siihen vedotaan niin että "ymmärrän tilanteen". Sen jälkeen tilanne on eri.

Nyt minun jaksamiseni on sen arvion mukainen mikä se on. Kun oksensin 40 asteen kuumeessa enkä pystynyt vaihtamaan vaippaa koska oksensin salamana (melkein lapsen päälle) enkä voinut nousta sängystä ylös. Soitin viidelle ihmiselle, kukaan ei pääse auttamaan. Minusta jaksamiseni oli silloin sitä luokkaa että soitin sosiaalipäivystykseen. Kaksi päivää myöhemmin kuume oli poissa ja olin saanut syötyä jo aamupalan ja lounasta ja olo oli kohentunut koska olin nukkunut ja nukkunut. Minulla oli kamala ikävä lasta, hirveä huoli ja paha olo koko tilanteesta (en tietysti olisi halunnut että viimeinen keinoni on soittaa apua ja että tukiverkostoni ihmiset sattuvat olemaan niin välinpitämättömiä akuuteissa tilanteissa). Koin että haluan lapsen kotiin mielummin jo torstaina, koska siskoni tulee jo lauantaina ja maanantaina lähdemme vanhempieni luo. En siis ollut jäämässä vaille apua ja saan sairastaa vaikka koko seuraavan viikon, jos tulee jälkitauteja tai en jaksa ja voin asua vaikka vanhempieni luona koko kuukauden jos jaksamiseni menee.

Tuossa oli vaan kyse tilanteesta, jossa vanhempani eivät olleet paikalla ja eivät pystyneet auttamaan ja muu verkostoni (vaikkakin huono) petti.

(ja anteeksi tämä vihaisuus, yritän nyt vaan mennä lepäämään)

[QUOTE="ahdistaa";29844108]Miten ne kehtaa toimia lakia vastaan? Olisin ymmärtänyt asian, jos siitä olisi keskusteltu ja sovittu yhdessä. Mutta näin ei ollut, sanottiin vaan että ei. Minulta meni ihan täysin luottamus. En kyllä enää hae apua. Se on harmi, koska tarvitsin.

Enkä halua tällä pelotella ketään toista, en ole yhäkään mitään mieltä siitä kannattaako hakea apua tätä kautta vai ei. Varmasti jos ei ole muuta, mutta miten tämä nyt näin toimii.

Teen nyt niin, että keksin väkisin jotain tekemistä huomiseksi ja perjantaina aamulla tulee lapsi kotiin. Sitten siskoni tulee. Maanantaina tulevat käymään ja selitän sitten että tilanne on parempi. Ei heillä voi olla mitään syytä huostaanotolle.

Nyt nukun. Vaikka väkisin. Kiitos avusta![/QUOTE]
Odota siihen perjantaihin ja yritä levätä. Tuovat lapsen varmasti takaisin, koska ei ole syytä olla tuomatta.
Jos jotain ongelmaa tulee niin sinulla on oikeus ottaa vaikka asianajaja mukaan sosiaaliviranomaisia tavatessa. Tosin siihen tuskin on tarvetta.

Kuulostaa mielivaltaisesta touhulta. Vauvan ja äidin erillään pidon pitkittäminen on julmaa ja sairasta. Melko heikoilla kantimilla on luottamus lastensuojeluun. Lastensuojelun pitäisi auttaa lapsia ja perheitä, ei tuhota niitä. Kyllä mä valittaisin mielivaltaisesta toiminnasta jonnekin?

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: 4eliveto
Lepäät huomiseen ja vauva tulee kotiin. Kun hänet on tuotu, otat yhteyden johtavaan sosiaalityöntekijään ja kerrot tästä. Teet valituksen työntekijästä joka kielsi hakemasta vauvaa ja vaadit selvityksen tapahtuneesta. Itse ottaisin yhteyden myös asianajajaan.

Jos kaikki meni kuten kerroit, on kyllä tapahtunut selvä virkavirhe.

Todellakin olet oikeassa siinä, että avohuollon sijoituksen voi huoltaja keskeyttää milloin tahansa. Ole yhteydessä sosiaaliasiamieheen ja pyydä ohjeita miten teet valituksen lainvastaisesta toiminnasta. Äläkä usko niitä kaikkia pelottelijoita, jotka on kirjoitelleet täällä että sossut haluaa viedä sulta lapsen. Hyvä, että voit paremmin ja olet saamassa apua lähi-ihmisiltäsi. Tärkeää kuitenkin, että kohtaamasi väärinkäytös lastensuojelussa selvitetään.

Ok. Mietin koko ajan pitäisikö tehdä valitus vai ei. Olen miettinyt että liioittelenko tai vääristelenkö. En.

Soitin keskiviiikkona ja sanoin että voin paremmin ja että voisin ottaa lapsen jo kotiin seuraavana päivänä.

Sosiaalityöntekijä sanoi että annetaan olla perjantaihin, kun on näin sovittu. Sanoin että minulle sanottiin että asian voi myös purkaa jos tuntuu erilaiselta. Hän sanoi että ei käy ja että lepäät nyt, menet vaikka pitkälle lenkille ja että ei täällä ole ketään joka sellaisen nyt tekisi. Sanoin muistaakseni vielä että enkö siis saa lasta aiemmin ja hän sanoi että "ei käy, pyydät vaikka tuomaan perjantaina jo aamulla".

Tunnelma oli mielestäni alistava ja minua pelotti. En uskaltanut sanoa mitään enkä suuttua, vaan nielin sen koska haluan lapsen tietysti takaisin edes perjantaina.

Minua pelottaa tehdä valitus. Mitä jos lapsi viedään minulta pidemmäksi aikaa ja vaikka voittaisin käsittelyn niin saan hänet vasta myöhemmin takaisin? Eivät kai voi tehdä kiireellistä sijoitusta tai huostaanottoa jos ei ole mitään pätevää syytä? Voivatko he keksiä syyn jostain ja tulla vain viemään lapsen?

Haluaisin asianajajan, mutta en tiedä jaksanko lähteä mihinkään juttuun jos pystyn vaan pääsemään eteenpäin. Tällä hetkellä ajattelen, että pyydän maanantaina kirjallisena lausunnon joka tehtiin keskiviikkona etten saa lasta seuraavana päivänä ja selityksen millä perusteella näin toimittiin. Minulle ei missään vaiheessa perusteltu sitä tai sijoitusta ei muutettu minkään muunlaiseksi kuin alun perin oli tehty.

Jos teen tämän sen jälkeen kun huomenna saan lapsen takaisin, niin voivatko he hakea lapsen takaisin ilman mitään perusteita muuta kuin valitus?

En ole ikinä tajunnut, että tälläistä voi tapahtua. Olen itse täysin lastensuojelumyönteinen ihminen yleisesti ja jopa itse hakenut apua, koska tarvitsen sitä ja suunnitelmissa oli pyytää enemmänkin apua maanantaina, jotta tekisimme yhdessä suunnitelman eteenpäin. Olin valmis harkitsemaan tukiperhettä, jos en jaksa vaikka vielä en sitä katso tarpeelliseksi. En ole siinä mielessä tehnyt mitään muuta väärää kuin luottanut siihen, että saan apua, mutta että saan myös lapsen takaisin silloin kun haluan, koska minulle sitä painotettiin.

Kiitos teille jotka olette auttaneet. Se on tosi tärkeää, koska ei ole nyt oikein sellaisia ihmisiä, joille puhua lähipiirissä paitsi äitini jolle olen soittanut jo monta kertaa ja hän minulle. Hän on huolissaan myös ja sanoi, että hänelle voi sosiaalityöntekijä soittaa koska vain ja kysyä että auttavatko, jos tarvitsen apua tai näkevät tilanteen sellaisena.

On totta että olen ollut tosi väsynyt, mutta vain siksi että verkostoa puuttuu. En ole kykenemätön hoitamaan lasta. Hän voi hyvin. Nyt vain satuin sairastumaan, ja tulevalle ajattelelin vaikka mitä hoitoapuja jo niin että jaksan enemmän ja tarkoitus oli pyytää apua lisää. Nyt en kyllä oikeasti uskalla sitä enempää pyytää.

Siis näen itsekin, että ehkä ajateltiin etuani ja lepoani, mutta enkö silti ole se joka tekee päätöksen, eikä sosiaalityöntekijä? Hän ei kysynyt että sopiiko tämä, hän vain kertoi mitä minun pitää tehdä ja miten asia tehdään.

Jos luet tarkkaan sen ls-lain pykälät, huomaat että kiireellinen sijoitus voidaan tehdä keksitylläkin perusteella eli heillä on "huoli" vaikka sinun jaksamisestasi. Tutut lakimieheni ovat sanoneet, että ikinä ei pidä mennä pyytämään sossuilta apua. Toivottavasti nyt saat lapsen suosiolla takaisin. Riippuu ihan millaisten sos.työntekijöitten kanssa asioi, että ovatko he niitö vallanhaluisia joita ei asiakkaan onat tunteet kiinnosta vai reiluja ja empaattisia.

Eikö silti aina minulle joka tapauksessa pitäisi kertoa että sijoituksen "nimike" on muuttunut? Minulle ei niin sanottu.

Tämän haluan ainakin tietää kirjallisena.

En oikein pysy ap:n tarnassa mukana. Lapsi sijoitettiin tiistaina kahdeksi päiväksi. Keskiviikkona sijaisperhe tarjosi 4 päivää, johon ap suostui. Samana keskiviikkona hän oli kovassa kuumeessa ja sitten yhtäkkiä kuume oli poissa,mihin vuorokauden aikaan kaikki kuumeilut sopimiset ja lapsen kotiin hakuideat ehtivät tapahtua?

Toki saat nimikkeen sitten tietää. Tässä on se ongelma, että heillä on jo näyttöä siitä ettet ole kyennyt lapsesta huolehtimaan. Toivottavasti sossusi ovat asiallisia ja antavat lapsen sinulle suosiolla takaisin. Ihmettelen kyllä, elleivät vaadi sinua jäämään tarkkailtavaksi eli asiakkaaksi ja perhetyön piiriin.

[QUOTE="ahdistaa";29846048]Eikö silti aina minulle joka tapauksessa pitäisi kertoa että sijoituksen "nimike" on muuttunut? Minulle ei niin sanottu.

Tämän haluan ainakin tietää kirjallisena.[/QUOTE]

Kiireellistä sijoitusta ei voi tehdä vanhempien tietämättä. Vanhempien mielipide täytyy kirjata päätökseen. Ja et tarvitse lakimiestä, tarvittaessa voit kysyä neuvoa sosiaaliasiamieheltä, joka kunnassa kuuluu olla tällainen. Toivottavasti asiaa selviää ja saat jatkossakin tarvittaessa tukea lastensuojelusta.

Maanantai-aamuna alkoi kova kuume ja oksentelu. Soitin päivällä päivystykseen. Sanoivat että tulevat illemmalla katsomaan tilanteen. Kun tulivat, olo oli vielä pahempi. Järjestivät lapsen perheeseen aluksi kahdeksi yöksi ja sanoivat että sijoituksen voi purkaa milloin vain.

Tiistaina perheen isä soitti ja sanoi että heille sopii, että lapsi on perjantaihin. Sovimme, että puhun sosiaalityöntekijän kanssa, kun tämä soittaa minulle ja sovimme asiasta. Sosiaalityöntekijä (tämä oli mukava sellainen ja onneksi sama joka on tulossa käymään) sanoi että on ok, että lapsi on perjantaihin, ja että voin muuttaa jos olo tuntuu paremmalta jo aikaisemminkin (mietin silloin että onkohan liian pitkä jos on neljä yötä). Suostuin koska ajattelin että saan aiemmin. Tiistaina olo oli myös vielä tosi huono päivällä.

Keskiviikkona kuumetta ei ollut enää ja olin saanut syötyä. Soitin päivystykseen ja sanoin, että olisin valmis ottamaan lapsen jo seuraavana päivänä. Ei käynyt. Huomenna on perjantai ja tulee neljä yötä (ma-ti, ti-ke, ke-to, to-pe)

Tässä ainakin nyt selkeästi ajateltuna miten mikin meni. Olen kirjoittanut niin nopeasti tänne näitä että voi olla että jotkut asiat on luiskahtaneet mielestäni. Ja sori, jos olen laittanut sekavasti aikoja tai päiviä.

[QUOTE="ahdistaa";29846115]Maanantai-aamuna alkoi kova kuume ja oksentelu. Soitin päivällä päivystykseen. Sanoivat että tulevat illemmalla katsomaan tilanteen. Kun tulivat, olo oli vielä pahempi. Järjestivät lapsen perheeseen aluksi kahdeksi yöksi ja sanoivat että sijoituksen voi purkaa milloin vain.

Tiistaina perheen isä soitti ja sanoi että heille sopii, että lapsi on perjantaihin. Sovimme, että puhun sosiaalityöntekijän kanssa, kun tämä soittaa minulle ja sovimme asiasta. Sosiaalityöntekijä (tämä oli mukava sellainen ja onneksi sama joka on tulossa käymään) sanoi että on ok, että lapsi on perjantaihin, ja että voin muuttaa jos olo tuntuu paremmalta jo aikaisemminkin (mietin silloin että onkohan liian pitkä jos on neljä yötä). Suostuin koska ajattelin että saan aiemmin. Tiistaina olo oli myös vielä tosi huono päivällä.

Keskiviikkona kuumetta ei ollut enää ja olin saanut syötyä. Soitin päivystykseen ja sanoin, että olisin valmis ottamaan lapsen jo seuraavana päivänä. Ei käynyt. Huomenna on perjantai ja tulee neljä yötä (ma-ti, ti-ke, ke-to, to-pe)

Tässä ainakin nyt selkeästi ajateltuna miten mikin meni. Olen kirjoittanut niin nopeasti tänne näitä että voi olla että jotkut asiat on luiskahtaneet mielestäni. Ja sori, jos olen laittanut sekavasti aikoja tai päiviä.[/QUOTE]

Tuo päivystyksessä puhelimeen vastannut ihminen ei selkeästi ole ollut tehtäviensä tasalla. Olisikohan ollut vaikka joku sijainen? Periaatteessa voisit hakea lapsen sijaisperheessä vaikka heti ilman mitään sosiaalityöntekijän lupaa. Sijaisperhe ei voisi tätä estää koska kiireellisen sijoituksen päätöstä ei ole.

Yhteistyössä