Lastenvaateblogit...Mitä mieltä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lastenvaatefreak itsekin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lastenvaatefreak itsekin

Vieras
Pari vuotta seuranneena näitä lastenvaateblogeja (kotimaisia) tulee vain miettineeksi, onko blogisteilla "kilpailu" siitä kuka ehtii ensimmäisenä julkaisemaan aina uudet lastenvaate-mallistot yms.? Tai kenellä on eniten lastenvaatteita, haalareita, takkeja, kenkiä...

Tarvitseeko lapsi tosiaan 4-5 haalaria ja 6 erilaista takkia joka talvi? Eikö äideillä mene jo hieman liiallisuuksiin tuo jatkuva shoppaileminen. Onko blogisti-äideillä menossa joku kilpailu, kuka ostaa eniten vaatteita lapsilleen ja saa kuvattua ja laitettua blogiinsa? Siltä ainakin minusta vaikuttaa.

Itseäni - lastenavaatefriikkinä äitinä - on alkanut kuvottaa tämä jatkuva ihmisten kulutusjuhla ja ostomania. Itsekin siitä kärsineenä monta vuotta, nyt alan olla kuivilla siitä. Toki ihmiset saavat tehdä rahoillaan mitä haluavat - ei se minulta ole pois - mutta eikö pitäisi enemmän keskittyä niiden lasten kanssa olemiseen, kuin joka hetki miettiä mitä seuraavaksi täytyy ostaa ja että onko peppistiinan mekko ja sukkahousut nyt varmasti sävy sävyyn ja viimeisimmän muodin mukainen...

Vaikkei asia suoranaisesti minua koskekaan, niin kerron silti oman näkemykseni.

Mulla on lastenvaateblogi ja mä siis shoppaan jatkuvasti. Ei kulu viikkoa etten olisi kertaakaan ostamassa lastenvaatteita, yleensä teen muutaman ostosreissun viikossa. Meneekö se liiallisuuksiin, kun meidän likoilla on sen 6 erilaista takkia joka talvi? Ehkä, ehkä ei. En vain käsitä että miten se on keneltäkään pois, jos meidän lapsilla on maanantaisin erilainen takki, kuin tiistaisin jne.

Onko siitä siis jotakin haittaa? Mielestäni ei.

Mun on ainakin henk. koht. sikäli vähän vaikea kilpailla, että kun oman blogini perustin, en ollut vastaavaan aiemmin törmännyt. Nyt vastaavia on jo muutama joita seurailen. En tiedä seuraavatko he minun blogiani, joten kilpaileminen sinänsä on vähän huonoa.

Mulla on se ja sama mikä on muodissa, mutta kyllä, meidän tyttöjen mekkojen ja sukkisten on oltava sävysävyyn.

Chef - kuulut ehkä eri "kastiin" näiden blogistien kanssa, jotka eivät siis osta kirppiksiltä, vaan kaiken uutena. Toki kierrätystä hekin onneksi harrastavat laittamalla vaatteet uudelleen kiertoon esim. Huutiksen kautta. :)

Eihän se ketään haittaa, vaikka useamman takin lapsi omistaakin, mutta "tarvetta" sille ei varmaan ole..? Entäpä mitä mieltä ovat blogistien/lastenvaatefriikkien miehet, eikö heitä oudoksuta vaimon vaateostoriippuvuus?

Löydän kyllä tarpeen muutamalle eri takille (parempi kauppatakki, hienostelutakki juhliin yms, pihatakki ja sitten remutakki anoppilaan, jossa kaikki vaatteet menee aina piloille) mutta välttämättä kuutta takkia ei tarvita.

Toisaalta, en mä itsekään käytä vain yhtä talvitakkia...mulla on niitä samanverran, ellei jopa enemmän, kuin lapsilla. Lapset kun uusivat kaikki takkinsa joka vuosi, minä välttämättä en, vaikka yleensä vähintään yhden ostankin joka kaudelle lisää.

Mun mies on sitä mieltä, että hänen mielestään lapset eivät tarvitse näin paljoa vaatteita.
Toisaalta hän pukee aina tytöt nätisti sävysävyyn ja toisiinsa sointuen ja anoppikin sanoi, miten hän on huomannut poikansa olevan tarkka siitä, että tytöt puetaan aina nätisti. Eli ympäri mennään, yhteen tullaan.

mua tökkii eniten juuri tuo, että kaikki pitää ostaa uutena. en tajua miksi pitää ostaa älyttömän kalliita merkkejä ja nekin uutena jos niitä saa käytettynä esim. huuto.netistä? mutta jokaisella on omat harrastuksensa! mutta tää kulutuksen määrä kammostuttaa mua itseeni niin, että omalle lapselle en tällästä mallia halua antaa.. että jee nyt tuli uusimmat mallistot kauppaan ja heti rynnätään ostamaan! blogeissa ei ole mitään vikaa, niitähän ei ole pakko lukea ;)

Nehän ovat mitä mainioin katsaus uusiin vaatteisiin. Kiva kun joku muu tekee tuon työn mun puolestani.

Moni blogisti ei OSTA kaikkia vaatteita mitä näkee, vaan osan. Loppuja sitten pohditaan ja analysoidaan. Tosin kyllä mä itsekin kerran pohdin, että mitä järkeä on ostaa keväällä tsiljoona pukua alesta ja sitten vasta syksyllä päättää että osa menee myyntiin "kun näitä on niin paljon".

Mutta mistä ap päättelee, että blogisteilla ei ole mitään muuta elämässä? Yksi ainakin pyörittää kauppaa, lastenvaatekauppaa. Pitäisikö heidän kertoa ihan kaikki elämästään, jotta näkisimme kuinka suuri osa heidän elämästä pyörii lastenvaatteiden ympärillä? Vai onko ap niin saamaton, ettei voi uskoa, että ihmisellä voi olla montakin kiinnostuksen kohdetta ja osa ihmisistä on aikamoisia tarmonpesiä :D

Minä tykkään sellaisista lastenvaateblogoista joissa esitellään kirpputorilöytöjä, itsetehtyjä ihanuuksia tai jotain erikoisempia hankintoja esim. ulkomaan tuliaisina. Ihan mukava on myös lukea esim. talvihaalariuutuuksista kun ne eivät ole ehtineet vielä kauppoihin, että mitä on tulossa. Mutta niitä blogeja en ymmärrä missä esitellään mitä tällä viikolla on tullut ostettua Lindexiltä ja mitä tuli tilattua hennesiltä ja seuraavassa postauksessa samat kuvat kun ne hennesiltä tilatut ovat saapuneet. Ne kun voi mennä itse katsomaan kauppaan. Ovat aika puuduttavia pitemmän päälle, kun samanlaisia postauksia tulee pari kertaa viikossa. Haluan nähdä jotain uutta ja erilaista, en ole kiinnostunut mitä joku ostaa ketjumarketeista joita on joka kylässä.

Meinasin tehdä yksi päivä aloituksen juuri samasta aiheesta. Olen seuraillut pitemmän aikaa muutamaa lastenvaateblogia, enkä millään ymmärrä miksi niitä vaatteita ostetaan niin tuhottomasti, kuukauden päästä ne laitetaan jo huutikseen myyntiin "kun maku nyt vaan taas vaihteeksi muuttui". Ei siinä, jos on rahaa.. Mutta ei ne parivuotiaat penskat tarvi sitä parinsadan euron kermaleivostakkia.. ja sen rinnalla viittä saman hintaista. Ja muutenkin, kohtuus kaikessa, myös lastenvaatteissa. Ja chef, sinä olet eria asia, en puhu nyt mistään kirppikseltä ostetuista H&M vaatteista..

[QUOTE="ttt";21995676]Meinasin tehdä yksi päivä aloituksen juuri samasta aiheesta. Olen seuraillut pitemmän aikaa muutamaa lastenvaateblogia, enkä millään ymmärrä miksi niitä vaatteita ostetaan niin tuhottomasti, kuukauden päästä ne laitetaan jo huutikseen myyntiin "kun maku nyt vaan taas vaihteeksi muuttui". Ei siinä, jos on rahaa.. Mutta ei ne parivuotiaat penskat tarvi sitä parinsadan euron kermaleivostakkia.. ja sen rinnalla viittä saman hintaista. Ja muutenkin, kohtuus kaikessa, myös lastenvaatteissa. Ja chef, sinä olet eria asia, en puhu nyt mistään kirppikseltä ostetuista H&M vaatteista..[/QUOTE]

Mä en nyt ymmärrä sun pointtia, voitko selventää, että mäkin ymmärrän :)

Meillä on kymmeniä vaatteita...myönnän itsekin että niitä on liikaa, kaikkia ei keretä käyttämään. Se on sun mielestä ok, koska vaatteet on H&M kamaa ja kirppikseltä.

Mutta jos vaatteet maksaisivat maltaita ja olisivat uusia, niin se ei olisi ok?

Mikä tuossa on erona? Ei se, että vaatteet on uusia voi olla syynä, sillä nimenomaan ne uudet vaatteet on menossa kuitenkin kiertoon.

Mikä tässä on logiikkana, kun erikseen vielä mainitset, että jos on rahaa, niin ei siinä sitten mitään.

mua ärsyttää eniten nää me-lässyttäjät... "meille ei enää mahdu tää ja tää talvihaalari.." "vanha roosa on meidän ihan lemppari väri ( ei takuulla oo lapsen..)"

Minulla ei ole lastenvaateblogia mutta kyllä mun lapsilla on päällystakkeja vähän liikaakin :( tytöllä on nyt 10kpl villakangastakkeja ja pari on ihan talvikäyttöönkin :)
Vaatteet nyt on vaatteita, niitä on helppo hankkia ja helppo laittaa kiertoon. Jokainen tehkööt omat ratkaisunsa tähän.
Chef...oletkos tutustunut uuteen kirppikseen Brahenkadulla (oolallaan vieressä)?

Minulla ei ole lastenvaateblogia mutta kyllä mun lapsilla on päällystakkeja vähän liikaakin :( tytöllä on nyt 10kpl villakangastakkeja ja pari on ihan talvikäyttöönkin :)
Vaatteet nyt on vaatteita, niitä on helppo hankkia ja helppo laittaa kiertoon. Jokainen tehkööt omat ratkaisunsa tähän.
Chef...oletkos tutustunut uuteen kirppikseen Brahenkadulla (oolallaan vieressä)?

En ole...kiitti vinkistä :)

Ravaan Turussa nyt pari viikkoa tiiviisti ja juurikin tuossa Brahenkadun tuntumassa, joten pitää poiketa sinne :)

Vaikkei asia suoranaisesti minua koskekaan, niin kerron silti oman näkemykseni.

Mulla on lastenvaateblogi ja mä siis shoppaan jatkuvasti. Ei kulu viikkoa etten olisi kertaakaan ostamassa lastenvaatteita, yleensä teen muutaman ostosreissun viikossa. Meneekö se liiallisuuksiin, kun meidän likoilla on sen 6 erilaista takkia joka talvi? Ehkä, ehkä ei. En vain käsitä että miten se on keneltäkään pois, jos meidän lapsilla on maanantaisin erilainen takki, kuin tiistaisin jne.

Onko siitä siis jotakin haittaa? Mielestäni ei.

Mun on ainakin henk. koht. sikäli vähän vaikea kilpailla, että kun oman blogini perustin, en ollut vastaavaan aiemmin törmännyt. Nyt vastaavia on jo muutama joita seurailen. En tiedä seuraavatko he minun blogiani, joten kilpaileminen sinänsä on vähän huonoa.

Mulla on se ja sama mikä on muodissa, mutta kyllä, meidän tyttöjen mekkojen ja sukkisten on oltava sävysävyyn.

Toivon ett äteijän tytöistä aksvaa fiksumipia, kuin näitä nykyajan omaannapaan tuijottelevia itsekkäitä himoshoppaajia.
Joita ei kiinnsota pätkääkään mistä vaate on peräisin, kuka sen on tehnyt, miten se kuluttaa lunnonvaroja . surullista jos ei elämässä oo muuta iloa kuin lasten vaatteisiin tuhlaaminen

Toivon ett äteijän tytöistä aksvaa fiksumipia, kuin näitä nykyajan omaannapaan tuijottelevia itsekkäitä himoshoppaajia.
Joita ei kiinnsota pätkääkään mistä vaate on peräisin, kuka sen on tehnyt, miten se kuluttaa lunnonvaroja . surullista jos ei elämässä oo muuta iloa kuin lasten vaatteisiin tuhlaaminen

No mun kirppisshoppailu tuskin kuluttaa juurikaan luonnonvaroja. Jotta ota ihan lepo vaan.

No mä luulen, että lastenvaate himoshoppaus korostuu silloi kun on kotiäitinä. Tai ainakin mulla kävi niin. sitten kun menee töihin takaisin niin ei kyllä jaksa enää miettiä sataa kertaa, että minkä talvihaalarin lapselle ostaisi. Sitäpaitsi kun on kotona lasten kanssa niin on kiva, että lapsilla on kivoja vaatteita ja useita ulkovaatteita kun niitä katselee päivästä toiseen.

Passaa :)

Tosin mä en itse voi juurikaan vaikuttaa niihin mun Turussakäynteihin...maanantaina taas saan tietää koska on seuraava käynti. Todennäköisesti torstai aamupäivällä...oletko silloin maisemissa?

Pistellään viestiä niin koitetaan järjestää :) toistaiseksi torstai passaa....

[QUOTE="Manna";21995938]No mä luulen, että lastenvaate himoshoppaus korostuu silloi kun on kotiäitinä. Tai ainakin mulla kävi niin. sitten kun menee töihin takaisin niin ei kyllä jaksa enää miettiä sataa kertaa, että minkä talvihaalarin lapselle ostaisi. Sitäpaitsi kun on kotona lasten kanssa niin on kiva, että lapsilla on kivoja vaatteita ja useita ulkovaatteita kun niitä katselee päivästä toiseen.[/QUOTE]

Mulla on kyllä juuri toisinpäin. ruokatunnilla ja työmatkalla tulee käveltyä vaatekauppojen ohi pakostakin ja on niin helppo pistäytyä sisään. Ja päiväkotiin tulee muutenkin mietittyä vaatteita enemmän. Kotona kun voi vaihtaa jos ei ole hyvät, kun taas päiväkodissa on "selvittävä" koko päivä samoilla ja lisäksi otettava huomioon hieman myös mitä muilla on. Mukava kun ostat lapselle takin ja kumpparit ja kolmella saman kokoisella lapsella on samanlaiset. Ikävää hoitajille, kun täytyy joka ulkoilulla varmistaa mitkä on kenenkin ja siksi olen nyt yrittänyt löytää jotain erilaista, mita ei toisilla lapsilla olisi.

Tuota - miksi lastenvaatefriiikki ei voisi olla eettisesti tietoinen mistä ja miten vaatteet tuotetaan. Vai tarkoitatko jotain tiettyjä blogeja?

Mutta kun sä ilmeisesti oot, niin sanos mulle, mitkä kaikki valmistajat alihankkivat euroopassa ulkovaatteet? Mulla on tässä kohtaa tosi iso aukko sivistyksessä ja ainoastaan Lenne on tiedossa ja käytetty.

Yhteistyössä