leikkipyssyt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jill
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Jaska-:
Onko olemassa peruste tälle "ei pyssy leluja pojille" säännölle'?

Jokin muu tietysti kuin se että _äitiä_ ei sellaiset kiinnosta koska on itse leikkinyt barbie nukella pienenä. Eli henk. koht preferenssi ei ole perustelu vielä.

No mun henkilökohtainen perusteluni on se, että mä en halua meidän kotiin oikean aseen näköisiä leluja, johtuen pääasiassa omasta pasifistisesta vakaumuksestani. Mä en kiellä pyssyleikkejä, vaikka mun lapset tietää että mä en niistä varsinaisesti erityisesti pidäkään, mutta mä en myöskään niitä rajoita tai syyllistä niistä. Syönhän mäkin parsakaalia, vaikka mun lapset ei siitä pidä, ei meidän tarvitse pitää samoista asioista.

Ne saa leikkiä pyssyleikkejä, mun raja on siinä että oikeaa ampuma-asetta imitoiva leikkikalu ei kuulu meidän talouteen, koska mä koen että sellaisten tuominen lasten leikkikaluksi tänne meidän kotiin rikkoisi minun vakaumustani vastaan. Tää on mun mielestä ihan hyvä kompromissi, eikä noi lapset näytä siitä mitenkään traumatisoituneen. Jousipyssyllä saavat ampua oikeita nuolia ja rakennella oman mielikuvituksensa pohjalta erilaisia aseita, joilla ei niissä leikeissä ammuta ihmisiä.

Pyssyleikit sinällään on mun mielestä ihan normaali osa jotain tiettyä vaihetta, jossain esitettiin sellainen ajatus että ne on yksi tapa lapsella hakea turvallisuutta itselleen kun asiat jännittää. Mutta ne ei vaadi sitä, että lapselle pitäisi antaa oikean ampuma-aseen näköinen lelu.

Alkuperäinen kirjoittaja Mama the Strange:
mun mielestä pyssyt ei oo kivoja leluja, joten niitä ei ainakaan näillä näkymin meille tule. Poika kyllä joskus leikkii ampumista esim. kepeillä. Kerran poika löysi leikkipuistosta lelupyssyn hän totesi vaan, että "tyhmä lelu".

Eli koska pyssy ei sun mielestä ole kiva, niin poikasi ei saa niillä leikkiä? Jos kotileikki ei ole mielestäsi kivaa, saako hän leikkiä sitä?

Alkuperäinen kirjoittaja Minna:
Alkuperäinen kirjoittaja Jaska-:
Onko olemassa peruste tälle "ei pyssy leluja pojille" säännölle'?

Jokin muu tietysti kuin se että _äitiä_ ei sellaiset kiinnosta koska on itse leikkinyt barbie nukella pienenä. Eli henk. koht preferenssi ei ole perustelu vielä.

No mun henkilökohtainen perusteluni on se, että mä en halua meidän kotiin oikean aseen näköisiä leluja, johtuen pääasiassa omasta pasifistisesta vakaumuksestani. Mä en kiellä pyssyleikkejä, vaikka mun lapset tietää että mä en niistä varsinaisesti erityisesti pidäkään, mutta mä en myöskään niitä rajoita tai syyllistä niistä. Syönhän mäkin parsakaalia, vaikka mun lapset ei siitä pidä, ei meidän tarvitse pitää samoista asioista.

Ne saa leikkiä pyssyleikkejä, mun raja on siinä että oikeaa ampuma-asetta imitoiva leikkikalu ei kuulu meidän talouteen, koska mä koen että sellaisten tuominen lasten leikkikaluksi tänne meidän kotiin rikkoisi minun vakaumustani vastaan. Tää on mun mielestä ihan hyvä kompromissi, eikä noi lapset näytä siitä mitenkään traumatisoituneen. Jousipyssyllä saavat ampua oikeita nuolia ja rakennella oman mielikuvituksensa pohjalta erilaisia aseita, joilla ei niissä leikeissä ammuta ihmisiä.

Pyssyleikit sinällään on mun mielestä ihan normaali osa jotain tiettyä vaihetta, jossain esitettiin sellainen ajatus että ne on yksi tapa lapsella hakea turvallisuutta itselleen kun asiat jännittää. Mutta ne ei vaadi sitä, että lapselle pitäisi antaa oikean ampuma-aseen näköinen lelu.

Lisään vielä sen mun omaan tekstiin, että ei mun kohdalla ole kyse mun lasten sukupuolista, vaan yleisesti ottaen mun suhtautumisesta tähän asiaan, ja sama käytäntö on ollut kummallakin sukupuolella.

Ei. Leikkiaseita meille ei tule. Toisen tappamisella ei kerta kaikkiaan leikitä. Myöskään kuvitellulla pyssyllä (keppi tmv.) ei osoitella ketään.

Mä olen nähnyt kun ihminen on ammuttu, eikä se ollut kivaa katsottavaa. Sen kummemmin en osaa kantaani perustella, musta vaan pyssyt on tehty tappamiseen, ja tappamista ei edes leikitä. OK, on ihmisiä, jotka harrastaa ampumista ilman tappamisfunktiota, mutta leikki-ikäinen ei sellaista ymmärrä.

Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp-:
Oikealta näyttävää leluasetta ei tule. Mutta on meillä pari vesipyssyä ja infrapunapyssy yhteen ampumispeliin (pitää ampua kiipeävä hämähäkkilelu alas, ettei ehdi verkolleen) ja niissä on ohjeena, ettei toisia saa osoitella.

Täällä hyvää tekstiä:
http://www.suomenkuvalehti.fi/etusivu/uutiset-ja-politiikka/kotimaa/psykiatri-jari-sinkkonen.aspx

"Pyssyleikit ovat leikkiä, jonka lapset luovat itse. Se on kehittyvän keskushermoston kannalta jotain aivan muuta kuin että lapsi katsoo peliä - leikkisää ja hauskaakin - joka on jonkun toisen luoma fantasia. Pelin valtava ärsyketulva ei ole hänen hallittavissaan."

Siis tuohan puoltaa juuri pyssyleikkejä, mutta ei puolla videopelejä!!!

Niimpä.Olettekos ajatelleet,te jotka kiellätte pyssyleikit,että omalla toiminnallanne juuri saatte lapsen ajattelemaan, että siinä aseessa on jotain pahaa,että ase on paha.Näinhän asia ei ole,ase on paha vain pahan ihmisen kädessä. Jos sillä leikkii,voi oppia hyvät aseenkäsittelyn tavat.Ja karsiutuu se turha kielletyn hohto.

Alkuperäinen kirjoittaja Maamikki:

Mutta ei olekaan sama asia kieltää pyssyleikit, kuin kieltää oikeaa jäljittelevillä leikkipyssyillä leikkiminen.

No voihan ny helevetti! Siis pyssyleikki on pyssyleikki, ammuttiinpa siinä koivun oksalla tai harmaalla muovipyssyllä, ei sillä oo mitään eroo lapsen mielessä!

Alkuperäinen kirjoittaja Täysin epäkelpo:
No voihan ny helevetti! Siis pyssyleikki on pyssyleikki, ammuttiinpa siinä koivun oksalla tai harmaalla muovipyssyllä, ei sillä oo mitään eroo lapsen mielessä!

No sun mielestä. Mun mielestä lapsen mielikuvitusta kehittää enemmän se, että se rakentaa ja keksii itse sen aseen jolla leikkii, kuin se että sille ostetaan oikean ampuma-aseen näköisiä leluja. Se on jo ajatuksena minun mielestäni jotenkin täysin absurbia ja kieroa. Enkä mä ole koskaan vielä kuullut yhtään hyvää perustelua sille, että miksi lasten pitäisi saada oikean pyssyn näköisiä leluja.

No sun mielestä. Mun mielestä lapsen mielikuvitusta kehittää enemmän se, että se rakentaa ja keksii itse sen aseen jolla leikkii, kuin se että sille ostetaan oikean ampuma-aseen näköisiä leluja. Se on jo ajatuksena minun mielestäni jotenkin täysin absurbia ja kieroa. Enkä mä ole koskaan vielä kuullut yhtään hyvää perustelua sille, että miksi lasten pitäisi saada oikean pyssyn näköisiä leluja.

Ehkä samasta syystä kuin tyttöjen pitää saada niitä suuri rintaisia ja hoikkia barbeja? :D
Mutta siis mä tarkotin sitä että lapsen mielessä pyssyleikki on edelleen se sama pyssyleikki, olipa aseena sitten se maasta poimittu oksan karahka tai naapurin pihalta löydetty leikkipyssy.

Huoh. Ja tällä perustein: Lapsesi mielikuvitusta kehittää eniten se, että et osta sille MITÄÄN LELUJA...

Alkuperäinen kirjoittaja jill:
Alkuperäinen kirjoittaja Mama the Strange:
mun mielestä pyssyt ei oo kivoja leluja, joten niitä ei ainakaan näillä näkymin meille tule. Poika kyllä joskus leikkii ampumista esim. kepeillä. Kerran poika löysi leikkipuistosta lelupyssyn hän totesi vaan, että "tyhmä lelu".

Eli koska pyssy ei sun mielestä ole kiva, niin poikasi ei saa niillä leikkiä? Jos kotileikki ei ole mielestäsi kivaa, saako hän leikkiä sitä?

ehkä pyssyjä ja kotielikkejä ei oikein voi rinnastaa. Pyssyille tapetaan ja satutetaan ihmisiä. Se ei ole kivaa. Mä olen pasifisti, enkä kiitos vaan, halua kattoni alle yhtään ampuma-asetta. Poika on vielä niin pieni että meillä eletään sen mukaan mikä musta on kivaa. Ehkä sitten kun poika on isompi niin näistä asioista voidaan keskustella yhdessä ja sitten katsoa miten tilanne muuttuu.

Ehkä samasta syystä kuin tyttöjen pitää saada niitä suuri rintaisia ja hoikkia barbeja? :D
Mutta siis mä tarkotin sitä että lapsen mielessä pyssyleikki on edelleen se sama pyssyleikki, olipa aseena sitten se maasta poimittu oksan karahka tai naapurin pihalta löydetty leikkipyssy.

Älä yllytä, kohta kerron teille mitä mieltä olen niistä barbeista :saint: ;)

Niin, se leikki on sama, joten siksikin ihan hyvillä mielin olen edelleen tyranni tässä asiassa lapsilleni. He saavat leikkiä pyssyleikkejään, mutta minun kotiini ei tuoda oikean ampuma-aseen näköisiä leluja. Ja kehun heitä, aina, kun esittelevät minulle uusia rakennelmiaan joissa on lasereita ja pommeja, vaikken nyt suoraan sanottuna oikeasti aihepiiristä ole innostunut ja varmaan salaa taputtaisin mielessäni, jos hylkäisivät jo ne pyssyjuttunsa, mutta ovatpa ainakin kekseliäitä ja luovia :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Huoh. Ja tällä perustein: Lapsesi mielikuvitusta kehittää eniten se, että et osta sille MITÄÄN LELUJA...

Huokaile vaan, kuulemma sellainen sielu huokailee joka ei ole vielä löytänyt todellista rakkauttaan.

Voit tietysti halutessasi liioitella minun vakaumustani. Kyse ei ole siitä, että minä vastustaisin leluja, vaan siitä että minun kotiini ei tuoda oikean ampuma-aseen (jonka fuktio on olla tapon väline) näköisiä leluja, koska koen että ne eivät ole vakaumukseni mukaisia. Minulla ei ole vakaumusta, jota vastaan esimerkiksi legopalikka, pallo, rakennussarja tai dinosaurus sotisivat.

Jos olisi poika (tai miksei tyttökin) niin ei saisi. Se on periaate, että mitään pyssyjä/sotaleluja (ukkelit, pelit) en lapsille hanki. Maailmassa on liikaa sotia, pahoja asioita ja etenkin lapsisotilaita, että mua kauhistuttaa se, miksi lasten pitäisi edes leikkiä jotain sotaleikkejä, siis oikeesti, mitä hyvää/opettavaista sellaisissa leikeissä on. Tiedän toki, että ne on vain leikkiä eikä lelupyssyllä leikkivästä pojasta tule murhaajaa/sotahullua, mutta en näe mitä järkeä siinä on.

Tuon itsetehdyn näkkäri/risu/lego pyssyn ymmärrän, siinä lapsi sentään käyttää mielikuvitusta, mutta opettaisin, että pyssyleikit eivät ole kuitenkaan ihan ok.

Kyllä lapset pärjäävät ilman lelupyssyjä ja sotaleikkejä.

Ei ole pientä poikaa, mutta jos tulee, ei todellakaan osteta hänelle leikkipyssyjä. Asumme pk -seudulla. Ajattelen asian jo niinkin, että täällä asuu ihmisiä, jotka ovat paenneet traumatisoivaa sotaa ja menettäneet ehkä sodalle läheisiään. Tai olleet asevahdituissa pakolaisleireissä. En halua tuoda näille ihmisille kipeitä muistoja mieleen suosimalla leluaseita.
Toisaalta, sekä mieheni että minä olemme pasifsteja. Tämänkään vuoksi emme antaisi lapsellemme leluaseita. Se on ihan yhtä typerää ja viallista asennekasvatusta kun antaa lapselle käyttöön etelävaltioiden lippu ja ku klux klaanin huppu leikin varjolla... Tai laittaa lapset leikkimään orjakauppaa. Miksi leluaseet ovat edes sallittuja?

Leikittiin me orjakauppaakin lapsina!! Eikä oo tullu ku klux klaaniin vieläkään liityttyä! Samoin leikittiin inkkareita,ja tottakai skalpeerattiin puuveitsillä länkkäreitä.Myös pankkeja ryöstettiin ja mitäköhän vielä..haloo, ei leikkiminen ole pahasta! Päinvastoin, siinähän ne pelottavat asiat purkautuu ja asettuu oikeisiin mittasuhteisiin.Ellei sitten äiskä tee niistä leikeistä/leluista höpinöillään ja periaatteillaan pelottavampia kuin ne oikeasti ovatkaan.

Leikittiin me orjakauppaakin lapsina!! Eikä oo tullu ku klux klaaniin vieläkään liityttyä! Samoin leikittiin inkkareita,ja tottakai skalpeerattiin puuveitsillä länkkäreitä.Myös pankkeja ryöstettiin ja mitäköhän vielä..haloo, ei leikkiminen ole pahasta! Päinvastoin, siinähän ne pelottavat asiat purkautuu ja asettuu oikeisiin mittasuhteisiin.Ellei sitten äiskä tee niistä leikeistä/leluista höpinöillään ja periaatteillaan pelottavampia kuin ne oikeasti ovatkaan.

Mitä teistä siiten tuli isona? Siis ammateiltanne?

Lapsihan ei muuten koe tarvetta purkaa mitään pelottavia asioita leikin nojalla, jos nämä pelottavat asiat eivät ole osa lapsen elämää. Poissa silmistä, poissa mielestä. Kerrotaan lapsille enemmin rauhasta ja rakkaudesta, eikös vaan:)

Alkuperäinen kirjoittaja Maamikki:
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp-:
Oikealta näyttävää leluasetta ei tule. Mutta on meillä pari vesipyssyä ja infrapunapyssy yhteen ampumispeliin (pitää ampua kiipeävä hämähäkkilelu alas, ettei ehdi verkolleen) ja niissä on ohjeena, ettei toisia saa osoitella.

Täällä hyvää tekstiä:
http://www.suomenkuvalehti.fi/etusivu/uutiset-ja-politiikka/kotimaa/psykiatri-jari-sinkkonen.aspx

"Pyssyleikit ovat leikkiä, jonka lapset luovat itse. Se on kehittyvän keskushermoston kannalta jotain aivan muuta kuin että lapsi katsoo peliä - leikkisää ja hauskaakin - joka on jonkun toisen luoma fantasia. Pelin valtava ärsyketulva ei ole hänen hallittavissaan."

Tiedän. En itse olekaan pyssyleikkejä vastaan, kunhan ei tosiaan ole aidolta näyttäviä. Oikean näköiset leikkiaseet ovat jotenkin karmivia lasten käsissä.

Yhteistyössä