Levottomat yöt ja unissa vaikerointi/itkeminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äitioppilas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mukava , kun äitioppilas on saanut apua. Mulla tässä melkein jo tuli itku, kun olen kahden lapsen kanssa samanlaisista ongelmista kärsinyt ja useita kuukausia. Nyt nuorin yks vee ja on nyt jo aikalailla rauhoittunut, vaikka välillä vieläkin oksentaa kun on syönyt.

Jos noista levottomuuksista neuvolassa puhuin, ei mua yhtään otettu vakavasti, sanottiin, että hampaat varmaan vaivaa tms ja että katsotaan sitten kuukauden päästä miten on mennyt ja sit taas sama juttu kuukauden päästä..Olen joteski oppinut sellaseks näiden lasten myötä, että rikkonaiset yöt, 3-10 herätystä per yö alle yksivuotiaalla on aivan normaalia, vaikka tiedän, ettei voi olla. Sitten kaikki nuo pulauttekut, kuolaamiset ja unissaan vaikerroinnit ja muut päälle. Olet ollut äitioppilas sitkeä, minusta ei ole siihen ollut. Nyt aion seuraavan lapsen kohdalla vaatia jo tutkimuksia, jos jotain tällasta ilmenee.

Uskon Äitioppilas, että teit ihan oikean ratkaisun, kun lopetit imetyksen. Tiedän kokemuksesta, että se on vaikea päätös. Jos yhtään lohduttaa, se on usein äidille vaikeampi paikka kuin lapselle.

Ei myöskään kannata masentua, vaikka refluksiin tarvittaisiin Neocaten lisäksi joku lääkityskin. Meillä on lääkitys lisänä, mutta oleellisin osa on sillä sopivalla ruokavaliolla eli pelkkä lääkitys ei meillä tosiaan riitä pitämään oireita poissa. On totta, että kiinteiden kokeileminen on huomattavasti helpompaa, kun on koko ajan korvikkeella tasainen tilanne ja ei ole äidin syömiset siinä sotkemassa oiretulkintoja. Eikä myöskään kannata masentua, jos kaikki oireet ei häviä hetkessä. Monesti ottaa aikaa ainakin sen pari viikkoa, jotta tilanne normalisoituu refluksin osalta edes osittain ja sittenhän tulee ne altistukset. Toivotaan pikaista oireettomuutta ja hyviä yöunia korvikkeella :)

Kiitos! =)

ja Aukku: oot kyllä itekin sitkeä ollut, kun olet tuommoista jaksanut!! :hug: Meillä on myöskin aina vähätelty neuvolassa kun olen öitä kuvaillut. toisaalta en ole myöskään osannut öttaa puheeksi pojan oireita kun en ole tajunnut niiden olleen normaalista poikkeavia. pikkuhiljaa sitä on oppinut sietämään vain yhä enemmän ja enemmän erilaisia oireita, kunnes tajusin, ettei ainakaan nuo yöhärdellit voineet enää mennä normaalin piikkiin.. ja nyt olen myös tajunnut, ettei sekään ole normaalia että pelkää koko ajan lapsensa reaktioita esim. hoitopöydälle/lattialle laskiessa. vaikuttihan se jo vuorovaikutukseemmekin.

kamala yö. poika nukahti hyvin, kun pidimme häntä pepusta ylöspäin tyynyn päällä. mutta en voinut häntä siihen jättää itse nukkumaan mennessäni, sillä pelkäsin pojan kiemurrellessa jäävän tyynyn ja pinnonjen väliin. ja kun laskimme hänet alas, alkoi pian vaikerointi, jonka vuoksi heräiltiin vajaan tunnin välein koko yö! kuudelta söi, ja nyt on kaksi tuntia nukkunut sen jälkeen ja nukkuu edelleen.. ei ole aikoihin nukkunut näin pitkään aamulla, mutta ei NC:lla viimeksi yöt tällaisia olleet!! tosin silloin annoimme myös ataraxia yöksi, mikä varmaankin rauhoitti poikaa yön ajan. :(

toivottavasti tuli tosiaan oikea päätös tehtyä. sen verran oli taas hullu yö, että aloin miettiä oliko NC viimeksikään parempien öiden takana, vai se atarax.. tosin nc:llaei olllut näitä suoria päivähuutoja.

olen vielä pumppaillut muutenkin kuin vain pahimpia kireyksiä pois.. ihan vain varmuuden vuoksi, jollei yöt parane.

Meillä ekan viikon aikana NC:lla myönteiset muutokset olivat vielä tosi pienet, tuskin havaittavat. Paljon vielä itkettiin jne. Eka myönteinen muutos oli niiden limapalleroiden häviäminen nenästä parissa päivässä. Oletko huomannut tätä muutosta teillä? Vähitellen itkuisuus, tukkoisuus ja refluksikohtaukset vähenivät. Toisen viikon aikana tapahtui selvä muutos parempaan. Elimistön puhdistuminen vei sen verran aikaa.

en muistanut seurata limapalleroita niinä kahtena NC-kokelupäivänä.. juuri tänä aamuna sain aamutoimien yhteydessä pojalta tonkia limaa nenästä..

tuli muuten aamupalalla iso osa nc:;sta pojalla ylös heti syötön jälkeen.. vissiin liian iso satsi (150ml) liian pian (3h) ed. syötöstä. pojalle kun kelpaa aina ruoka, on vaikea päätellä onko päivällä nälkä vai jokin muu syy vaikeroida. nyt syy taisi olla sitten refluksi, sillä siihen myös vaikeroiden aamulla herättiin.:(

No voi pöh. Voi tosissaan mennä aikaa ennen kuin tilanne rauhoittuu, usein jopa se pari viikkoa ja joillain kauemmin. Onko teillä Neocatella tullut kakkaa? Meillä on Neocaten lisänä refluksiin lääkitys, mutta kannattaa ehkä katsoa, josko se tilanne rauhoittuisi ilman lääkitystä. Teillä on onneksi hyvän kuuloiset välit lääkäriinne ja hänellä on varmasti toimintasuunnitelmat jatkoa varten mietitty.

Onhan se hyvä "varmuuden vuoksi" pumppailla, jos vaan jaksaa. Toisaalta, jos meinaisi imetykselle palata, olisi ruokavalion oltava ilmeisesti erittäin suppea. Onneksi valtaosalle löytyy sopiva erityiskorvike.

Kyllä mä nyt sit päätin kokonaan lopetella tätä maidontuontantoa..Aika epätodennäköistähän se ois, että voisin vielä imettää lähiviikkoina. Ja onhan tuo aika rankkaakin tähän päälle vielä pumppailla.

Sitä mä tuossa lääkärin imetyksen lopettamissuosituksessa ihmettelin, että vaikka suoli on periaatteessa (rintamaidolla kakan koostumus oli kahden eri näköistä - normaalia keltaista kohtuullinen määrä tai sitten vellimäisen vihertävää ja älytön satsi, tosin tässä jäkimmäisessä satsissa oli varmaan mukana lauantain NC-annos) rauhoittunut NC:lla, niin miksei hän ehdottanut että mennään mun imetysdieetillä ja refluksioireisiin kokeillaan lääkettä? Ota ja tiedä.

Neocatella ei ole vielä tullut kakkaa, viimeksi se tuli 2 vrk NC:n aloittamisen jälkeen.

Meillä on nyt mennyt todella paljon mukavammin ja kivuttomammin sen Almironin launtaisen alotuksen jälkeen! Viime yönä sitten unenpöppörössä menin ja tarjosin pojalle tissiä ja loppu yö sitten vaikeroitiin ja valvottiin, kasvoihin nousi punotusta ja näppyjä.Olen kyllä itse pitänyt tiukkaa maidotonta ja munatonta diettiä sunnuntaista asti, mutta....?
No ainut murhe meillä on, että kakkaa ei ole tullut sitten sen launatain vaikka olen antanut vettä, jumpannut jalkoja yms.ja mietin kauanko voi huoletta kakkaa odotella ja mitä viel voin kokeilla jos poikaa alkaa ahdistamaan tämä kakkaamattomuus?
Äsken taas kokeiltiin tissiä ulkoa tullessa, koska tuntuu että maidontulo alkaa laantua ja 20 min on ruokailusta mennyt ihan hyvin parkumatta.Saa nyt nähdä miten tästä etenis, to neuvola ja silloin otan asian puheeksi mutta onkohan viisasta antaa nyt sekä tissiä että korviketta yhtäaikaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Äitioppilas:
Sitä mä tuossa lääkärin imetyksen lopettamissuosituksessa ihmettelin, että vaikka suoli on periaatteessa (rintamaidolla kakan koostumus oli kahden eri näköistä - normaalia keltaista kohtuullinen määrä tai sitten vellimäisen vihertävää ja älytön satsi, tosin tässä jäkimmäisessä satsissa oli varmaan mukana lauantain NC-annos) rauhoittunut NC:lla, niin miksei hän ehdottanut että mennään mun imetysdieetillä ja refluksioireisiin kokeillaan lääkettä? Ota ja tiedä.

Ehkä lääkäri epäilee että refluksikin olisi allergiaoire. Lisäksi kun teillä on ollut sitä itkuisuutta rintamaidolla enemmän kuin NC:llä, niin se on vaikuttanut siihen että kokeillaan ensin miten pitkälle päästään allergian hoidolla. Ymmärsin että NC:llä vauvalla olisi ollut parempia hetkiä enemmän keskimäärin kuin rintamaidolla.

Mun mielipide on, ettei ole välttämättä kovinkaan järkevää antaa korviketta ja rintaa molempia. Ilmeisesti Tuttelilla on myös laajemmin allerginen lapsi ja aika harvalle pelkkä maidon ja munan dieettaaminen riittää. Teillä on Tutteli selviä allergiaoireita rintamaidosta, lisääntynyt itkuisuus, punoitus, näpyt jne. Tuolla tissi ja korvike linjalla lapsi oireilee vähästäkin rintamaidosta ja korvikkeen sopivuutta ei saa luotettavasti testattua.

Äitioppilas: Musta tuntuu, että lääkäri ajatteli kokonaisuutta. ID ei ollut ehkä lääkärinkään mielestä toimiva ja on äidille tosi rankkaa dieetata suppeasti. Toiveenä lääkärillä on kai myö selvitä ilman lääkitystä.

Näinhän se lääkäri varmaan ajatteli. :)

Eilen taas nousi tavaraa suuhun koko päivän, alkuillasta vielä 2 tuntia syötön jälkeen.. :( Tästä tietoisena ja yön levollisuutta ajatellen annoimme pojalle Ataraxia nukkumaan mennessä. Ei herännyt yöllä kertaakaan. Neljästä seitsemään vaikeroi välillä unissaan, ja seitsemän jälkeen heräsi sitten nälkäänsä.

Koitettiin josko menisi syötön jälkeen takaisiin petiin, ja menihän tuo. Nukkuu edelleen, ja nyt siis nukkunut yli kellon ympäri! Vaivoja ei näyttäisi ainakaan nyt olevan, sillä poika on nukkunut aamun levollisesti, ja huom. ilman Ataraxia.

Sen olen tämän 3,5 kuukauden aikana huomannut, että poika on/olisi kova nukkumaan, mutta vaivat ovat usein keskeyttäneet unet. Toivottavasti tämä luonteenpiirre on pysyvä. :) Kehitykseen liittyvää yöhärdelliäkään ei meillä vielä ole ollut, sillä poika ei vielä käänny mahalleen. Vähän vaikeahan sitä on ollut opetella, kun rassu ei viihdy lattialla kovin kauaa.. :( Mutta jos nuo refluksivaivat tästä nyt helpottuisivat, niin varmasti myös lattiakin tuntuu viihtyisämmältä paikalta. :)

Poika alkaa olla sen verran "vanha", että pitäisi vissiin pikkuhiljaa siirtyä "oikeaan" lasten nukkumaanmenoaikaan. Muutamana edellisen iltana on ollut havaittavissa pidempi hereilläolojakso ja lyhyempi "päiväuni", joten jos saisi pitkitettyä vielä tuota vikaa hereilläolojaksoa niin voisi laittaa petiin kahdeksalta. Tosin yösyöttöhän siinä varmasti aikaistuu (etenkin kun masun paremmin täyttäviä vellejä yms. ei voi antaa ennen maitoallergiselvittelyä), mutta pitää vain henkisesti valmitautua keskellä yötä heräämiseen (jos se nyt edes jää ainoaksi heräämiseksi NC:n myötä). Onko teillä imetyksen aiemmin lopettaneilla ollut vaikeuksia yösyötön kanssa? Tarkoitan sitä, että kun imetyksen lopettamisen myötä myös yöheräilyjaksamiseen vaikuttavat hormonitkin hiipuvat. SItä tässä pelkään, että olen ihan tokkurassa yöllä enkä saa enää niin helposti uudestaan unta syötön jälkeen..

Jahas, nyt herättiin!!

Mulla ei ollut oikeastaan vaikeuksia jaksamisen kanssa sen enempää kuin muutenkaan. Osaksi asiaan auttoi se, että korvikkeella meillä alettiin sitten jossain vaiheessa nukkua huomattavasti paremmin. Tissiaikoina niitä hormoneja tosissaan tarvittiin, kun piti olla kakkoja pesemässä pitkin yötä. Mulla meni jossain vaiheessa imetysaikana vähyminen jo yli ja huomasin sen siitä, etten yöllä saanut nukahdettua. Syötön jälkeen siis en saanut unta ja ajattelin, että kohtahan tässä herätään taas kuitenkin.

Ei kannata tehdä itselleen mitään stresseiä vielä mistään rytmeistä jne. Lapsi on kuitenkin vielä niin pieni. Mä olen oppinut ottamaan näitten allergioiden ansiosta vähän löysemmin noissa tuommoisissa asioissa. Ihan pienenä lapsi nukkui silloin kun nukutti ja minä yritin samalla nukkua myös. Meillä ei koskaan ole vellejä sattuneesta syystä annettu, mutta ihan hyvin on pärjätty, vaikka kiinteät aloitettiin lähemmäs 7 kk ikäiselle.

Joo, meillä vaan on jo pitkään ollut jo nykyinenkin rytmi, kun poika on harventanut syömisiään.

Mulla kans oli semmoinen yliväsymysjakso kun nää yöt paheni entisestään pojan ollessa kaksi kuukautta. Päivisinkään en osannut nukkua pojan päikkäreiden aikaan, kun korvissa vaan soi lapsen itku! Lopulta tilanne ratkesi siten, että lähdin vanhempieni luo evakkoon nukahtamislääkkeet ja rintapumppu kainalossa. Sisko tuli meille miehen kanssa poikaa yön yli hoitamaan.

Oli jännä juttu, että vaikka olisi silloin saanut nukuttua kokonaisen yön putkeen, niin heräsi kuitenkin siinä neljän aikaan kun poika normaalisti söisi. :) Mutta kyllä se yksi levätty yö auttoi kummasti taas jaksamaan seuraavia härdelliöitä! Tuli vain mieleen, jos jollakin sama tilanne ja vain mahdollisuus päästä yöksi toisaalle lepäämään.

Iik. Olen hieman äimänä, kun jo kahtena aamuna (ti ja tänään) on poika "puklannut" melkeen koko NC-satsi pihalle heti syötön jälkeen! Yösyötöstä on kummallakin kerralla ollut noin kolme tuntia aikaa, joten ei siellä masussa enää olisi pitänyt edellisiä maitoja olla tilaa viemässä.. Tosin tänään tuli pojalta aamupesujen yhteydessä (ennen aamusyöttöä) mahasta jonkin verran nestettä, eli ei vissiin kaikki NC ollut ehtinyt laskeutua?

Pelkään vain, että poika saa liian vähän ruokaa, kun syö yleensäkin 3-4 tunnin välein (ja yöllä ei lankaan tai varhain aamulla), eikä masuun näyttäisi mahtuvan kuin 120-150 ml kerralla. Ja silloinkin näköjään saattaa tulla ulos, niin kuin tänäkin aamuna.. :( Laskin, että hän sai eilen 660 ml NC:a. Reseptissä luki, että 600-700 ml päivässä, mutta NC-esitteen mukaan 3,5 kk:n ikäisen tulisi saada jo yli 800 ml vuorokaudessa NC:a. Tiedän annoksen olevan yksilöllinen, mutta koska pojan kasvu on jo nyt hidastanut, niin haluasin antaa mahdollisimman paljon hänelle sapuskaa.. Pienempinä satseinakin voisi tietenkin syöttää, mutta hänellä on rytmit niin vakioituneet (herää, syö, leikkii, nukkuu jne.), että en hennoisi tätä rytmiä muuttaa. Plus että silloin saisi olla koko ajan pesemässä ja keittelemässä pulloja..

Miten te muut olette annostelleet NC:a?

Poika siis syö innolla aina koko pullon loppuun ja enemmänkin menisi jos antaisin. En viitsi kuitenkiaan antaa enempää, koska usein tulee näistäkin satseista vähän (taisitten enemmänkin) ylös pukluna..

Kyllä teillä tuota Neocatea minusta aika hyvät määrät menee. Parilla tutulla on korvikkeen määrä laskenut, kun ovat siirtyneet Neocateen. Ollaan joskus sitä mietitty ja ajateltiin, ettei sitä mene niin paljoa, kun on sen verran ravinteikasta. Tämä oli siis muutaman mallikon oma mietelmä, vailla minkäänasteista tieteellistä todistusta.

Meillä allergologi joskus sanoi, että 5 dl riittää. Meillä lapsi söi kerralla aika vähän, max 120 ml. Vasta nyt lähempänä kahta vuotta menee yli 150 ml. Tätä taustaa vasten, en siis kovin huolestuisi, MUTTA lapset ovat yksilöitä.

Kannattaa varmaan käydä punnituksessa, kun NC on vähän aikaa ollut käytössä. Uskoisin, että painoa on sitten jo tullut. En nyt lähtisi vielä stressaamaan noista määristä, koska ovat ainakin minun mielstä ihan hyvän kuuloisia! :)

Ai niin, meillä lapsi on iso ikäisekseen ja varsinkin pelkällä Neocatella oli suorastaan pyöreä. Nyt paino menee nolla käyrillä, kun liikkuu enemmän. Pituutta on aina ollut yli käyrien (paitsi syntyessään oli pieni)

Mä uskoisin kanssa, että tuo nykyinen vrk-määrä on ihan riittävä ja menisin lääkärin teille yksilöllisesti antaman ohjemäärän mukaisesti. Meille allergologi sanoi, että NC on muita erityiskorvikkeita ravitsevampaa. Meillä aloitettiin NC 6 kk iässä ja sitä meni muistaakseni noin 7 dl vuorokaudessa. Lisäksi söi kasvista ja hedelmää (ei ollut siis lihaa ja viljaa vielä ). Meillä oli silloin ihan pieni notkahdus painossa, joka korjaantui muutamassa viikossa kun viimein 7,5 kk iässä päästiin altistusrumban jälkeen kokeilemaan ja aloittamaan liha ja vilja. Notkahdus johtui siis lihan ja viljan puutteesta, ei NC:n määrästä. Kasvu palasi tosiaankin muutamassa viikossa takaisin entiselle käyrälleen. Nykyisin poika juo 5 dl päivässä. Teillä on onneksi se tilanne, että kiinteillä ei ole kiirettä, joten voitte kokeilla Neocaten rauhassa ja ajaa se ns. sisään.

Tulisikohan tuo oksu aamulla sen takia, jos yöllä makuuasennossa nousee vatsahapot ärsyttämään ruokatorvea? Mikä on yleisvointi lapsella nyt? Onko itkuisuudessa yms. tapahtunut muutoksia?

Itkuisuudessa ei muutoksia.. Tosi paljon pitää viihdyttää, ettei poika ärry heti kun jotain on suussa.. :(

Me lähetään nyt ostamaan pienempireikäisiä tuttipulloja, kun poika vetää ihan hirveellä tahdilla pullon aina pohjaan asti!

Alkuperäinen kirjoittaja Äitioppilas:
Itkuisuudessa ei muutoksia.. Tosi paljon pitää viihdyttää, ettei poika ärry heti kun jotain on suussa.. :(

Me lähetään nyt ostamaan pienempireikäisiä tuttipulloja, kun poika vetää ihan hirveellä tahdilla pullon aina pohjaan asti!

Hänellä on siis sitä silent-refluksia aika paljon :( Voithan sä kokeilla antaa hieman enemmän NC:tä, jos vaikuttaa oikeasti nälkäiseltä.

Joo, mut testaan nyt ensin noita uusia tuttipulloja. Pienempireikäisiä tuttipulloja (ja venttiilillä varustettuja) ostin siksi, ettei söisi niin nopeasti ja ilmaa niellen. Toivottavasti ei sit tulis ylös melkeen koko satsi, niinkuin aamulla kävi.

samperi! edellinen satsi pysyi heti ruokailun jälkeen hyvin sisällä, mutta 1,5 tunnin päästä kun nostin pojan lattialta, nousi ylös kunnon annos hapanta lientä (melkein kirkasta)! :/

Tämmöistä näin suurta määrää (vieläpä kaaressa) hapanta nestettä ei oo kyllä koskaan noussu sillon kun vielä imetin..

Heippa. Nyt oltiin yö ilman Ataraxia, ja melko rauhallisesti meni! Välillä kuului pikku vaikerointia, mutta ei koskaan yltynyt. :) Toivotaan, että tilanne on pysyvä..

Vielä korjaisin, että ei meidän poika päivisin koko aikaa ole itkuinen. Ärtyy vain hyvin herkästi ja silloin kun hapanta nestettä tulee suuhun, saa olla aika paljon viemässä pojan huomiota pois asiasta. Luulen että yleensäkään hän ei enää tykkää pukemisesta ja silloin on erityisen herkkä artymään jo pelkästään pukemisen vuoksi. :)

Tuo ruoan jälkeinen kiljuminen/itku alkoi 2 kuukauden iässä, enkä vieläkään ymmärrä mistä se johtuu. Masuun ei mielestäni mahdu enää enempää tavaraa, ja olenkin ajatellut kiljumisen johtuvan imemisen tarpeesta. Rinnallakin hän olisi voinut olla lutkuttaa vaikka kuinka kauan, vaikka maitoa ei sieltä olisi enää tullutkaan. Vain silloin, kun maitoa näytti nousevan jo rinnalla ollessa takaisin ylös, hän lopetti syömisen "normaalisti"- tosin hieman kummastunut ilme kasvoillaan. Joskus tarjosin kiljumiseen korviketta päälle, mutta se ei kuitenkaan maistunut. Näin ajattelin, ettei hänellä enää varsinaisesti ollut nälkä. No, vajaan kahden viikon päästä neuvolassa nähdään, miten kasvukäyrät ovat menneet.. Siihen saakka taidan jatkaa tuolla samalla NC-annostuksella (120-150ml/krt=660-740ml/vrk).

Mutta joo, ei oo tuo refluksi vielä mitenkään osoittanut vaimenemista näin päivällä pojan touhutessa..

Ei se refluksi välttämättä ihan heti häviäkään, ikävä kyllä. Monilla siihen saattaa mennä aikaa. Meillä jonkin asteista refluksia oli joskus (muistaakseni) myös, mutta meillä oli NC lisänä lääkitys. Joillain lapsilla saattaa olla ihan luontaisestikin pientä vauvalöysyyttä vielä tuossa iässä ja pieniä pulautuksia tulla esim. vatsallaan ollessa lattialla jne. Se häviää varmasti myös ajan kuluessa. Jos tilanne on lapselle tukala vielä sen jälkeen kun refluksi allergian vuoksi on rauhoittunut, kannattaa kysyä lääkäriltä mahdollisesti lääkitystä lisäksi. Hienoa on se, että yö meni jo paremmin.

Me tosiaan lähdetään huomenna yli viikoksi Lappiin, joten kuulumisia tuskin kirjoittelen vähään aikaan (ellei tukijoukoilla oo läppäriä mukana). Toivottavasti yöt menee hyvin, ettei muiden tarvitse myös menettää yöuniaan.. :) Ekaks ois selvittävä yön yli junassa.. Mul on kyl semmoinen kutina että hyvin se menee. :)

En oo tasan vuoteen päässyt suksien päälle, odotan jo innolla!!

Yhteistyössä