Lihavat eivät ole saamattomia

Tiedän lukemattomia ihmisiä jotka väittävät että ovat vain isoluisia tai lihavuus on perinnöllistä, mutta sitten kun katsoo mitä he syövät ja paljonko liikkuvat niin veikkaan että syy on muualla

Et tainnut lukea juttua. Tässä geenit vaikuttivat tarpeeseen syödä enemmän ja epäterveellisemmin. Tottakai on fakta, että lihava on lihava, koska syö liikaa. Toki sairauksia on, jotka aiheuttaa lihavuutta ja lyhyt ihminen ei voi syödä yhtä paljon kuin pitkä ihminen.

No kyllä mun mielestä kans jotain synnynnäistä vaikutusta on siinä, kun joku pystyy pitämään konvehtirasiaa kaapissaan vaikka pari kuukautta ("mä en oikein makeasta välitä" + veemäinen olen-parempi-ihminen -hymy) ja meillä se tyhjenisi parissa minuutissa.

Toki, vaikka osa lihomisesta ja syömisaddiktiosta selittyisi neurobiologialla niin se ei vapauta herkkusuita vastuusta.

Herkut voi syödä nopeasti, eikä se tee mitenkään "huonoksi" tai alttiiksi lihomiselle.
Ratkaisevaa on, ostaako/tekeekö herkkuja kuinka usein.

• Tykkää
Reactions: Echo
Anoppi ei halua olla lihava, esikoista taas ei voisi paino vähempää kiinnostaa.

Mut oli ehkä huonot esimerkit. Olisi pitänyt otta esikoisen lisäksi kakkonen. Ihan samalla ravinnolla toinen on varsin laiska ja mukavuudenhaluinen ja toinen taas oma-aloitteinen ja tekemässä sitä sun tätä.

Persoonallisuueroja! Vai kiellätkö niiden olemassaolon?
Niin tai geneettisiä eroja. Sisaruksilla vain puolet geeneistä on samoja.

Monesti alkoholismi ja ylipaino on samassa ihmisessä. Toki alkoholikin lihottaa, mutta on myös hoikkia alkoholisteja. Enemmänkin sanoisin, että itsekurin puute vaikuttaa. Toki siihen vaikuttaa geenit. Sama asia jos puhutaan aggressiivisuudesta. Itseasiassa sekin kulkee usein mukana. Silti alkoholi ei suurimmalla osalla aiheuta aggressiivisuutta. Aggressiivisuuskin on itsekurin puutetta.

Jos lyö toista, eikä sekään ole oma vika, koska geenit? Tottakai joillakin on helpompaa kuin toisilla, mutta jokainen voi harjoittaa itsekuria. Empatiakyky taas vaikuttaa haluun harjoittaa sitä. Toiset ei välitä siitä miten oma käytös vaikuttaa muihin.
Eli läskit ovat myös alkkareita ja väkivaltaisia? Todella hieno arvomaailma sinulla!

Ketju osoittaa miten idioottia porukkaa täällä oikeasti on. Vaikka linkittää selvää suomea, selvähkön professorin kirjoittamana, ei sen sisältö uppoa siltikään. Pakko vaihtaa linjaa ja kokeilla jotain paskan kirjoittamista, josko siitä syntyisi järkevää juttua :)

Eihän tuon proffan kirjoitus millään lailla allekirjouttanut gileten salaliittoteorioita ruuan lisäaineista ym hyvin epämäräisistä väitteistä.
Ei kai kukaan tässäkään keskustelussa ole kyseenalaistanut että laihtuminen on hyvin vaikeaa ja nykyajan valtava tarjonta vaan lisää tätä vaikeutta. Lihavia on ollut maailmansivu.
Eivät lihavat ole mikään homogeeninen ryhmä joiden lihavuus johtuu samoista syistä. Yksi on kuitenkin varma: Lihomiseen johtaa liian suuri saanti verrattuna kulutukseen.
Sitten kun lihominen on pysähtynyt ja haluaisi sen laihduttaa pois niin töitä teettää. Psyykenlääkkeet ovat osana lihomisessa joskus, joskus kovastikin, riippuu mitä lääkitään, mutta nykyään on myös aika paljon neutraaleja lääkkeitä sen suhteen.
Ravintonsa muokkaaminen pysyvästi terveelliseksi laihduttaisi jo monia. Moni vaan tykkää herkuista, makkarasta, oluesta, suklaasta, sipseistä, limuista ja syövät aivan liian vähän kasviksia, hedelmiä ja marjoja.

Ketju osoittaa miten idioottia porukkaa täällä oikeasti on. Vaikka linkittää selvää suomea, selvähkön professorin kirjoittamana, ei sen sisältö uppoa siltikään. Pakko vaihtaa linjaa ja kokeilla jotain paskan kirjoittamista, josko siitä syntyisi järkevää juttua :)
Näin kauanko sinulla meni tuon asian ymmärtämiseen aikaa?
Ihmisillä on taipuvaisuutta itsepetokseen ja jos on ollut väärässä kymmenen vuotta niin mieluummin kielletään totuus ja jatketaan elämää valheen kanssa.

Eihän tuon proffan kirjoitus millään lailla allekirjouttanut gileten salaliittoteorioita ruuan lisäaineista ym hyvin epämäräisistä väitteistä.
Ei kai kukaan tässäkään keskustelussa ole kyseenalaistanut että laihtuminen on hyvin vaikeaa ja nykyajan valtava tarjonta vaan lisää tätä vaikeutta. Lihavia on ollut maailmansivu.
Eivät lihavat ole mikään homogeeninen ryhmä joiden lihavuus johtuu samoista syistä. Yksi on kuitenkin varma: Lihomiseen johtaa liian suuri saanti verrattuna kulutukseen.
Sitten kun lihominen on pysähtynyt ja haluaisi sen laihduttaa pois niin töitä teettää. Psyykenlääkkeet ovat osana lihomisessa joskus, joskus kovastikin, riippuu mitä lääkitään, mutta nykyään on myös aika paljon neutraaleja lääkkeitä sen suhteen.
Ravintonsa muokkaaminen pysyvästi terveelliseksi laihduttaisi jo monia. Moni vaan tykkää herkuista, makkarasta, oluesta, suklaasta, sipseistä, limuista ja syövät aivan liian vähän kasviksia, hedelmiä ja marjoja.

Niin niin ... plaa plaa. Et todellakaan tajua asiaa edes perusteiden vertaa. On kuin puhelisi apinalle, jolla ei ole aivoja. Etkö sinä edelleenkään tajua, että mikään esilletuomasi asia ei ole toiminut? Ei edes syyllistäminen eikä idioottimainen "liiku enemmän ja syö vähemmän"? Kannattaisi mennä kaulakiikkuun, jos äly on tuota luokkaa!

Minä en tiedä mistään salaliitoista, mutta en kyllä ihmettelisi, jos sellaisia olisi. Kyseessä on kuitenkin helvetinmoiset rahat.

Näin kauanko sinulla meni tuon asian ymmärtämiseen aikaa?
Ihmisillä on taipuvaisuutta itsepetokseen ja jos on ollut väärässä kymmenen vuotta niin mieluummin kielletään totuus ja jatketaan elämää valheen kanssa.

Näinhän se menee. Samalla tapaa meikatut naiset kuvittelee olevansa kauniita, vaikka ovat helvetin rumia. Pahinta mahdollista itsepetosta.

Uskon että aina on toivoa ja mahdollisuus muutokseen, (lähes) kaikkien kohdalla. Suurin este elämänmuutoksille on sosiaalinen ympäristö ja oma psyyke.

Otetaas kiinni omasta psyykestä: miksi lihaville ei suositella psykoterapiaa esim. ennen leikkausta? Tiedätkö yhtään lihavaa, joka olisi käynyt psykoterapiassa lihavuuden vuoksi? Mitä se todistaa, kun ei ole käynyt?

Miksi lihavia ei yksinkertaisesti julisteta vammaisiksi ja sillä hyvä?

Otetaas kiinni omasta psyykestä: miksi lihaville ei suositella psykoterapiaa esim. ennen leikkausta? Tiedätkö yhtään lihavaa, joka olisi käynyt psykoterapiassa lihavuuden vuoksi? Mitä se todistaa, kun ei ole käynyt?

Miksi lihavia ei yksinkertaisesti julisteta vammaisiksi ja sillä hyvä?

Psykoterapia on vaativa prosessi, joka ei sovellu kaikille. Jos joku kokisi lihavuuden/syömiseen liittyvät asiat vaikka pääasiallisenakin ongelmanaan ja toivoisi niihin syvällistä paneutumista niin mikä ettei voisi psykiatrilta pyytää arviota psykoterapiasta.
Tuo viimeinen kommenttisi... No, eihän kanssasi ole voinut kovin järkevästi keskustella tähänkään asti, saati tänä iltana. Sinänsä mielenkiintoisia asioita olet ottanut keskusteluun.

Psykoterapia on vaativa prosessi, joka ei sovellu kaikille. Jos joku kokisi lihavuuden/syömiseen liittyvät asiat vaikka pääasiallisenakin ongelmanaan ja toivoisi niihin syvällistä paneutumista niin mikä ettei voisi psykiatrilta pyytää arviota psykoterapiasta.
Tuo viimeinen kommenttisi... No, eihän kanssasi ole voinut kovin järkevästi keskustella tähänkään asti, saati tänä iltana. Sinänsä mielenkiintoisia asioita olet ottanut keskusteluun.

Psykoterapia ei sovellu kaikille? Kerro kenelle se ei sovi.

Onko mielestäsi siis viisaampaa tehdä vaikka sleeve-leikkauis kuin kokeilla psykoterapiaa, tai vaikka karppaamista?

Mikäli lihava toimii tietoisesti väärin, niin hän tarvitsee silloin psykoterapiaa, kuten missä tahansa muissakin kognitiivisissa ongelmissa.

Montako tutkimusta olet nähnyt siitä, että psykoterapiaa olisi edes kokeiltu lihavuuden hoidossa?

Kenelle meikatulle naiselle halusit tämän piikkisi kohdistaa erityisesti?

Yleisesti ihan kaikille naisille, jotka meikkaavat. Ei ihmisen tarvitse meikata, jos on kaunis. Sama kuin väittäisi, että jos syö lääkkeitä, on muka terve.

Psykoterapia ei sovellu kaikille? Kerro kenelle se ei sovi.

Onko mielestäsi siis viisaampaa tehdä vaikka sleeve-leikkauis kuin kokeilla psykoterapiaa, tai vaikka karppaamista?

Mikäli lihava toimii tietoisesti väärin, niin hän tarvitsee silloin psykoterapiaa, kuten missä tahansa muissakin kognitiivisissa ongelmissa.

Montako tutkimusta olet nähnyt siitä, että psykoterapiaa olisi edes kokeiltu lihavuuden hoidossa?
Ruossahan olisi ideaa, että ennen lihavuusleikkausta terapiaa? Onko meillä tarpeeksi niitä terapeutteja? Kirurgeja tuntuu riittävän, kun lääkäri voi tuosta vaan päätellä, että KAIKILLA on divertikkeleitä, kuten itse olen saanut diagnoosin, vaikka valitin kaalista. Ei mulla voi olla niitä divertikkeleitä, mutta mut täytyisi itse se todistaa? Mut en ole ainoa, jolle on vetastu diagnoosi jostaki oppaasta...! Jos se kaali olisi ollut luomua, olisi mennyt tutkintaan, mutta kun ei ollut, ei kukaan tutkinut sitä, vaikka evirasta pyysin.

No kyllä mun mielestä kans jotain synnynnäistä vaikutusta on siinä, kun joku pystyy pitämään konvehtirasiaa kaapissaan vaikka pari kuukautta ("mä en oikein makeasta välitä" + veemäinen olen-parempi-ihminen -hymy) ja meillä se tyhjenisi parissa minuutissa.

Toki, vaikka osa lihomisesta ja syömisaddiktiosta selittyisi neurobiologialla niin se ei vapauta herkkusuita vastuusta.

Perinteitä täytyy kunnioittaa? Unohda konvehdit! Älä mene kauppaan!

Perinteitä täytyy kunnioittaa? Unohda konvehdit! Älä mene kauppaan!
Nii mutta kun niitä konvehtirasioita tulee 7-10 kpl meille jouluna. No, ehkä parasta syödä ne nopeasti eikä antaa eteenpäin.

Mutta joillakin ehkä tuo makeanhimo ei ole viritetty niin kovaksi.

Nii mutta kun niitä konvehtirasioita tulee 7-10 kpl meille jouluna. No, ehkä parasta syödä ne nopeasti eikä antaa eteenpäin.

Mutta joillakin ehkä tuo makeanhimo ei ole viritetty niin kovaksi.

Ai, meille tuli 1 rasia ja siitä jaettiin kaikille. Hyvää oli - varmaan sai yhden kukin:-)

Ennenmuinoin syötiin omatekemiä suklaita, varmaan hetkittäin vähän liikaa, nyt ei kukaan ehtinyt tehdä niitä. Luomuhunajaa menee tosin tasaiseen pitkin vuotta, mut se ei haittaa. Muuten loppuu mehiläiset maailmasta - ihan varmasti!

Katsotaan! Perinteitä nämäkin. Yhtään sipsiä ei mennyt, vaikka muut söi vieressä - eikä niissäkään ollut glutamaatteja, mut se rasva mitälienee, ihan sama mulle...

Onneksi on laktoosi-intoleranssi, eli omaan mutatoitumattoman genetiikan ja silloin maitosuklaat jää syömättä. Tummaa suklaata syön toisinaan.

Mä oon syöny nuoruudessa kilokaupalla antibiootteja. Aikanaan paljon teollista valmisruokaa ja mässyä. Olen ihan yhtä hoikka syön mitä vaan, määrä ratkaisee. Kun kuuntelee kroppaansa eikä jatkuvasti ahda napaansa ruokaa niin homma pysyy tasapainossa. Joskus syön koko päivän, joskus olen lähes syömättä päivän, ihan miltä tuntuu. Geenit mulla on huonot vaikka vitutuskynnyksen suhteen mutta ei se oikeuta tai määrää mua käyttäytymään huonosti.

Mä oon syöny nuoruudessa kilokaupalla antibiootteja. Aikanaan paljon teollista valmisruokaa ja mässyä. Olen ihan yhtä hoikka syön mitä vaan, määrä ratkaisee. Kun kuuntelee kroppaansa eikä jatkuvasti ahda napaansa ruokaa niin homma pysyy tasapainossa. Joskus syön koko päivän, joskus olen lähes syömättä päivän, ihan miltä tuntuu. Geenit mulla on huonot vaikka vitutuskynnyksen suhteen mutta ei se oikeuta tai määrää mua käyttäytymään huonosti.

Näköalatonta ja denialismia. Minkä ikäinen olet ja mikä on kilokaupalla antibiootteja?