Lihavuus ja sektio

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Toivoisin asiallista keskustelua tällä kertaa tästä aiheesta. Ja ensin tietysti pitää teroittaa ettei kyse ole hätäsektioista vaan sellaisista joissa äidin kunto loppuu tai muuta vastaavaa. Kuinka paljon lihavuus ja sen mukanaan tuoma huono kunto vaikuttaa siihen että lapsi syntyy sektiolla?

En voi vastata kuin omalta kohdalta että ei se lihavuus ainakaan yksin vaikuta.
Kunto mulla ollut ihan ok silloinkin kun painoa oli reilusti,mutta sektiota ei ole tehty.
Kunto siihen vaikuttaa enemmän.

Sektio tehtiin koska lapsi oli sellasessa virheasennossa ettei ois mitenkään tullut. Tiedä sitten oisko tullu ongelmia jos ois ponnistukseen saakka päässyt. Siis oisko lihavuus sitä vaikeuttanu.

Mä pelkäsin että mulla loppuu kunto synnytyksessä, ja joudun vielä hätäsektioon... ihmeesti ne voimat löytyy, jostain selkäytimestä ne tulee joka naisella. Vaikka sairaalassa oltiin 14 tuntia, ponnistusvaihe sitten reilu puoli tuntia, jaksoin koko ajan ihan ok. Sektiosta ei siis kokemuksia, mutta kannattanee puhua asiasta neuvolassa?

Mä en itseasiassa usko että fyysisella kunnolla on paljoakaan merkitystä synnytyksessä.. Suurin merkitys on sillä että kuinka kestää kivun/kuinka hyvin on puudutettu ja tärkeimpänä on se että osaako työntää oikeaan suuntaan...
Itellä esikoisen synnytys kesti kaikkinensa yli vuorokauden ja päälle reilun puolentunnin ponnistusvaihe ja missään vaiheessa ei tuntunut siltä että kunto loppuu (vaikka olin ihan älyttömän kipeä, lopetin hengittämisen kesken synnytyksen ja peruskunto oli ihan surkea)

tuskin merkitystä ollenkaan....mulle tehtiin kiirellinen pitkittyneen synnytyksen takia en ollut lihava tai edes huonokuntonen lapsella alkoi olemaan hätä,toinen suunniteltu koska vauva perätilassa silloin olin ylipainoinen.

Yhteistyössä