Liikalihavuus on ongelma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Norminainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Norminainen

Vieras
Kirjoitin äsken lihavuudesta oman näkökantani mukaisen postauksen,
mutta se poistettiin ilmeisesti liiallisen suorasukaisuutensa vuoksi.

Pyydän, ettei mode poista tätä siistimpää versiota, koska aihe on keskustelun arvoinen.

Lihavuutta halutaan ymmärtää tavalla, joka ei minulle avaudu. Lihavuus on samanlaista mielen heikkoutta kuin alkoholismikin. Harvemmin alkoholismia ollaan valmiita ymmärtämään. En ymmärrä "ylpeä läskeistäni" -filosofiaa lainkaan. Sama kuin sanoisi "ylpeä juoppoudestani".

Mielestäni minulla on oikeus sanoa, että lihava ihminen on vastenmielinen. Miksi ei olisi? Miksi sitten on oikeutettua sanoa, että alkoholisoitunut ihminen on vastenmielinen?

Lihavuus aiheuttaa yhteiskunnalle valtavan kustannusrasitteen: liikalihava ihminen ei jaksa työssä, sairastelee paljon, aiheuttaa lentolippujen kalleutta (lihava ja normaali maksavat lipuista yhtä paljon).

Itsensä päästäminen lihavaksi on myös oman kumppanin loukkaamista. Mitenkö tämä ehkä provosoivaksi koettu väite voidaan perustella?
Helposti: seksuaalisuus ja fyysinen viehätysvoima ovat tärkeitä asioita ihmisen elämässä. Tätä on turha kiistää. Mielestäni on oman itsensä ja kumppanin kunnioittamista, että huolehtii itsestään. Kuinka voi edellyttää uskollisuutta, jos ei huolehdi omasta fyysisestä viehätysvoimastaan toista kunnioittavalla tavalla?

Tämä ongelma koskee yhtälailla miehiä kuin naisiakin, joten sukupuolisesta syrjinnästä ei ole kyse.

No tietkö. Jotkut miehet tykkää naisista ja jotkut miehistä. Miksi se on niin hankala ymmärtää, että jotkut miehet tykkää laihoista ja lihavista??? Kaikki kun ei haluaa naisensa olevan laudanpätkä, jossa on pksanreikä mitä pökkiä...

Muuten olen kyllä tavallaan kanssasi samaa mieltä. Terveyden kannalta siis.

Olen melkolailla samoilla linjoilla kanssasi. Uskon myös että enemmän kuin yksilötasolla, tämä ongelma on yleisissä ravitsemussuosituksissa, jotka ovat päin honkia Suomessa. Eikös "kevyttuotteiden luvatun maan" asukkaiden pitäisi kaikkien olla laihoja? Kansa vaan senkun lihoo ja sairastuu.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No tietkö. Jotkut miehet tykkää naisista ja jotkut miehistä. Miksi se on niin hankala ymmärtää, että jotkut miehet tykkää laihoista ja lihavista??? Kaikki kun ei haluaa naisensa olevan laudanpätkä, jossa on pksanreikä mitä pökkiä...

Muuten olen kyllä tavallaan kanssasi samaa mieltä. Terveyden kannalta siis.

oksanreikä eikä pksanreikä :D

Mä oon samaa mieltä, että lihavuus on iso ongelma, joka vaan kasvaa tulevaisuudessa ja sen mukanaan tuomat kulut terveydenhuollossa. Järeämmin pitäs puuttua tähänkin ongelmaan, mutta miten? Miten saat ihmisen lopettaan liiallisen energian saannin? Miten saat sen liikkumaan?

Mielestäni on jokaisen oma asia minkä painoinen on. Samoin onko joku alkoholisti vai ei.Itse kantaa ylipainonsa.Enkä koe että ylipainoiset olisivat vastenmielisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja HuliHumppanpuli:
Mä oon samaa mieltä, että lihavuus on iso ongelma, joka vaan kasvaa tulevaisuudessa ja sen mukanaan tuomat kulut terveydenhuollossa. Järeämmin pitäs puuttua tähänkin ongelmaan, mutta miten? Miten saat ihmisen lopettaan liiallisen energian saannin? Miten saat sen liikkumaan?

Samoin aatoksin. :/

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:

Samoin. Etenkin, kun siitä ongelmasta kärsivät ihmiset eivät halua nähdä asiaa ongelmana ja ottavat herneet nekkuun.. :|

Tärkeä aihe sinänsä. Suomalaisten keskipaino nousee nousemistaan ja vaikeasti ylipainoisten määrä on jatkuvassa kasvussa. Lasten ylipainoisuus on myös lisääntynyt merkittävästi viimeisen kahden vuosikymmenen aikana. Ongelma on kyllä merkittävä...

Olen melkolailla samoilla linjoilla kanssasi. Uskon myös että enemmän kuin yksilötasolla, tämä ongelma on yleisissä ravitsemussuosituksissa, jotka ovat päin honkia Suomessa. Eikös "kevyttuotteiden luvatun maan" asukkaiden pitäisi kaikkien olla laihoja? Kansa vaan senkun lihoo ja sairastuu.

Ihmiset ovat täysin vieraantuneita normaalista ruokavaliosta. Ne, jotka syövät siten, etteivät liho niin heitä herkästi nimitellään anorektikoiksi tai terveyspoliiseiksi.. ihmetellään, miten ruokaisa salaatti voi riittää ruoaksi tai miksi makeita ei syödä edes joka viikko. On unohdettu kaiken eineshötön ja herkkujen keskellä, mikä on sitä normaalia ravintoa joka ei lihota. Ilmiö on hämmästyttävä ja laaja.

Kukin saa tykätä tietenkin, mistä haluaa. Tarkoitinkin lähinnä tilanteita, joissa toinen kumppaneista päästää itsensä lihavaksi myöhemmin. Ollaan menty yhteen hoikkina, mutta toinen päästää itsensä ylilihavaksi. Minusta se ei ole toisen kunnioittamista ja ymmärrän, jos se on jollekulle syy käydä vieraissa tai jopa jättää kumppani. Vertaan sitä edelleen alkoholisoitumiseen - ja mielestäni oikeutetusti. Ei kukaan edellytä toista osapuolta ymmärtämään kumppanin alkoholisoitumista, vai kuinka? Tiedän omasta lähipiiristäni ainakin kolme miestä, jotka kärsivät salaa vaimonsa "emakoitumisesta". Minusta on väärin edellyttää, että he rakastaisivat kumppaninsa "läskejä", jos ei alunperin ole viehtynyt lihavuuteen.

Alkuperäinen kirjoittaja toinen norminainen:
Mielestäni on jokaisen oma asia minkä painoinen on. Samoin onko joku alkoholisti vai ei.Itse kantaa ylipainonsa.Enkä koe että ylipainoiset olisivat vastenmielisiä.
Samaa mieltä. Eihän sairaalloinen lihavuus tai alkoholismi hyvästä ole, mutta asiaa ei auta yhtään kyseisten ihmisten haukkuminen ja taivastelu. Varsinkin kun yleensä se ulottuu sitten jo niihin 10 kiloa "ylipainoisiin" jne. Turhaa jeesustelua jankuttaa tämmöisestä asiasta.

Suomalaisia (ja länsimaalaisia yleensäkin) voidaan kannustaa liikuntaan ja terveelliseen ruokavalioon monellakin tapaa, mutta foorumeilla läskien haukkuminen tuskin auttaa. Yleensäkin se, että pitää tuoda julki inhoaan tiettyä ihmisryhmää kohtaan on mielestäni verraten omituista. Kyllä minullakin on antipatioita joitain ihmisryhmiä kohtaan, mutta en vaan jaksa jankuttaa päättömästi heidän huonoudestaan.

Muutenkin minua huvittaa ihmiset, jotka roikkuvat jossain sellaisessa asiassa kuin ulkonäkö. Tässäkin alkuperäisessä viestissä kävi selvästi ilmi, että läskien "ällöttävyys" on se kamalampi asia kuin terveyden laiminlyöminen. Kyllä ihmiset saavat olla kauniita tai rumia, minkä levyisiä tahansa, pukeutua ja haista miten haluaa, ei se minua häiritse :). Eikä kaikkien todellakaan tarvi yrittää miellyttää minua.

Rahan puolesta alkoholia ja ruokaa verotetaan jo rutkasti, niiden aiheuttamista ongelmista maksetaan jo. Sitä paitsi johan sitä on tehty tutkimusta, että huonot elintavat tulevat halvemmaksi yhteiskunnalle, kun ei tarvi maksaa eläkkeitä sinne satavuotiaaksi asti ;).

Itse olen ylipainoinen, osittain omasta syystäni osittain perinnöllisistä. En ole ylpeä läskeistäni ja yritän pitää itseni edes jotenkin järkevän kokoisena. Töistä olen ollut pois vain kaksi päivää monen vuoden ajalla ja muutenkin olen kyllä ollut terveempi kuin monet normaalikokoiset ihmiset.
Kummpaniani en loukkaa ulkoisella olemuksellani, hän kun ei malttaisi pysyä minusta erossa. Asiasta ollaan kyllä keskusteltu muutamia kertoja. Ja ei, hän ei ole mitenkään häiriintynyt kun pitää minusta, vaan tiedostaa kyllä minun olevan ylipainoinen eikä ihannoi ylipainoisuutta. Itse hän on normikokoinen.
Lentolippujen hintoihin en usko paskanvertaa vaikuttavan se paljonko painan. Ja sairaanloisen lihavat eivät kyllä koneeseen edes sovi, koska istumatila on pieni (tai sos sopii, joutuu hän maksamaan kahdesta istumapaikasta, kun ei takapuoli yhdelle penkille sovi, näin ainakin yleensä). Kyllä lippujen hinta koostuu pääasiassa muista asioista kuin matkustajien painosta.

Sekä alkoholistit että liikalihavat ovat valtava rasite yhteiskunnalle - sairastavuus, nääs. Että siinä mielessä kumpikaan noista ei ole pelkästään ihmisen oma asia.

Itse asiassa väestön keskipainon nousu on toki asia, joka lentokonesuunnittelussa
ja polttoainekulujen laskennassa otetaan huomioon. Luonnollisesti tämä on tilastollinen asia, joten lisäkustannus syntyy koko väestön mediaanipainon noususta. Ei yksittäinen lihava ihminen ole "syyllinen" vaan väestö kokonaisuutena.

Keskustelun avaajan lähestymiskulma vaikuttaa hieman naivilta ja vihamieliseltä, mutta enpä ollut ajatellut itse asiaa tuolta kannalta. Täytyy myöntää. Ehkä tosiaan voisi sanoa, että "jälkilihominen" voi olla oman kumppaninsa loukkaamista.

Sekä alkoholistit että liikalihavat ovat valtava rasite yhteiskunnalle - sairastavuus, nääs. Että siinä mielessä kumpikaan noista ei ole pelkästään ihmisen oma asia.

Hollantilaisen tutkimuksen mukaan lihavat tulevat halvemmaksi yhteiskunnalle, koska elävät vähemmän aikaa. Kalleimmaksi tulevat normaalipainoiset, koska elävät kauan, jolloin heidän hoitoonsa menee paljon rahaa.

Ja tuota en ymmärrä, että lihavat ovat vastenmielisiä jne. Tunnen monta kaunista lihavaa. Ja monta rumaa laihaa(kananpersetukka, ei rintoja, ei persettä)

Ja niin, IHMETTELEN, miten jotakin voi vituttaa jonkun TOISEN kilot. Oma elämä tällaisella vissiin niin pielessä. Ja ei, en ole itse lihava.

Huomauttaisin näin terveyden asiantuntijana, että lihavuus on vain yksi riskitekijä ihmisen terveydelle.

Useimpia riskitekijöitä emme voi valita. Ihmisen terveys on huomattavasti vähemmän hänen omissa käsissään, mitä jokin kuntoplus antaa olettaa.

Ja niin, IHMETTELEN, miten jotakin voi vituttaa jonkun TOISEN kilot. Oma elämä tällaisella vissiin niin pielessä. Ja ei, en ole itse lihava.

Tämä on asia joka myöskin minua ihmetyttää suuresti.

Muuten olen kyllä samaa mieltä, vaikka itse olenkin reilusti ylipainoinen läski. MUTTA sen kyllä haluan sanoa, että osalla sen syömisen takia on syömishäiriö. Itse olen kyllä ihan herkkujen mättämisellä kerännyt pikku hiljaa kiloja, mutta rajut nousut ( nyt vuodessa 13 kiloa ) on kyllä ahmimisen ansiota joka taas johtuu monista syistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:

Samoin. Etenkin, kun siitä ongelmasta kärsivät ihmiset eivät halua nähdä asiaa ongelmana ja ottavat herneet nekkuun.. :|

No ihan samalla tavoin voisi ihmetellä tupakoitsijoita. Jokaisella meistä on omat ongelmansa. Yurha ilkeille toisille heidän ongelmistaan, jos itse ei ole täydellinen.

Minä olen elämäni aikana kärsinyt kovastikin toisten ihmisten lihavuudesta. He kun eivät voi olla lihavia vaan hiljaa itsekseen. Siitä nostetaan kauhea numero, aina pitää olla valittamassa läskejään, vinkumassa kateellisena kuinka toiset vaan on laihoja, syövät mitä tahansa (mikä muuten ei pidä paikkaansa, laihat EIVÄT syö kaloreita yhtä paljon kuin lihavat. vaikka ruokaa ehkä määrällisesti melko paljon). Ja aina ollaan muitten seurassa äänekkäästi laihdutuskuurilla, kaikki ihme koukerot pitää heidän eteensä tehdä, mutta ne kuurit loppuvat kummasti kun ovat yksin, eikä ketään piinattavaa lähellä. Jne....