Likelaskenta, kuinka usein?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pönttö"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pönttö"

Vieras
Loppuraskaus menossa, rv 32. Kuinka usein liikelaskentaa pitää sitten harjoittaa viimeisillä viikoilla? Kaikissa ohjeissa vaan kerrotaan kuinka tunnissa pitää tulla 10 liikettä, jos ei niin lasi mehua ja uudelleen tunniksi tunnustelemaan, jos edelleenkään ei 10 täyty, niin näytille.

Mutta mua jäi mietityttämään että kuinka monesti vuorokaudessa pitäisi periaatteessa tuntua liikettä mahassa? Kun jos vauvan rytmi on sellainen että alkuillasta metelöi enemmän ja muutoin on hiljempaa, niin saahan sen 10 liikettä helposti tuntumaan kun just silloin jumppatunnin aikana kokeilee.

Mulla siis taustalla yksi istukan toimintahäiriö ja sen vuoksi hiukan huonossa hapessa syntynyt esikoinen. Onneksi tilanne huomattiin sattumalta ja synnytys käynnistettiin.

Nyt toisessa raskaudessa on kovin erilaista kaikkinensa. Olen jo valmiiksi huolissani liikkeistä ja edellisessä raskaudessa istukka oli edessä ja liikkeet siksikin kovin erilaisia. Tähän saakka tämä nykyinen vauva on ollut oikein vilkas edeltäjäänsä verrattuna, mutta mietin miten usein niitä liikkeitä tosiaan pitää loppuviikoilla tuntua - jatkuvasti, joka tunti? 12 kertaa päivässä jotakin? Muutaman kerran hereilläollessa?

Juu, tietysti otan yhteyttä päivystykseen jos liikkeet selvästi vähenevät tai loppuvat tällä kertaa, mutta ajattelin vain kysäistä teidän kokemuksianne viimeisten viikkojen liikehdinnöistä + laskennoista + käytännöistä. Neuvolaa ei ole ollut kuuteen viikkoon, ens viikolla sentään pääsen piinaamaan terkkariakin näillä kysymyksilläni pitkästä aikaa :)

Kerran päivässä tuo 10 liikettä tunnissa. Itse tiedät oman vauvasi rytmin, joten turha ruveta laskemaan liikkeitä silloin, kun vaavi muutenkin on nukkumassa... Eli menet silloin sohvalle pötkölleen, kun vauva on aktiivinen, sitten lasket liikkeet ja thäts it.

Vauva nukkuu 20-40min pätkiä, eli liikkeet pitäisi saada kasaan mihin aikaan päivästä tahansa. Ei idea ole se, että lasketaan ne liikkeet silloin kun vauva liikkuu, vaan silloin jos tuntuu, että on pitkä hiljainen jakso.

Yhteistyössä