Lohen valmistus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Kertokaas nyt, että miten saan tehtyä tuosta lohesta oikein herkullista. Uunissa taidan sen tehdä, kun en nyt jaksa grilliin laittaa. Ja miten saa lisukkeeksi tulevat kasvikset herkullisen makuisiksi?

päälle (fileen päälle, tai sit kokonaisen lohen väliin ) tilliä, suolaa ja sitruunapippuria, ja sitruunaviipaleita jos sulla on..ja sit uuniin.
smetanaa päälle jos sattuu löytymään, se vasta herkullista sit onkin :p

mitä kasviksia sulla on? mä keittäisin ne kypsäksi (ei liian kypsiksi) ja maustaisin suolalla,voilla ja jollain yrtillä, tai tekisin kasvisgratiinin

Itse teen lohifileen uunissa niin, että laitan päälle suolaa, tilliä, sitruunapippuria ja joskus ohuita sipulirenkaita. Sitten vaan uuniin niin kauaks aikaa kun tykkää, itse tykkään oikein "ylikypsästä" :D

Mulla on mm. ranskankermaa, mustapippurituorejuustoa, kirsikkatomaatteja, vähän katkarapujakin...
Kasvikset on pakasteena ja niissä oli porkkanaa, keltaista porkkanaa, parsakaalia ja vesikastanjoita.

Pari vaihtoehtoa fileelle uunissa;

a) päälle tomaattiviipaleita ja sipulirenkaita (kala tietty suolattu), sitruunapippuria. Kääräise folioon, paista fileen koosta riippuen n. 30 -40 min. Tarjoa esim. sinappisen kermaviilikastikkeen kanssa (1 prk kermaviiliä, 1 tl sinappia, sitruunapippuria, suolaa).

b) Leikkaa file annospaloiksi. Laita palaset omiin folionyytteihin ja lohen päälle nokare tuorejuustoa.

Kasvikset nopea paisto wok-tyyliin öljyssä (tosi kuuma pannu, sekoittele koko ajan). Mausta yrtein tai yrttimausteella, suolalla ja pippurilla. Tai uunissa nyytissä kuten lohi, tulee kaikki kerralla. vihannekset ja mausteet vaan folionyyttiin ja uuniin.

Laita lohi uusiin, astian pohjalle vähän vettä niin tulee pehmeämpää. Kastikkeeksi ranskankermasta, sipulista ja katkaravuista kylmä kastike. Kasvikset voit keittää ja maustaa yrteillä.

Yhteistyössä