LOKAKUISET 2006

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuhina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mukavat muistot raskausajasta vaikka oksensit melkein koko ajan? Maruska et voi olla tosissasi! Mullakin on ollut viime kevät mielessä ja on tullut outoja takautumia siitä pahoinvoinnista, väsymyksestä, eikä todellakaan mitenkään miellyttäviä. YÄK.

Meillä flunssaa tytöllä ja mulla. Tyttö heräilee yöllä 1-2 tunnin välein nokka tukossa, mutta nukkui tänään 4,5 tunnin päikkärit putkeen. Mulle sopisi paremmin että nukkuisi tuollaisia pitkiä unijaksoja yöllä.

Pika viesti ennen iltapalaa...

Mäkin oksensin rv 7+ aina rv 16+ asti ja ihan pitkin päivää...esikoisen kakkavaippoja en pystynyt ollenkaan vaihtamaan. Potalla käyttö oli ihan älyttömän vaikeaa kun yökkäilin koko ajan (kerran oksensin esikoisen niskaan kun en kerennyt kääntyä lavuaarille...raukka pikkunen!!!) Silti mäkin kaipaan raskausaikaa ja sitä mahaa...vaikka käskin kyllä viime vuonna miehen muistuttaa mua noista pahoinvoinneista jos rupean haaveilemaan kolmannesta lapsesta...=D Ja mä haaveilen jo...tosin itsekkin halua nyt pitää vähän taukoa ja käydä töissäkin välissä...

Mahaa on ikävä...nyt on vaan noi nahkat tossa roikkumassa...kun saisi jumppailtua ja vähän kiinteytettyä tätä kroppaa niin tulisi itsellekkin parempi fiilis...

Nyt iltapala hommiin...näkyy lokakuinen syövän lattialla paperia...mistä se sen löysi???

Tuhina

Moikka,
voi Tuhina teidän esikoista, oksennusta niskaan... Ääk! =D Onneksi meidän likka sentään välttyi siltä, vaikka joskus oli lähellä. En oksentanut kertaakaan odottaessani tätä toista (paitsi synnytyksessä lääkkeiden takia), esikoisestakin vain pari kertaa, mutta vain siksi että VIHAAN oksentamista ja yritän viime tinkaan asti välttää sitä (no kukapa siitä nauttisikaan).

Minua hämmästyttää kerta toisensa jälkeen muistelut vuoden takaisista tapahtumista - muistan opiskeluni, esikoisen hoidon sekä hänen oppimat uudet taidot, kesän, mutta uskomatonta että olen ollut RASKAANA koko sen ajan! Niin se vaan maha kulki mukana. Vasta viimeisen raskauskuukauden muistot liittyvät mahaan kun muutimme rv 35 ja oli synnytystapa-arviota yms.

Sen sijaan reilun kahden vuoden takaiset muistot liittyvät voimakkaasti raskauteen ja vauvan syntymään - maaliskuussa olen yhtä nostalgiaa koko nainen, sillä se on kuukausi jolloin esikoinen syntyi. Myös meidän ensitreffit ja häät olivat maaliskuisia tapahtumia.

Viktorilla on ollut vatsa kuralla jo pari päivää ja vaippa oli kuiva yön jälkeen, voi harmitus. Tiedä sitten onko outo hammasoire, onko poika syönyt jotain outoa vai onko tämä tavallinen tauti. Taas kakkavaipan vaihtoon, kohta loppuvat vaihtovaatteet...

Hyvää viikonloppua!

Heippa!

Meillä netti reistaillut jo useamman päivän eikä ole päässyt tänne lukemaan/kirjoittelemaan kuulumisia.Huomasin sitten siinä tohinassa olevani lievästi Elli-koukussa! ;)

Meillä voidaan hyvin. Muutamana yönä nukuttu tosi huonosti ja päivätkin kuluneet kiukutellen. Aamulla sitten huomasin pienen hampaanalun tulleen ikenien läpi! =) Nyt tyttö nukkunut jo pari tuntia. Ottaa näköjään kiinni edelisöiden heräämisiä. =) Toivottavasti ei nyt sitten herää yöllä kukkumaan!

Kovasti mennään jo kontaten eteenpäin. Istumaan opittiin viime viikolla, samoin kuin polviseisontaan nousemisen tukea vasten. Tänään noustiin siitä jo seisomaan. Kiire tuntuu siis olevan ylös. Vähän turhankin kiire, jos äidiltä kysytään. ;)

Minä myös kaiholla muistelen odotusaikaa. Hassua sinänsä, kun en siitä silloin osannut nauttia. Raskaus oli henkisesti todella raskasta. Pahoinvointia ei alkuraskauden jälkeen ollut. Oksensinkin vain kerran. Alkuraskaudessa minut säikäytti kova verenvuoto. Tuli ilmi, että olin odottanut kaksosia ja toinen oli mennyt kesken. Pelkäsin sitten loppuraskauden, että toinenkin keskeytyisi tai olisi vähintäänkin vammautunut. En uskaltanut kertoa raskaudestani kuin aivan kaikkein lähimmille ihmisille. Lähes kolmen vuoden yrityksen jälkeen en olisi jaksanut kertoa kenellekään keskenmenosta, vaan ajattelin pitäväni sen salassa mahdollisimman pitkään. Raskauden puolivälistä lähtien jouduin ennenaikaisten supistusten vuoksi sairaslomalle. Lopputulos oli kuitenkin mitä parhain ja synnytin terveen tytön 10 päivää lasketunajan jälkeen! =)

Nyt välillä mielessä orastaa haave uudesta raskautumisesta. Jos sitä nyt osaisi sitten paremmin arvostaa ja nauttia kasvavasta vatsasta. Tosin itseni tuntien keksisin varmaan taas jostain jotain huolehtimisen aihetta. ;)

Nyt iltatoimiin ja tytön viereen nukkumaan! =)

Mukavaa viikonloppua! =)

Heippa!

Täällä meillä päivät senkun rientävät ja poika kasvaa. Alaetuhampaat tulivat esiin 5,5-kuisena ja nyt reilu kuukausi myöhemmin pilkistää toinen etuylähammas. Samalla selvisi syy muutaman päivän kitinälle ja levottomammille öille. Meillä haluttaisiin kovasti ryömiä, mutta ei vielä onnistu. Poika kääntyy jatkuvasti vatsalleen ja siinä sätkitään, kunnes hermo menee totaalisesti. Hermostuu myös siitä, kun kääntää selälleen =). Ruokahalu tuntuu kasvaneen, kiinteitä menee normaali määrä mutta ihan viime päivinä on korviketta alkanut menemään enemmän. Se on hyvä, koska vähän murehdinkin nesteen saantia. Onko muilla esiintynyt tälläistä nälän kasvua? Taitaa olla meidän pojalla pientä kasvupyrähdystä.

Itsellä raskausaika tuntui vilahtavan ohitse, vaikka esikoistani odotinkin. Vointi oli loppuun asti todella hyvä ja pääsin koko ajan hyvin liikkumaan, koska poika ei perätilan vuoksi laskeutunut lainkaan ja samasta syystä syntyikin suunnitellulla sektiolla. Päällimmäisenä mieleen jäi syömisten kyttäys, koska jouduin kontrolloimaan syömisiäni raskausajan diabeteksen vuoksi.

Mukavaa lauantai-illan jatkoa!

Vein pojan tänään ekaa kertaa saunaa, mutta pelotti kiukaan sihinä niin, että piti itkeä..täytyy siirtyä kylvettämään saunaan, että tottuu, että meillä on tällainen hämärä huone eli sauna :) Oletteko te saunottaneet? Ajatuksena oli mennä ens vkolla uimahalliin ja ajattelin vähän totutella oikeaan suihkuun jne. mutta saas nähä miten käy, kun koti-sauna pelottaa jo noin..
Hirveästi on laiskottanut ja väsyttänyt, johtuisko siitä, että meillä nukuttu nyt tosi hyvin..paitsi että heräilen öisin tottumuksesta :( Siis ilmeisesti väysmys pukkaa pintaan, kun on helmpompaa öiden suhteen.
En ole saanut liikuttuakaan yhtä aktiivisesti kuin tapana..tänään menin pojan kanssa ulos siinä mielessä, että tehdään pieni lenkki rattailla (tarkoitus poika hereillä), no nukahti melkein heti, joten se siitä..huomenna uudella yrityksellä, ajattelin, että jos sais päivässä puolen tunnin vvaunulenkin tehtyä , niin olis hyvää liikuntaa :) Käyn kyllä juoksemassa ja salilla, mutta kävelyä ja rauhallista ulkoiluakin kaipaa. Lämpimämpiä säitä odotellessa :) Alkaa tuo saunominen nukuttamaan..

Meillä on oltu vaan nuhassa ja köhässä...onnex jo näyttää olevan paranemaan päin :) tänään tuli ihan kesäfiilis kun poitsun tädin kaa grillailtiin :) Pikku-ukko ois ilmeisesti itekin halunnu hirveesti pihvejä kun sen näkösenä pöydän pääs kahteli...no maistatin salaattia ja makaroonia...
Maruska: meillä on pien mies ihan pienest pitäen "käyny saunas" eli kun mummon luona ollaan saunottu niin poitsu on kylvetetty ammeessa alalauteella...pienenä tietty aika nopsaan, nykyään viihtyy jo pidempään ja kivaa on. :) Mummo on sanonu ettei välil meinaa malttaa poika pois lähtee saunast ollenkaan :)

Jaaha...pitäsköhän lähtee nukkumaan...jaksas taas aamulla herätä.
Joko teidän lapset muuten nukkuuvat yöt kokonaan ilman heräilyjä? meillä kun herätään edelleen ainakin sen kerran, joskus useastikin.

Huomenta! =)

Piitkät, vaikkakin rikkonaiset yöunet takana! Tyttö nukahti 18.45 ja heräsi 7.30. Molemmat päikkärit tosin jäivät lyhyiksi. Liekö siinä syy maratoniyöuniin..

Pijo:Meillä ainakin tuntuu ruokahalu kasvaneen. Ollaan tähän mennessä syöty aamupuuro,lounas,välipala,sekä iltapuuro+kasvavamäärä korviketta. Nyt tarkoituksena ottaa päivällinenkin ohjelamaan ja pikkuhilja myös liha-ateriat. Pitävät varmaan nälkää paremmin kuin pelkät kasvikset ja juurekset.

Joko muilla syödään myös liha-aterioita?

Maruska: Meillä ollaan nyt muutamia kertoja käyty saunassa ja tykätty on. Olen heittänyt löylyäkin; ihan sellaisia pieniä tippoja. Ollaan sitten yhdessä kuunneltu miten "kissat sihisee". =) Tyttö ihmettelee kovin.

Meillä ollaan muutenkin ihan "kissahulluja". Aina kun kissan tai kissankuvan jossain näkee, alkaa riemunkiljahdukset. Mikään muu eläin ei vielä tähän mennessä ole aiheuttanut samanlaista reaktiota. =)

Starlet: Meillä yöt olleet nyt tavallistakin rikkonaisempia. Kaksi kertaa herätään syömään. Molemmilla kerroilla syödään n.200ml korviketta. Sen lisäksi herätään varmaan 10 kertaa kun tutti halutaan takaisin suuhun. Varsinkin nukahtamisenjälkeinen ensimmäinen tunti on levottomin. Kolmesta kahdeksaan nukutaankin sitten jo kohtalaisen hyvin. Luulin syynä olevan hampaiden tulo,mutta ei vielä ainakaan tunnu helpottaneen, vaikka yksi hammas eilen puhkesi. No, ehkä tämä tästä. =)

Nyt aamupuuron keittoon..

Aurinkoista päivänjatkoa! =)

Osanottoja puolestaan teille, joilla rikkonaiset yöt..olen ihan liputtanut, kun ollaan selvitty yhdellä tutin laitolla pari yötä :) Mutta tiedän, että ei tämä pysyvää ole..joku rauhallinen välikausi ja kohta taas vaihtuu..
Meidän poika on sitten herkkä uusille asioille, kuten tämä saunominen..oliskin varmaan käynyt helpommin, kun olis pienempänä vienyt, mutta tulee nii harvoin itekki saunottua, että jäänyt. Olen kyllä sen huomannut, että meidän poika tarvitsee aikaa sopeutuakseen ja uudet asiat vie aikaa, vaikka ite olenkin sellainen hätähousu :) Onneksi ei ole sitä hoitoonviemistä ainakaan lähiaikoina, nimittäin se varmaan vaatis meillä aika paljon..

Piti vielä lisätä tuohon suihkuhommaan, että uskoisin vauvauinnista olleen apua suihkuun totuttautumisen kanssa. Siellä kun suihkutellaan aina ennen ja jälkeen uinnin. Lisäksi kotona kaivetaan harvemmin vanna esille, vaan yleensä tullaan äidin mukana suihkuun. Uimassa kun saa kuitenkin leikkiä vedellä mielin määrin. =) Ihokin on pienellä hieman kuiva, joten olen alusta asti suihkutellut vain kerran pari viikossa. Suihkussa käytiin ensimmäisen kerran hieman ennen uinnin aloitusta, eli n 3kk: ikäisenä. Silloin arasteli veden ääntä ja pään kastelua.Nyt työntää itse aina päätä lähemmäs vesisuihkua, ja näyttää oikein nauttivan! =)

Tsemppiä toipilaille ja yökukkujille! Meillä neiti alkoi heräilemään ennen aamukuutta ja nyt ollaan viikon verran koitettu lyhentää päikkäreitä. Se on auttanut ja nyt pitäis pikkuhiljaa koittaa päästä vielä yösyömisestä pois, kun on jo siirrytty syömään puuroa.
Mietin jo, että onkohan siitä voinut tulla jo tapa neidille?

Mulla on kans raskausaikaa ikävä. On ihana nähdä pyöreä vatsaisia odottavia äityleitä. Mulla raskaus sujui hyvin, ainoastaan mieltä painoi pelko keskenmenosta ym. Toivottavasti raskaus ihanuuden saan kokea jossain vaiheessa uudestaan.

Meillä oli puolivuotisneuvola ja neitokainen kasvaa omalla käyrällään mukavasti. Painoa 7800 g ja pituutta 71,3 cm. Onneks pituuskasvu ei ollut enää niin huimaa kuin aiemmin! Neiti oli syntyessään vaan 50 cm ja 3000g. Voidaan siis liittyä pitkien ja hoikkien vauvojen joukkoon.

jatketaan jälleen. Nyt tarvii mennä maalauspuuhiin! Heissan!

Hoitoon vieminen voi muuten sujua aivan mukavasti! Todennäköisesti se on äidille paljon rankempaa kuin lapselle.

Heipä hei!

On ollut niin paljon puuhaa etten ole kerennyt täällä käymään.
Saadaan uuteen kotiin avaimet keskiviikkona ja huomenna mennään myyjien kanssa vielä illalla katsomaan kun talo on tyhjä että miltä näyttää yms. Tuntuu kivalta päästä muuttamaan. Oikein odotan, että löydän sisältäni sen pikku sisustajan ja puutarhurin... =D (kumpa löytyisikin...) =)

Täällä on vaivannut nuha ja yskä. Onneksi ei ole ihan mahottomaksi päässyt mut räkäinen on tuo lokakuinen ja välillä yskii tuollaista limayskää. vasenta korvaa välillä aina haroo...ja mietinkin että pitäisikö mennä lääkärille. Ollaan putsailtu topspuikoilla mut harominen vaan jatkuu...

Me aloitettiin lihat 6kk ikäisenä ja hyvin ovat maistuneet. Vielä pitäisi kokeilla tuo kananmuna jotta näkisi miten siihen reakoi. Leipää on annettu mutustella pieniä paloja silloin tällöin.

Meidän lokakuinen on käynyt myös isin ja isoveljen kanssa saunassa yhden kerran joskus 6kk ikäisenä. Sen jälkeen ei ookkaan käytetty. Eipä tuo siihen mitenkään ihmeemmin reagoinut. Käväisi siellä vaan jonkun minuutin ja sit takaisin kylpyyn ja pois.

Oletteko muuten ottaneet hammasharjan käyttöön? Minulta meinasi unohtua koko hammasharja...vasta tässä yksi kauppareissu tajusin, että meillähän on jo niitä hampaita ja niitä pitäisi varmasti jo vähän harjalla putsaillakkin. =) (esikoisen kanssa harja ostettiin 6kk ikäisenä ja ekat hampaat tuli vasta 7kk ikäisenä...näin se menee)

Meidän poika nukkuu yöt jo aika hyvin...herää yleensä kerran yössä (yleensä 4-5 välillä) ja joskus annan tissiä joskus en. Ja olenkin tässä miettinyt että pitäisikö vaan jättää tissittely yöllä pois. Nukahtaisiko tuo itekseen...jos ei tissitä...sitä on niin väsynyt siihen aikaan ettei yleensä jaksa kuunnella sitä juttelua (harvoin itkee tai kätisee) vaan haluaa ite päästä heti uneen takaisin...esikoiselta lopetettiin yösyöttö heti 6kk ikäisenä ja tässä yksi päivä tajusin, että tämä lokakuinen on jo 7kk ja ed. syötän yöllä (sen yhden kerran) =D Kaikki asiat tekee näköjään toisella kertaa eritavalla...onko muilla vastaavaa?

Nyt toivotan hyvää alkanutta viikkoa ja yötä...pitäisi lähteä nukkumaan, että on huomenna taas virtaa!

Tuhina

zzzzzzzzzzz.... väsyttää.... meillä flunssan aikana tyttö alkoi heräillä koko ajan yöllä, siis jotakin 5 kertaa yössä. Imetän aina jos tyttö herää yöllä. Ei jaksa ruveta miettimään tokkurassa että nukahtaakohan itsekseen vai ei. Työnnän vain rinnan suuhun ja ajattelen että ens yönä tai joskus vois kokeilla jotakin muuta, mutta ei tänään...

No se nuha loppui mutta heräilyt jatkuu, viime yönä 7-8 kertaa, sekosin laskuista. Ei ainakaan nälkään herää kun ei päivälläkään syö noin paljon...

Sori sekava viesti, ei oo kovin terävä olo. Varmaan vois vähitellen ruveta harjoittelemaan tytön kanssa yöllä NUKKUMISTA.

Jaksamista Lalaalle ja muille yökukkujien äideille. Meillä poikaa herää kerran yössä maitopullolle, joten olen onnekas. Noin viikon verran sillä oli vaihe, että herättiin kahdesti yön aikana. Vaikka yössä herätään vain kerran, olen ollut jotenkin viime aikoina todella väsynyt ja tympääntynyt. Pyysin jopa miestä hoitamaan muutaman yön ruokailut, jotta saisin nukkua. Se teki kyllä hyvää. Taitaa olla jokin tylsistymisvaihe menossa, koska kotona olo tuntuu aika hankalalta.

Aloitin lihan syöttämisen puolivuotiaana, ensin sekoitettuna kasvissoseeseen (puolet kasvissosetta ja puolet lihakasvissosetta). Nyt syödään jo lihakasvissosetta sellaisenaan. Meillä ainakin alkoi tuo "suolainenkin" puoli maittaa paremmin, kun liha tuli mukaan. En ole käyttänyt poikaa suihkussa tai saunassa. Pitäisi varmasti aloitella tuo totuttelu, ettei sitten ihan järkyty joskus.

Meillä ei poika haluaisi nukkua kärryissä enää sitä vähääkään mitä ennen. Nyt hän haluaisi vain istua ja katsella ympäristöä. Poika ei vielä istu ilman tukea, eikä kovin paljon tuenkaan kanssa. Kuinkahan sopivaa on siis istuttaa kärryissä? Oletteko muut antaneet istua kärryissä? Minä olen antanut katsella maailmaa max. puoli tuntia kerrallaan. Puoli-istuvassa asennossa ei herra suostu olemaan, vaan kenottaa sitten sitkeästi etukenossa, jos selkänoja ei ole istuvassa asennossa.

Tuhinalle tsemppiä muuttohommiin, se on kivaa mutta rankkaa hommaa. On aina ihana päästä laittamaan uutta kotia. Tosin itselläni ovat suunnitelmat aina suuremmat ja toteutus jää kiireessä vähän puolitiehen =).

Mukavaa tiistaipäivää!

Täällä myös väsynyt äiti..viime yönä poika nukkui 3-5 välin, mutta muuten yö oli heräilyjä koko ajan :( Pyöriskeli sängyssä ja oli rauhaton ja itkeskeli, tutilla rauhoittui, mutta ei ole kivaa nousta sängystä kymmeniä kertoja, kuten tiedätte. Täälläkin vähän tylsistymistä kotiin, mutta ollaan sitten pyritty päivittäin jossain käymään, piristää kummasti, vaikka vaatiikin se lähteminen. Meillä ei nukuta ulkona, mutta rattailtu on..annan istua ilman tukea rattaissa jos haluaa..meillä istuu ihan hyvin jo, mutta esim. lattialla on mieluummin mahallaan..imetystyyny on muuten hyvä suoja laittaa tueksi, kun istuttaa :) Tulipa sillekin käyttöä, kun imettäessä en osannut sitä hyödyntää. Hiekkalaatikko pitäisi hankkia ja vauvakeinu ripustaa jonnekin, nii olis puuhaa myös pihalla. Se huono puoli on maalla asumisessa, että ei ole puistoja tms.

Jaksamista ja aurinkoa :)

Heissan!

Koita jaksaa Lalaa!!! Ja Tuhinalle tsemppiä muuttopuuhiin! Se on mukavaa hommaa, jos on ehtinyt etukäteen laittaan tavaroita kasaan ja saa talkooväkeä auttamaan itse muutossa. Sisustaminen on myös mukavaa, jos vaan kukkaro/luovuus antaa myöden.

Me ollaan suihkuteltu, mutta saunaan en ole neitiä vienyt. Todennäköisesti kesällä mökillä sekin tulee koettua. Siellä on melkein pakko hoitaa pesut saunan lämmössä.

Yökukkumisesta sen verran, että olen kans ollu väsynyt ja antanut suosiolla heti maitoa. Pääsen itse siinä helpommalla, kun neiti nukahtaa saman tien. Kyllä kai siitä yösyömisestä pitäis päästä pikkuhiljaa eroon... Ymmärrän hyvin, että Lalaa laitat vauvalle tissin suuhun, kun oot väsynyt ja vauva herää noin useasti! Nyt, kun on puhetta nukkumisesta, niin paljon teidän lokakuiset nukkuu keskimäärin vuorokaudessa? Meillä neiti on lyhentänyt yöunia sekä päikkäreitä. Yöllä nukutaan noin 9 tuntia ja päivällä kahdessa jaksossa 1,5-3 tuntia. Eli tuntuu aika vähältä puolivuotiaalle vai?...

Eilen maistettiin eka kerran broileria. Oli aikasta hyvää lokakuisen mielestä. Haisi muuten aika hirveelle. Kiitos Pijo ruokavinkistä! Taidan kanssa tehdä lihamössöä enemmän ja pakastaa. Pijo kysyit käärryissä istumisesta. Meillä neiti viihtyy toistaiseksi puoli istuvassa asennossa kärryissä. En ole sen takia harkinnut vielä nostamista. Syöttötuolissa istutaan ne ajat, kun neiti syö, ei muulloin.

Aurinkoista tiistaita teille!!!

Ai niin, täällä on myös tylsistymisoireita... Pitää keksiä vaan joka viikko jotain ekstraa... Kyläilyä, kaupungilla käymistä tms... Odotan, että neiti alkais konttaamaan, niin vois alkaa puistoissa käymään... Sais juttuseuraa...

Jaksamista myös sinulle maruska!

Mä oon myös painiskellut sen kanssa, että nukkuuko poju tarpeeksi.. Meillä mennään seuraavasti: yöunille n. 21.30 ja herätään aamulla 7.30-8.00 (yösyöminen loppui noin kuukausi sitten ja nyt nukutaan jo hienosti, välillä pitää laittaa tutti suuhun yöllä, mut onneksi nukahtaa siihen heti). Eli yöunet on noin 10h. Päiväunia poju nukkuu yht. noin 2,5h/vrk (aamupäivällä 30-45min ja iltapäivällä 1 1/2h - 2h). Joten vuorokaudessa meillä nukutaan noin 12,5h. Välillä tosin yöunet/päiväunet on pidemmät ja silloin annan nukkua niin pitkään kuin väsyttää.

En oo kauheesti stressannut nukkumisen kanssa, kun poju jaksaa peuhata, konttailla, nousta seisomaan, jokellella, naureskella ja olla muutenkin hyvän tuulinen lähes koko hereillä olo aikansa. Tää kaveri siis oikeesti on sellainen tapaus, että paikallaan/sylissä ei malteta olla 30s kauempaa vaan koko ajan on töhötettävä lattialla (kaivettava lelukorista leluja, syötävä kenkiä, tutkia kylpyhuoneen lattiakaivoa, vedettävä kenkiä pois kenkätelineestä, vilkuteltava itselle peilistä, kontattava pöytien alle jne). Aina hiljaisuuden laskeutuessa on syytä mennä katsomaan, mitä jännää poju on löytänyt.. on se sellainen tutkimusmatkailija! Ei käy äipällä aika pitkäksi! Joten kai se sitten saa tarpeeksi unta.. tiedä häntä! Ajattelin tosin laittaa tänään vähän aiemmin pojun yöunille,jos vaikka valoisuus herättää aamulla.. täytyy kokeilla!
Miten teillä muilla nukutaan? Kuinka paljon?

Sitten toinen asia, onko joku onnistunut tekemään itse sellaista puuroa, jonka pienokainen on kelpuuttanut aamu- tai iltapuuroksi? Me on syöty Muksun riisipuuroa ja Hipp´n kaurapuuroa tähän asti. Oon tehnyt maistiaisannokset kaurapuuroa ja riisipuuroa itse, mut ne ei todellakaan kelvanneet jätkälle. Kaveri vaan kakoi ja sylki kaiken ulos. Toisaalta en ihmettele, kun makuero makeisiin valmispuuroihin on melkoinen.
Eli onko jollain ideoita/ohjetta puurosta, jota on saanut syötettyä pikkuiselle? Vinkkejä kaivataan!

Eilen tuli kolmas hammas! Nyt alapuolella nököttää kolme hammasta eikä yläpuolella ole vielä yhtään. Esikoiselle tuli ensin alas kaksi ja pari kk myöhemmin ylös kaksi. Poitsu on myös alkanut ryömiä, mutta toistaiseksi vain takaperin. Tänään annoin hänelle uuden (peppilotta.fi:stä hankitun) lelun: marakatin (?) ja siitäkös riemu seurasi. Näytin edellä, kuinka vehjettä soitetaan ja poika osasi heti tehdä perästä. Hän ei ollut pysyä sitterissään kun helistin vehjettä hänen edessään. Samoin messuilta hankitun puuksylofonin kanssa, poika paukutti sitäkin innoissaan! Uskomatonta, miten fiksu puolivuotias voi jo olla. Missä- leikit ovat myös hauskoja: kun kysyn esim. missä tutti, poika alkaa katseellaan etsiä tuttia ja ottaa sen käteen. Ihan testimielessä kokeilin ja olin aivan äimänä, että poika tosiaan ymmärsi! Vai kuvittelinkohan vaan... :)

En ole tehnyt puuroa itse, mutta kaupan puurot ovat kelvanneet hyvin. Parhaita ovat mielestäni veteen sekoitettavat, kuten Semperin omena - päärynäherkku. Välillä sekoitan joukkoon esim. päärynäsosetta. Mannapuuroa voisi ehkä kokeilla, mutta pitäisi varmaan sekoittaa tutteliin.

Olin välillä jo lopettamassa imetystä, kun poika alkoi purra hampaat saatuaan. Nyt hän on kuitenkin lopettanut sen ja useimmiten imeminen sujuu ilman puremista. Joskus harvoin puoliunessa saattaa vielä purra. Muuten hän kyllä yrittää purra kaikkien sormia - auts!

Suunnittelimme miehen kanssa matkaa marraskuulle jolloin poika olisi jo vuoden ikäinen. Vähän kyllä jännittää, varsinkin jos kohde on kovin eksoottinen. Sitä ei vielä olla päätetty.

Illan jatkoja!

Ariel69 + Poju 6kk

Hei pitkästä aikaa!

Meillä ollaan jo terveinä ja yöt ovat alkaneet sujua vanhaan malliin, siis nukutaan illasta aamuun, muutaman kerran yössä saa kyllä nousta laittamaan tuttia suuhun.

Saunassa ja suihkussa käytiin vappuna ekan kerran. Sujui ihan ongelmitta. Suihkussa tyttö yritti saada kädellä pisaroita kiinni :-) Näppätä tapa tuo suihkussa käynti, jos ei ole aikaa kylvytellä.

Meillä ainakin ruokahalu on kasvanut, vaikka tyttö ei vielä ryömikään. Pyöriskelee paikallaan ja kääntyilee vähän väliä mahalleen. Sylissä istuu hetken, mutta haluaa aina kovasti seisomaan. Seisookin kyllä tosi jämäkästi. Sitä ryömimään lähtöä ja istumaan nousua kovasti odottelen...

Suunnitellaan tässä Tukholman risteilylle lähtöä. Oletteko jo käyneet laivalla? Pohdin tässä vaunujen mukaan ottamista, mahtuuko niiden kanssa kulkemaan laivan käytävillä. Matkarattaat olisivat laivalla varmasti näppärämmät, mutta kaupungilla taas vaunut, joissa voi rauhassa nukkua päikkärit. Mitä muuta pitäisi matkalle lähtiessä huomioida, onko vinkkejä?

Äitienpäivää lähdetään viettämään mummolaan (siis mun vanhempien luo). Haluan viettää ekaa äitienpäivää yhdessä oman äitini kanssa. Mitäpä suunnitelmia teillä muilla?

Taas mennään... alkaa olla päikkäreiden aika.

Ikionnellinen. Olen tehnyt nalle ohra hiutaleista sekä aamuhyvä hiutalesta puuroa pojalle niin että olen keittänyt puuron ohjeen mukaan vähän jäähdyttänyt ja lorauttanut vastikemaitoa / vettä ja tehosekoittimella surauttanut hienoksi. Puurolautaselle olen vielä lisännyt jotain herkullista marja sosetta. Meillä oli aluksi myös kakostelua ja yökkäilyä mamman tekemää puuroa kohtaan, mutta nyt menee jo joten kuten. En tiedä sitten kun jossain sanottiin että kotikutoisesta puurosta lapsi ei saisi rautaa ja B-vitamiiniä riittävästi. Juttu oli muistaakseni pamppersin sivulla?? Nalle puurossa on kyllä potkua paljon enemmän kun kaupan puurossa.

Täällä myös heräillään yöllä 1-2krt ja rauhoitutaan kun saadaan tissiä. Olen toivonut , että poika itse jättää yö heräilyn pois jossain vaiheessa... Toivossa on hyvä elää...

Me olemme aloittaneet silloin tallöin hampaiden harjaamisen iltaisin. Samalla poika saa itse tutustua harjaan valvonnan alla. Vielä sujuu hyvin harjaileminen.

Vietävä itkari alkoi piippailemaan...

Hei kaikille lokakuisille 2006!!
Mä jotenkin tunnen kuuluvani enenmmän tänne, vaikka tyttö syntyikin silloin jo elokuussa. Sen jälkeen en paljoa netissä käynyt, enkä älynnyt kurkata edes tälle puolelle :) Nytkin mä oon nenmmän tuolla odottajien listoilla, kun kävi niin että meille pitäis syntyä syyskuussa tytölle pikkusisko. Tuntuu vaan toi 8 kk vielä aika pieneltä isosiskoksi. Craviz näytti olevan kanssa odottajissa (joulukuisissa) muita tuttuja nimiä ei oo silmiini sattunut.
Luen teidän kuulumisia, nyt kun teidät löysin... Mukavaa kesää kaikille.

Tervetuloa Zuza, muistan sut lokakuun odottajista. Et varmaan tiedä, että suurin osa "vakiojoukoista" ovat siirtyneet yahoolle kirjoittemaan, kun täällä oli jokin hässäkkä, jolloin minäkin olin poissa koneelta..eli vanha porukka on "kadonnut" sinne. Onnea uudesta vauvasta :) Itse en vielä osaa kuvitella moista ;)
Oltiin ekaa kertaa tänään uimassa. Siellä oli sellainen lämminvesiallas ja poreallas..ensin vähän itketti, mutta sitten nauratti..ja se oli erityisen hauskaa, kun äidin naamalle roisku vettä ja äiti kilju :) Saatetaan mennä pian uudestaan..

Meillä menee ruokaa hyvin.. 1 ja puoli purkkia kerralla..yleensä liha-aterian yhteydessä annan hedelmäsosetta tuon puoli purkkia päälle..kuluu vaan tuota sosetta, että pitäis alkaa jossain vaiheessa vääntään ite noita soseita..välipalaksi riittää purkki..mutta joskus vielä annan iltaruoan ja iltapuuron välissä sosetta..varsinkin jos ollaan jossain menossa, kuten tänään uimareissulla..ja maitoa menee sellaiset 7dl päivässä..mitähän aloin selittelemään näitä ruokajuttuja, höh ;)

Aurinkoa ja hyviä öitä niin vauvoille kuin äideillekin :)

Tylsää...sataa vettä, eikä päästy ees ulos :( Outoo mitenkä sitä kaipaa jokapäivästä ulkolenkkiä, vaikka ennen poikaa saatto olla päiviä ettei ulkona käynykkään... Kummityttö ja äitinsä kävi tos kyläs...Poitsu pelästy koko ajan mun kummityttöö, kun toisel on vähän kovempi ääni...(kummityttö on 1v 4kk)...No eiköhän niistä hyviä kavereita tule kuhan poitsukin vähän kasvaa.
Eilen sain taas omaa aikaa...joka meni siivotessa...kun pikku-ukko oli isällään pari tuntia :)
Toissapäivänä meillä oli raskausajan synnytysvalmennusryhmän kokoontuminen...Kerkesin käydä siellä sillon raskausaikana kerran :)
Vähän oli nyt ulkopuolinen fiilis kun kaikkien muitten vauvat oli jotn.2kk vanhoja ja meijän poitsu jo 7kk...Toiset äidit tunsikin toisensa paremmin, niin niillä juttua riitti...No tulipahan käytyä, vähän vaihtelua arkeen :)
Mut oli ne vauvat "pieniä", ei sitä enää muista et omakin on ollu joskus niin pieni :)
Äitienpäiväkin lähestyy...Mitenkäs meinasitte äitienpäivää viettää?
Meillä taitaa äitienpäivä mennä ihan samalla tavalla kun muutkin päivät, epäilen et muistaakohan poitsun isä ees muistaa mua...oon kyllä vihjaillu et ois kiva jos jotenkin muistas :) onhan se kumminkin mun eka äitienpäivä :) no omalta äidiltä sentään tuli tänään kortti :D ehkä lähetään pojan kaa sit sunnuntai-iltana minun äidin luo...Lähetettiin me kortit mun äidille ja mummolle...ja pittää kait sitä poitsun isän äidille sunnuntaina kortti kiikuttaa.
Mutta nyt ruuan laittoon.

Heissan, nopsaan vaan unista; me saatiin seuvolasta vähän ohjeistusta että tällaisen 6-8 kk:n ikäisen pitäisi nukkua 12-14 tuntia päivässä. Että saa tarpeeksi lepoa. Meillä nukutaan myös n. 10 h yöllä ja n. 2 h kahdessa erässä päivän mittaan. Ja ilmeisesti se riittää. Yöt kun nukutaan putkeen ilman syöttöjä niin silloin saa vekku hyvän levon.
Mukavaa viisuilua ja ÄITIENPÄIVÄÄ kaikille!