Minkä ikäinen siis olet?
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Minkä ikäinen siis olet?
Täällä toinen neuvola takana. Kaikki hyvin. Painoakaan ei oo onneksi tullut tammikuulta kuin vähän päälle kilo, vaikka liikunta on kyllä mulla vähentynyt. Nyt täytyy koittaa sen kanssa vähän tsemppailla. Sydänääniä kuunnellessa vahvistui taas ultrista tuttu ilmiö, eli meidän tyyppi on erittäin liikkuvainenHuomenna alkaa viikko 16. Alkaa tuntua siltä, että kyllä sieltä tosiaan joku pieni on tulossa.
Muutoin huomaan, että alkuvaiheen odotus ja toive, että aika kuluisi nopeammin, on vaihtunut siihen, että oon alkanut ahdistumaan siitä, kuinka "vähän" töitä on enää jäljellä ja miten ihmeessä ehdin kaiken. Kesälomat välissä kun vielä katkaisevat osaltaan touhun totaalisesti.
Mitäs muille kuuluu?
Mulla on tänään jännä päivä edessä. Todennäköisesti kerron ekaa kertaa vähän laajemmalle sakille raskaudesta, ja ekaa kertaa ihmisille, jotka eivät ole olleet tietoisia mun suunnitelmista hakeutua hoitoihin (olen siis tuleva itsellinen äiti). Tähän asti raskaudesta kertominen on ollut tosi mukavaa kun kaikki, joille oon kertonut ovat tienneet hoidoista ja iloinneet onnistumisesta, mutta nyt sitten kertomus pitääkin aloittaa vähän kauempaa enkä oo ihan varma kuinka paljon oon valmis avaamaan asiaa. Ei kuitenkaan tunnu sopivalta sekään että vaan möläyttäisi, että vauva on tulossa ja jättää kaikki muu avoimeksi![]()
Täällä 18 viikko aluillaan, alkuviikosta on neuvolalääkäri. Hentoja liikkeitä on nyt menneellä viikolla alkanu tuntumaanLähipiiri ja esimies tietää raskaudesta, enkä oikeestaan jaksa erityisemmin peitellä enää kasvavaa mahaa muutenkaan. Paino alkaa olla lähtölukemissa, vähän päässy lähteen lapasesta syömisen kanssa kun vihdoin ruoka maistuu ja pysyy sisällä
Tässä raskaudessa on selvästi enemmän huolta ja pelkoo verrattuna esikoisen odotukseen. Vaikka ultrassa oli kaikki hyvin, liikkeet tuntuu eikä oo varsinaista konkreettista murhetta niin jotenkin vaan aina neuvolan tai nyt lääkärikäynnin lähestyessä tulee ajatuksia että jos kaikki ei ookkaan hyvin, tai sydänääniä ei kuulu tms. Muilla samoja tuntemuksia?
Miten sulla meni?
JänistinTai jotenkin ei vaan ollutkaan sellainen fiilis, että kertominen olisi tuntunut hyvältä niin menin sitten sen fiiliksen mukaan. En varsinaisesti epäile etteikö reaktiot olisi pääasiassa positiivisia mutta yllätys se tulee kuulijoille kyllä olemaan. No, vietetään osan porukasta kanssa vappua yhdessä ja mun skumpattomuus on niin poikkeuksellista, että se on varmaan aika luonteva paikka kertoa
Ja alkaa tää mahakin olla jo sellanen pallo että ilman tietoista piilottelua se on kyllä hyvin jo nähtävissä.
Käväisin tänään Lapsimessuille kun sain sinne ilmaislipun. Oli kyllä aika kala kuivalla maalla -fiilis, en oikein tunnu vielä luonnolliselta miettiä tosissaan mitään vauvahankintoja.
Mä en oo jotenkin osannut olla hirveän huolissani vauvasta, ehkä pääasiassa siksi että ison osan ajasta unohdan sen olemassaolonTai siis vatsan läsnäoloa ei enää voi olla huomaamatta mutta tässä vielä ekoja liikkeitä odotellessa en vielä ihan tajua että siellä oikeesti kasvaa joku. Tiistaisessa neuvolassa kuulemma kuunnellaan sydänääniä
![]()
Toka neuvola meni kivasti, en kyllä tiiä enkö osaa kysellä tarpeeksi asioita kun vastaanotot ei koskaan kestä täyttä niille varattua aikaaSydänäänet saatiin kuuluviin ja sain neuvolalääkäriajan jo ensi viikolle. Tän kertainen terveydenhoitaja vaikutti mukavalta, hänelle onneksi on nyt varattu seuraava aikakin.
Onnistuin eilen uutta kirjahyllyä kootessa venäyttämään selkäni jotenkin ja ilta ja yö oli aika tuskaisia. Ekaa kertaa raskauden aikana oli pakko ottaa panadolia ja sen ja kylmägeelin avulla sain nukuttua joten kuten. Mulla on pitkä historia kaiken maailman selkäongelmien kanssa mutta nyt suurin osa mun vakiohoitokeinoista (kipugeelit, lihasrelaksantit yms) on poissa pelistä niin oon vähän hukassa. Perjantaina pääsen onneksi hierontaan.
Mulla on kans jotenki hankala käsittää että oon oikeesti raskaana, ja ehkä sen takia osittain en hirveesti jännää neuvoloita etukätteen. Vaikka kyllä silti on jossain mielen perukoilla semmonen pelko että entä jos käyki jotain.
Mekää ei olla kerrottu ku iha parille tyypille. Mulla on itellä tosi sulkeutuneet ajatukset siitä että kertoisin mitään kellekkään (tyylii paitsi äitille) ja sitte mua ottaa kaaliin iha hirveesti jos joku kysyy suoraan että oonko raskaana. Mitä mieltä te ootte siitä? Mulla ei ees oo maha kasvanu nii että siitä huomais ja silti kysellään
Ja myös ihan mielenkiinnosta: aijjotteko ottaa selville kumpi on tulossa? Meillä miehen kaa siitä vähän eriäviä mielipiteitä, ku se haluais tietää ja mä ehkä en
Mulla on kans jotenki hankala käsittää että oon oikeesti raskaana, ja ehkä sen takia osittain en hirveesti jännää neuvoloita etukätteen. Vaikka kyllä silti on jossain mielen perukoilla semmonen pelko että entä jos käyki jotain.
Mekää ei olla kerrottu ku iha parille tyypille. Mulla on itellä tosi sulkeutuneet ajatukset siitä että kertoisin mitään kellekkään (tyylii paitsi äitille) ja sitte mua ottaa kaaliin iha hirveesti jos joku kysyy suoraan että oonko raskaana. Mitä mieltä te ootte siitä? Mulla ei ees oo maha kasvanu nii että siitä huomais ja silti kysellään
Ja myös ihan mielenkiinnosta: aijjotteko ottaa selville kumpi on tulossa? Meillä miehen kaa siitä vähän eriäviä mielipiteitä, ku se haluais tietää ja mä ehkä en
Mä oon ymmärtänyt, että vitamiinit ja rauta (mulla myös omegakolmoset) tyhjään vatsaan otettuna aiheuttaa monelle huonoa oloa. Mä otan raskausvitamiinipillerin pöydälle samalla kun laittelen aamiaista mutta syön sen vasta ihan viimeiseksi. En tiiä onko tällä vaikutusta. Ja omegat jätin tauolle yleisen pahoinvoinnin aikana kun en halunnut riskeerata että olo niiden takia olisi entistä hirveempi
Nyt on sitten esihenkilöitä infottu raskaudesta. Olivat selkeästi yllätyneitä mutta onnittelivat kyllä ja halusivat käytännössä tietää vaan mistä lähtien mulle tarvitaan sijainen.
Joo aamiaisen jälkeen mäkin ne vasta oon syönyt, mutta ehkä sit liian nopeasti kuitenkin. Ja tänään söin kotona kyllä vähän kevyen aamiaisen, kun oli perään heti töissä aamiaistapaaminen. Mutta täytynee siis siirtyä syömään niitä vasta, kun on varmasti ruokaa kunnolla mahassa, niin välttyy näiltä ikäviltä yllätyksiltä.
Hyvä, että esihenkilö otti hyvin. Mulla kaikki kollegat olleet kans tosi tsemppaavia onneksi. Samoin kuin myös esihenkilö.
Mulla ei ole monivitamiinia käytössä, vaan otan erikseen B12:n, d-vitamiinin, jodin, omega 3:n ja foolihapon. Kaksi viimeistä aion lopettaa heti, kun purkit loppuvat, noita kolmea ekaa taas syön aina muutenkin vegaaniruokavalion takia. Olen välillä jakanut ne useammalle aterialle, niin pysyvät paremmin alhaalla. Rautalisän ajattelin aloittaa, kunhan pääsen noista omegoista ja foolihaposta. Mutta sehän pitäisi kai mieluiten ottaa ihan erikseen joka tapauksessa.
Maha on niin iso! Paino ei ole edelleenkään noussut juuri yhtään, neuvolassa oli jopa laskenut edellisestä, mutta tuntuu jo nyt, että läkähdyn tämän mahan kanssa.