*Lokakuun `09 Mahapyöriäiset Marraskuussa* *****...Viimeiset nyytit mahasta ulos...***** (Listaan päivitettävät tiedot yv:nä!!!)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Talvicci
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onnittelut Sade tytöstä! Ovat nyt sitten vielä tiukentaneet OYS:ssa vierailuja. Kun me oltiin reilu pari viikkoa sitten niin isä sai vielä käydä mutta vauvan sisarukset ei. Kurjaa kun edes isä ei pääse kattomaan vauvaa.

Hemarin tytöllä on kaunis nimi, onnea!
Paulahin tytölle tulee myös nätti nimi.

Solmu: joo kahden kuukauden kuluessa pitäis antaa nimi tai sitten ilmottaa että koska se on. Meille tuli ainakin seurakunnalta kattava infopaketti viime viikolla kotiin, siinä oli näistäkin jutuista.

Hemari: jaksamista miehen kanssa! Ehkäpä hänen on helpompi olla vauvan kanssa kun vauva vähän kasvaa. Uskon että vauva on hänelle tärkeä, ei ehkä vain osaa tuoda sitä julki. Ja isyyslomallahan voi olla myöhemminkin, sen 18 vrk voi käyttää milloin vain äitiys- ja vanhempainvapaan aikana.

Me aloteltiin eilen d-vitamiinitipat, olivatkin sitten aikamoista unilääkettä. Annoin yhden tipan klo 14, tyttö nukahti vaunuihin klo 14.30, klo 17 inisi vähän ja otin vaunut sisälle ja toinen heräs vasta klo 19. Nyt on parina yönä ollut tytön vaikea nukahtaa uudelleen klo 4 syötön jälkeen, viime yönä valvoskeli tunnin, nukahti sitten mun viereen.

Paulah: hyvin on teillä tyttö kasvanu. Meillä toi poika kasvoi aikoinaan ekan kuukauden aikana 4 cm pituutta ja painoa tuli 1200g.

Meillä tyttö saa myös suvussa menevän nimen, eli minun kolmas nimi tulee myös tytölle kolmanneksi nimeksi. Poika sai isänsä toisen nimen, joka on myös isänisällä, isänisänisällä ja taisi olla myös isänisänisänisällä. Muuten on tytön nimi vielä hakusessa, se mitä ensin mietittiin ei olekaan tytön näköinen.

Nyt syömään ja sitten hakemaan poikaa kerhosta.

Peppi ja tyttö

Moi vaan kaikille,
ahkeria kirjoittelijoita olette :wave: .

Neuvolassa käytiin 2vk2pv kunniaksi. Paino on syntymästä noussut ihan hienosti, oli nyt 3740 (3570 syntymäpaino). Kaikki muutenkin ok ja suloinen tyty ilostuttaa arkeamme. Iltasyöpöttelyt vaikuttavat tehoimukaudelta, vaan eikös sen pitäisi tulla vasta n. 6 viikon ikäisenä? Ei haittaa, syö minkä syö ja sitten kipristellään vähän aikaa ilmat (ja kakat) ulos. Ja sitten syödään taas :D . Uni maistuukin onneksi yleensä 5 tuntia sitten iltasyönnin päälle.

Hyvää jatkoa vauvautuneille ja
mukavia loppuodotuksen hetkiä vielä vauvaansa odotteleville!
~Tiila ja tyty (16pv)

Meilläkin tuo toinen nimi Kaarina on myös mun isänäidin toinen nimi. Äidin puolella on toisena nimenä kulkenut Aulikki, mut äiti ei ikinä ole itse siitä niin pitänyt, eikä antanut sitä mulle ja sanoi ettei todellakaan tarvitse antaa sitä vauvalle.

Jos vauvan silmä rähmii, niin onko se automaattisesti silmätulehdusta? Meidän pikkuisella alkoi eilen toinen silmä rähmiä, ei nyt mitenkään ihan superpaljon, mut kuitenkin jonkin verran. Pyyhin sitä silmää sitten aika usein, mutta pitäiskö sille tehdä jotain muutakin? Tyttö on nyt muutenkin ollu pari päivää jotenkin huonolla tuulella... Deetipoista hän kylläkin tykkää, ja niiden antamisen jälkeen on hyvällä tuulella jonkin aikaa :)

Edellispäivänä tapasin muita vastasyntyneitä, ja olin íhan hämmästynyt, kun viikon ikäinen vauva oli isompi kuin meidän kuukauden ikäinen! Ja sitten kolmen viikon ikäisellä vauvalla oli puolet isompi pää! Kaikki sanoo meidän vauvaa pieneksi, mutta en tajunnut, että hän todella on ihan pikkuinen :) Kun hän oli syntyessään niin rääpäle, että musta hän on nyt jo iso :) Mut tosiaan, paljon nuoremmat vauvat on häntä isompia!

Vauvelille on nyt tullut oikein tosi paljon niitä hormoninäppyjä... Posket on ihan rosoiset ja punaiset ja kaulassa on myös paljon. Koskahan ne lähtee pois ja tulee taas sileä iho? Niitä on nimittäin paljon...Eihän ne tietenkään vauvaa haittaa, mutta mietin jo että onkohan ne näpyt ihan normaaleja. Kai ne on, näyttää vaan aika hurjalta.

hemari ja Silja 1kk 1pv

Pikaisesti vain kommentoin...

Tiila: mielestäni ensimmäinen tehoimukausi on juurikin tuossa kahden viikon ikäisenä... Eli teillä voi hyvinkin olla sitä.

Hemari: Rähmiminen ei ole automaattisesti silmätulehdusta. meillä pojan toinen silmä on syntymästä lähtien rähminyt ja vaikka siitä olen joka neuvolassa puhunut, niin aina on ohjeeksi vain sanottu, että mikäli ei punoita silmä, eikä luomi, niin ei ole tulehdusta, eikä lähdetä lääkitsemään... Puhdista vain silmää keitetyllä, lämpimällä vedellä (kasta vanutuppoa).

Meillä pojalla karstaa, eikä anna harjata sitä pois, ehdotuksia, miten sitä vois poistaa´? tarviiko sitä välttämäät poistaa?

meillä on suht samanlainen vauva, kuin nuo aikasemmat, ehkä vähän nälkäsempi ja selvästi kovempi äänisempi! neidistä lähtee semmonen komennus jos tissiä ei heti kaiveta esille! mutta kuitenkin rauhallinen ja nukkuu hyvin, ainakin toistaiseksi. tää vauva aika on siitä niin ihanaa ku kerkee vielä itteäänki ajattelee. sit kun vauvan valveilla olo pidentyy, ei vaan yhtäkkii tehäkkään jotain tosta vaan! ,utta vielä on rauhallista ja siitä nautin!

just tässä nukutan näitä vanhimpia ja sit käperryn ukon kainaloon, kattotaan joku leffa ja herkutellaan! yks kiva asia täs ukon työttömyydessä on, ku se on kotona!

nyt tää keskimmäinen tuhisee jo niin täs syöis, et siirrän sänkyyn..

ihanaa oltaa kaikille! ei oo montaa enää mahan kanssa! onnea kaikille vauvautuneille!

nallemakarooni ja tyttöset

Moi,
nimista: nyt kun luin noita nimijuttuja niin vahan jopa alkoi harmittaan etta miksen antanut Maarittia toiseks nimeks vaikka ensin niin aioinkin. Se on mun ja aitini toinen nimi ja annettu mummin parhaimman ystavan mukaan. Nyt Unnallani ei ole mitaan mun puolelta kun kolmas nimi on vaannos mieheni aidin nimesta ja sukunimikin on Unnalla eri kun mulla..tai no, Unna ja Aina liittyvat mun elamaani eli kaippa sitten halla jotain aitinkin puolelta on :)

Me kaytiin eilen hakeen possulenssurokote ja siita on nyt pistoskohta kosketusarka ja kun kasivartta nostaa niin sattuu vahasen. Ukkeliltani se veti mahan sekasin, muita oireita ei ole ollut.

Unna ei ole nukkunut eilen tai tanaankaan paivalla kunnon paikkareita - torkkuu parhaimmillaan 20 minuuttia ja kanisee sitten kunnes paasee joko syliin tai tissille - kumpaankin nukahtaa. Nyt sain tyton vihdoin hiljaseks, se on nyt vedellyt puoltoista tuntia...mistakohan moinen valvominen johtuu?

Kattelin tuota yhdesta muusta pinosta aiheesta pulloon tottuttelu ja siella rouvat valistivat etta jos aikoo pulloon pumpata kun on menoja etta iska voi syottaa, kannattaisi pulloon alkaa tottuttelemaan mahd. pian. Mainitsivat pariviikkoisina jonka Unna juuri tanaan taytti. MIta ootte mielta?
Me kokelitiin pulloa, pumppasin siihen vaan sen 20 ml ettei mene elaman eliksiirit hukkaan ja hyvin se alkutakeltelujen jalkeen meni. Ukkeli oli onnessaan kun sai syottaa, mutta miks musta tuntuu vahan liian aikaiselta? En todellakaan aio ottaa viela tavaksi, mutta on kai hyva tietaa etta jos on joku tarkee meno mihin ei vauveli voi tulla mukaan, voi aina turvautua pullo/iskaruokintaan.

Marsupilami: Mua kans huvittaa kun raskausaikana olin välillä huolissani jos vauva ei ollut liikkunut tms.. Huolet ei nimittäin todellakaan oo vähentynyt!! Meillä yöt menee hyvin mutta esim. sairasteluista tms.. saa varmasti olla huolissaan moooonta vuotta tästä eteen päin!!! Mutta tsemppiä tosiaan teille jos nukkumisen kanssa ongelmia!!

Meillä ristiäiset on itsenäisyyspäivänä, nimeä ei olla ihan vielä lyöty lukkoon :) Kauniita nimiä lokakuun vauvoillekin annettu/annetaan :heart:

Meidän päivän vajaa 6viikkonen vauva on sitten oppinut kellon!! Sain sen nukkumaan vasta puol 12 aikaan ja sanoin sille että sais sitten nukkua ainakin kuuteen niin mamma sais kans nukuttua.. Heräsin sitten ähinään mun vierestä ja kello oli TASAN 6.00!! :laugh: On se fiksu.... :)

Silona ja pieni mies 5 vkoa 6 pvää :heart:

Tunnin lenkki tehty ja Sara jatkaa vielä unia pihalla.

Mä oon varmaan outo jollakin tavalla, mut mä kaipaan töihin. Toki musta on ihanaa olla kotona Saran kanssa, mutta silti. Jo silloin kaipas töihin kun jäi äippälomalle ja nyt viimeiset pari viikkoa mielessä pyörinyt työ ja ne ihmiset siellä. Ei musta olis ikinä olemaan montaa vuotta kotona.

Missah ja Sara

Missah: Et ole ainoa... mä en ihan vielä varsinaisesti kaipaa töihin mutta pitkitin äippärille jäämistä niin pitkään kuin pystyin ja olen siis palaamassa 50% töihin helmikuun alusta. Tykkään toki olla meidän pikkuisen kanssa kotona mutta ihan selvää on, että mä en ole mitään kotiäitityyppiä. Nytkin täytyy keksiä paljon aktiviteetteja jotta viihdyn. Mä luulen että mun kannalta paras vaihe vanhempainvapaita on juuri nuo 3kk, jolloin ollaan miehen kanssa molemmat 50% töissä: saa olla paljon kotona mutta myös toteuttaa itseään töissä:)

Oltiin vauvakinossa katsomassa Fame, oli kivaa:) Ootteko muut jo käyneet?

Moikka! Onnea vielä kaikille vauvan saaneille! :flower:

Mä oon miettiny tota tutti asiaa kovasti, että antaako vai ei. En oikeastaan haluaisi, ja mieskin on samaa mieltä. Pari kertaa on kyllä yritetty laittaa vauvalle tuttia, mutta ei ole huolinut. Selvästikin kyllä huvikseen imee tissiä ja nukahtaa sitten siihen lopulta. Mutta tavallaan pidän siitä, on niin ihana katsella sitä. Mut toisaalta, olis sitten enemmän omaa aikaa... Mut mistä sen sitten tietää onko vauvalla oikeesti nälkä vai haluaako vaan huvitella? En mä ainakaan huomaa sitä niin tarkasti että voisin olla asiasta ihan varma.

Kysymys: Jos imetätte esim. sängyssä kyljellään, niin mitä käytätte alustana? Jos siis jotain alustaa siinä käytätte. Mulla ei oo ollu alapää kipeänä synnytyksen jälkeen juurikaan, oon siis kokoajan voinut istua. Mutta imetän mieluummin kyljeltään sen takia, että maitoo tuntuu tulevan vauvan suuhun istuallaan vähän liian suurella "paineella" eli joutuu hotkimaan ja yskii. Muuten ehkä mieluummin istuallaan imettäisinkin. Välillä sitten maitoa pääsee ohi suun alustalle. Tai sitten tulee pulautuksia. Oon pitänyt pyyhettä kaksin tai nelinkerroin taitettuna alla, mutta kun pesin käyttämäni maitoiset pyyhkeet, oli härskinpuoleinen maidon haju jäänyt niihin, kun en tajunnut niitä huuhtoa kylmällä vedellä ensin. Nyt aloin niitä vedessä sitten liottelemaan. Mutta ei paljon semmoinen liottelu kyllä kiinnostaisi, kaikkien muittenkin hommien lisäksi!

Harmittaa kun en heti tajunnut huuhtoa kylmällä vedellä vaatteita joihin oli mennyt maitoa. Lähteeköhän ne puhtaaksi kuitenkin useemmassa pesussa?

Hanikka ja tyttö

Hanikka
Mulla on ollu harso taiteltuna tuossa vauvan pään alla ja sitten jos jotain on tullu yli niin ne on menny siihen harsoon...

Viime yön poika huus ku syötävä tuonne puoli viiteen asti :(
Mut tosiaan kauheeta ku tuo poika vaan huus ja huus pää punasena...
Sylissä pietin eikä se oikeen rauhottunu siinäkään... :(
Oon alkanu yhä enemmän miettimään että meillä taijetaan kärsiä koliikista :(
Nyt tuossa vein sänkyyn nukkumaan ja ei menny ku pari minsaa niin huuto alko taas kuulumaan...

Ens yönä uus yritys...
Maanantaina on neuvola niin pitää siellä tuosta jutella...

Mut tiettekö tää mamma on ainaki yhestä syystä ilonen (vaikka yön jäliltä onki h*lvetin väsyny) :D

Nimittäin tuli mun imetysrintsikat postissa tänään ja kivoilta vaikutti...
En löytäny linkkiä ite niihin rintsikoihin jostain syystä...

Mut ne on tommoset mitkä tuossa kuvan naisella on päällä
http://www.isabelle.fi/silhouette-secret-alushousut-p-918.html

Normaali hinta oli jotain 49e mut ne oli alennuksessa 22e.
Aika hyvä löytö musta :)

Ja sitten löysin toisetki hyvän oloset imetysrintsikat.
Neki makso vaan 20,70e :)
http://www.alusasukauppa.fi/imetysliivi__grand_pr_000579.html

*VäsynyTalvicci & ÖisinNiinKovaääninenPikkuMurikka 3vko5pvä* :heart:

Pikaisesti jotain kommenttia.

Meillä rähmi toinen silmä ekat 3 viikkoa ja sitä pyyhin keitettyyn veteen kastetulla nenäliinalla ja lopuksi painoin aina silmän sisänurkkaa ja sitten yksi aamu kuin taikaiskusta ei silmässä ollut enää rähmän rähmää eli kyynelkanava oli auennut.

Tuttipulloa me kokeiltiin esikoisen kanssa joskus parin kolmen viikon iässä ja kauniisti siitä joi. Tuumasin sitten että kai se pullosta osaa juoda jos syö tuttiakin eikä kokeiltu toista kertaa ennen kuin sitten kun tuli tarve. Ei tosiaan meillä ollut ennen 6kk montaakaan kertaa, että olis pullosta annettu, mutta aina söi jos annettiin. Tän kanssa en jaksa edes kokeilla ennen kuin on tarvetta. En mä kuitenkaan edes lähde minnekään ilman vauvaa, kun oon niin laiska pumppaamaan :)

Mäkään en oo kotiäitityyppiä, mutta kummasti tässä vaan ollaan himassa jo toista vuotta ;) No kävin mä sentään töissä 4kk kun esikoinen oli 6kk. Ja mun piti palata töihin nyt syyskuussa, mutta jäinkin melkein samana päivänä äitiyslomalle. Jos mies jää kotiin tänkin vauvan kanssa niin sitten menen töihin huhtikuussa.

Hormoninäppyjä meilläkin on ollut silloin tällöin. Kai ne voi olla aika pahojakin ja tulla rintakehään, niskaan ym. Esikoisella oli mun mielestä pidempään kuin tällä toisella.

On tosiaan ihanaa, kun vauva on alkanut kommunikoimaan ja hymyilee kauniisti. Yrittää kovasti "selittää" jotain käsillään ja ilmeillään tyhmälle äidille, joka ei ymmärrä :D

MB ja tyty ihan just 1,5kk

Silmien rähmiminen: ei ole automaattisesti silmätulehdus, vaan voi tosiaan olla että kyynelkanava on tukossa. Jos on tulehdus niin punoittaa silmä tai luomi.

Meillä on sängyssä kun imetän niin harso taiteltuna vauvan pään alla.

Talvicille jaksuja yövalvomisen kanssa!

Tuttipulloa ei ole vielä vauvalle kokeiltu. Ehkäpä jossain vaiheessa vois kokeilla. Mä oon aika pitkälti ollu kotona joten ei ole tarvetta. Eilen tosin kävin teinin kanssa kaupassa, oltiin tunnin verran ja hyvin oli isi pärjänny tyttösen kanssa. syötin ennen lähtöä joten tiesin ettei ole nälkä sillä aikaa.

Olin sitten aika "blondi", piti tankata auto mutta en saanut bensatankin luukkua auki. Etin vaikka kuinka kauan että missä on se nappula mistä se aukeaa, ei löytyny. Kotona sitten luin ohjekirjasta että luukku aukeaa kun vain painaa. No, selitykseksi varmaan käy että toi auto on ollu meillä vaan viikon joten en vielä osaa. :laugh:

Neiti valvoi eilen sitten puoli yhteen asti. Ja nyt on päivällä taas uni maistunu. Laitoin ulos nukkumaan vähän ennen yhtätoista, kitisi aina välillä joten kävin hyssyttelemässä, kahentoista aikaa haettiin poika kerhosta, yhen maissa kuulu jotain kitinää ja vedin vaunut sisälle ja neiti heräs vasta kolmen jälkeen. Ruokaväli veny 5 tuntiin, olispa joskus yölläkin tollaset välit.

Peppi ja tyttö

Meillä kanssa toissa yönä valvottiin. Kaksi tuntia taidettiin miehen kanssa yhteensä nukkua. Poika ei itke, mutta kitisee, önisee ja pyörii niin että ei raaski sitä siellä pinniksessä valvottaa. No, onneks sain nukuttua päikkärit sitten päivällä...Viime yönä onneks nukkui normaalisti heräten parin-kolmen tunnin välein syömään. Meidän pojalla on parina päivänä syöntimäärät kasvaneet ihan hirveesti. Tuntuu ettei oo kylläinen kun vaan hetken ja taas syödään. Antaa pojan syödä jos kerran haluaa :laugh:
Just tajusin että maanantaina poika on jo 1kk:n ikäinen. Mihin tää kuukaus on oikein menny? Päivät menee niin nopeesti että ei oikein meinaa tajuta!

Flora + L-poika 3vk6pv

Me valvottiin yöllä myös, neidin iltahuuto meni jotenkin sekasin ja huusi sitten viel pitkälle yöhön. Voi jestas että voi väsyttää =)

Me ei olla viel kokeiltu tuttipulloo tälle pienelle, esikoinen sai sitä kyllä jo alusta asti.

Mä pidän vauvan pään alla kyljellään syöttäessä pyyhettä tai kosteussuojaa, koska muuten on kyllä koko sänky märkä :)

Meillä on hormooninäppyjä naama täynnä. Esikoisellakin oli, muistan sen hyvin kun meillä oli sillon just ristiäiset ja kaikissa kuvissa esikoinen on niin hehkeen näkönen että. No vahingosta viisastuneena tän typyn ristiäiset on vasta loppukuusta ja nimestä ei kyllä oo tietookaan vieläkään.
:D
Me ollaan käyty esikoisen aikana babybiossa ja nyt kerran tän ja esikoisen kanssa. Enää ei vaan pysty käymään yksin kun toi isompi on niin vikkelä!

Meillä oli 1kk neuvola tossa eilen. Pituutta oli 53,5cm(50cm) ja painoo oli JO 4535g(3310g)[kahessa viikossa tullu 900g, neidillä on siis hyvä ruokahalu vaikka ei tissillä ookkaan koskaan kun max 15min.] Ihana pieni pullero :heart: Iahn toista maata kun meiän pitkä ja kuikelo esikoinen :)

Ihanaa talvista iltaa! =)

Empsu ja tytöt

Huutajien äidit!!!
Millaista teillä se huuto on? Asettuuko välillä muutamaksi minuutiksi, ja jatkaa sitten, vai onko ihan yhtenäistä koliikki tyyppistä huutoa?
Onko selkeää aikaa milloin huutaa? Onko asia yhteyttä esim syönnin kanssa löytynyt?

Kun minä olen niin hukassa tuon pojan kanssa. En saa selvää että miksi huutaa miten sattuu, joskus koko päivän, ja yöllä sitten syö ja nukkuu, ja joskus toisin päin.
Alkaa pelottamaan yöt, että milloin en enää jaksa kannella tuntisotalla.

Maha sitä vaivaa, sen tiedän, mutta miten se oikein menee niin ihmeellisesti :'(
Vyöhyketerapiasta ei apua. Akupisteitä nyt paineltu jalkapohjista, ja se saa aikaan kamalan rääkymisen ja kakkaamisen. Ajattelin josko sitä luumumehua kokeilisin antaa.

Marsupilami & poika 5vko 3pvä

Tosta huudosta,
meilla tytska kitisi tanaan vatsanpuruja ja pistin tallaiseen asentoon jota neuvolantati suositteli (paremman kuvan puutteessa): http://img2.timeinc.net/people/i/2009/cbb/blog/090803/rachel-griffiths-300.jpg - siis jotenkin niin etta tuo kasi joka kulkee vauvan kainalon alta menee koko matkan vauvan haarovaliiin jolloin kannat vauvaa ns. yhdella kadella ja vauva kollottaa siina kyljellaan/mahallaan kasvot alaspain. Ja toinen kasi jaa vapaaksi tehda vaikka mita. Siina unohtuu kitinatkin kun on helpompi nahda ymparilleen valoja ja varjoja (siis pienimmilla).
Kannattaa vaan muistaa varoa ovenkarmeja ettei kopsauta kultansa paata ovesta kulkiessaan :)

Marsupilami: meillä illalla 21-01 yhtenäistä huutoo, jossa vaan ihan hengenveto taukoja. Päivällä ja hereillä ollessa muulloin itkuisaa valitusta jonka pystyy vielä lopettamaan jos esim hyppyyttää tms. Mutta ei nyt mitään täysin selkeetä huuto rytmiä, joskus huudetaan ne yötkin. Joskus ei huudeta päivällä. Joskus huudetaan se kunnon monen tunnin karjuminen jo 16-21. On onneks oppinu jo kuulemaan mikä on nälkä itku ja mikä masukipu itku ja mikä haluan seuraa itkua. Nyt meillä parhaillaaan huudetaan sitä oikein kunnon itkua, hyvä kun enää ääntä toisesta lähtee ja kyyneleet valuu, tosi surku tulee kun vierestä vaan joutuu seuraamaan kun mikään ei auta :'(

Yhteistyössä