LOKAKUUN ÄIDIT 39

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Craviz
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Heipä hei taas!
Ja iloisia kuulumisia. Meille syntyi tiistai aamuna eli 10.10.2006 ihana punertava tukkainen tyttövauva!!!!!
Painoa oli 3290g ja pituutta 49cm.
Synnytys alkoi lapsiveden menolla maanantai iltana. Siitä eteenpäin reippaassa tahdissa ensin supistukset voimistui poltoiksi ja sitten ilokaasun ja epiduraalin avulla synnytys. Synnytyksen kokonaiskestoksi laskettiin 5h 11min.
Sain muuten nyt ensimmäistä kertaa kivunlievitystä. Enpä olisi uskonut millainen taika-aine se epiduraali on. Kivut hävisivät kuin piip saharaan ja loppu oli lasten leikkiä.
Nyt en ehdi lukemaan uusimpia juttuja. Onnea kaikille vauvelinsa jo saaneille ja kärsivällisyyttä "masukkaille"!
Jos joku viitsii päivittää mut listalle niin olen kovasti kiitollinen.
Palaillaan asiaan myöhemmin. Nyt jännittämään ekaa yötä kotona.

Möhön ja Mamma-69:n vauvat päivitetty

Anette 27, M 31, LA 1.10. Tammisaari (esikoinen)* Poika 6.10 3900g 53cm
Mama 28, M 30, LA 1.10. Hki (esikoinen?)
Piia 31, M37, LA 1.10. OYS (toinen)
Peppi 35, LA 1.10. Belgia (toinen) * tyttö 26.9. 3450 g 50 cm
Tuhina 28, M 27, LA 1.10 (toinen)* poika 2.10. 3825g 51.5 cm
Craviz 24, M22, La 2.10 Tays (esikoinen)
maruska 28, M 39, LA 2.10 Pohjanmaa (esikoinen) * Poika 28.9. paino 3630g ja pituus 51,5
Mimmu82, LA 02.10 (esikoinen)
Anna 22, M 25, LA 2.10 OYS (toinen)
Bahama 31, M35 LA 2.10. Hki (esikoinen) * Poika 12.9 3300g 49cm
Nanna 30, M40, LA 2.10 Jyväskylä (esikoinen)
Visse 20, M22, LA 2.10 Kajaani(esikoinen)
Kesäheinä 24, M 27, LA 4.10. (esikoinen)
akiram 29 M36 LA 4.10 LPKS (clomiesikoinen)(mieh.3.) *Poika 2.10.06 2945g 48,5cm
Manna 31, M28, LA 5.10. Espoo *Tyttö 8.10.06 3700g 50cm
Möhö 27, M30, LA 5.10. (esikoinen) *poika 5.10.06 2900g 48 cm
Tirppana 32, M33, LA 5.10. toinen * poika 6.10. 2870g 48cm
Äiskä >40, LA 6.10. Tampere (4. ja 5.)(mieh.1.) *Pojat Aatu 2705 g 47 cm ja Beetu 1960 g 42 cm 9.9. klo 13.39 ja 13.40
Amalia 24, M 25, LA 8.10. Turku (esikoinen)
Pinni 26, M 29, LA 8.10 Pietarsaari (esikoinen)
Lottis 29, M29, LA 9.10. Tampere (esikoinen)
Johku 28, M29, LA 10.10. Hki, Kättäri (esikoinen) *Tyttö 27.9. 2630g 47cm
Kylie 27, M28, La 10.10. Sotkamo (esikoinen) *Tyttö 22.9. 3740g/50,5cm
Rintti 31, M33, LA 10.10. *Tyttö 5.10. 3545g/49cm
Lotta 32, M 31, LA 10.10, Turku (toinen)
Nessu 33, M30, LA 10.10 Jyväskylä (2. ja 3.) * Pojat 17.9, A/ 2370g 46,5cm, B/ 2370g, 47,5cm
Zuza 38,M46 LA 10.10 Hki (NKL) (kolmas) * Tyttö 31.8 2530g 45cm
Orvokki 31, M 31, LA 10.-12.10. Espoo (2. lapsi) * Poika 6.10. 3530 g, 50 cm
Doe 32, M 32, LA 11.10. Hki (esikoinen)
Taika 29, M 32, LA 12.10. Hki, Kättäri (esikoinen) *Poika 26.9 2985g 48 cm
Siiri, 33, M 33, LA 13.10. Tampere (esikoinen)
Leisku 25, M34, La 16.10.,Kajaani (esikoinen)
Airi 28, M 29 LA 16.10. Lahti (esikoinen) *Poika 29.9 3340 g 51 cm
Ebba 27, M 27, LA 15-17.10., Tampere (esikoinen)
Näpsä77 28, M 40, La 17.10, Tampere (esikoinen, mieh. 2.)
Maija74 31, M36, La 17.10., Helsinki (esikoinen)
Kaneli 30, M32, LA 18.10 Helsinki (esikoinen)
_hilti_ 19, M19, La 18.10., Salo (esikoinen)
ariel69 >35 M>35 La 18.10 (toinen, miehelle ensimmäinen)
Ikionnellinen 27, M29 La 19.10. Helsinki, (esikoinen)
Octopus La 20.10., Viro (esikoinen)
Mamma -64, 41, M41, LA 20.10, Pirkanmaa, (3., M 2.) *tyttö 10.10.06 3290g 49cm
Tiffany 29 M28 La 22.10, Ulkom. (esikoinen)
Annu -76 30, M36, La 23.10. Pirkanmaa (esikoinen)
Milla 23, M 24, La 25.10. Järvenpää (esikoinen)
Iita 23, M 25, LA 25.10. MKS (esikoinen)
Anna 24 M30 La 26.10 Tampere (esikoinen)
Lisko 27 M28 La 26.10 Etelä-Karjala (esikoinen)
Aurora 26 M25 l.a. 26.10 Espoo (toinen)
Schatje 26 M37 LA 26.10 Barcelona (esikoinen)
Sanna 20 M19 La 28.10 (esikoinen)
Hanna 24 M24 La 29.10. Pohjanmaa (esikoinen)
Mansikki >35,M>35, La 29.10 PHKS (toinen)
Hortensia 24 M25 La 29.10 Kuopio (esikoinen)
Lydia 31 M34 La 30.10 Espoo (esikoinen)
Lalaa 25 M26 La 31.10 PHKS (clomiesikoinen)
Fantti 32 M33 La 31.10. Nurmijärvi (esikoinen)

hups, tuli Mamman nimeen väärät numerot, muttei liene kovin vakavaa...

Mua ei nukuta. Mitään vaivoja tai kovia supistuksia mulla eí ole, mutta ei vain nukuta. Tulinpahan sitten lukemaan tänne kuulumisia. Onnittelut Möhölle, Annetelle, Mannalle ja Mamma -64:lle! Ihanasti kirjoitettu Manna!

Se mun kysymys synnyttäneille: Paleleeko normaalisti? Muistaakseni Nessu kirjoitti huomaavansa mahapatterin poistumisen ja palelevansa normaalin usein. Miten muut, jotka ovat normaalisti herkkiä palelemaan? Tähän hieman liittyen. Millaiset yöpaidat imettävillä on? Jostain luin vinkkiä, että kannattaisi olla edestä avattava, mutta mistä sellaisia saa? Pujama tietenkin, mutta nyt hikoilen öisin niin paljon, että se vaikuttaa vielä ahdistavalta ajatuksenakin. Mieluiten haluaisin puuvillaisen paitulin napeilla, jos pelkillä liiveillä ei tarkene. Onko joku löytänyt sellaista?

Kiitos Lalaalle mielenkiintoisesta tilastosta. Näyttäisi painottuvan lievästi viikon 40 myöhemmälle puolelle...

Taika: Ainakin Ruskovillalla on kapalointiohje. Samaainen ohje taisi olla myös äitiyspakkauksessa Ruskovillan esitteessä tai sitten olen saanut ko. esitteen jostain muualta.
http://www.ruskovilla.fi/pdf/villavauva.pdf -> Vastasyntyneen kapalointi

Lisko 38+2

Taas pääsee onnittelemaan!

Onnea Mamma 64 ja Manna tytöistä ja Anette isosta pojasta ja kiitos Mannalle ihanasta synnytyskertomuksesta. Äiskälle onnea tyttären ajokortista. Tuo vaatteiden katoaminen tuntuu tutulta, useat minultakin menee tyttären matkaan. Luvan kanssa tietysti.

Ikävää Anette, ettei synnytys mennyt hyvin. Pää-asia kuitenkin että olette molemmat hyvinvoivia. Poikahan on kunnon ”könsikäs”, ensisynnyttäjälle varsin vaativan kokoinen synnytettävä. Itsekin odottelen tuon suuruusluokan vauvaa syntyväksi ja kieltämättä kyllä jännittää tuo koko. Esikoinen oli reilut 3800 gr ja siinäkin oli pusaamista. Epiduraalipuudutus vähän jännittää ja pelottaa. Haluaisin kuitenkin kokeilla sitä.

Pidetään peukkuja Cravitzin puolesta että synnytys alkaisi nyt viikonloppuna ja nyytti olisi pian kainalossa. Toivottavasti sattuu mukava henkilökunta ja kaikki menee hyvin että synnytyksestä tulisi hyvä kokemus. Samaa tietysti muillekin.

Ihanaa lukea jo teidän kaikkien synnyttäneiden vauva-arjesta. Varsinkin synnytyskertomukset ovat mukavaa luettavaa, kun itse vielä kärsimättömänä odottelee vuoroaan. Jännää arvailla, miten se tällä kertaa käynnistyy, vaikka joskus epätoivossa ei ollenkaan. Päähänkin jäi soimaan biisi ”maanantai ei mittää, tiistai ei mittää… :)

Äiskän Dubain matka kuulostaa ihanalta. Me täällä vaatimattomasti haaveilemme ensimmäistä kylpyläreissua vauvan kanssa. Meillä koko perhe tykkää käydä kylpylöissä. Viime kesänä jäi kaikki matkat tekemättä tämän raskauden takia, joten toivottavasti pian saa vahingon takaisin!

Kärsikö joku halkeilleista varpaanväleistä: Jos kutisee ja pistelee, voi olla myös jalkasieni, mikä on itse asiassa aika yleinen vaiva, joka kannattaa heti hoitaa pois, ettei tartuta muita ja ettei leviä esim. varpaankynsiin. Sienen voi saada helposti raskausaikana, kun varpaanvälit on vaikea kuivata vatsan ollessa tiellä…

Ikävä kuulla Anna raskausmyrkytyksestä. Toivottavasti kaikki menee siitä huolimatta hienosti. Ikionnellisen kivut viittaava kyllä kovasti synnytyksen käynnistykseen. Toivottavasti olet jo ottanut sairaalaan yhteyttä, ettei tarvitse kotona kärvistellä.

Tosi nopeasti Orvokkikin oli palautunut normaalikuosiin. Kyllä olisi mukava jo pitää normaalivaatteita! (kade) Ja tuo hyvä vuorovaikutussuhde vauvaan kuulostaa hienolta.

Tänään olisi madam mamman povaama synnytyspäivä, saa nähdä alkaako päivän mittaan tapahtumaan. Tuo sf-mitta 37 cm olisi kyllä jo ihan tarpeeksi, vatsaa ei meinaa saada enää mukaan kyljeltä toiselle käännyttäessä! Äitini povasi huomista syntymäpäiväksi, se olisi sama kuin veljeni syntymäpäivä.

Soittelin toissapäivänä äidille, kun tuli sellainen olo, että siellä ollaan kovassa jännityksessä ja huolissaan. Hän oli kovasti täpinöissään ja siskonsa oli lohdutellut että kyllä kaikki hyvin menee. Hassua, että äiti on aina äiti vaikka itse olen "jo" 37 vuotias. Nyt tuon huolehtimisen osaa ottaa jo eri tavalla, kun itsellä on iso tytär josta huolehtia. Onneksi sieltä ei sentään joka päivä soitella. Toisaalta joskus tuntuu, ettei ketään kiinnosta, mutta ehkä ihmiset vain haluavat jättää rauhaan.

kynttilänvalossa vauvamusiikkia kuunteleva ariel 39+3 (tervetuloa vauva!)

Onnittelut Annettelle ja Mamalle! Annette, ei ole olemassa huonoa synnytystä. Päädyittekö sektioon, vai jäikö muun takia huono fillis? Hienoa, että epiduraali sopi Mamalle. Se on kyllä niin hankala aine, kun ei voi tietää miten oma kroppa reagoi, tai jos menee jotenkin väärään kohtaan. Toiset vannovat epiduraalin nimeen "taivas aukeni" -tyyliin ja toiset sanovat, ettei ikinä enää.

Lisko: mä olen kanssa öisin tuohon aikaa hereillä. Neljän jälkeen herään aina ihan pirteänä, käyn vessassa ja syön jotain. Onneksi esikoinen antaa nukkua yhdeksään, muuten olisin ihan naatti tuon aamuöisen heräilyn takia.

Kait vatsan laskeutumisen vuoksi mun suoli ei toimi enää ollenkaan. Vajaa viikko sitten oli pari kipeää supparia ja ne saivat vatsan liikkeelle, että tässä täytyy nyt varmaan vaan odottaa sitä synnytyksen käynnistymistä.

Lotta 40+4

Täällä on mittailtu proteiineja, mutta eivät ole yhdestä plussassata mihinkään nousseet. Päänsärky ja heikko olo jatkuvat. Aion soittaa tänään synnytysvastaanottoon, jos pääkipu jatkuu taas koko päivän. Alkaa tosiaan huolestuttaa itseäkin ja haluan mennä edes tarkistuttamaan, että kaikki on hyvin!

Kai he voivat edes istukan viratuksista katsoa, että istukka pelaa!? No, sen näkee sitten.

Anna 38+2

Tevehdys täältä vauva-arjesta ja ensiksi lohdutan kaikkia teitä, joille on kertynytkiloja enemmän kuin tarpeen, koska imetys tuntuu kuluttuavan!!! Jäljellä enää 1,5 kg ja tuntuu,että ihan kuihtuu!!! Supistuksista joku kyseli tuolla, niin itse en saanut selvää supistusten säännöllisyydestä, koska tuntui että oli yhtä supistusta, mutta kipeitä eivät olleet koko aikana..
Vauvan kanssa elämä vielä opettelua, ei oikein vielä ole mitään rytmiä..nyt vasta itse alan olla paremmassa kunnossa..suurin yllätys synnytyksessä olikin, että se kävi yllättävän helposti, mutta vei yllättävän huonoon kuntoon, vaikka pidän itseäni hyvä kuntoisena..
Menen vauvan kanssa ens vkolla vyöhyketerapiaan, kun auttaa ja ennaltaehkäisee vatsavaivoja..

maruska

Lauantaita!
Taas täällä hissunkissun kulutellaan aikaa, ku mies tullu yötöistä.

Onnittelut Manna! Tuli ihan kylmät väreet ku luin kertomukses. Just tollaseksi olin kuvitellu (=toivonu) oman synnytyksen ennen sektiopäätöstä tuolineen kaikkineen..
Ja onnittelut Annette potrasta pojasta!
Sekä Mammalle myös onnea!

Nyt on Pinni hävöksissä..? Ja mitenköhän Ikionnellisen oireilut?
Vieläkö ootte linjoilla?..

Anna kyselit sydänäänistä. Meän pienellä ollu n. 130-150, mutta esim. viime viikolla merkattiin vain 110-119. Nyt taas 135. Että vaihtuvuutta on.

Aurora: Eipä issiakseen taida mikään auttaa. Ei ainakaan liikunta! Huomasin eilen ku kävin kaupassa..seuraavat urheilusuoritukset ajotan hamaan tulevaisuuteen.
Lepo on kaikista paras, mulla tietty istuma-asento, toiset syö parasetamolia.
Meinasin tänään silti käyä varovasti haukkaamassa happea tuossa pihalla, ku on niin kiva syksynen ilma.

Jännä, miten raskausajat ja synnytykset onki niin erilaisia. Olen miettiny että miltähän se tuntuu ku vauva on "kiinnittyny lantioon" ja potkii kylkiluita ja mitenhän mahan muoto muuttuis. Mulla tuo pää puskee tuosta tissien alta (kuka se olikaan nähny sen karsean unen) eikä kroppa taivu enää tasan yhtään..
Pysyy ryhti hyvänä, ku täytyy yrittää pitää keuhkoille tilaa. Vauva on L:nä ja kantapäät painaa oikeassa sivussa, että olis tulossa siis ihan peppu eellä.

Käväsempä mieki kattomassa nyt Ruskovillan ja Stakesin sivut..

Huomenta kaikille ja kiitokset onnitteluista!

Ihana tosiaan lukea muiden vauva-arjesta, kiva huomata ettei ole AINOA kenen vauva käyttäytyy tietyllä tavalla, vaan että se on aivan normaalia. Meidän vauvasta on vaikea vielä sanoa että itkeekö mahavaivoja tms. Yleensä poitsu rauhottuu siitä että saa tissin suuhunsa. Mutta en ole vielä aloittanut D-vitamiinien antoa. Yöt meillä menee miten menee, mutta kiva lueskella että muidenkin vauvat valvottavat öisin. Viime yönä kiukuteltiin oikein kunnolla (heti imemisen jälkeen alkaa sellainen venkoilu ja kitinä, ei varsinaisesti itku) ja nukkumaan mentiin neljän aikoihin.

Niin siitä synnytyksestä. Mulla oli ennen synnytystä aika aliarvioitu kuva siitä touhusta, luulin että synnytys on vaan pala kakkua, kivut siedettäviä ja pari ponnistusta ja vauveli ulkona. Itsellä supistukset alkoi heti aamu viideltä ja seitsemältä jo viiden minuutin välein tuli suppareita. Puolen päivän aikaan lähdettiin Tammisaareen ja siellä olin jo 3 cm auki. Pikkuhiljaa supparit voimistuivat ja kokeilin kaikenlaista kivunlievitystä. Pettymys oli valtava, kun jämähdin kuudeksi tunniksi niin että olin 6-7 cm auki. Supparit oli aika kivuliaita siinä vaiheessa. Sitten ilmotin että haluan epiduraalin. Luulin tosiaan että kivut lähtisi sillä pois tyylin "taivas aukeaa", mutta itsellä jäi kovat kivut juuri tuonne peppuun. Joka supistuksella luulin että sitä revitään ulos. En tuostakaan ollut lukenut ennen että kivut jäisi sinne, tai sitten olen joku poikkeus. Ponnistusvaihe kesti puolitoista tuntia juuri tuon pikkuherran pään ja käden vuoksi. Poitsu syntyi sitten lopulta seuraavana yönä, joten melkein vuorokausi siinä kärvisteltiin. Lopuksi sain vielä toisen asteen repeämät joka puolelle emätintä. Ajattein jo siinä synnytyssängyllä että toista lasta meille ei tule. Katsotaan nyt jos mieli muuttuu joskus...

Muuten olen tosi iloinen että imetys sujuu, vaikka siitä hermoilinkin aluksi. Kunhan vaan yöt olisivat rauhallisempia, mutta eiköhän asia korjaannu joskus!? Korjaantuhan?? =)

Annette ja pikkumies 7 pv

Terveiset sateisesta Espoosta. Täällä arki on lähtenyt rullaamaan kivasti. Esikoinen on ottanut uuden pikkuveikan vastaan todella hyvin eikä ainakaan vielä ole näyttänyt mustasukkaisuuden merkkejä. Vauva on todella reipas, syö ja nukkuu hyvin. Yöllä herää sen 4-5h välein syömään. Rauhallinen on. Itsellä näin viikko synnytyksen jälkeen olo on lähes normaali. Jälkivuodot vaivaa vielä, mutta koska ei tullut niitä tikkejä, tuntuu muuten lähes normaalilta. Ainut kipeä paikka on kämmenselkä johon on tullut järkky mustelma kun kätilö söhräs sen tipan kanssa niin, että joutui asenteleen sitä useamman kerran. Eilen kävin myös ekan kerran neuvolassa ja viidessä päivässä kaveri oli kerryttänyt massaa 200g. Eli rinnoista tulee maitoo ihan kiitettävästi ja se kyllä tuntuu ja näkyy!

Joku kyseli, että mistä tietää lähtee synnärille, jos suppareitten välit ei ole tasaiset... ainakin minä lähdin todella nopeasti. Ajattelin, että mielummin turha reissu, kuin esikoisen kanssa mennessä olin 7 cm auki ja kivunlievitykset sai silloin unohtaa...

Sympatiat kaikille päänsärystä kärsiville... liityn kärsivään joukkoonne...

Vielä onnittelut kaikille vauvan saaneille ja kärsivällisyyttä odottajille.

sateinen tampere...voi taivas oli taas citymarket täynnä ihmisiä, onneksi selvittiin suhteellisen nopeaan sieltä ulos, ei ole kiva näin "hoikkana" pujotella sieltä väleistä :D

kyllä ihmiset ovat alkaneet tuijottamaan tosissaan tätä mahaa, taitavat tajuta että pakko alkaa olemaan lähtö lähellä, no sen taitaa nähdä jo mun naamastakin, ei tämä enää kivaa ole = maha lahjoitetaan sitä eniten haluavalle!!!

mutta päivityksenä siis vain se, että kasassa ollaan, maanantaita yhä odotellessa!

Onnea Annette, mamma ja muutkin vauvan saaneet!!

Annette, jokainen synnytys on erilainen. Jos nyt ei mennytkään hyvin seuraava voi mennä aivan eri tavalla. Harmi, että synnytys pitkittyi. Mulla oli vähän samanlaista esikoisen kanssa, kun en meinannut millään aueta, vaikka spisteli kipeästi. Näin jälkikäteen ajateltuna ja nyt toisen synnytyksen kokeneena tiedän, että silloin mun virhe oli se, että olin ja jäin sängylle. Se on ihan oikeasti se pahin paikka. Eli yrittäkää vältellä makuuasentoa mahd. pitkään!!

JOku kyseli, mistä tiesin lähteä synnärille, kun supparit eivät olleet säännölliset. Ajattelin lähteä tarkistuttamaan tilanteen, koska suppailuja oli jo tullut pitkän aikaa ja en uskaltanut oikein käydä nukkumaankin. Välissä oli ollut jo joitakin kipeitä supistuksia. Onneksi lähdettiin, sillä sitten homma eteni tosi vauhdilla!

Kiva Tirppana, että arki sujuu! Meillä myös menee mukavasti. Viime yönä syöttyvälit olivat jopa yli 4 tuntia, joten sain nukuttua! Ihanaa! Tämä vauva kuitenkin tarvitsee röyhtäytyksen, muuten kipristelee. Muuten vaikuttaa vielä rauhalliselta. Tosin vasta viikon kahden päästä alkaa näyttämään enemmän tapojaan... pidetään peukkuja, ettei tule pahempia vaivoja!

Kapaloinnista: mulöla ei just nyt ole ohjeita/linkkiä, mutta itse teen näin. Levitän peiton sängylle. Laitan vauvan siihen keskikohtaan siten, että peiton reuna on vauvan takaraivon kohdalla suurin piirtein. Sitten otan toisen puolen peitosta ja käännän sen vauvan yli vinottain ja työnnän loput peitosta vauvan selän alle. Samoin sitten toinen puoli peitosta vauvan yli ja selän alle. Tyhjän jalkaosan sitten taitan vielä jalkojen/selän alle. Tulee soma paketti. Saikohan tästä mitään tolkkua?

Tuolta löytyi yksi kapalointiohje, vähän erilainen kuin tuo oma selostukseni, mutta sama periaate. Sitten on näköjään tullut markkinoille ihan varsinaisia kapaloitakin, johon vauva sujautetaan.

http://www.pompoli.net/information.php?info_id=29

Ihania vauvauutisia: Onnea Annette, Manna ja Mamma64!

Itse soittelin jo tuossa aamussa synnytysvastaanottoon, kun edelleenkin vaan keskiviikon polikäynnin jälkeen on sellaista lievää punertavaa/veristä vuotoa. Polilla kun luki, että niukka vuoto voi sisätutkimuksen jälkeen kestää 1-3vrk ja tämä on jo 4. päivä. Oli kyllä aikaslailla kovakourainen se lääkärikin keskiviikkona - yritti kai saada synnytyksen käyntiin. Eivät nyt synnytysvastaanotossa olleet kuitenkaan huolissaan. Sanoivat, että voi olla hyväkin merkki ja enteillä kypsymistä/synnytystä.

Mikäs siinä - ihan valmis olen jo synnärille lähtemään (; Viikkoja 38+5. Äsken kävin sateen vähän tauottua kävelylläkin ja aika tasaiseen tuli jo sellaisia jomottavia supistuksia ehkä 4-5 tuon tunnin reissun aikana. Ei kuitenkaan vielä niin kipeitä, että kokonaan tarvisi pysähtyä tai ettei niiden kanssa pärjäisi. Normaalia enemmän on muutenkin alavatsaa nyt juilinut, joten saapa nähdä... Jännää!

Ei taidettua saada yhtään perjantaina 13. päivän vauvaa ketjuun? Tai eihän sitä ihan vielä tiedä - onko ketään "kadoksissa"? Vaikka 13.10. on kyllä ihan yhtä hyvä päivä syntyä kuin mikä muu tahansa.

Nyt täytyy ryhtyä ruuanlaittoon...

Onnittelut Mamma64!!

Minä olen ollut supistusten kourissa kohta vuorokauden. Eilen illalla alkoivat tulemaan 10-20 min. välein, mutta eivät olleet oikeastaan kipeitä -hieman epämiellyttäviä kylläkin. Yö meni tunnin välein heräillen. Tänään tulleet n. 9-15 min. välein, muutamat 6 min. välein. Eivät kuitenkaan säännöllisesti... Aika ikävän tuntuisia alkavat jo olemaan, mutta siedettäviä kuitenkin. Myös tulppa irronnut pitkin päivää. Jännää on päästäänkö vielä tänään lähtemään. Toivottavasti tätä ei tarvitsisi enää toista vuorokautta kestää - nyt se aika vasta pitkältä tuntuukin!!!

Kaneli 39+3

Onnittelut Möhö, Manna, Annette ja Mamma! Varmaankin lisää vauvoja tupsahtanut keskiviikosta lähtien.

Kiitos, Orvokki, kapalointiohjeista.

Hassua, minäkin olin tänään City-Marketissa. Se on putiikki, jossa tulee harvoin käytyä, mutta tänään päätin mennä katsastamaan sinne pikkutilpehööriä vauvalle. Hamstrausviettini vain kasvaa. Tuli hankittua samalla liivinsuojuksia, maidonkerääjä sekä räikeänkirjava paistinpannu (heräteostos). Ensimmäisen kerran alkuraskauden ongelmien jälkeen tuli pyörryttävä olo kassajonossa. Kauppa oli aika täynnä ihmisiä. Raitis ilma auttoi.

Torstaina neuvolassa kaikki arvot olivat ok. Hemoglobiini on tärähtänyt 138:aan. Olin ottanut vain joka toinen päivä rautalisää, mutta enää ennen vauvan syntymää ei tarvitse ottaa. Maanantaina on lapsivedenmittaus äitiyspolilla. Tuskin mitään kummempaa siinäkään. Tässähän voi mennä vielä neljäkin viikkoa ennenkuin alkaa tapahtumaan.

Mukavia viikonloppuja
t. Mansikki 37+6

Lauantai-iltaa, ja vielä toistaikseksi rauhaisaa :) Vauvan viime yön vatsakipuilut tekivät taas ennätyksen: 01-04:30 ja siihen päättyivät kuin seinään. Ihan järkyttävää. Soitin tänään jo vyöheketerapeutille joka onnistuneesti laukaisi siskon tyttären vatsakivut ja päästään maanantaina hoitoon. Mutta vielä 2 yötä ennen sitä! Pitäkää meille peukkuja sisaret!

Yöpaidoista: itse on hoitanut yösyötöt naruolkaimisen yöpaidan "hihansuista". Käytän niin vanhoja ja venyneitä (ja ihanan pehmeitä!) yöpaitoja että venyvät hienosti. Pari yötä on mennyt myös trikoisessa narutopissa samalla systeemillä. Ja yöliivit (ts. kaarettomat imeytysliivit ja niissä rintasuojat) ovat ainakin minulla välttämättömät. Muuten sotken kaikki paikat kun vauvan itku saa maidon tulemaan.

KIITOS kapalointiohjeista! Harjoiteltiin jo päivällä vauvan kanssa jotta saan ensi yönä onnistuneesti paketoitua. Harmittaa kun ei vielä väsytä yhtään.. Nyt kun voisi nukkua varastoon. Iltaa kohden aina piristyn ja valvon n. yhteentoista, ja yöllä on sitten ihan horroksessa.

Annetelle jaksamista! Minulla on nyt synnytyksestä melkein 3 viikkoa ja olo jo hurjasti parempi. Pystyn istumaan ja jopa kyykkymään vauvan ammeen vieressä kylvettäessä - mitä en olisi IKINÄ enää luullut pystyväni tekemään. Samanlaiset repeämät sain meinaan minäkin, sekä vielä vähän "saksilla" avitettiin kun en enää venynyt. Usko vaan, kyllä se siitä!

Hyvää yötä ja supistuksia niitä odotteleville! Kyllä ne kaikki sieltä onneksi ulos tulee!

NYT TIEDÄN...Miltä tämä voikaan tuntua.

Täällä ei sitten nukuttu viime yönä juuri laisinkaan.
Vauva aloitti illalla ensin sellaisen jumpan että luulin sen tosiaan puskevan itsensä sillä sekunnilla ulos ihan itse. Tunki päätänsä ainakin tunnin ajan aina vain alemmas ja alemmas ja se teki kipeää, vihloi niin pahasti. Kädet tunki navasta ulos, jalat potki kylkiin ja pää hakkasi jalkoväliä, meinasin itkua jo tuhertaa...

Sitten alkoi supistelemaan...aina heräsin siihen kireään oloon ja poltteluun...
Pitkin yötä niitä tuli. Jouduin aina juoksemaan vessaan supistuksen jälkeen kun muuten olisin varmaan seuraavan aikana pissannut sänkyyn...

Ja nouseminen oli hankalaa kun sattui...

No, katsotaan miten tämä tästä etenee, säikähtikö mein vauva huomista mahdollista käynnistystä näin paljon :D

Täälläkin uusia oireita, menkkamainen kipu on jatkunut jo kolmatta vuorokautta. Kahtena yönä on ollut ihan lupaavia supistuksia mutta ne ovat aamua kohti hiipuneet. Valkovuoto on vaihtunut punertavaksi limaksi, jota on tullut ihan vähän. Rinnat ovat kosketusarat, tuntuu että maitorauhaset aktivoituvat. Ne erittävät nyt tummankeltaista maitoa. Vauva tilailee maitoannoksia mutta ei ilmesty paikalle syömään?

Jalkapohjat ovat olleet kuumottavat ja arat jo pari-kolme päivää. Välillä juuri ennen supistusta tulee kuuma aalto ja tulee melkein kuumeinen olo. Lievä oksettava olo on myös jatkunut jo pari-kolme päivää. Onkos muilla vastaavia oireita?

ariel 39+4

Tsemppiä myös Ariel69...näinköhän lähetään käsikädessä :D

Olen huomannut että hikoilen aivan älyttömästi nyt, tyyny on märkänä, otsa ja niska märkänä, kuuma on...huhhuh, yöllä juuri pahinta. Ja nännit on täälläkin kipeämmät kuin aikoihin, sellaiset pinta-arat ja nestettä on alkanut tulemaan enemmän, ei paljoa mutta kuitenkin enenmpi kuin aiemmin.

Ei se kaukana ole...huomenna viimeistään!

Kyllä meinaan uskon että Taysiin jäädään!

No varmasti Craviz jää huomenna TAYsiin, ellei jo tänään pääse lähtemään.

Täällä ei mitään. Tai no, 40 minuutin kävelylenkin ansiosta illalla suppaili kivuttomasti ja aamullakin on muutama ollut. Että kait tässä odotellaan sitten joskus olevaa yliaikaiskontrollia, että näkee, saavatko nämä kivuttomat supistukset kerrassaan mitään aikaseksi.

Onneksi esikoinen laulelee tuolla "on mulla laulu, onni onni on", että maukavaa tää odottelu on noin hyväntuulisen vekaran kanssa on. Kyllä se tuuli siitä sitten muuttuu, kun pikkuveikka vaatii äidin huomion.

Lotta 40+5