LOKAKUUN ÄIDIT 39

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Craviz
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Orvokki: minä en ole saanut mitään ohjeita ulkona nukkumisesta, eli meidän poika nukkuu kolme tuntiakin kerralla parvekkeella, ja aloitti sen vähän vajaa 2 viikkoisena. Ja on ihan hyvinvoiva :)

Vyöhyketerapia oli positiivinen kokemus, kun hieroja oli niin ymmärtäväinen ja ystävällinen. Puoli tuntia hierottiin (25e / kerta) ja meille suositeltiin 3-5 kertaa. Katsotaan miten lähtee auttamaan, nyt ainakin simahti uneen eikä herännyt edes autosta kannettaessa - oli kait aika raskasta :)

Täällä väsyttää... pääsin eilen kuitenkin nukkumaan vasta vähän ennen yhtä, ja heräsin jo puoli kuudelta, enkä saanut enää nukuttua. Lähdin kahdeksitoista kaupungille ja vasta palasin. Nyt väsyttää ja painaa tuo pieni aikalailla tuonne alas.

Olen päättänyt etten enää niin kauheasti hermoile tuon pienen tulon suhteen, tulee kun on tullakseen, vaikka välillä kyllä vähän hermostuttaa. Olisi vaan niin kiva jos lähiti lähi päivinä syntymään niin saisi mies olla sitten meidän kanssa viikon kotona kun kotiudutaan, kun silloin hänellä syysloma...

nyt tuli vain pelkkää väsynyttä omaa napaa ja varmasti paljon toistoa, mutta kun ei jaksa muistaa mitä kaikkea on jo aiemmin kirjoittanut...

_hilti_ ja uotinen 39+5

Moi taas kaikki pienten äidit! Ihan vaan uteliaisuudesta laittaisin tällaisen gallupin tapaisen pystyyn, kun itseä mietityttää muutamat asiat.
Eli kuinka teidän viikon-parin ikäiset vauvat nukkuu yönsä? Hyvin vai pätkitellen? Meillä nukkuu vain pienissä pätkissä ja uudelleen nukuttamisessa on hirveä homma. Päivällä poika ei paljon kitise, mutta yöllä sitäkin enemmän. Syö hyvin, mutta myös monta kertaa yössä. Täällä äiti ja iskä kärsivät (kamalasta oudokseltaan!) univajeesta.
Entäs onkos teillä joitakin "vippaskonsteja" joilla olette saaneet vauvan helpolla rauhoittumaan ja uneen? Nukutteko perhepedissä vai saatteko vauvan uneen omassa sängyssä? Käytättekö kapaloa ja jos niin millaista? Entäs annatteko tuttia?
Kuten huomaatte, täällä kaivataan vinkkejä ja tietysti kokemuksia siitä, ollaanko me ainoita yökukkujan univelkaisia vanhempia :)

-Möhö ja poika 10pv-

Heipä hei ja olipas kiva lueskella teidän kuulumisia. Kiitos kovasti onnitteluista kaikille, ootte kyllä niin mahtavia! En muista oikein mitään mihin ajattelin kommentoida ja kohta pitää taas imettää, joten keskityn kertomaan synnytysjuttuja ja vauva-arki aherrusta. Sorry siis, että jää kommentit väliin, mutta ehkäpä huomenna liikenee väli sillekin :)

Viime su, siis tasan rv40 mulla meni vedet. Se silloinen pohdintani limatulpan lähdöstä ja muutenkin vähän oudosta olosta kävi toteen. Hauskaa muuten miten ne kolme s:ää toimi meillä loistavasati: pe oli seksiä, la ja su siivousta ja su vielä sauna ja volá, vedet meni kun rasvailin itseäni kylppärissä. Siinä tuli miehelle kiire, vaikka kuinka koitin sanoa, että ihan rauhassa vaan, supistuksista ei silloin ollu vielä tietoakaan.

Lähdetiin siitä sitten laitokselle, päästiin perhehuoneeseen odottelemaan ja mitään ei tapahtunut koko yönä. Maanantaina klo 10.00 aloin saada supistuksia voimentavaa tippaa ja teinkin siinä 10 h töitä, siis säännöllisisä suppareita jo aika voimakkaina. Mutta: avauduin sen 10 h aikana vaan vajaa 3 cm!!!!! Ihan syvältä sanon suoraan... tein töitä, eikä mitään palkintoa, pah! Yö meni nukkuessa ja sitten ti aamuna taas tippa päälle. Sitten alkoi jo vähän tapahtua, päästiin synnytyssaliin 10.30 tiistaina ja sainkin heti epiduraalin. Mulla oli tosi voimakkaita supistuksia koko päivän ja välillä kuvittelinkin etten jaksaisi. Mut sitten kun sain ponnistaa, niin maailma aukesi ja kipu loppui ja 1,5 h tuntia siitä pieni ihme syntyikin 20.43 ;) Mutta oli siinä työtä!! Mua autettiin ihan vähän imukupilla, mutta lääkäri ei edes leikannut ja siitä syystä sainkin vain 2 tikkiä, jippii!

Mutta se siitä, loppu hyvin, kaikki hyvin, palkinto on mieletön!!!

Kotiuduttiin sunnuntaina ja nyt on opeteltu elelemään ilman kätilöiden apua/turvaa/neuvoja. Ihan hyvin on pärjäilty,mutta imettämisen kanssa on välillä vaikeeta. Onko muilla ollut ongelmia sen kanssa? Koitan vaan tässä hakea sielunsisaria kun väsyneenä sitä on niin onneton, jos joutuu antamaan pienelle vähän korviketta kun imetys ei onnaa. Tiiän, että oon ihan hölmö, mut kunolin niin kuvitellut, että pärjätään hyvin ilman... Tänään kyllä hankittiin käsikäyttöinen pumppaaja, josko se tästä siis lähtis. Miten kauaa menee, etä sitä maitoa alkaa tulla kunnolla???

Mitäs vielä.Laitan kuvan tonne yahoolle pikkuisesta ihan piakoin, siellä paljastan nimenkin kun se on jo päätetty :=)

Tulipas maratoniviesti, jatkan tästä joskus taas. Tsemppiä kaikille mahakkaille ja jaksamista synnytykseen. Toivottavasti saatte pian nyytin kotiin.

Niin ja vielä möhön kyselyyn: meillä pikkuinen heräilee ainakin 3 kertaa yöllä syömään ja välillä on levotonkin ja pitää keinutella kehtoa. Hän nukkuu kehdossa ja vähän vältän perhepetiä. Mutta otan viereen jos menee ihan mahdottomaksi. Ilmavaivoja näytäis olevan ja joudun kans röyhtäyttämään kuten orvokkikin. Tuttia meillä käytetään jo, imurefleksi oli sairaalassakin ihan mieletön. Tosin tutti tippuu aina siinä vaiheessa kun pieni nukahtaa.

Pinni ja Pienokainen 6 vrk

Aloitettaisko viel yks täällä, niin sit neljästä kymmenestä vois olla hyvä siirtyä tonne toiselle puolelle? esim tai sit voidaan odottaa viel pidempäänkin täällä....

Meillä on kaikki lapset nukkuneet paremmin perhepedissä, nyt vaan käy jo sänky ahtaaksi :) Ja kun on nuo kaksoset niin toinen joutuu tyytymään aina toisen selkään tai sitten isin kylkeen (esikoinen ei suostunu koskaan nukkumaan iskän kyljessä, kaksosia ei oo vielä kokeiltu).
Kapalo tms. kääre lapsen ympärillä on selvästi rauhoittanut vauvan jos on jotain kitinöitä ollut. Myös se on rauhoittanut että painetaan kevyesti lasta kämmenellä kun hänet on laitettu sänkyyn (hartioitten kohdalta) tai sitten pidetty kädestä kiinni.

Pinni: meidän poika syntyi tiistaina ja maito "nousi" kunnolla vasta pe-la yön aikana, eli kyllä se voi kestää. Mutta kannattaa sinnikkästi imettää kun kyllä se sieltä sitten. Itse olin silloin la aamuna kuin Pamela Andersson -siis vain rinnoiltani tietenkin..:) Mutta onneksi se tasaantui ja nyt on ihan "normaali" D-kuppi (ennen raskautta oli B). Olipa rintavaa asiaa, heh!

Cravitzista ei kuulu, sai siis jäädä sisään!? Jee :D

Möhö-gallup: Meillä nukutaan 1,5-3 h kerralla yö aikaan, kunnes herätään parhaimmillaan 45 min. imetykseen. Ja uudelleen nukahtaminen on aika hankalaa välillä. Tulee muutamat itkut joka kerta, vaikka nukahtaakin itse rinnalle ja nostan siitä omaan pinnikseen. Poika nukkuu vallan omassaan, kun en osaa itse nukkua perhepedissä. Ja pinnis on makuuhuoneessa mun puolella sänkyä. Tulikohan kaikki.. Eli katkonaista on ja _VÄSYTTÄÄ_.

Taitaa tosiaan Cravitz olla synnyttämässä! Hyvä niin, toivotaan pikaisia vauvauutisia!!

Minulla oli tänään neuvola ja raskausmyrkytysoireet olivat hävinneet! Näytteet siis puhtaat. Hyvä niin! Hirveä päänsärky tosin jatkuu, mutta kätilö oli sitä mieltä, että saattaa johtua jostain muusta.. Kuten niskoista. Mutta kai sitä sitten selvittiin säikähdyksellä tuon myrkytyksen suhteen..Huh.

Torstaina on kuitenkin taas neuvola, joten kontrollissa ollaan!

Painoa on alkanut nyt tulla oikein urakalla ja se kyllä harmittaa. Ihan on omaakin vikaani, sillä syönyt olen aikas paljon. Kasvaahan se vauvakin varmaan siellä vielä jonkun verran, mutta tuollainen 1,4 kg vajaassa viikossa lisää painoa on jo liikaa. Kuinkahan mahtaa paino pudota synnytyksen jälkeen..Veikkaanpa, että on aika makkarat jäljellä!

Nyt on tullut yhteensä 14 kg. Niistä viimeiset 4 kg vajaassa kolmessa viikossa!

Terveisin turvonnut Anna ja pikkuinen 38+4

Vauveli nukkuu joten pääsi taas koneella käymään.

Möhö tais kysellä nukkumisesta. Meillä tyttönen nukkuu päivällä 3-4h kerralla. Yö aikana 1,5-2,5h kerrallaan.
Viime yönä sain nukkumaan hanet paremmin, kun syötin ensin toisesta rinnasta ja nostin olkapäälle niin, että vähän havahtui. Sitte typy jatkoi toisesta rinnasta ja, kun nukahti niin odotin viitisen minuuttia ja nostin omaan sänkyyn.
Siis tämä toimi viime yönä. En osaa sanoa toimiiko seuraavana!!

Pinnille maidon noususta. Muistan jostain lukeneeni, että lapsella on tiheämmän imemisen tarve noin 4-7 vrk.n ja sitten 2 viikon iässä. Jos silloin imettää aina, kun vaan lapsi haluaa niin se yleensä edesauttaa maidon nousemista rintoihin. Niin ja se ettei anna kovasti tuttia imeskellä saattaa myös auttaa parempaan imemisrefleksiin alussa.

Nyt tuli vähän enemmän tuota vauva asiaa mutta annattakoon anteeksi. Myötä elävällä mielellä muistan silti teitä jotka eivät vielä ole "poksahtaneet". Mutta palkinto on jo odottamassa...