Lokavauvat 2009

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lidia79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
moi!

Tulin päivittämään ukkelin mittoja, kun kävästiin 4kk neuvolassa viime viikolla. Paino 7630g ja pituutta 67,7cm. Melkoinen mötikkä on kanniskella :)

Mitäs te olette ensimmäisenä kiinteänä syöttäneet? Perunaa? Mä oon pari kertaa antanut ja molemmilla kerroilla on kakonut kaiken ulos, vaikka ihan löysää on ollut. toiset sanovat, että paksumpi menisi helpommin.. kokemuksia?

Leppis ja mussukkamössykkä 4kk ja rapiat

Moikka pitkästä aikaan!

Luin teidän kuulumiset pikapikaan läpi. olen taas elellyt jossain jukujuku-maassa, kun en ole ollenkaan täällä käynyt ;)

Meillä neitokaiselle tuli viime viikolla se 4 kk täyteen. Mitat on tällä hetkellä 5,9kg ja 62cm. Kovasti neiti touhuaa, juttelee ja leikkii. 3kk ja muutama päivä, kun tuli täyteen, niin neiti oppi kääntymään mahalleen ja nyt kierii jo mahan ja selän kautta pois leikkimatolta:) Kovasti yrittää päästä eteenpäin mahallaan, mutta ei ihan vielä taidot riitä.

Meillä on maissivelliä annettu 3kk ikäisestä iltaisin ja nyt alotettiin kiinteet.

Leppis: Tein itse porkkanasta sosetta, mitä laimennan korvikkeella. Tosi litkuna aloitin ja nyt olen vähän paksumpaa antanut. Hyvin on mennyt alas neidiltä, joskin osa tulee kuitenkin ulos. Suu auki odottaa seuraavaa annosta ja kiljuu, jos olen liian hidas ;) olen kuullut, että peruna saattaa olla joillekkin vauvoille vaikea aloitussose, joten aloitin siksi porkkanalla. Seuraavana vuorossa on kyllä meilläkin pottu. Porkkanalla aloitin myös siksi, että perunaa ei oikeen voi pakastaa ja porkkanasta tein pakkaseen jääpalakuutiorasialla pieniä kuutioita, joita on helppo sulattaa vähän kerrallaan. Tällä hetkellä annan neidille yhden kuution kaksi kertaa päivässä. Enemmänkin tahtoisi, mutta hiljaa hyvä tulee :) Aloitin myös keitetyn ja jäähdytetyn veden antamisen soseen päälle. Tuntuu, että auttaa vähän ettei niin jää suuhun pyörimään porkkanat. Tosin vettä annan vaan vähän, jotta ei neiti juo sillä mahaa täyteen ja mahtuu maitoakin. Ja korvikkeella mennään meillä täysin nykyään.

Nukkumisista moni olikin kirjoitellut. Meillä neiti herää kerran yössä tai sitten ei ollenkaan. Nyt mennyt kivasti moni yö niin, että herää ekan kerran 8.00 aamulla. IHANAA! Uskon, että vähän vaikutti toi vellikin asiaan, että jaksaa nukkua pidempään. Neiti mielellään valvoisi puoleen yöhön ,mutta nyt koitettu laittaa nukkumaan jo vähän aiemmin, "lasten aikaan" ;) Nytkin vielä kiukuttelee tuolla pinniksessä, vaikka normaalisti nukahtaa tosi nopsaan.

Tällaisia kuulumisia täältä meiltä!

Samalla vähän utelen,että monetkos unet teidän vauvelit nukkuu päivällä? Meidän neitokainen jaksaa olla hereillä muutaman tunnin ja sitten nukkuu 30 min-1h. Vaunuissa tosin kauemminkin.

Voikaahan hyvin! :0)

Siili ja neitokainen 4kk 3pv

Tervehdys...

Ja pikaisesti ennenkuin poika heräilee uniltaan tulin kyselemään... Joko teillä muilla alkaa kaukalo käymään pieneksi ja mitä istuinta olette ajatelleet seuraavaksi ja koska? Vähän hankala tietää, milloin kaukalo on vielä turvallinen. Nyt jo jalat tunkee ulos.

Annukka: Muistelisin, että jalat kyllä saa tulla kaukalosta ulos, mutta pää ei. Meillä kaukalo on muistaakseni 13 kiloon saakka. Meillä neiti on pieni, kun vasta 62 cm ja alle 6 kiloa ja silti tulee jalat jo ihan pikkasen ulos. Pään yläpuolella onkin sitten tilaa vaikka kuinka ja pepun alla vielä "tyyny". Jostakin voisi varmaan kysellä ihan virallisiakin ohjeistuksia tähän.

Tästä ei nyt varmaan paljoa apua ollut, mutta jos jostakin saat ihan virallista tietoa, niin kerrohan meillekin :)

Heippa kaikille!

Leppis: Koitappa bataattia! perunan ja porkkanan välimalli, koostumukseltaan samettinen. ihanteellinen alotussössö! Se kestää hyvin myös pakastuksen. Bataatilla alottelin neiti3 ja meinaan alottaa tolle jäpikällekkin ens viikolla sillä kiinteet.

Rintamaidolla mennään siis edelleen meillä, ens viikolla aattelin alotella bataatin. Jotenkin sitä on niin mukavuudenhaluinen ollu... kun on niin helppoo antaa vaan rintamaitoa. Noh kyllä se taas siitä lähtee, kun alottaa vaan. 4kk nlassa mitat olivat 6740g ja 65,5cm.

Yöt menee samalla mallilla 2-3 kertaa syö. Menee 21.00 maissa nukkuun ja eka pätkä vaihtelee 3-6 tunnin välillä, siitä seuraava/vat 3 tunnin välein. Päivällä syö 3 tunnin välein.

Nyt syömään , kun kerrankin saan (ehkä) syödä ruuan lämpösenä!

Vilkutuksia kaikille ja voikaahan hyvin ÄssÄ

Jiihaaa!!!

Iltaa kaikille, täällä on yks ilonen mamma kun sain kellistettyä molemmat tytsyt sänkyyn ja kello ei ollu edes yheksää! Ja mieskin on urheilemassa että saan kaiken kunnian itelleni ;) Juhlistan tilannetta muutamalla sentillä punaviiniä ja juustolla! Neiti ei muuten nuku kun yhdet päikkärit päivällä n.3h jos ollaan liikenteessä, muuten kotona sisällä n. 4 kertaa 10-20 minuuttia.

Kiinteitä täälläkin on maisteltu pari viikkoa. Alotin sillä perunaporkkana-vellillä mikä meniki aluks oikeen hyvin mut sitte teki taas stopin pullolle, lusikalla olis kyllä ottanu. Nyt oon muutamasti antanu omatekosta perunaporkkanaa, päätin skipata pelkän perunan ja seuraavana testaillaan bataattia. Pikkuneiti ei vaan ole kauheen kiinnostunu tosta syömisestä, kurottaa vaan silmät kiiluen lusikkaa... Jääpalakuution kokosesta menee ehkä 1/4 eli ei juuri mitään mutta tosiaan, hiljaa hyvä tulee.

Just nyt on pop tarttua aivan kaikkeen kiinni ja lujaa. Siskonsa on pari kertaa huutanu olkkarissa apua kun takiainen on tukassa kiinni... oppii ehkä kohta olemaan menemättä niin lähelle!

Mä oon ymmärtäny kans että turvakaukalossa tärkein on se pää tai sitte kiloraja. Esikko mahtu yheksänkuiseks kaukaloon sitte alko jalat oleen liian solmussa ja ostettiin selkä menosuuntaan turvaistuin. Vinkkinä muuten että autoliiton sivuilla on testattu ilmeisesti lähes kaikki myytävät istuimet, sieltä saa ainakin jonkunverran suht puolueetonta tietoa istuimista.

Hehee, saisinkohan mä jotain provikkaa Babyjoggerilta jos edes vähän edistin myyntiä ;) Eiks Lidia ole ihan superhyvä se kasaussysteemi! Ja miksei kaikissa rattais ole noin pitkää kuomua!

Eipä muuta, nyt täytyy heittäytyä sohvalle ja olla ajattelematta kaaosta ympärillä. Ehtii ne siivota myöhemminki!

Nuuskis ja E 4kk ja n. 10pv

Kysyn vielä nopsaan, että ootteko saaneet neuvolasta ohjeen aloittaa kiinteet yhdellä aineella kerrallaan? Kun meille neuvottiin, että ehdottomasti vain yhtä ainetta kerrallaan 5 päivää. Näkee, jos tulee allergiaa eikä tarvii alkaa sulkemaan pois aineita uudelleen. Porkkanaa mennyt nyt 5 päivää, tosin tänään maissin kanssa (neiti syönyt maissivelliä tosiaan kk, joten sitä uskaltaa antaa. On muuten kuulemma hyvin siedetty aine vauvoilla toi maissi). Tänään tein bataattikuutioita pakkaseen valmiiksi ja huomenna alotetaan peruna. Sitten ehkä hiljalleen jossain vaiheessa noita makeitakin.
Mutta jos jokaista ainetta testaa sen 5 päivää, niin hitaaksi menee. Siis onko tässä kiirusta, mutta noita vihanneksiakin on kuitenkin aika paljon! Oletteko siis saanet nämä samat ohjeet ja miten toimitte?

On muuten meidän vauveli niin tohkeissaan noista soseista, että suu ammollaan odottaa luskallista ja kiljuu, jos syöttäjä on liian hidas. Ja itku tulee, kun ruoka loppuu ja maitoon siirrytään. Silti olen aika pientä annosta ajatellut antaa vielä jonkin aikaa..

Siili, joka pohtii soseiden maailmaa ;)

oon miettinyt siili ihan tuota samaa, et eihän se homma edisty ollenkaan jos kuukaudessa saa antaa tyyliin viittä eri makua.. myös mä mielelläni kuulen teidän muiden mielipiteitä tästä asiasta.

on kyllä nuuskis kätsät ne joggerit, hyvä se kasaussysteemi, voi lasta kantaa toisessa kainalossa ja rattaita koottuna pakettina toisessa. ne on varsinkin kätsät esim. metroissa, jos on vaan portaat eikä hissiä. ja tosiaan se kuomu on jättisuuri, peittää kaiken. kiitos sulle!

meillä on ässä aika sama yöryhtmi kun teillä. paitsi toissayö ja sitä edellinen. herra heräs 2h välein huutamaan kurkku suorana, siis se oikeesti karjui. tissiä vaan tungin joka välissä ja siihen rauhoittui. päivälläkin oli ihme kitinää. no, tutkittiin vähän herran suuta ja sieltä kuulkaa ikenien alta pilkottaa kaks pientä valkoista kohoumaa! tais olla siinä syy huutoihin. annettiin sille täällä kaikkien meidän tuttava vanhempien suosittelemana sellasia homeopaattisia tabuja ja tadaa: viime yö meni taas kun unelma, 21.30-7.00 yhdellä syötöllä eikä kitinöistä tietoakaan. tais tabut auttaa. ja äiti on onnellinen :)

nyt on syöminenkin taas rauhoittunut, joten omilla maidoilla jatketaan ja ens kuussa sitten kiinteitä. bataatilla aloitellaan.

illalla lähden kaverin kaa leffaan ja parille, mukavaa! täällä on +14C ja aurinko paistaa. lenkillä voi olla jo hupparissa. kevättä siis rinnassa.

mukavaa päivänjatkoa kaikille!

huomenia!

vai 14 plussaa, mä kun katoin just että jee kun on vaan -4 nyt aamulla... :)
vähän väsyttää kun pieni neiti heräs viimeyön kahen tunnin välein syömään. tänäiltan kyllä koitan taas tuputtaa sitä velliä vaik.

noissa kiinteissä mä noudatin esikon kanssa aluks tota varovaista linjaa mutta pikkuhiljaa kun mistään ei tuntunu tulevan mitään ihmeellistä niin nopeutin tahtia. sellasia yleisesti helposti allergisoivia kun jotkut sitrukset taidettiin ottaa kans vähän varovammin aluks vaikka olis syöny kyllä heti puol purkkia lähes kaikkea jos olis antanu. taisin muuten esikolla merkata aluks muistiinki noita ruokajuttuja, täytyis kaivella laatikoita.

nyt pakotan yhen kaheksan tunnin yöunet nukkuneen kolmevuotiaan päiväunille että meijän päivästä tulis muuta kun kolmas maailmansota!
heippa kaikille!

Huomenia!

Pakko tulla kertomaan kuinka virkeä ja iloinen äiti täällä on. Alettiin epäilemään, että neiti heräilee ja havahtuu yöllä siihen, kun me esim. käännytään sängyssä. Samoin itse herään siihen, kun vauva pyörii pinniksessä. Eilen sitten siirrettiin vauva omaan huoneeseen pinniksineen nukkumaan. Ja olin kyllä aika kauhuissani, vaikka välimatkaa on vaan muutama metri (huoneet ovat vastapäätä toisiaan). Illalla nukkumaan meno vauvalla venyi ja vasta 23 saatiin nukahtamaan. Ja heräsi omasta sängystä ekan kerran 7.30!!! Aamumaito meni ja vaippa vaihtui ja jatkoi vielä unia. Nukkuu vielä.. Saa nähdä oliko tämä vaan tuuria vai olisko tolla sängyn siirtämisellä jotain vaikutusta oikeesti. Tosin normaalistikin meillä menty yö yhdellä syötöllä tai nukuttu kokonaan. Tosin unet tuntuneet katkonaisemmilta, kun herään vauvan ähellykseen ja nostelen välillä tuttia varmaan turhaankin. Jiihaa!

Meillä soseiden suhteen nyt tosiaan menty porkkana, maissi ja peruna -linjalla. Bataatti on seuraava ja sitten alan antamaan makeitakin. Nyt ollaan iltaisin vielä annettu perunaporkkanavelliä sekoitettuna korvikkeeseen (puolet ja puolet).

Nuuskis: tuota samaa pohdin, että hyvähän on aluksi noiden ruokien suhteen ottaa varovaisesti, mutta ehkä jossain vaiheessa voi vähän nopeuttaa tahtia. Nyt ainakaan ei ole mistään tullut mitään erikoista..

Lidia: Ihana ilma teillä, +14! Täällä alkaa varmaan pian vesikelit ja äskön kuvailin lumikinoksia ennen kuin kohta sulavat pois:) Kumpparit esiin!

Kestovaipoista vielä.. Oletteko käyttäneet? Osa ainakin suunnitteli raskausaikana. Täällä Bumgeniuksen yhdenkoon vaipat (+pari muuta) ahkerassa käytössä. Kestoilla mennään niin paljon kuin mahdollista. Pohdinkin niiden tilaamista lisää!:) Vauvan peppuakin olen joutunut rasvaamaan ehkä koko aikana kolmisen kertaa ja terkka meinasi, että hyvä iho voi hyvin olla kestojenkin ansiota osittain. Yöllä ja reissuilla meillä kyllä on aina kertikset ja kestojen pesupäivinä.

Nyt lopettelen taas jaarittelemisen ;) Jaksamista ja viikonlopun jatkoja!

Siili

Heissan!

Onpa aina mukava lueskella teidän kuulumisia! ihanaa kun kevät tekee tuloaan!!!

Kestoista, minähän niitä suunnittelin silloin odotusaikana. Olen kyllä ollut laiska. Mutta toisaalta kestoilun syynä minulla oli vauvan ihon hyvinvointi. No,iho on voinut tosi hyvin, vaikka on käytetty kertsejä melkein kokonaan. Itse ompelin niitä taskuvaippoja, ja ne on nyt jääneet pieniksi. Olen kyllä saanut nyt sitten yhden vaipan ommeltua melkein kokonaan, jospa sitten taas käytettäisiin myös niitä kertsien ohessa.

Meillä tyttö vetää peruna-porkkanamössöä hyvinkin ehkä kolme ruokalusikallista ennen pitkiä päikkäreitä (eli suunnilleen lounasaikaan) ja ennen yöunille menoa. Ja maitoa päälle. Aloitin ehkä yhdellä teelusikallisella ja aika nopeasti suurensin annoksia. Kakka kyllä on sitten omanlaistaan, siellä on ihan selviä puolisulaneita porkkananpaloja, että sose ei varmaankaan sula kovin hyvin. Itse on soseet vielä tähän mennessä tehty, kun ei ole vielä semmoiseen vieraspaikkaankaan menty, ettei olisi itse voitu keitellä ja mössätä. Sauvasekoittemella saa hienompaa niin olevinaan se olisi sulanut paremmin. onkohan se ihan normaalia, ettei se sula kovinkaan hyvin? Tietysti, kun tyttö syö niin isoja annoksia kerralla. Kaipa se suolisto siellä vaan opettelee kiinteisiin. Tähän mennessä me on pysytty perunassa ja porkkanassa, seuraavaksi ajattelin kokeilla perunan sekaan parsaa. Ja kohtahan tyttö onkin jo puuroiässä!

Nyt alkaa heräilemään päikkäreiltä. Iloisia helmikuun loppupäiviä! Meillä on ylihuomenna 5kk neuvola, tulen sitten kertomaan mitat.

Raipe ja A pari päivää alle 5kk

Päiviä...

Täällä taas vähän väsynyt ja flunssainen äiti. Tällä kertaa yöllä valvottaa tuo flunssa. Mistä lie olen sen nyt saanut, toivon vaan kovasti, että poika säästyy. Nukkuu nyt 3-4 tunnin pätkissä yönsä ja päivällä 2-3 tuntia hereillä ja sitten ne puolen tunnin unet. Ainut mistä voisi valittaa, on että aamulla voisi nukkua esim. 7 asti mutta meillä heräillään nyt puoli kuuden ja puoli seitsemän välillä, tänään lähempänä kuutta. No mä olen aamu ihminen, joten tykkään herätä ajoissa, joten ihan ok.

Meillä sosetta menee muutama lusikallinen kerrallaan. Yleensä annan soseita 10.30-11.30 välillä, miten ruokailu sitten sattuukaan. Maitoa ei heti perään kelpuuta mutta esim. puolen tunnin päästä maistuu taas. Meillä perunaa, porkkanaa, kukkakaalia ja maissia kokeiltu. Makeista päärynää ja luumua. Bataatti odottaa kaapissa.

Joo odotusaikana tuli haalittua kestovaippoja ja kertaakaan en ole edes kokeillut. Taitaa jäädä kakkoselle, jos sellaista koskaan tulee... kovasti ollaan siitä jo juteltu, että jos vuoden päästä kesällä aloiteltais yritys. Mulla ois toiveissa kevät tai alkukesän vauva. Tosi järkevää suunnitella tällaisia, kun edellistäkin tehtiin useampi vuosi ja lopulta ei sillä ole väliä, milloin syntyy, kunhan syntyy. No, saa nähdä muuttuuko mieli tässä matka varrella.

Mitenkäs teillä muilla on suunnitelmissa paluu töihin? Tällä hetkellä näyttäis siltä, että syyskuussa pitäis aloitella työt. Kovin pienihän tuo poika silloin vielä on ja hoitopaikkaakin ollaan vasta mietiskelty, ei haettu tai kyselty mistään. Molemmat mummot on tällä hetkellä työttömiä mut en sitten tiedä, olisko kumpikaan kiinnostunut hoitamaan poikaa. Aika sitovaahan tuo olis. Anoppi tuskin ainakaan innostuu.

Jaahas taitaa olla aika mennä katsomaan, joko poika olis herännyt. Tein just mustikkapiirakkaa, kun on tätä juhlaa nyt tiedossa... meikäläinenkin vanhenee taas maanantaina vuodella... Jaksellaan.

Vielä piti tulla kertomaan, että tytöllä on nyt sitten puhjennut kaksi hammasta! Alas eteen molemmat yhtä aikaa. Keskiviikkona oli lämpöä koko päivän ja seuraavana yönä sitten vielä vähän enemmän. En mitannut, mutta kädellä kokeilemalla tunsi. Vähän oli kätyinen, mutta aika helpolla päästiin. Mutta se kuolan määrä! Bodeja menee monta päivässä sen takia!

Itse aion palata töihin aikaisintaan tammikuussa 2011, kevätlukukaudelle johonkin kouluun, jos olen siihen mennessä saanut töitä täältä uudelta paikkakunnalta. Oma äitini on silloin juuri jäänyt eläkkeelle, niin hänestä saisi varmaan silloin tällöin lapsenvahdinkin, mutta kyllä hoitopaikka pitää olla. Mutta ei tästä olla vielä sen enempää miehen kanssa puhuttu.

Raipe

kuolema kuittaa univelat, mutta mikä oksennustaudin? mulla on ihan hirveä olo ollut jo toissaillasta, molemmista päistä lentää (näin kauniisti sanottuna..) eikä mikään pysy sisällä. onpa mukavata tämä lapsenhoito tässä olotilassa. mieskään ei töistä päässyt tulemaan, eilen yks kaveri oli hoitamassa vauvaa, mutta tää päivä piti sinnillä mennä. poika ihmettelee, kun ei pääse syliin (en jaksa ees sitä nostaa), makaan vaan sohvalla ja toinen lelukaaren alla. alkaa maitokin loppua, korviketta ollaan annettu. ja tää paha olo. tulee raskausaika mieleen. en tiiä sittenkään kestäisinkö ikinä toista yhtä karmeeta raskautta, kun nyt muistui tää paha olo mieleen. hirvee tauti.. :/ nostan kyllä tosi paljon hattua kaikille täysimettäjille, oon sitä mieltä, et se vaatii aika paljon äidiltä, varsinkin jos on sairaana.

siilille onnittelu hyvästä yöstä! teillä ei siis enää syödä öisin? mietin vaan, pitäiskö tuota kokeilla (vaikka meillä siis edelleen tissitellään öisin, nyt jopa kolme kertaa)..

annukalle voimia flunssaan!

kestoista.. mullakin oli ajatuksena niitä käyttää, mut on jäänyt. koen, et on ihan tarpeeks tekemistä ilman niitäkin. eli mennään siitä, mistä aita on matalin. tosin (vaippa)roskamäärä hirvittää ja kun tietää ettei ne maannu vielä pitkään aikaan.

työt alkaa elokuussa, mies jää sit kotiin pojan kanssa. meillä tämmönen järjestely tän ulkomaan keikan takia. haluisin kyllä olla pidempään kotona, mut työpaikka ei veny.

huomenna jo maaliskuu, aika rientää! ilmoista sen verran, et mies lähti just pelkässä hupparissa lenkille. säät on kyllä täällä kivat!

lidia ja ukkeli 4 kk 9 pvä

Lidia: Pääasiassa meillä ei syödä enää öisin. Jos vauva herää yöllä, niin annetaan tutti ja nukahtaa uudelleen saman tien. Tietenkin jos on nälkäinen, niin on meillä joka yölle pullo valmiina jääkaapissa. Ettei ihan nälässä tarvii olla, jos siltä tuntuu ;) Nyt ei olla vaan ehitty hakea pulloa ja lämmittää, kun neiti on unessa yöllä uudelleen jo ennen kuin pääsee äippä tai isukki keittiöön saakka:) Näin ainakin tällä hetkellä. Ja parin yön jälkeen on ainakin tuntunut normaalia rauhallisemmalta, kun neitokainen on omassa huoneessa. Itse oon ainakin saanut nukuttua paremmin. Tosin jos imettäisin tai vauva heräis useemman kerran, niin en olisi siirtänyt. Ja vielä tulee öitä, kun varmasti kiroan sitä, että vauva on eri huoneessa, vaikka sinne vain muutama metri matkaa onkin ;D

Kestojen suhteen me ollaan koettu, että on jopa helpommat ja kivemman kuin kertikset. Ei haisuttele kakkavaipat roskiksessa ja vaippavuori ei kasva ihan huikeeksi. Minä tykkään. Olen tilaamassa lisääkin. Nyt meillä on aktiivikäytössä kymmenisen kestovaippaa ja muutama hassu varalla. Uskon, että noi yhdenkoon vaipat tulee edullisemmaksi kuin kertikset, vaikka maksaakin kerralla paljon. Niitä voi kuitenkin käyttää pitkään ja sitten vaikka seuraavallakin..

Nyt nukkumaan.. :) Lidialle paranemisia! En voi edes kuvitella kuinka kauheaa on oksutaudissa hoitaa pientä, tsemppiä!!

Huomenta

Lidialle jaksamista, joko tauti helpottaa? Mulla nuhaa vielä jonkin verran ja yskähän on ihan hirveä, varmaan vielä useamman viikon ja se pitää hereillä jatkuvasti.
Pieni mies nukahti eilen illalla 18 aikoihin yökamppeet päällä ja heräsi vasta 23.30. Siinä sitten puoli kahteen tuijoteltiin toisiamme ja juteltiin ja syötiin. Sitten nukuttiin puoli kuuteen. Hiukan aivastelee mutta sitä tekee normaalistikin jonkin verran mut pidetään nyt vielä peukkuja, et tauti ei häneen tartu. Miehessäkään ei vielä oireita... Mikä lie tämänkin rytmin muutoksen takana, toivotaan, ettei käännyt ihan päälaelleen.

Annan aina ruokaa, kun poika herää yöllä, paitsi jos edellisestä hereillä olosta on alle kaksi tuntia eli silloin kun on taas kulkeutunut sängyn päätyyn. Sitten vaan siirto alemmas ja poika nukkuu. Meillä syö tuttia tosi vähän. Joskus annan kun tekee unta sylissä ns. lohdutukseksi mutta nukahdettuaan tutti lentää pois. Hyvä niin.

Jospa sitä lähtis aamupalalle, pieni mieskin kuuluu heräilevän puolituntisiltaan...

Iltaa!

Voi kurja noita tauteja! Ei oo herkkua puolkuntosena hoidella näitä nosteltavia ja kannettavia...
Saas nähdä mikä meikäläiseen iskee, oon nääs elvyttäny tota urheiluharrastusta. Mutta kuka on kutistanu mun keuhkot rusinaks ja laittanu jalkoihin lyijyä??? Kyllä tekee hyvää hikoilla vaikka tuskaa onkin. Esikon jälkeen tuntu palautuvan paljo nopeemmin urheiluun vaikka muuten palautuminen tästä synnytyksestä oli nyt paljon nopeempaa. Taitaa olla ikälisää...

Meidän neiti "oppi syömään" toissapäivänä, eli siis hokas miten sitä mössöä menee mahaan asti. Sillä on hauska imutekniikka, mutta mitään ei pahemmin tuu ulos niinkun aikasemmin kun työns kielellä koko köntin pihalle. Sen pakastekuution verran oon antanu, huomenna ehkä toisenkin jos menee. Ja kyl meillä vaipasta löytyy sellasia porkkanahiutaleita jonkun verran vaikka kuinka koitin sauvalla sotkea. Ilmavaivaa tuntus kans olevan vähän enemmän ku aikasemmin mutta ehkä se siitä helpottaa.

Töihin aattelin palata vasta vuoden 2012 alusta jos budjetti ja kaali kestävät... Toisaalta jos sitä kolmosta vielä harkitsis niin se ehkä muuttais juttuja...

Mua vähä harmittaa kun en taida uskaltaa kokeilla noita kestoja tällekkään neidille, iho on tosi kuiva ja muutama hilseplänttikin löytyy. Esikolla ei ollu mitään ensin mut kestokokeilun jälkeen vaippaihottuma räjähti käsiin ja levis pikkuhiljaa muuallekki. Lievästi atooppinen on kuulema ja tää toinen taitaa olla ihan samaa maata. Rasvaa ja öljyä, toivottavasti ei tarvi ottaa jytympiä aineita käyttöön.

Eilen menin muutes nukkuun klo 21 ja olipahan ihana olo aamulla vaikka muutamasti sai molempien kanssa heräillä.

Öitä!

Heippa kaikille!

Meillä oli kans sitä peetanan vatsatautia pari viikkoa sitten, onneksi päästiin vähällä. neiti3 oksensi muutaman kerran ja oli pari pvää kuralla. Kuumeessa oli myös pari päivää. Itselläni oli raskauspahoinvoinnin kaltainen olotila ja maha vähän sekaisn. Muu porukka selvisi ilman tartuntaa. Siivosin kyllä kuin hullu (niin ettei käsissä elänyt enää edes ihosolut xD...) ja toitotin käsienpesusta isommille lapsille. Joko se auttoi tai sitten syksystä saakka syömämme lactosevenit ja D-vitamiinit. Jokatapauksessa hyvä näin.

Meillä on nyt alotettu kiinteät. Bataatilla alotettiin ja nyt menee bataatti-peruna-omamaito. Hyvin uppoo pienelle miehelle, osaa ihan syömällä syödä eikä mupella ulos suusta.
Seuraavaksi alan tehdä pakkaseen maissi,porkkana,kukkakaali ja parsakaali-soseita. Muutaman päivän totuttelulla mennään uuden mauna kanssa.

Kestovaipoista:Meillä on Käytössä sellasia cuddle buns tyylisiä tsi sisävaippoja ja kuoria, ja olen ollu tyytyväinen niihin! Myös pul-taskuja on jokunen.Kestovaipat meillä on päivittäisessä käytössä, pesen vaippakoneellisen n. joka toinen pvä.
Riippuu vähän päivästä kuinka monta vaippaa menee. Meillä pikkumies on toisina päivinä kakannu 8 kertaa, sitten saattaa olla muutamia päiviä ettei kakkaa ollenkaan. Nyt varmaan tulee muutos siihenkin kun kiinteät on aloitettu.

Yöt menee edelleen samalla mallilla. 2 kertaa yleensä syö. Nykyisin huolii myös tutin, sitä yleensä tarjoankin ekoihin ininöihin. Nukkumaan menee kiltisti ilta ysiltä ja aamulla herää seiskalta noin suurinpiirtein.

Kääntyilyä meillä on harrastettu jo tovin, ja harvoin löytyy lattialta samasta kohtaa taljalta mihin on pikku-mies laitettu. Alaetuhampaiden kohdalla mollottelee, muttei vielä ainakaan tunnu hampaantirrejä. Käsiä klavetaan raivonvimmalla ja jäbä kuolaa kuin bullmastiffi xD

Nyt hommiin mars, pyykki-pisa kutsuu... vilkutuksia kaikille!

ÄssÄ+ A 5kk (nyyyh, mun vauva kasvaa ihan liian nopsaan...)

Hyvää naistenpäivää

Jospa hetken ehtis kirjoitella ennen kuin pienokainen herää...

Karmea juttu tuo Varkauden pikkuvauvan katoaminen tai eihän se itsekseen mihinkään ole voinut kadota... Kunpa päättyis vaan hyvin... Voin kuvitella sen hädän, joka vanhemmilla on nyt.

Meillä syötiin eilen illalla peruna-porkkanavelliä ennen nukkumaan menoa. Hyvin maistui mutta ei se paljon sen enempää unta pienelle antanut. Vielä vähän nuha kiusaa mutta poispäin on menossa. Uusin juttu meillä on nyt hoitopöydällä kääntyminen mahalleen ja siinä ihmettely. Alkaa olla koko hoitopöytä kohta liian pieni ja hankala tuolle ikiliikkujalle...

Jaahas, nyt kutsutaan, joten palataan

Annukka ja poika 5kk

Moi!

Aurinkoista päivää täältäkin taas pitkästä aikaa.

Ihan kauheaa kun se vauva vietiin vaunuista, niin pahalta tuntuu koko ajan kun sitä miettii, toivottavasti syyllinen jää kiinni!! Meillä päin uskaltaa (tai mistä sen tietää uskaltaisiko) vauvaa nukuttaa vaunuissa. Ei ole ollut kyllä tapana että käyn kurkkimassa ovelta että onko vaunut ja vauva paikalla, nyt olen käynyt.. Niin kauhealta tuntuu ajatus että omalle lapselle noin käy ja se huoli mikä vanhemmille on tullut, varmasti siinä perheessä ei uskalleta enää vauvaa nukuttaa ulkona ja tuskin päästetään vauvaa edes silmistä, aivan hirveä kokemus, onneksi vauva löytyi ja voi olosuhteisiin nähden hyvin!

Meillä syödään kiinteitä jonkun verran. Tyttö ei ole oikein innoissaan kiinteätä ruoasta, vaikka kuukauden olen niitä antanut. 1 ruoka-aine viikossa tahdilla mennään. Tällä viikolla on maisteltu puuroa ja 3 päivää eka lusikasta otin yhden uuden hedelmäsoseen mukaan, mustikkavadelmaomenasoseen, jos puuro menisi paremmin. Ei vielä siis syö juuri minkään vertaa, paremmin söi perunaporkkanaa pari viikkoa sitten kun nyt. Meillä oli tytölläkin oksennustauti viikko sitten, kesti vuorokauden. Kyllä pelotti, mutta ohi se onneksi meni suht nopeasti ja vointi oli hyvä koko ajan. Sen myötä kiinteänruoan halu väheni entisestään, pari viikkoa sitten meni 2 jääpalakuutiota, nyt vajaa 1. Tissi maistuu hyvin.

Öisin heräillään nykyään 2-3 kertaa. Iltapuuroa olis kiva saada menemään, mutta tätä vauhtia ei puuroakaan mene pientä annosta moneen viikkoon. Täytyy illalla yrittää puuroa tarjota, on sitä syöty kohta viikko aamuisin.

Kasvu ja kehitys on normaalia, kääntynyt on kuukauden verran. 5kk neuvolassa mitat oli 7030g ja 64,5cm. Omalla käyrällä kasvaa.

Nyt täytyy alkaa ruoan tekoon. Oikein ihanaa ja auringonpaisteista viikkoa kaikille :)

T:Maikkuli81 ja S 5kk8vrk

sunnuntai-iltaa!

meilläkin aloitettiin kiinteät tiistaina, porkkanalla aloitin ja tänään annoin bataattia. yllättävän hyvin soseet uppoaa, en oo ees jaksanut lisätä omaa maitoa (en jaksa pumppailla). illalla lisäks ollaan annettu noin viikko maissipuuroa, se on uponnut kans nyt parina iltana tosi hyvin.

yöt on mennyt aivan hulinaks, poika herää 1-2h välein ja huutaa hulluna. ainoastaan rauhoittuu tissille mun viereen. ollaan otettu se mun viereen, kun ei niistä öistä muuten tuu mitään. aika väsynyt siis olen. päivisin nukutaan kolmet päikkärit, yhdet pidemmät 1-2h ja kahdet lyhyemmät.

mulla ei tipu paino millään. 4-5 kg raskauskiloja jäljellä, eikä ne tunnu lähtevän millään. mulla alkoi muuten jo menkat (kun poika oli 4 kk). kakkosta ehkä aloitetaan yrittää loppukesästä (sais kevätvauvan, jos heti tärppäis).

ai niin, 4,5 kk mitat 68 cm ja 7500 g.

nyt suihkuun!

lidia ja ukkeli 4 kk 3 vkoa

Maanantaita

Meillä tuo kääntyminen on nyt niin pop, että sitä tehdään yöllä unissaankin. Monesti menee hermo ja alkaa itkut eli jatkuvaa pomppimista, kun pitää käydä vaihtamassa asentoa tai tyynnyttelemässä. Viime yö oli aika hulinaa mut kai tähänkin tottuu. Taitaa olla tämän iän juttu.

Mulla jäi lähes kaikki 17 kg sairaalaan aikanaan ja sitten kotona laihduin vielä alkuvaiheessa, kun se syöminen oli mitä sattuu 5-6 kg mutta nyt ollaan samoissa lukemissa kuin ennen raskautta. Kovasti maistuu herkut, siitä pitäis päästä eroon.

Kuinka monta kertaa käytte päivässä ulkona vauvan kanssa? Tarkoitan nyt vaunulenkkejä tai ulkoiluja yleensä. Meillä käydään vain kerran päivässä. Yleensä 12 jälkeen ja olen ajatellut pitäiskö lisätä nyt kevään korvalla, että oltais useamminkin? Nyt kun illatkin on jo pidempään valoisia niin vois hyvin käydä vielä vaunuilemassa. Tekis varmaan hyvää sekä äidille että pojalle. Kesällä sitten tulee oltua varmaan jatkuvasti ulkona.

Huomenna olis neuvola ja hiukan jännittää, mitä poika painaa. Toivottavasti oltais jo yli 7 kg. En myönnä ottavani siitä mitään stressiä mut toisaalta ärsyttää neuvolantädin jatkuva sanominen, vaikkei mitenkään ilkeästi siitä sanokaan.

Meille tulee talolle tänään illalla keittiösuunnittelija. Saa nähdä millaista ehdottaa. Itse on niin vaikea hahmottaa. Paljon säilytystilaa olis toiveissa.

Täytynee mennä, kun kutsu käy...

Päivitän neuvolakuulumiset eli pituutta pojalla reilut 67 cm ja painoa 6855g.
On taas vähän "huono äiti" fiilis, kun poika vaan hoikistuu...
Sain nyt käskyn tuputtaa maitoa alvariinsa ja kiinteitä niin paljon kuin menee 2 kertaa päivässä...
Täytyy yrittää, vaan minkäs teet jos ei syö. Pissakokeisiinkin saatiin lähete.

Palaan paremmalla ajalla. Aurinkoista päivää!

Heippa!

Ikävää, että joudut Annukka stressaamaan tuon painon kanssa!! Ei kannata potea huonoa omaatuntoa, koska asiahan ei ole sun vika! kun poika on saanut ruokaa aina,kun on ollut nälkä, niin eipä siinä enempää voi tehdä. Ei kai sinne määrättömästi tavaraa uppoa. Kyllä se paino varmasti siitä tasoittuu, kun saa lisäruokaa. Meillä painoa oli kanssa tullut viime neuvolakäynnillä vähän vähemmän, mutta koska poika on aikamoinen jötikkä, niin ei haitannut. On se vaan jännä kuinka lapset on niin erikokoisia. Huomenna meilläkin on sitten 5kk neuvola ja taas saadaan uudet mitat. Tulen sitten taas päivittämään.

Meillä ollaan maisteltu bataattia ja eilen persikkasosetta. Ilmeet on kyllä kuvaamisen arvoisia :). Tykkää kuitenkin ihan tuosta syömispuuhasta, vaikka aina ei ilmeisesti ole kovin maukasta pojan mielestä. Ajattelin alkaa antamaan myös maissivelliä iltaisin, jospa saisin sitten öisin nukkua vähän pidempiä pätkiä. Meillä on edelleen menty 3-4 herätyksellä ja alkaa ihan tosissaan väsy painaa. Välttämättä ei joka herätyksellä syö vaan tulostaa toisesta päästä. yleensä puoli kuuden aikaan aamulla.. sitten ihan tokkurassa nousen vaihtamaan vaippaa.
Sen verran täytyy tässä valittaa, että alan tosiaan olemaan aikas väsynyt. Poika ei edelleenkään kelpuuta pulloa ja näin ollen pääsen pois kotoa maksimissaan kolmeksi tunniksi. yleensä ei jaksa niinkään pitkää syöttöväliä, joten 2h on sellainen minkä uskaltaa pois olla. Olisi niin kiva välillä tehdä jotain ilman vauvaa. Mennä esim. kaverin kanssa kahville ilman etttä on heti lähdettävä takaisin kotiin.
nyt olen käynyt vain kerran viikossa jumpassa ja joskus kaupassa. Eikä se kaupassa käynti mitään omaa aikaa ole, vaan yksi pakollinen asia muiden hoidettavien joukossa. Kavereita olen toki nähnyt, mutta aina on poika mukana. Väsyttää.
Lisäksi päivistä tekee melko raskaita se, että poika ei kovin pitkiä päikkäreitä nuku, 30min-1h. sekin aika menee syömiseen ja pyykkien ja tiskien laittoon. Mieskin on aina melkein 10h päivässä töissä, vähintään, joten sekin kypsyttää. Lisäksi on harrastuksissaan yleensä vähintään toisen päivän viikonlopusta. Tarttis varmaan tehdä tilanteelle jotain. Sori valitus. kiitos kun luitte...

Väsynyt leppis ja mussukkamössykkä tasan 5kk!!

Heipsan!

Täällä taas vaihteeks sisar hento valkoinen on saanut räkänokkansa nukkumaan ja on hetki aikaa tehdä jotain omaa... Välillä vähän samoja fiiliksiä kun Leppiksellä, tissitakiainen tosiaan roikkuu aika tehokkaasti matkassa. Äsken olin kummitytön synttäreillä ja muu räkäpesue jäi kotiin niin en kovin kauaa kerinny olemaan kun tuli viesti et joko tuut... No, aikansa kutakin, toisaalta helppoa kun esikoisen kanssa pelasin niillä rintakumeilla ja pulloilla sen 8kk, huh huh kuinka sitä jaksoki?

Hyväks puoleks imetyksessä voi varmaan katsoa myös sen että neiti on kyllä syöny mun raskauskilot jo miinuksen puolelle, mun äiti jo kerkis kyseleen et et kai sä laihduta kun alkaa kuulema kohta näyttää pahalle. No en tod. kun mulla on lähes pakkomielle saada jokapäivä jotain herkkua kahvikupposen kanssa ja kahvi on PAKKO saada! Mun kroppa reagoi tosi voimakkaasti kofeiiniin, mä saan yhestä kupista ihan mielettömän virran päälle välillä ja toinen kuppi aiheuttaa jo pahoja univaikeuksia. Eli sillä yhellä kupilla mä pidän itteni käynnissä tällä hetkellä. Tänä aamuna tosin väsytti niin että heitin muumit nauhalta esikolle ja pidin pienen tissillä torkkumassa ja koomasin sohvannurkassa. Vaatteet sain itelleni päälle kahentoista jälkeen...

Meidän neitiä ei toi kääntyily lattialla kiinnosta. Heittää kyl ittensä ihan onkimadoks kyljelleen mutta ei mee ympäri. Hirvee örvellys ja pärisyttely ja tuntuu et on sitä onnellisempi mitä enemmän saa kuolaa irtoomaan! Nyt on alkanu kans sellanen vähän ikävä tapa että "räppii" ihmisiä naamaan eikä oo mitenkään hellä otteissaan. Kohta on sisko helisemässä!

Neuvola on vasta ensviikolla, jännä kuulla mittoja. Kasvissoseet maistuu tosihyvin, muista ei oikeen välitä. Nyt on kokeiltu perunaporkkana, maissi, bataatti, luumu, ruusunmarjavadelma, mustikka ja päärynä. Yöhulinat loppu toistaseks kun annoin ekan kerran kolme jääpalakuutiota sosetta. Herää aika tasan neljältä syömään ja nukkuu siitä seittemään tai kaheksaan. Ja päivisin ei edelleenkään nuku kun liikuvissa kärryissä tai tissi suussa...

Olipas sekavaa tekstiä, hyviä öitä!
Nuuskis ja E 5kk ja pari pv

Yhteistyössä