Lonkkaluksaatiosta..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yhden tapauksen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yhden tapauksen äiti

Vieras
Onko omalle lapsellesi tehty myöhäinen diagnoosi? Entä tiedätkö ketään lähipiirissäsi?

Tuntuu niin uskomattomalta, miten nykyään vielä tapauksia löytyy. Lapsia joilta huomataan vasta kun opettelevat kävelemään, tai jopa myöhemmin :(

Meidän keskimmäisellä alettiin asiaa tutkia 4kk iässä. Koko ajan sanottiin, että ei ole mitään mutta tarkistetaan nyt vielä. Ensin tutkittiin käsin, muutaman viikon päästä ultra, sitten röntgen. Lääkärit riiteli keskenään. Minä olin huolesta sekaisin ja niinsanotut ystävät vaan hoki, että pikkujuttu.

Lopulta yksi lääkäri teki asiaan pisteen laittamalla tytön 6kk iässä magneettikuvaukseen (ensin laitettiin humautuksessa sammakkokipsi) ja siinä selvisi, että toisessa jalassa on lievä luksaatio. Niin lievä, että se ei luultavasti koskaan olisi haitannut, mutta koska se havaittiin niin hoitona 12viikkoa von rosen lastassa. Paljon kauheampiakin hoitomuotoja väläyteltiin aiemmin. Yksi lääkäristä oli röntgenin jälkeen laittamassa tytön suoraan vetohoitoon moneksi viikoksi, sitten kipsiin vuodeksi ja mahdollisia leikkauksia myös.

12 viikon jälkeen kaikki oli hyvin. Sitten meni muutama viikko ja taas alkoi uudelleen. Yksi röntgenlääkäri oli vieäl alkanut miettiä, että jos se ei olekaan kunnossa. Siinä välissä miehelläni oli ehditty todeta syöpä joten me menimme yksityiselle, koska en enää jaksanut tuota vatkaamista mitä kunnallisella puolella oli. Kontrollit yksityisellä eikä mitään vikaa tai hoidettavaa enää ollut. Ja edelleen eräs (nyt jo voi sanoa entinen ystävä, nykyien kaveri) on sitä mieltä että se kaikki suremiseni ja huoleni oli ihan naurettavaa kun maailmassa on paljon kauheampiakin juttuja. Ei se silti omia huoliani poistanut, vaikka jollain toiselal lapsella ei ehkä ole jalkoja lainkaan.

Rankkaa oli. Ei niinkään se hoito vaan se kaikki muu lopulta. Mutta tyttö nyt 6v ja jalat oikein toimivat. :)

Mun mielestä mulla hoksattiin tommonen 16-vuotiaana. Siis lonkat muljuvat sieltä maljasta ulos esim. rappusia noustessa? Mun mielestä se oli just joku luksaatio nimeltään....

Käskivät vaan treenaamaan lihaksia siitä ympäriltä eikä tahallaan saanut muljautella niitä ulos....

Mun mielestä mulla hoksattiin tommonen 16-vuotiaana. Siis lonkat muljuvat sieltä maljasta ulos esim. rappusia noustessa? Mun mielestä se oli just joku luksaatio nimeltään....

Käskivät vaan treenaamaan lihaksia siitä ympäriltä eikä tahallaan saanut muljautella niitä ulos....

Oisko sulla subluksaatio? Jos ois luksaatio, et varmaan kävelis :)

Luksaatio on se kun reisiluu lähtee kokonaan. Eli meidän lapsella toinen jalka alkoi lyhenee huomattavasti toiseen verrattuna. Pääsi siis pois lonkkamaljasta.

[QUOTE="vieras";23846583]Meidän keskimmäisellä alettiin asiaa tutkia 4kk iässä. Koko ajan sanottiin, että ei ole mitään mutta tarkistetaan nyt vielä. Ensin tutkittiin käsin, muutaman viikon päästä ultra, sitten röntgen. Lääkärit riiteli keskenään. Minä olin huolesta sekaisin ja niinsanotut ystävät vaan hoki, että pikkujuttu.

Lopulta yksi lääkäri teki asiaan pisteen laittamalla tytön 6kk iässä magneettikuvaukseen (ensin laitettiin humautuksessa sammakkokipsi) ja siinä selvisi, että toisessa jalassa on lievä luksaatio. Niin lievä, että se ei luultavasti koskaan olisi haitannut, mutta koska se havaittiin niin hoitona 12viikkoa von rosen lastassa. Paljon kauheampiakin hoitomuotoja väläyteltiin aiemmin. Yksi lääkäristä oli röntgenin jälkeen laittamassa tytön suoraan vetohoitoon moneksi viikoksi, sitten kipsiin vuodeksi ja mahdollisia leikkauksia myös.

12 viikon jälkeen kaikki oli hyvin. Sitten meni muutama viikko ja taas alkoi uudelleen. Yksi röntgenlääkäri oli vieäl alkanut miettiä, että jos se ei olekaan kunnossa. Siinä välissä miehelläni oli ehditty todeta syöpä joten me menimme yksityiselle, koska en enää jaksanut tuota vatkaamista mitä kunnallisella puolella oli. Kontrollit yksityisellä eikä mitään vikaa tai hoidettavaa enää ollut. Ja edelleen eräs (nyt jo voi sanoa entinen ystävä, nykyien kaveri) on sitä mieltä että se kaikki suremiseni ja huoleni oli ihan naurettavaa kun maailmassa on paljon kauheampiakin juttuja. Ei se silti omia huoliani poistanut, vaikka jollain toiselal lapsella ei ehkä ole jalkoja lainkaan.

Rankkaa oli. Ei niinkään se hoito vaan se kaikki muu lopulta. Mutta tyttö nyt 6v ja jalat oikein toimivat. :)[/QUOTE]

Missäpäin tälläistä huopaamista ollut? Tosi rankkaa vanhemmille, lapsesta puhumattakaan :(

[QUOTE="aapee";23847866]Oisko sulla subluksaatio? Jos ois luksaatio, et varmaan kävelis :)

Luksaatio on se kun reisiluu lähtee kokonaan. Eli meidän lapsella toinen jalka alkoi lyhenee huomattavasti toiseen verrattuna. Pääsi siis pois lonkkamaljasta.[/QUOTE]

Voi olla joo.... Ei oo silleen tarkkaa muistikuvaa siitä käynnistä. On mulla tota jalkojen eripituisuutta ja lantion on vinksallaan, mut en tiiä onko niillä mitään tekemistä noiden lonkkien kanssa.. Siitä on tosiaan se reilu kymmenisen vuotta kun asiaa on tutkittu, todennäköisesti mitään ei lähdetty hoitamaan koska siihen olisi mennyt rahaa.

Mutta siis täytyy jatkaa että niin paha se ei ollut että olisi leikkausta tai mitään sellaista tarvittu.. Fysioterapiaa muistaakseni määräsivät. Jossa en siis sitten koskaan käynyt.

Meillä nyt 5v tytöllä todettiin jo laitoksella lonkkaluksaatio, mutta kun olimme samaisen tytön ollessa 1v sairaalassa kun häntä leikattiin niin silloin siellä oli osastolla tyttö jolta oli vasta 3v huomattu lonkkaluksaatio, oli leikattu ja puolivartaloa kipsissä...muistelisin että kipsihoito kesti puolvuotta.

Toivotaan että ap:n lapsi jos vika löytyy pääsis mahdollisimman pian hoitoon asian suhteen. :hug:

Meillä nyt 5v tytöllä todettiin jo laitoksella lonkkaluksaatio, mutta kun olimme samaisen tytön ollessa 1v sairaalassa kun häntä leikattiin niin silloin siellä oli osastolla tyttö jolta oli vasta 3v huomattu lonkkaluksaatio, oli leikattu ja puolivartaloa kipsissä...muistelisin että kipsihoito kesti puolvuotta.

Toivotaan että ap:n lapsi jos vika löytyy pääsis mahdollisimman pian hoitoon asian suhteen. :hug:

Kiitos! Meillä vika löytyi "jo" vuosi sitten, kun oltiin jo pahasti myöhässä... Nyt siis jo voiton puolella, vielä mahdollista et leikataan ja kipsataan uudelleen :( Ikää lapsella nyt 2,5v.

Yhteistyössä