Loop-hoito

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pelostapaniikissa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
aiheesta kiistelyä voisi varmaan jatkaa loputtomasti... taitaa olla melko mahdotonta löytää joku kuka ei olisi ikinä ollut kenenkään kanssa, niin miehistä kuin naisista. Kyllähän heitä varmasti on, mutta voihan se olla silti ihmisenä ihan täys mulkku. Ennemmin puoliso ketä rakastaa ja kenen kanssa kestää olla saman katon alla, eipä tuota virusta monikaan tiedä kantavansa ja aina ei vaan käy hyvin, voi muuten tarttua suojankin kanssa..että semmosta. Mutta hei! Onneks on teitä ketkä ei anna kellekkään ikinä mitenkään, varsinkaan paljaalla..ettepähän lisäänny "fiksujen" juttujenne kanssa.

Älä murehdi.
Minulla vähän vastaava kokemus. Tosin minulla oli paljon jo oireitakin ja siksi otettiin Papa "vielä kerran". Aina papat olleet puhtaat.
Mutta sitten tulikin lappu kotia, että Papassa vaikeat solumuutokset ja pääsin muutaman päivän sisään siihen mikroskooppitutkimukseen.
Minulta kyseltiin jo suvun syöpätaustoja ja onko mahdolliset syöpäpotilaat elossa. Kun yritin kysyä omasta tilanteestani lääkäri oli vaitonainen ja kiersi kysymyksen.
Koepaloista löytyi kaikista vaikeat muutokset, muttei kuitenkaan vielä syöpää.
Tehtiin loop hoito, joka ei ollut paha.
Tuossa hoidossa ehdottomasti inhottavin kohta oli puudutuksen laitto. Se laittoi sydämen rummuttamaan niin, että tuntui, että valuisi hoitopöydän läpi, mutta sekin meni nopeasti ohi.
Hoito oli epämiellyttävä, muttei kivulias.
Minäkin olen vuotoherkkä, mutta paljon vuotoa ei tullut, tuhrutteli kyllä pitkään, tosin poistettu pala oli kohdallani aika iso ja rupi irtosi pikkuhiljaa.

Kontrollissa kaikki oli ok ja nyt käyn tiheämmin sitten seurannassa.
Mutta tosiaan muistan itsekkin kuinka kauhuissani olin tuollaisesta yhtäkkisestä pommista. Jopa lääkäritkin olivat yllättyneitä muutoksien löydyttyä.
Mutta älä turhaan huolehdi, mihinkään et ole kuolemassa ja älä missään tapauksessa lue netin syöpäpalstoja asiasta, sillä menetät vain yöunesi.
Näitä tapauksia hoidetaan harvasenpäivä, ja ne on ihan rutiinitoiminpiteitä, ja sinulla muutokset eivät ole vielä pahaa luokkaa :)

[QUOTE="moi";28908919]Älä murehdi.
Minulla vähän vastaava kokemus. Tosin minulla oli paljon jo oireitakin ja siksi otettiin Papa "vielä kerran". Aina papat olleet puhtaat.
Mutta sitten tulikin lappu kotia, että Papassa vaikeat solumuutokset ja pääsin muutaman päivän sisään siihen mikroskooppitutkimukseen.
Minulta kyseltiin jo suvun syöpätaustoja ja onko mahdolliset syöpäpotilaat elossa. Kun yritin kysyä omasta tilanteestani lääkäri oli vaitonainen ja kiersi kysymyksen.
Koepaloista löytyi kaikista vaikeat muutokset, muttei kuitenkaan vielä syöpää.
Tehtiin loop hoito, joka ei ollut paha.
Tuossa hoidossa ehdottomasti inhottavin kohta oli puudutuksen laitto. Se laittoi sydämen rummuttamaan niin, että tuntui, että valuisi hoitopöydän läpi, mutta sekin meni nopeasti ohi.
Hoito oli epämiellyttävä, muttei kivulias.
Minäkin olen vuotoherkkä, mutta paljon vuotoa ei tullut, tuhrutteli kyllä pitkään, tosin poistettu pala oli kohdallani aika iso ja rupi irtosi pikkuhiljaa.

Kontrollissa kaikki oli ok ja nyt käyn tiheämmin sitten seurannassa.
Mutta tosiaan muistan itsekkin kuinka kauhuissani olin tuollaisesta yhtäkkisestä pommista. Jopa lääkäritkin olivat yllättyneitä muutoksien löydyttyä.
Mutta älä turhaan huolehdi, mihinkään et ole kuolemassa ja älä missään tapauksessa lue netin syöpäpalstoja asiasta, sillä menetät vain yöunesi.
Näitä tapauksia hoidetaan harvasenpäivä, ja ne on ihan rutiinitoiminpiteitä, ja sinulla muutokset eivät ole vielä pahaa luokkaa :)[/QUOTE]

Kiitos jälleen asiallisesta vastauksesta! Alkaa tuntua siltä, että voin alkaa pikkuhiljaa rauhoittumaan..ainakin toisten kokemusten mukaan. Itsellä ei tosiaan mitään oireita, tuli niin puskista kun olla ja voi..siksi varmaan niin suuri järkytys olikin! Onneksi olen saanut lääkäreiltä selviä ja suoria vastauksia, kohta ne ei varmaan enää vastaa mulle kun kyselen kyselen kyselen ja panikoin :D Mutta kyllähän sitä nyt haluaa tietää tarkasti, että mikä itseään vaivaa kun tuollaisiin tutkimuksiin ja operaatioihin joutuu ja kaikki vaan sanoo, että ole ihan rauhassa! Syöpäpalstat kierran suosiolla kaukaa, muuten löydän itsestäni sen HETI! Olen yrittänyt löytää vain samanlaisia kokemuksia. Tietynlainen stressi ja paniikki säilyy varmasti pitkään, mutta ehkä tämä helpottaa kun saa sen Loop-hoidon käytyä.
Ikävää, että kohdallesi sattui lääkäri mikä ensin pelottelee syöpä kysymyksillä ja sitten vielä kiertää sun esittämäsi kysymykset! Itse olisin siinä vaiheessa jo pyörtynyt ja ajatellut, että on jotain aivan kamalaa, kun ei edes kertoa voi! Onnea jatkoon, toivottavasti pääsit eroon tästä ikävästä asiasta! :) Yritän saada yöni nukuttua.

Ajattelin nyt asiasta vielä kirjoittaa jos jotain kiinnostaa tai haluaa vielä kertoa omia kokemuksia jne.
Kävin eilen gynekologilla juttelemasta vielä tuosta solumuutoksesta ja Loop-hoidosta, olin ihan hölmistynyt kun gynekologin mielestä asia on ihan "piece of cake" , sulle tehdään se hoito ja muutos poistetaan, puolenvuoden päästä kontrolli ja seurantaa. Et elele vaan normaalisti, ei sen kummempaa. Kyllä se nyt jotenkin ehkä mun pelkoni ja paniikkini asiaa kohtaan ymmärsi, mutta tuokin tuntuu olevan niin yleinen "vaiva", että ei lääkärit sitä näköjään pidä mitenkään erikoisena enää. Noh, näillä mennään sit, elellään, olellaan ja odotellaan ja katsotaan mitä tapahtuu. Toivottavasti riittää yksi looppi.

Tehtiin sitten vielä vuosittainen ultra, kun olen vuosikaudet kärsinyt kivuista munasarjoissa/alavatsalla, varsinkin ovulaation ja kuukautisten aikaan, eikä mitään syytä ole löydetty vaikka tutkittu on. No mulla sattui olemaan viikko sitten alavatsalla (enemmän vasemmalla) mulle tyypillinen kipukohtaus, mikä voi tulla kuukausittain tai muutaman kuukauden välein ja nyt siellä ultrassa kerrankin jotain NÄKYI! Olen asiasta innoissani siksi, kun vuosiin ei ole mitään vikaa löydetty ja mua alettiin jo pitämään vainoharhaisena ja kuvittelen vaan ja nyt sieltä löytyikin syy! Siellä näkyi pieni (2cm) toiminnallinen munasarjakysta, juurikin vasemmalla puolella, missä kipukin oli ollut. Eli ne aihuttaa mulle välillä niitä kipuja ilmestyessään ja puhjetessaan, mutta eivät ole kertaakaan ultraan sattuneet jäämään, kun katoavat itsestään. Ei kuulema tarvitse seurantaa. Ajattelin kuitenkin jatkaa vuosittaista ultraa ja samalla kun tehdään seurantaa solumuutokselle, niin voivat varmaan sarjatkin ultrata. Kaikkea sitä ihmisellä voikin olla, huh huh! Kannattaa siis jaksaa kivuista valittaa ja vaatia vaan tutkimuksia, aina on olemassa syy. Tämän lisäksi omistan myös erittäin voimakkaat ovulaatiokivut, ne + kysta ..kivuliasta on.

Mutta elämä jatkuu vielä, odotellaan ja toivotaan parasta :)

Rauhoitu! Minulla todettiin myös kohtalaisia muutoksia papassa ja kävinkin loop-hoidossa toukokuussa. Pahinta kokemuksessa oli puudutus joka sai ainakin itselläni jalat tärisemään (johtui ilmeisesti adrenaliinista) mutta hengiteltyäni hetken lisähappea loppui tärinäkin :) Toimenpide oli ohi hetkessä eikä jälkikäteen ole ollut minkäänlaisia kipuja tmv, seurantaan menen synnytyksen jälkeen ensi keväänä. Turhaan murehdit, lääkärit olisivat varmasti lähettäneet sinut nopeammin operaatioon jos kyseessä olisi vakavampi tapaus.

Rauhoitu! Minulla todettiin myös kohtalaisia muutoksia papassa ja kävinkin loop-hoidossa toukokuussa. Pahinta kokemuksessa oli puudutus joka sai ainakin itselläni jalat tärisemään (johtui ilmeisesti adrenaliinista) mutta hengiteltyäni hetken lisähappea loppui tärinäkin :) Toimenpide oli ohi hetkessä eikä jälkikäteen ole ollut minkäänlaisia kipuja tmv, seurantaan menen synnytyksen jälkeen ensi keväänä. Turhaan murehdit, lääkärit olisivat varmasti lähettäneet sinut nopeammin operaatioon jos kyseessä olisi vakavampi tapaus.

Moni on kertonut tuosta tärinästä, hyvä tietää niin en ala siellä sitten panikoimaan, että mikä mulle iski! Tosin mut puudutettiin kolposkopiassakin ja siinä en huomannut mitään oireita. Jotenkin tuosta Loopista on saanut päähän kauhukuvan, kun mainitaan sanat sähkö,lihankäry ja kipu. Mutta niin monelle ollut kuitenkin nopea ja lähes kivuton toimenpide ja itse en kolposkopiassa tuntenut lainkaan kipua, niin menen luottavaisinmielin :) ehkä enemmänkin pelkään päiviä sen jälkeen..tuon vuotoherkkyyden takia, täytyy varmaan vältellä suuria ponnisteluja jne. Sain tänään varattua tuon hoitoajan jo ensi kuulle, niin keretään se tekemään vielä nykyisellä paikkakunnalla ja puolenvuoden päästä oleva kontrolli on sitten uudella paikkakunnalla. Voin keskittyä sitten rauhassa muuttoon ja muihin vähän iloisempiin asioihin ja saan vielä hetken pitää ihanan lääkärini! :D Kiitos vastauksesta! Onnea jatkoon ja synnytykseen!

Ajattelin vielä kertoa oman kokemukseni. Mulla oli samanlainen tilanne yli 10v sitten, muistan kun kirjeessä kerrottiin että korkea riski syöpään. Solumuutokset poistettiin ja kolposkopia oli 6kk välein varmaan pari vuotta, sitten tais papakin olla 6kk välein jonkun aikaa koska pysyi pitkään lk2. Mut sitten se lopulta oli lk1 ja siinä on pysyny varmaan 7v. Oon just menossa seulontaan ja kyllä se vaan edelleen joka kerta silti jännittää! Mut sä oot nyt hyvässä hoidossa eikä kyse oo syövästä eikä se ehdi kontrollien välillä sellaseks muuttua tosta (niin mulle ainakin aina vakuuteltiin ettei ne etene niin nopeaa etteikö huomattaisi ajoissa), joten oikeesti huoli pois :)

Alkuperäinen kirjoittaja yksi kokemus vielä;28916612:
Ajattelin vielä kertoa oman kokemukseni. Mulla oli samanlainen tilanne yli 10v sitten, muistan kun kirjeessä kerrottiin että korkea riski syöpään. Solumuutokset poistettiin ja kolposkopia oli 6kk välein varmaan pari vuotta, sitten tais papakin olla 6kk välein jonkun aikaa koska pysyi pitkään lk2. Mut sitten se lopulta oli lk1 ja siinä on pysyny varmaan 7v. Oon just menossa seulontaan ja kyllä se vaan edelleen joka kerta silti jännittää! Mut sä oot nyt hyvässä hoidossa eikä kyse oo syövästä eikä se ehdi kontrollien välillä sellaseks muuttua tosta (niin mulle ainakin aina vakuuteltiin ettei ne etene niin nopeaa etteikö huomattaisi ajoissa), joten oikeesti huoli pois :)

Kiitos kokemuksen jakamisesta, jotenkin vain aina helpottaa kun kuulee, että toisillakkin on samanlaista, enkä ole mitenkään harvinainen tapaus :) vaikka en kenellekkään tietenkään tätä toivo!
Veikkaisin, että kun mennään vielä toiset 10v eteenpäin, näistäkin tiedetään taas paljon paljon enemmän ja asioita havainnoidaan vieläkin aikaisemmin..toivottavasti ainakin mennään parempaan päin :) kirjeitä tuloksista ne on ainakin luvannut muokata enemmän suomenkielelle ja selkeillä selityksillä mitä tarkoittaa, ettei ihmiset heti menisi paniikkiin.
Itse olen kova jännittämään ja varmasti tulen jokaisessa tulevassa kontrollissa ja papassa jännittämään mielettömästi, niiden välissä olevat ajat täytyy kyllä yrittää elää normaalisti ja hermoilematta, eihän mistään muuten mitään tule. Mullekkin on sanottu, että ei tämä nyt tästä muutu miksikään hetkessä vaan kyse on vuosista, hoidetaan vaan pois. Mulle sanottiin myös, että voisi vielä parantua vaikka itsestäänkin, mutta ei jäädä kuitenkaan odottelemaan vaan helpommalla pääsee kun poistetaan muutosalue.
Tsemppiä sulle seulontaan, toivottavasti puhdasta näyttää!! Yritetään olla vähän vähemmän huolissaan :)

Vielä kommentoin tuohon solumuutoksen muuntumisesta syöväksi: mullahan oli todettu entisellä kotipaikkakunnalla muutoksia papassa mutta kukaan ei ollut terveyskeskuksesta ilmoittanut niistä minulle! Kunnes muutaman kuukauden päästä lääkäri soitti ja kysyi onko kukaan soitellut tuloksista ja kertoi solumuutoksista joiden aiheettomasti väitti olevan kondyloomaa ja asia jätettiin siihen. Muutettuani toiselle paikkakunnalle kävin gynellä jostain muusta syystä (en enää muista mistä) ja otettiin uusi papa josta tietenkin löytyi myös muutoksia ja oli muuten lääkärit tyrmistyneitä kun edellisellä paikkakunnalla ei asialle oltu tehty mitään! Ensimmäisen kerran muutoksia oli siis syksyllä 2011 ja pääsin vihdoin asianmukaiseen hoitoon (kolposkopiaan) alkukeväästä 2013 eikä tällä välillä ollut mitään syöpää ehtinyt kehittyä eli tuskinpa kontrolliaikojen välilläkään mitään kuolettavaa kerkeää tapahtumaan :D

Ja vielä loopista: itse en ainakaan edes haistanut mitään palaneenkäryä toimenpiteen yhteydessä. Ja ainakin Tammisaaren sairaalassa jossa oma loop-hoitoni tehtiin oli niin ystävällistä henkilökuntaa kun vaan olla ja voi! Yksi hoitaja oli koko ajan vieressäni rauhoittelemassa minua ja selittämässä mitä milloinkin tapahtuu, samoin omaa vointiani tiedusteltiin läpi operaation. :)

Vielä kommentoin tuohon solumuutoksen muuntumisesta syöväksi: mullahan oli todettu entisellä kotipaikkakunnalla muutoksia papassa mutta kukaan ei ollut terveyskeskuksesta ilmoittanut niistä minulle! Kunnes muutaman kuukauden päästä lääkäri soitti ja kysyi onko kukaan soitellut tuloksista ja kertoi solumuutoksista joiden aiheettomasti väitti olevan kondyloomaa ja asia jätettiin siihen. Muutettuani toiselle paikkakunnalle kävin gynellä jostain muusta syystä (en enää muista mistä) ja otettiin uusi papa josta tietenkin löytyi myös muutoksia ja oli muuten lääkärit tyrmistyneitä kun edellisellä paikkakunnalla ei asialle oltu tehty mitään! Ensimmäisen kerran muutoksia oli siis syksyllä 2011 ja pääsin vihdoin asianmukaiseen hoitoon (kolposkopiaan) alkukeväästä 2013 eikä tällä välillä ollut mitään syöpää ehtinyt kehittyä eli tuskinpa kontrolliaikojen välilläkään mitään kuolettavaa kerkeää tapahtumaan :D

Ja vielä loopista: itse en ainakaan edes haistanut mitään palaneenkäryä toimenpiteen yhteydessä. Ja ainakin Tammisaaren sairaalassa jossa oma loop-hoitoni tehtiin oli niin ystävällistä henkilökuntaa kun vaan olla ja voi! Yksi hoitaja oli koko ajan vieressäni rauhoittelemassa minua ja selittämässä mitä milloinkin tapahtuu, samoin omaa vointiani tiedusteltiin läpi operaation. :)

Hui kamala! Olisin kyllä soittanut sellaisen raivopuhelun sille entiselle lääkärille ja hoitajille, mitkähän "valelääkärit" asialla olleet ja kun pitäisi olla asiantuntevia ihmisiä niin ikävää että toisen terveydellä leikitään. Onneksi kuitenkin lopulta huomattiin ja vielä ajoissa, ei tosiaan mitenkään hetkessä muuntaudu vakavemmaksi :) Mutta tässä huomataan sekin, kun välillä tuntuu että ei niitä lääkäreitä kiinnosta toisten oireet ja vaivat..niin ei ihan vääriä tuntemuksia ole nekään aina.
Itse olen käynyt Hyvinkäällä, aina ollut todella mukavia lääkäreitä ja hoitajia, jotenkin rauhallisia ja rauhoittelevia ja kertoneet asiat niin, että jopa minä ymmärrän mitä tapahtuu :D hyvä mieli jäänyt joka kerta siellä käydessä, toivottavasti näin myös uudella paikkakunnalla!

Tuohon HPV-testiin saa hyvät kela-korvaukset. Minulta otettiin se juuri viime viikolla yksityisellä lääkäriasemalla. Olisi maksanut ilman korvausta 54 e, mutta kela-kortin näytettyäni maksettavaa jäi vain 13 euroa.

Itse olen käynyt Hyvinkäällä, aina ollut todella mukavia lääkäreitä ja hoitajia, jotenkin rauhallisia ja rauhoittelevia ja kertoneet asiat niin, että jopa minä ymmärrän mitä tapahtuu :D hyvä mieli jäänyt joka kerta siellä käydessä, toivottavasti näin myös uudella paikkakunnalla!

Pakko kysyä, oliko se huono hoito (ts. hoitamatta ja ilmoittamatta jättäminen) Nurmijärvellä?

Alkuperäinen kirjoittaja tiesitkö tästä?;28917071:
Pakko kysyä, oliko se huono hoito (ts. hoitamatta ja ilmoittamatta jättäminen) Nurmijärvellä?

Voi olla että en ymmärtänyt kysymystäsi oikein, mutta siis itselleni ei ole tapahtunut tuota ettei olisi hoidettu tai ilmoitettu, vaan siitä kirjoitti "loopista selvinnyt" ,enkä tiedä missä se tapahtui. Kommentoin siihen, että Hyvinkäällä ainakin on ollut hyvä palvelu. Nurmijärven terveyspalvelutkin on ollut ok, normaalia palvelua mitä yleensä julkiselta puolelta saa. Siksi suosin yksityistä gyneä ja sieltä lähetettä naistenpolille. Julkisen puolen lääkäri joskus totesikin, että nopeammin pääsen naistenpolille gynen kautta, kuin hänen antaman lähetteen kautta.

[QUOTE="Salla";28917001]Tuohon HPV-testiin saa hyvät kela-korvaukset. Minulta otettiin se juuri viime viikolla yksityisellä lääkäriasemalla. Olisi maksanut ilman korvausta 54 e, mutta kela-kortin näytettyäni maksettavaa jäi vain 13 euroa.[/QUOTE]

Ei pahan hintainen. Kysyisin vielä, että mitä tällä testillä siis selviää? Tai siis, jos testi on positiivinen, niin mitä sitten tapahtuu, mitä asialle voidaan tehdä? Riittääkö yksi testaus kerta?

ajattelin vielä tänne kirjoittaa nyt sitten omasta kokemuksesta, jos olisi joku ketä asia kiinnostaa. Itseäni välillä on ärsyttänyt ihmiset, ketkä ovat jonkun keskustelun aloittaneet eikä heistä ole sitten enää kuulunut , että mitä sitten tapahtui ja kuinka heidän kohdallaan asia lopulta sujui.
Kävin siis tään Loopissa, siitä on nyt noin tunti, että hyvin on muistissa vielä :D Lääkäri oli 40min myöhässä aikataulustaan ja ikävä kyllä, sen huomasi myös hänen toiminnastaan! Muuten oli mukava tohtori ja hoitaja oli todella mukava. Huoneessa olin 15min, siinä ajassa keskusteltiin ja tehtiin Loop-hoito, eli nopea homma. Etikkaliuoksella taas värjäiltiin, että saatiin muutoskohdat näkyviin, tällä kertaa puudutuspiikkien laittaminen nipisti kyllä ikävästi (kolposkopiassa ei piikit sattuneet yhtään, eikä myöskään koko toimenpide..oli kylläkin eri lääkäri), puuduttelun jälkeen laitettiin sellainen iso "lätkä" reiteen kiinni, sitä en kylläkään muista,että mikä se oli :D ja sinne haarovälissä olevaan laitteeseen kiinnitettiin imuri, mikä imi sähkösilmukkahoidosta tulevaa hajua. Lääkäri napsaisi palan sähkölaitteella kohdunsuulta, en tuntenut mitään, mutta laitetta ulos vetäessään onnistui sitten tökkäämään sillä tuonne alakertaan sellaiseen kohtaan mikä EI ollut puutunut ja se TUNTUI!!! Otti vielä toisen pienemmän palan ja se ei koskenut yhtään. Sitten vielä teki jotain, ettei jää haava vuotamaan ja se oli siinä. Sain taas kehuja siitä kun olin niin rento ja rauhallinen, hyvä minä!!

Kertoivat myös siitä, että kohdallani kyseessä EI OLE syöpä ja vaikka edessä on viiden vuoden seuranta niin ei tarkoita, että tarvitsisi viittä vuotta pelätä saavansa syöpä ja olisi ollut mahdollista että olisi parantunut itsestäänkin, mutta keskivaikeissa muutoksissa (niin kuin minulla) on tapana ne poistaa. Patologilta tulee ehkä vielä joku kirje, en oikein saanut selvää tuleeko minulle vai tieto vain lääkärille ja puolenvuoden päästä on sitten kontrolli, nyt ajattelin hengittää ja rentoutua seuraavat puolivuotta , yrittää elää onnellista elämää ja nauttia uudesta asunnosta kunhan muutosta selviän! Ei tässä vielä kuolla! Nyt kuitenkin ensimmäisenä buranapurkille, meinaa olla menkkakipumaista jomotusta ja seuraavat 3vkoa eletäänkin sit selibaatissa, ei uida, ei saunota, eikä löhöillä kylpyammeessa,mutta ainakin asia on nyt hoidossa! Kaikille mukavaa ja onnellista syksyn jatkoa! :)

Hei.

Ajattelin kirjoittaa, jos se helpottaisi sillä pelottaa niin paljon! Tosin teidän kokemukset ovat hieman rauhoittaneet mieltä. Sain tänään kirjeen, että kolposkopian koepaloissa jonkin verran muutoksia ja lähete jatkohoitoon laitettu. Kirjeessä luki, että kyseessä ei kuitenkaan ole syöpä. Kauhun sekaisia ajatuksia seikkailee mielessä. Mikä on se jatkohoito? Loop? Milloin pääsen hoitoon? En halua elää pelossa montaa kuukautta :( kai lääkäri olisi jo nähnyt koepaloista jos kyseessä olisi syöpä? Mietin jo että lyön säästöt tiskiin ja marssin yksityiselle. Syövän ja lapsettomuuden pelko mielessä, itkettää vain :(

Hei.

Ajattelin kirjoittaa, jos se helpottaisi sillä pelottaa niin paljon! Tosin teidän kokemukset ovat hieman rauhoittaneet mieltä. Sain tänään kirjeen, että kolposkopian koepaloissa jonkin verran muutoksia ja lähete jatkohoitoon laitettu. Kirjeessä luki, että kyseessä ei kuitenkaan ole syöpä. Kauhun sekaisia ajatuksia seikkailee mielessä. Mikä on se jatkohoito? Loop? Milloin pääsen hoitoon? En halua elää pelossa montaa kuukautta :( kai lääkäri olisi jo nähnyt koepaloista jos kyseessä olisi syöpä? Mietin jo että lyön säästöt tiskiin ja marssin yksityiselle. Syövän ja lapsettomuuden pelko mielessä, itkettää vain :(

Kiva kun kirjoitit, itseäni auttoi toisten kokemukset erittäin paljoin, pelko katosi varmaan puolella, mutta kunnolla helpotti vasta hoidon jälkeen..nyt ei tarvitse enää niin kauhuissaan pohtia, tosin onhan tässä monen vuoden seuranta edessä, mutta ainakin tiedän missä mennään ja millainen muutos oli kyseessä. Parempi kuitenkin että löydettiin, kun oltaisiin oltu löytämättä ja löydetty liian myöhään.

Älä turhaan pelkää ja mitä vähemmän stressaat niin sen helpompaa sulle itselle, asiasi on nyt tiedossa ja saat tarvitsemaasi hoitoa. Siihen asti voit elää aivan normaalisti, muutokset eivät leviä/muutu muutassa kuukaudessa tai vuodessa nykytilanteesta mihinkään,vaan vuosien aikana. Eivätkä aiheuta lapsettomuutta, mulle kyllä sanottiin että raskaus voisi jopa parantaa muutoksen. Saamasi kirje on hieman epäselvästi kirjoitettu, minun kirjeessäni luki että "kohtalaisia eli keskivaikeita muutoksia, kyseessä ei ole syöpä, eikä pahanlaatuinen kasvain", jos sinulla syöpä olisi niin olisi se sinulle kerrottu ja se olisi huomattu jo siinä kolposkopiaa tehdessä, eli ei ole kyse niin pitkälle päässeestä muutoksesta. Ainahan voit vielä soittaa lääkärille/sairaalaan mistä kirje lähetettiin ja kysyä tarkemmin millaisesta muutoksesta kyse? Samalla saat myös tietää mikä on jatkohoito suunnitelma? Päätät sitten sen jälkeen vieläkö haluat käyttää säästösi yksityiseen. Yleensä jatkohoitona on Loop, jos muutosalue poistetaan, muuten vain puolenvuoden välein seuranta, niin kuin myös loopin jälkeen. Ota vain rohkeasti asioista selvää ja odottele rauhassa, että pääset jatko toimenpiteisiin, yleensä kutsu tulee 2-3kk kuluessa, siinä välillä ei mitään kauheaa kerkeä tapahtua. Pääset hoitoon kiireellisyyden mukaan, eli olisit siellä jo, jos se syöpä olisi. Nyt huoli pois, olet myöskin nuori ja nuorilla on kuulema erittäin harvoin kyse mistään pahanlaatuisesta ja on myös varmempi parantumaan jopa itsestään ja nopeammin kuin vanhemmilla ihmisillä. Toivottavasti sekavasta kirjoituksesta oli jotain apua :) tiedän kyllä mitä on olla erittäin peloissaan, itku siinä itselläkin tuli, voimia jatkoon!

[QUOTE="vieras";28908766]Miksi pitää tulaa raskaaksi miehelle joka on pannut ympäriinsä, paljaalla? [/QUOTE]

Tiätsä, sulla on niinku sellanen tosi herkkä ja nautinnollinen kuva ihmisten välisestä seksuaalisesta kanssakäymisestä.

On se kyllä hienoa että sinunkin esi-isäsi ovat sukupolvesta toiseen panneet ympäriinsä paljaalla, on saatu sinunlaisesi helmi rikastuttamaan ihmiskuntaa.

minulla todettiin papassa lk 2 muutoksia huhtikuussa 2010. lokakuussa ne olivat sitten luokkaa 3(papa). nämä totesi yksityinen gynekologini. joulukuussa 2010 tehtiin sitten tk:ssa looppi, josta ei ole jäänyt mitään henkisiä traumoja ;) muistan vain että se ennen toimenpidettä annettu rauhoittava tms. pisti pään mukavasti sekaisin ;)
sitten kesäkuussa 2011 tehtiin kolposkopia ja se näyte jotenkin "leikkautui"/oli huono, joten täyttä varmuutta parantumisesta ei voitu tehdä. lupa yrittää tulla raskaaksi tuli kuitenkin :) haluttiin kuitenkin odottaa vielä joulukuinen kontrolli. siinä ei ollut mitään poikkeavaa, siis jouluna 2011, jolloin kontrolli sovittiin joulukuulle 2012. siinä vaiheessa olin kuitenkin raskaana eikä mitään tehty. papa otettiin raskausaikana(helmikuussa 2013) ja siinä oli joku "tulehdus muutos", mutta se sanottiin minulle sillon niin epäselvästi että jäi vähän epäilyttämään.
viime viikolla kävin nyt sitten kontrollikolposkopiassa ja lääkäri selitti tuota tulehdus asiaa. se on raskauden aiheuttamaa, ei vaarallista ja se voi olla edelleen, ei aiheuta toimenpiteitä. nyt siis odottelen papan, kolposkopian ja hpv testin tuloksia. lääkäri oli niiden suhteen luottavainen, koska helmikuussa papa hpv:n suhteen puhdas, se muutos olisi näkynyt raskaudesta huolimatta. eli jos jotain nyt on, se on tullut helmikuun jälkeen. itse olen asenteella "pessimisti ei pety" ;) mutta varsinaisen pelkäämisen olen jo onnistunut selättämään aikoja sitten, tämä kun on sellainen vaiva, että se saadaan onneksi hyvissä ajoin pois. pitää vaan muistaa tarkistuttaa itseään tiuhaan. ja tuo hpv testi paljastaa olenko "rajun" vai "lievän" viruksen kantaja. mutta en tiedä mitä iloa tuosta tiedosta sitten on ;)

tässäpä minun sepustukseni aiheesta, toivottavasti auttaa jotakuta :) mutta itkeä ei kannata, eikä "kuolemaa tehdä", ei se niin vaarallista ole vaikka säikäyttääkin.

Kiitos vastauksesta ja tuesta edelliseen viestiini. Tänään tupsahti postista kutsu Looppiin, aika kuukauden päästä. Nopeaa tuli, mutta hyvä vain niin saa asian toivittavasti hoidettua pois. Paitsi nyt tietenkin pelkään muutoksen laatua kun aika tuli näinkin äkkiä.. Parempi kuitenkin että pääsen hoitoon pian ja toivottavasti sen jälkeen voin yrittää unohtaa pelkäämisen. Oletteko pyytäneet/saaneet töistä sairaslomaa hoitipäiväksi? tiedän ettei päivän aamuna työn teosta tulisi yhtään mitään...

Kiitos vastauksesta ja tuesta edelliseen viestiini. Tänään tupsahti postista kutsu Looppiin, aika kuukauden päästä. Nopeaa tuli, mutta hyvä vain niin saa asian toivittavasti hoidettua pois. Paitsi nyt tietenkin pelkään muutoksen laatua kun aika tuli näinkin äkkiä.. Parempi kuitenkin että pääsen hoitoon pian ja toivottavasti sen jälkeen voin yrittää unohtaa pelkäämisen. Oletteko pyytäneet/saaneet töistä sairaslomaa hoitipäiväksi? tiedän ettei päivän aamuna työn teosta tulisi yhtään mitään...

Älä pelkää, se aika sinne tulee aina kolmen kuukauden sisään, se vaan halutaan tehdä mahdollisimman pian niin pääsee parantumaan, riippuu myös millaiset on jonot kyseisessä sairaalassa. Itse olen ollut nyt kyllä ihan huoleton, melkein jo unohtanut koko asian :) Tuntuu hyvältä ajatella, että ainakin toistaiseksi olen siltä osalta terve kun se on nyt poistettu..toivottavasti ei tule takaisin, mutta sitä murehdin sitten myöhemmin kun koepaloja taas otetaan. Ja edelleen voit varmasti soittaa sinne mistä kutsu Looppiin tuli, heillä on siellä tiedossa minkälaista laatua on. Mä pyysin töistä sen suoraan palkattomaksi vapaapäiväksi, halusin olla rauhassa sitten koko päivän ja oltiin sovittu johtajan kanssa, et jos tartten sairaslomaa vielä sen jälkeen niin saan sitä. Mutta eipä tuota tarvinnut, nyt loopista 4päivää eikä mitään oireita/kipuja ym. Pientä vuotoa, mutta ei sitäkään enää juurikaan huomaa. Jaksamisia odotukseen ja tsemppiä looppiin, kohta se on ohi! :)