Loop-hoito

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pelostapaniikissa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
sattui vaan olemaan sopiva sauma että ei ollut pahat ruuhkat tai tuli peruutusaika :) peruutusajalla minä kävin kolposkopiassa sillon pari viikkoa sitten, ke soittivat että tuletko to klo 14. no mielellään kiitos, ei tarte odotella koko syksyä millon kutsu tulee ja sitten vielä pelätä siihen asti kun aika on.
minä ilmoitin pomolle että minulla on "eräs operaatio" sillon ja sillon ja siitä tulee s.loma päivä ja pyysin sitten tosiaan sen sairaslomalapun. turha ottaa palkatonta kun se on s.päivä. ja minulla se aika olikin heti aamusta, onneksi. muistan kun aamu tv:tä siellä katselin kun se rauhoittava lääke vaikutti ;)

Kiva lukea muidenkin kokemuksia.

Mulla alkoi sama tarina viime tammikuussa, kun yhtäkkiä Papassa tuli "pahanlaatuisia soluja". Koskaan aiemmin ei ole ollut mitään ja se oli aika shokki. En oikein ymmärtänyt mistä oli kysymys, lääkärit vastailivat kierrellen "kyllä tähän nyt vakavasti kannattaa suhtautua" jne. Pääsin nopeasti kolposkopiaan, jossa ei yhtäkkiä näkynytkään mitään. Papa tutkittiin uudelleen, ja koska sen tulos oli kiistaton, totesivat lääkärit että tehdään kaiken varalta loop-hoito diagnoosin varmistamiseksi. Koskaan aiemmin en ole kuullut tälläisestä, koska käsittääkseni kolposkopian pitäisi kuitenkin olla tarkempi kuin papa. No loopissa kuitenkin muutokset löytyivät, olivat vaan jotenkin "liian syvällä" ja diagnoosina oli vaikea muutos harvinaisemmissa lieriösoluissa (AIS). Kävin vielä uusintaloopissa keväällä, kun kaikkea ei kuulemma oltu saatu pois. Koko kevään olin aivan paniikissa , googlailin näitä keskustelupalstoja ja pelkäsin pahinta. Yksi lääkäri mainitsi kohdunpoiston, josta olin aivan järkyttynyt nuoren ikäni vuoksi. Pahinta oli tulosten viikkokausien odotus. Toukokuussa sain kuitenkin tulokset että kaikki oli pois, ja pääsin seurantaputkeen. Nyt juuri sain ensimmäisestä seurannasta tulokset ja kaikki oli niin hyvin kun voi olla, seuraava seuranta vasta ensi keväänä eli tuossa viiden vuoden putkessa ollaan.

Ehkä viestini samassa veneessä oleville onkin pysyä mahdollisimman kaukana näistä keskusteluista ja googlesta. Latinankieliset laput ja lääkärien epämääräiset puheet järkyttävät, mutta Suomessa näiden asioiden hoito on kuitenkin todella ammattimaista ja seuranta äärimmäisen hyvää. Mitä itse toimenpiteisiin tulee, niin myös kolposkopiaan voi vaatia puudutuksen ja muuten pitäisi vaan pysyä mahdollisimman rentona niin useimmilla ne ei tunnu miltään. Oma lääkärini totesi että pahinta on kun potilaat tulevat kauhusta jäykkinä ja eivät pysy aloillaan, silloi kipuakin tulee helpommin. Minä olin kuitenkin molempien looppien jälkeen kotona lepäämässä loppupäivän jo ihan mielen rauhoittamiseksi, vaikka itse toimenpide oli ihan ok.

Tsemppiä kaikille!

Kiitos vaan kaikille kokemuksista, vastauksista ja kysymyksistä, kyllä se vaan aina helpottaa jutella ja kuulla asioista henkilöiden/henkilöiltä ketkä on vastaavaa kokenut, syöpä palstoilta suositteken kyllä itsekkin pysymään poissa niin ei tule turhia kauhukuvia. Ja turha tätä asiaa on 24/7 pohtia, välillä täytyy elääkkin, asiat kun kuitenkin on nyt hoidossa ja tilanteiden mukaan edetään ja vielä hengissä ollaan, suomessa muutenkin hyvällä mallilla tämän "taudin" hoito ja huomaaminen. Kunhan vaan KAIKKI NAISET MUISTAISIVAT KÄYDÄ SÄÄNNÖLLISESTI PAPASSA. Itse jouduin Loopin jälkeen puolentoista viikon päästä päivystyksen kautta naisten polille poltettavaksi kun sen verran kivasti alkoi leikkauskohta vuotaa, eikä parin päivän aikana suostunut itsestään loppumaan. Kuukautisetkin sattui vielä siihen samaan aikaan, mutta nyt olisi jo pari vuodotonta päivää ja toivottavasti nyt alkaisi lopullinen parantuminen, stressaavaa on ollut kyllä. Tänään soitti sitten lääkärikin patologi tuloksista ja astettava vahvempi muutos löytyi, eli kolposkopiassa oli cin2 ja nyt loopissa cin3, mutta muutos kohta oli saatu kokonaan poistettua ja jatkot menee niin kuin oltiin suunniteltukin, eli puolenvuoden päästä kontrolli kolposkopia ja papa. Vähänhän toi muutos "vakavammaksi" säikäytti, mutta kyseessä ei kuitenkaan vieläkään ole syöpä vaan esiaste muutoksista vaikein ja HUH se saatiin kokonaan pois, siitä olen iloinen. Katsellaan miltä sitten keväällä näyttää. Siihen asti yritetään olla iloisia ja nauttia elämästä ja näistä terveistäkin päivistä. Voimia kaikille, vaihdellaan kuulumisia! :)

Kiitos ap, kun kerroit kokemuksistasi! Osaan todella hyvin samaistua kaikkeen kertomaasi, sillä itselleni on lähiaikoina tulossa aika kolposkopiaan ja kyllähän sitä kaikenlaista on tullut mietittyä. Papa-kokeen löydöksestä en edes ihan varmaksi tiedä, mitä siinä oli pielessä ja kuinka paljon, mutta koska minua ei heti kiireesti passitettu hoitoon, niin oletan, että kyse ei ole kaikkein vakavimmista solumuutoksista. Papa-vastauksen saatuani olin tietenkin ensin todella järkyttynyt ja itkin asiaa paljon, mutta olen aika hyvin pystynyt unohtamaan koko jutun ja menen "avoimin mielin" jatkotutkimuksiin. Pitäisi olla iloinen, että muutokset havaittiin ajoissa ja voidaan tarvittaessa poistaa esim. tuolla loop-hoidolla. Pelkäsin ensin, että masennun asiasta täysin ja en kykene ajattelemaan mitään muuta, tai keskittymään normaaliin elämään lainkaan, mutta onneksi asia ei ole niin. Mitä kiireisempää arki on, sitä vähemmän asiaa ajattelen ja tutkimusaikakin lähenee huomaamatta. Yön pimeät tunnit taitaa olla niitä pahimpia; jos ei saa unta ja alkaa ajattelemaan kaikkia mahdollisia pelottavuuksia elämässä, niin kyllähän siinä ahdistus saa vallan ja kaikki tuntuu toivottomalta. Mutta kun vaan pitää mielen rauhallisena ja pysyy KAUKANA kaikista netin kauhujutuista, niin pystyy nauttimaan kaikesta siitä, mikä elämässä tällä hetkellä on hyvin :)

arvatkaapas vain kuka joutui ton toisen suonen polttelun jälkeen näin kahden viikon päästä TAAS päivystykseen ja uudelleen poltettavaksi. Rupi irtosi viikonloppuna, pientä vuotelua, meni kyllä ohi, mutta siitä parin päivän päästä (eilen) ratkesi sitten uudelleen! Että ai kun kiva, ihan just menee hermot tähän kun ei pääse ikinä lopullisesti parantumaan Loopista, kaikki uimiset, kylvyt ja seksi siirtyi taas kuukaudella eteenpäin ja nyt saan pelätä alkavani taas kahden viikon päästä vuotamaan. Mulla on siellä pieni mutta erittäin vuotava kohta, missä suoni siis enemmän pinnassa niin helposti alkaa vuotelee eikä tahdo itsestään loppua. Nyt joudun siis kuukauden olemaan melkeinpä liikkumatta, että ruvenkin irrotessa ei enää alkaisi niin pahasti vuotamaan vaan loppuisi itsestään. Mietin jo tuleeko tästä joku kierre ja loppuelämäni vuotelen kahden viikoin välein ja juoksen poltettavana..prkl..aaaaargh! Todella turhauttavaa :( Mitään ei saa itse tehdä, toisten on nostettava ja kannettava kaikki, enkä voi nyt elää "normaalia" elämää, lievästi on kyllä stressaavaa! Hyvä kun nukkua uskaltaa kun pelottaa että alkaa taas vuotamaan. Onkohan muita kenellä olisi ollut tällläisiä vuoto-ongelmia? Ei auta kun odottaa vaan..huoh..

Mulla oli juuri samat probleemat ja oli kyllä tuskastuttavaa. Kävin kahdesti paikattavana ja lopulta viiden viikon vuotamisen jälkeen vuoto loppui kuin seinään. Koita kestää!!

[QUOTE="vieras";29101312]Mulla oli juuri samat probleemat ja oli kyllä tuskastuttavaa. Kävin kahdesti paikattavana ja lopulta viiden viikon vuotamisen jälkeen vuoto loppui kuin seinään. Koita kestää!![/QUOTE]

et usko miten ihana kuulla! en tietenkään tarkoita, että mielestäni olisi kiva että sullakin ollut sama ongelma, vaan että en ole ainoa ja jos sullakin vuoto lopulta loppui niin voin edes hieman uskoa siihen, että itsekkin tästä vielä selviän! Kerkeäisi edes hetken elämään normaalisti, ennen kun taas sörkitään tuonne. Kiitos vastauksesta ja onnea jatkoon!

Ap onpas kurjasti vuodellut!

Mulle tehtiin loop-hoito 19-vuotiaana kun papa oli luokkaa 3 (nyt olen 30v). Menetin neitsyyden 17-vuotiaana, joten tosi nopeasti ehti solumuutokset tulla parissa vuodessa :(

Mulla alko jo toimenpidepäivän vuotelemaan runsaasti verta ja menin päivystykseen. Ottivat mut osastolle sisään ja hoitaja laittoi johonkin aineeseen kostutetun tupporullan yöksi mun emättimeen. Aamusella hoitaja sit otti sen pois ja sitä rullaa vaan tuli ja tuli ja tuli :D Mutta mulla toi tehosi, ei tarvinnut poltella uudestaan.

Ekat pari vuotta piti käydä puolen vuoden välein papassa. Sitten olisi riittänyt parin vuoden välein. Mutta mulle jäi hirveä pelko tosta että se kehittyi noin nopeasti niin käyn edelleen vuoden välein papassa! Toimenpiteen jälkeen ne on aina olleet luokkaa 1.

Ainut mikä harmi mulle koitui tosta toimenpiteestä niin kohdunkaulasta katosi yli puolet! Kun aloin odottamaan mun nyt jo 6v lasta niin rakenne ultrassa selvisi että mun kohdunkaulan pituus on vain 13mm! RV 27 kohdunkaula oli ILMAN SUPISTUKSIA lyhentynyt alle senttiin ja jouduinkin viikoksi vuodelepoon sairaalaan. Sen jälkeen pääsin kotilepoon ja liikuinkin jonkun verran varovasti jopa kaupoilla. Lopulta tyttö syntyi rv 36+4 vesien menolla. Onneksi selvisin hyville viikoille ja tyttö voi hyvin synnytyksen jälkeen ja päästiin kotiin viikko synnytyksestä.

Mietin vaan kun haluaisin toisen lapsen, että onkohan taas odotettavissa vuodelepoa!? :( Tiedättekö te muut toimenpiteessä olleet teidän kohdunkaulan pituutta? Onko lyhentynyt? Tai onko teillä muilla vaikuttanut raskauteen?

mulla oli ton toisen vuotelun aikana yön ajan sellanen monen metrin rätti tungettuna tuonne, minkä olis pitäny sitä vuotoa tyrehdyttää, jouduin kuitenkin tulemaan yöksi kotiin ja sain käskyn tulla aamulla takas ni otetaan se rätti pois ja poltellaan. Tosin jälkeenpäin selvis, että mut olis pitäny ottaa yöks osastolle eikä lähettää kotiin tai olis pitänyt polttaa jo illalla. Sitä rättiä todellakin tuli ja tuli, mutta mulla se ei vuotoa lopettanut. Nyt sitten suosiolla poltettiinkin heti, eikä laiteltu mitään rättejä. Tänään olen kyllä vuodellut veristä nestettä, mutta niin kai sitä vähän kuuluukin vuodella kun eilen operoitu ja sinne varmaan vielä jäikin sitä verta mitä eilisen vuodin, kauhee paniikki vaan et jos se alkaakin vuotaa vuotaa, olen jo jonkun kammon saanut tuosta vuotamisesta!
Mulle ei ainakaan sanottu että kohdunkaula olisi lyhentynyt, sehän tietysti riippuu siitä että minkä kokoinen pala sieltä on poistettu. Olen kyllä lukenut juttua siitä, että on lyhentynyt niin että raskaana oleminen on ongelmallista ja on joutunut vuodelepoon ettei synny liian aikaisin, vaikka lääkärit on sanoneet että se ei vaikuta mitenkään raskaana olemiseen. On myös tullut helpommin keskenmenoja. Voisin ainakin kuvitella, että vuodelepoa olisi tiedossa sulle toisessakin raskaudessa, koska kohdunkaula edelleen samanlainen, mutta kai sekin on vähän yksilöllistä. Onnea kuitenkin yritykseen! :) Toivottavasti itsekkin vielä joskus saisin lapsia, mutta nyt keskityn vuodon loppumiseen.

minulle ei looppi aiheuttanut kohdunkaulaan onneksi pahempaa. hyvin meni raskaus, muistelen et kerran aika loppuraskaudessa tsekattiin se kohdunkaula mut kaikki oli ok.

Voi apua kun pelottaa.. Kohta lähtö polille. Kunpa sieltä ei löytyisi mitään mitä ei saataisi pois. Hirvittää myös ajatus vuodoista... Mistä tiedätte milloin vuoto on niin kovaa että täytyy lähteä takaisin? Joudunko oikeasti jättämään liikunnan kuukaudeksi?!

Nyt on hoito takana. Hoitotilanne meni ok, en juuri tuntenut kipua toimenpiteen aikana. Puudutus hieman nipisti sekä aiheutti todella ikävää sydämen tykytystä ja tärinää. Mutta ei niin paha kun luulin. Vuotoja ei ole, ainakaan vielä ollut yhtään. Tämän päivän aikana alkanut tuntumaan kipua vatsassa. Lisäksi jalat tuntuvat raskailta. Hoitoa ei kannata pelätä, se oli nopeaa ohi!

Nyt odotellaan loopin tuloksia. Kolposkopian kahdessa muutoksessa oli ollut pelkkä hpv, mutta yhdestä oli löytynyt ilm. Cin3, eli vaikea muutos. Tein sen virheen, että eksyin netissä kohdunkaulasyöpäfoorumiin. Nyt olen melkein varma ja pelkään muelettömästi että loopin paloista löytyy syöpä. Pelko meni jo oikeastaan ohi looppia odotellessa mutta nyt taas :( :( miten ihmeessä selviän neljän viikon odottelusta rauhassa..

Vuoto on jokaisen kohdalla varmasti erilainen, mulla vaan sattui olemaan siinä kohtaa mistä leikeltiin niin isompi suoni pinnassa ja vuotaa sitten herkemmin, tänään olen tasan viikon oikeestaan vaan maannut sohvalla tai sängyssä, mitä nyt suihkuun, vessaan ja keittiiöön kävellyt. Viikon päästä oliskin sitten se ruven irtoaminen varmaan edessä ja olen sormet ja varpaat ristissä että ei vaan alkais taas vuotaa kauheesti, en enää ehkä jaksa tätä makaamista! Kurjaa kun ei mitään pysty tekemään :/ mutta ei sun kohdalla välttämättä näin käy, voi olla ettei tule suurempia vuotoja ollenkaan :) ja kyllä sen huomaa kun vuoto on liian runsas, usko pois. Mutta ota nyt rauhallisesti pari päivää ja varsinkin sit parin viikon päästä älä nostele mitään painavaa tai tee mitään raskasta kun se rupi irtoilee niihin aikoihin. Ainakin looppi on nyt ohi, onhan sekin jo positiivista!

Ihan ensiksi nyt ET MENE enää millekkään syöpäfoorumille, itse kävin kerran ja päätin heti unohtaa, ei pidä mennä pelottolemaan itseään yhtään enempää, kun ei mitään varmaa ole vielä todettu. Yritä keskittyä kaikkeen muuhun, teet kivoja asioita ja näet ystäviä jne. kaikkea mikä saisi ajatukset muualle, kerkeät puhelua/kirjettä stressaamaan sitten lähempänä sitä ajankohtaa kun tuloksien pitäisi tulla. Ajattele asiaa niin että ainakin 90% varmuudella se mikä sinussa oli, on nyt leikattu pois :)
Tsemppiä jatkoon, stressi pois ja hymyä, hoidossa ollaan nyt! Jatkankin tässä tätä makoilua, vielä reilun viikon ainakin (tästä kun selviän niin en muuta teekkään kun vaan liikun liikun ja liikun!)

http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-1288613780844.html

Sattupas sopivasti! Nyt VIHDOIN on julkistettu tutkimustulokset jotka on jo vuosia tiedetty. Eli mulla lapsen ennenaikanen syntyminen johtui loop-hoidosta ja sen aiheuttamasta kohdunkaulan heikentymisestä.

Mietin vaan kun nyt loop-hoidon kriteereitä on tiukennettu niin olis kiva tietää MITEN? Että seurataanko vähän pidempään lieventyisikö muutokset itsestään vai miten niitä on pystytty tiukentamaan??

Joku itseni ikäinen oli kuollut ja monta muutakin nuorta siellä kirjoitteli, eikä se edes ollut nimeltään mikään syöpäpalsta ja voi ei, hyvästi yöunet :'( Kaikki lähti siitä kun tänään taas rupi irtosi ja kauhunsekaisin tuntein mietin joutuuko kolmannen kerran lähtemään poltettavaksi! Vuoto onneksi vielä toistaiseksi ollut niin vähäistä, että yritän jos loppuisi itsestään, ei tulisi mitään uusia rupia mikä taas aiheuttaa vuotoa irrotessaan. Toivottavasti ei montaa päivää vuotelisi :/ parin viikon päästä on jo 2kk loopista. Lueskelin tossa sitten papereitani tästä sairaskertomuksesta mitkä sairaalasta lähetettiin ja loopissa otetuissa paloissahan oli siis keskivaikeaa muutosta, mutta kahdessa kohtaa vaikeaa muutossa 1mm alueella ja jotain carsinoma in situ, mutta ei invasiivista kasvua tai jotakin ja muutos oli saatu pois ja kontrolli 6kk päästä. No menin sit googlettelee noita carsinoma in situ juttuja vaikka lääkäri sanoi että se on "paikallinen pintasyöpä" mutta ei kuitenkaan syöpä vaikka se siinä mainitaankin. No googlehan antoi vaikka mitä ja kauhuissani luin vaikka en puoliakaan niistä jutuista tajunnut ja aloin kuvitella että tää vuoto ei lopu koska siellä on syöpä just siinä kohtaa tietysti ja mietin jo miten se on levinnyt joka puolelle ja hyvä etten lähtenyt jo kävelemään sairaalaan, että apua nyt heti tai kuolen!!
En tiedä miten näistä peloista pääsisi, ne kun vaan tulee aina takaisin just kun olet hetken kerennyt hymyilemään, ikävöin myös normaalia elämääni, kohta 2kk sohvalla möllötystä vuotojen takia niin itku tulee vähemmästäkin. Onko muilla ollut tuota carsinoma on situa osittain pienellä alueella ja onko se teillä saatu pois? Voihan itkupaniikki, olen niin väsynyt tähän :(

edelliseen viestiin ei vastauksia kuulunut, mutta kysyn silti jo lisää. Kävin tänään sairaalassa tuon vuotoni takia kun mun mielestä haisikin pahalle, mutta ei se runsastunut ole. Verikokeet otettiin ja kaikki ok, gyne kattoi sisälle ja totesi ettei se (jo kaksi kertaa vuotanut ja poltettu) kohta edes vuoda, tökkäsi siihen pumpulipuikolla (oikein näytti tämän mulle monitorilta, olipa ihana näky..hyrrrr O_o) ja sen jälkeen siihen tuli ehkä sellanen millin tippa verta, rupikin oli jo irronnut ja hyvin oli alkanut parantumaan. Laittoi siihen jotain ainetta, ettei sitä milliäkään vuotaisi, paineli kohdun ja ultrasi munasarjat, kystakin oli kadonnut ja totesi sen sitten olevan kuukautisvuotoa, ei muuta. No minähän pompin melkein jo kattoon kun ei vuotanutkaan se kohta, ihanaa, voin ehkä vihdoinkin parantua!!! Nolotti kyllä se etten kuukautisiani tiennyt! Ne alkoi kyllä maanantaina, oli kivut ja vuotokin ihan kuukautisvuotoa ja runsasta, mutta eilen se muuttui juoksevammaksi ja kirkkaamman punaiseksi joten tietysti heti ajattelin haavan auenneen! Miten voisin enää erottaa mikä vuotaa?! mielestäni mun kuukautiset ei kyllä ikinä ole tollaset olleet, vuoto on aina tummempaa, limaista ja klönttistä, ei juoksevaa ja kirkkaamman punaista. Voiko se LOOP vaikuttaa kuukautisiin? voiko se muuttaa niitä, tehdä jotenkin erilaiset niistä, onko muilla ollut muutoksia kuukautisissa? No mutta tulipahan asia varmistettua, eikä ollut tulehdusta :) (otanpa nyt vielä tämän viikon kuitenkin iisisti, että varmasti parantuisi)

en saanut mitään lääkitystä, puudutettiin ja napsattiin pari palaa pois, ei tuntunut miltään. Otin kyllä buranaa kotona jälkeenpäin menkkamaiseen jomotukseen, toisen kerran kun jouduttiin polttamaan kohta mistä rupi irtosi, niin sain emätinpuikkoja estämään tuilehduksen syntymistä. On varmaan mahdollista saada rauhottava lääke aluksi jos haluaa ja jossainhan se tehdään nukutuksessa.

Olen 25v ja aina käynyt säännöllisesti Papassa, eikä mitään ole löytynyt. No nyt olikin sitten papa luokkaa 3, jouduin kolposkopiaan koepalojen ottoon ja nyt sain tulokseksi "kohtalainen esiastemuutos", jonka vuoksi Loop-hoito.
Kirjeessä sanotaan, että kyseinen muutos ei ole syöpä eikä pahanlaatuinen kasvain, mutta hoitamattomana saattaisi vuosien mittaan kehittyä syöväksi.
Haluaisin kuulla toisten kokemuksia Loop-hoidosta? En välttämättä ihan hirveitä kauhutarinoita. Ja onko toisia kenellä tulokset olleet samoja? Miten elämä on siitä eteenpäin sujunut?

Olen ollut heinäkuun alusta asti niin paniikissa ja peloissani, etten voi sitä sanoin kuvata. Säikähdin niin paljon ensimmäistä kirjettä, minkä papa-kokeesta kotiin sain ja siinä todettiin vain, että solumuutos ja luulin sen jo olevan siis syöpää. Soittelin sairaalaan ja kävin gynellä asiasta juttelemassa, juttelin myös lääkärin kanssa kuka teki kolposkopian ja kaikki käskee olemaan vaan rauhallisen mielin ja ei ole kuulema mitään hätää, mutta mikään ei saa enää mieltäni rauhalliseksi!!! Itken melkein koko ajan, olen todella peloissani, enkä pysty kunnolla nukkumaan. Pelkään niin paljon, että on kuitenkin jotain kamalaa ja kuolen. Elämäni kauheimmat kaksi kuukautta! En tiedä mitä tekisin. Olen kiitollinen jos joku haluaa kertoa omista kokemuksistaan.

Tiedän tunteesi,sama papa luokkakin oli,kävin loop hoidossa,pyysin nukutuksen koska pelkäsin toimenpidettä kun heräsin,pärjäsin ilman kipulääkettä heti vertakaan ei tullu ku tippoja.

paljon kamalampaa on niitte koepalojen otto! riippuu toki missä muutoksen on,mulla oli kohdun suulla, ja siinä kohti missä oli enempi hermotusta teki todella kipeää vaikka koepalahan on vaan 2mm halkaisijaltaan. muista kohdin oli ihan suht ok. kananttaa ottaa kipulääke ennen sinne menoo.
et ole vaarassa! :) joka vuosi pitäny käydä papakokeessa kontrollissa, 2vuotta kävinki mut nyt on unohtunu,täytyyki käydä..

Sain jonkun rauhoittavan lääkkeen aluksi, siitä eteenpäin en tiedä/muista mitä annettiin/tehtiin. Ja sen sanon että älkää pitäkö vuosien taukoja papassa!!

..mennä siis papaan. Eihän se tarkoita että sinne olisi jotain kehittynyt vaikka ei vuosiin olisi käynyt, mutta JOS on niin aina on mahdollisuus että asialle voidaan jotain tehdä!

Eikö ketään kenellä looppi olisi sekoittanut jotenkin kuukautisia? Tai omistaako joku muuten vaan "juoksevat" kirkkaamman veriset kuukautiset???

Ikävää että noin vuotaa! Toivottavasti säästyn itse siltä. Nyt omasta loopista 1 viikko 4 päivää. Aluksi tuli välillä veristä vuotoa, nyt lähinnä kellertävää jotain, mutta hyvin niukasti. Eilen uskalsin kunnon rsnkkaan hikijumppaan, pelkäsin että aiheuttaa jotain mutta ei ainakaan vielä. Mulla on kuukautiset jääneet pois, koska syön minipillereitä eli tuohon en osaa ottaa kantaa. Sen verran kai sitten itse tiedän, että jos vuotoa tulee niin se on haavasta. Milloin sulla alkoi ne ekat vuodot? Että milloin saan odottaa tympeitä aikoja.. Pikkujoulujakin tulossa :/

Samalle palstalle olet varmaan eksynyt kun minä.. Pelottaa ihan hulluna että mitä tuloksista tulee. Mutta luota sinä nyt vain lääkäreihin! Muutoshan oli saatu pois.

eka vuoto alkoi tiputteluna puolentoista viikon päästä loopista..siitä pari päivää eli noin 2vkoa loopista alkoi kunnalla vuotamaan, eli suosittelen sinullekkin nyt kun alkaa olla 2vkoa sun loopista, että otat rauhallisesti koska se rupi irtoilee näihin aikoihin, niin ei ratkea sit uudelleen. Toinen vuoto alkoi mulla sitten 2vkoa siitä kun oltiin eka vuoto poltettu, eli kun rupi taas irtosi. Nyt onneksi kolmannen kerran rupi kyllä irronnut tai ainakin niin se gyne eilen sanoi, että rupea ei enää ole ja vuotokin oli tosiaan se millin tippa ja tuo muu vuoto on sitten vain juoksevaa kuukautisvuotoa. Otan nyt rauhallisesti loppu viikon, ettei se kohta mistä rupi lähtenyt ratkeaisi tai mitään ja toi kuukautisvuotokin tuntuisi olevan vähenemään päin. Toivottavasti ensi viikolla ei olisi enää mitään vuotoja! Mua välillä jotenkin pistää/vihlaisee tuonne varmaankin siihen kohtaan mitä ahkeraan polteltu ja välillä alavatsakin tuntuu omituiselta, mutta ei ollut mitään tulehdusta eikä mitään muutakaan normaalista poikkeavaa.

Enää en eksy sinne palstalle..pahin pelko taas lieveni, en halua sitä ahdistusta uudelleen. Eihän tässä montaakaan kuukautta ole kun on taas kontrolli... Yritä olla ajattelematta niitä tuloksia, kyllä se "tulospäivä" tulee murehtimattakin, kertoile sitten mitä sieltä sanottiin. Tsemppiä ja vältä nyt muutama päivä raskasta jumppaa niin ei tule liian punaisia pikkujouluja :)

Loppuiko se vuotelu?

Mulla oli muuten kans just toi CIN3 luokka. Mulla oli 6 kk kontrolli elokuun lopussa ja sieltä tuli puhtaat paperit. Kyllä itku pääsi kun sain tulokset. Seuraava kontrolli helmikuun lopussa, silloin otetaan vain papa, ei koepaloja. Onhan tämä ollut melkoinen kokemus. Päivä kerrallaan ja positiivisin mielin tässä pitää vaan mennä elämää etiäpäin :) Tsemppiä sinullekin ja muille jotka kamppailevat saman asian kanssa.